• Barababar

Tulo mellan knäna eller hysterektomi?

Jag vet inte vad jag ska göra. För ett halvår sen blev jag gravid, vilket förvånade både mig och maken storligen, då vårt barn kom till via IVF. Nu slutade graviditeten i ett tidigt MF och jag var både ledsen och lättad, men mest lättad över att inte behöva ta ett aktivt beslut om att ta bort det. Jag blev då än mer säker på att jag inte vill ha fler barn.

Det preventivmedel som funkar för mig, verkar inte vara uppfunnet. Jag tappar sexlusten av p-piller, blöder som tusan av p-stav, är allergisk mot kondomer och vill absolut inte vara där och pilla med pessar och bara tanken på spiral får mig att studsa upp i taket. Jag har ett rent h-vete att genomföra en vanlig gynunersökning och gör det bara när det är av yttersta nöd, t.ex. cellprov. Det gör oftast även ganska ont bara av att ha sex. Jag har alltid haft jobbig mensvärk och en psykisk pms som knäcker mig fullständigt en gång i månaden. Blöder massor och får finnar i ansiktet.

Som grädde på moset värkar jag ha viss ärftlighet för livmodercancer och funderar på om jag inte helt enkelt ska stänga butiken och ta bort...ja, vad det nu är man tar bort. Jag är helt novis på det här. Tar man bort rubbet, livmoder, äggstockar etc. Att slippa mens vore heaven, men vad är nackdelarna? Hur funkar det? Kommer man i klimakteriet? Tappar man sexlusten? Känns det annorlunda att få orgasm?

Jag vill veta allt värt att veta om detta, stort och smått. Erfarenheter och tankar...

• Svar på tråden Tulo mellan knäna eller hysterektomi?
  • Chris Cross

Som jag har förstått det är det själva livmodern som man tar bort. Äggstockarna behövs ju för att du inte ska hamna i klimakteriet eftersom det är de som producerar det kvinnliga könshormonet.

Mensen skulle du ju slippa men inte pms....

Jag skulle också vilja ta bort min livmoder eftersom jag inte ska ha några barn och inga p-medel funkar. Jag har även jättehemsk mensvärk och blöder mycket. Men som 35-åring utan barn anses jag för ung. Ska tillbaka till gyn och bråka om min mens och hoppas jag får respons. Har en väninna som precis tagit bort livmodern just pga blödningar och urinträngningar. Hon är överlycklig. Hon är dock över 40 och har flera barn...

• Barababar

Så du är 35, men inte vuxen nog att bestämma om du vill ha barn eller inte? Jag är 37 och har också fått höra att jag är för ung för att ta det beslutet.

Skulle det vara så hemskt att hamna i klimakteriet egentligen, undrar jag.

• skypigveon
    Barababar skrev 2011-04-26 21:00:02 följande:
    Så du är 35, men inte vuxen nog att bestämma om du vill ha barn eller inte? Jag är 37 och har också fått höra att jag är för ung för att ta det beslutet.

Ja! Kroppens ben börjar kalkas ur så du riskerar osteoporos tidigt Du tappar hår och får tanthår...kroppen åldras på många andra sätt också och du tappar sexlusten,,,förutom att du får helt jävulska vallningar och annat som hör klimakteriet till...INGET att rekommendera i förtid!

Been there, done that, tried it, bought the t-shirt. Tack och lov så går jag på östrogenersättning och en liten mängd testosteron nu!
  • Barababar

Ok, tack Skypigveon! Det är precis sånt som jag behöver veta, för att kunna ta ett bra beslut. Tanthår -nja, det kanske är lite tidigt att loosa manen....

• Jag är bara jag

Munkpeppar kan hjälpa mot pms:en och larginin mot bristen på sexlust. Värt att testa kanske? Ta bort alltihopa verkar drastiskt,du hamnar i klimakteriet och jag tvivlar på att nån läkare skulle göra det utan direkta sjukdomssymtom.

• Berfin

Alltså, vet du hur moderna pessar funkar? Det finns ett nytt cervixpessar som man viker ihop och för in som en tampong. Det kan sitta två dygn i taget. Alltså ingen man fipplar med i samband med sex.

Det är ju skillnad när man tar cellprov och nån annan kör in ett plastpryl och bänder och krafsar, än om man själv puttar in en liten silikonkopp.

Du ka också ha pessar som menskopp, töm morgo  och kväll, oftare om du blöder mycket.

Och ha ALDRIG sex om det gör ont. Gör det ont, sök hjälp. Det finns hjälp. Man kan kolla om det finns nå skäl till att det gör ont, Lichen t ex,  smörja med smärtstillande salva mm. Men regel nummer ett, inget sex om det gör ont.

Vill inte din man heller ha fler barn? Då kan väl han stänga av spermiekranen, med ett enda litet snitt under pungen!

• Jennie med ie
    Barababar skrev 2011-04-26 21:00:02 följande:

Det är ju inte så att man inte anses få bestämma om man ska ha barn eller ej för att man nekas ett ganska omfattande kirurgiskt ingrepp, nekas att ta bort hyfsat välfungerande organ... man får skilja på sakerna. Det finns andra åtgärder för att inte få barn.

Klimakteriet kan vara jobbigt som det är, men ett tidigt klimakterium som liksom skapas på ett "onaturligt" sätt kan vara ännu tuffare har jag förstått. Jag kan inte riktigt förklara mekanismerna dock men skypigveon var inne på en del av aspekterna här ovan.
  • Dr Mupp

Man behöver ju inte ta bort allt. Räcker med att kapa äggledarna så är risken för barn i princip obefintlig (det finns fall där det vuxit ihop igen, men det är extremt ovanligt).

Jag är 31 och kapade äggledarna för 16 månaer sen. Helt underbart att slippa tänka på prevetivmedel och risk för barn. Har mens som vanligt.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Tiitu

Jag tror man kan bli sövd om man vill sätta in spiral. När jag skulle göra det, andra gången, hade de svårt att få in den (mina barn kom ut genom kejsarsnitt). Hur som helst vid tredje försöket frågade bm om jag ville att hon skulle prova en gång till eller om jag skulle få en tid för att sövas och sätta in den. Det gjorde extremt ont vid varje försök, men på fjärde försöket gick hormonspiralen in och kommer sitta där i 8 år. 

Min syster kände ingenting när hon fick spiral insatt, det är mycket individuellt. 

Lycka till!

Svar på tråden Tulo mellan knäna eller hysterektomi?