• Storslagen

Hur länge klarar man ?

Hur länge klarar man av att vara ensam om ett barn fastän man är två . Min sambo är borta i veckorna . Hela veckorna . Åker söndag eftermiddag och kommer hem fredag kväll . Jag är hemma med vårt gemensamma barn , jag cyklar till dagis & jobb VARJE dag för att kämpa ihop för levebrödet . Jag tar hand om hemmet , maten , hunden , hämtning/lämning på dagis , badning , nattning , JA ALLT !
    På helgerna ska vi hitta på saker tillsammans är det tänkt så någon tid på städning finns inte till helgen och i veckorna hinner jag knappt hem förrän det är läggdags & varje dag slänger jag mig bara på soffan för att hämta andan & låta mig själv få en gnutta ro en liiiiten stund .

Jag har vår son omkring mig STÄNDIGT (förutom när han är på dagis & jag på jobbet) Har nästan inga anhöriga i närheten som kan ge mig avlastning . Jag vill inte BE om hjälp hela tiden utan skiter hellre i att be om hjälp och gör det själv för att slippa skämmas .

Men ärligt , borde man skämmas för att ta emot lite hjälp någon gång ? Eller ska man klara det eftersom man är ju just mamma .

Kan tillägga att man sambo har gått en utbildning & gör nu praktik för att förhoppningsvis få sitt drömyrke . Om ni undrar vad han gör hela veckorna .

Jag missunnar min sambo ingenting , utan tycker det är kul att han får göra något som han vill & göra lite karriär . Men ärligt , jag orkar typ inte hur mycket som helst .

Jag beundrar verkligen ensamstående mammor !

Finns det några vardagsknep att underlätta allt som hänger över mig ?
    Hur har ni det fördelat hemma ?

• Svar på tråden Hur länge klarar man ?
  • Queenie70

Låter ungefär som jag har det. Man orkar genom att inte ha så vansinnigt höga ambitioner på att ha det välstädad och att laga mat från grunden. Snabbmakaroner och lite damm i hörnen funkar också. Sen underlättar det enormt mycket för mig personligen att jag slängde ut karln som gick mig på nerverna. Även om det innebär att jag nu får göra ALLT själv.

• Storslagen

Sant så sant , ja lite damm i hörnen är väl inte så hemskt kanske ! :)
    Ja det kan ju underlätta enormt om du ni inte hade ett bra förhållande , men har inte pappan barnen/barnet alls eller ?

• Queenie70
    Storslagen skrev 2011-04-26 19:34:31 följande:
    Sant så sant , ja lite damm i hörnen är väl inte så hemskt kanske ! :)
    Ja det kan ju underlätta enormt om du ni inte hade ett bra förhållande , men har inte pappan barnen/barnet alls eller ?
    Nope...inte en minut. Han drog från landet när jag kickade ut honom. Hemskt men sant så övergav han sitt barn som han levt tillsammans med i två år. Så jag är riktigt tvärsolo om ansvaret.
  • zygoma girl

Man får prioritera det viktigaste - och vad som är viktigast vet bara du själv.

Städning, tvätt etc kan man göra gemensamt på helgen tex.

Och hämtpizza och köpebullar funkar faktiskt riktigt bra det också! Man får köpa sig tid och ork ibland.

• MalinEddie
    Queenie70 skrev 2011-04-26 19:50:40 följande:
    Nope...inte en minut. Han drog från landet när jag kickade ut honom. Hemskt men sant så övergav han sitt barn som han levt tillsammans med i två år. Så jag är riktigt tvärsolo om ansvaret.
    Vad sorgligt. Det måste vara svårt för barnet? Har de någon kontakt?

TS: Du ska inte skämmas för att be om hjälp. Jag har min sambo men hade jag varit i din situation eller ensamstående hade jag lätt bett om hjälp. Sedan får du släppa kraven. Städhjälp kanske skulle vara något?
  • Queenie70
    MalinEddie skrev 2011-04-26 20:04:52 följande:
    Vad sorgligt. Det måste vara svårt för barnet? Har de någon kontakt?

TS: Du ska inte skämmas för att be om hjälp. Jag har min sambo men hade jag varit i din situation eller ensamstående hade jag lätt bett om hjälp. Sedan får du släppa kraven. Städhjälp kanske skulle vara något?
    Ja det har varit välidt svårt för mitt barn som frågar efter pappa så gott som dagligen. Fadern ringer sporadiskt och låtsas vara pappa ungeför var 3:e vecka. Vet inte om dessa samtal gör mer skada än nytta faktiskt.
  • Storslagen

Jag tror jag har ganska stora problem med krav på mig själv , jag vill gärna hinna med ALLT och lite till innan jag är nöjd . Och gör jag inte det mår jag dåligt , och pumpar jag ut mig själv genom att uppfylla alla kraven så mår jag dåligt över det .

Jag får helt enkelt försöka jobba med mig själv & se förbi dammtussarna & INTE må dåligt av att det kan vara lite tvätt i tvättstugan (det går ju stänga dörren in dit ;))

Städhjälp ja , det kanske vore något . Någon som har erfarenhet av det ? priser ? lagom städtimmar ?

tycker dock det är läskigt att ha en människa i mitt hem som jag inte känner , (fast det behöver ju nödvändigtvis inte vara någon jag inte känner iofs . Dock har jag ingen anhörig i närheten på det viset )

• Storslagen
    Queenie70 skrev 2011-04-26 20:06:56 följande:
    Ja det har varit välidt svårt för mitt barn som frågar efter pappa så gott som dagligen. Fadern ringer sporadiskt och låtsas vara pappa ungeför var 3:e vecka. Vet inte om dessa samtal gör mer skada än nytta faktiskt.
    Usch va hemskt :( Jag förstår inte i min vildaste fantasi hur man bara kan "ge upp" sitt barn sådär och göra det i princip faderlöst ! Stackars barn ! Tur att han har en mamma som sliter för honom & för att vardagen ska gå ihop .
    Beundrar dig som orkar !
Svar på tråden Hur länge klarar man ?