Tulo mellan knäna eller hysterektomi?
Jag vet inte vad jag ska göra. För ett halvår sen blev jag gravid, vilket förvånade både mig och maken storligen, då vårt barn kom till via IVF. Nu slutade graviditeten i ett tidigt MF och jag var både ledsen och lättad, men mest lättad över att inte behöva ta ett aktivt beslut om att ta bort det. Jag blev då än mer säker på att jag inte vill ha fler barn.
Det preventivmedel som funkar för mig, verkar inte vara uppfunnet. Jag tappar sexlusten av p-piller, blöder som tusan av p-stav, är allergisk mot kondomer och vill absolut inte vara där och pilla med pessar och bara tanken på spiral får mig att studsa upp i taket. Jag har ett rent h-vete att genomföra en vanlig gynunersökning och gör det bara när det är av yttersta nöd, t.ex. cellprov. Det gör oftast även ganska ont bara av att ha sex. Jag har alltid haft jobbig mensvärk och en psykisk pms som knäcker mig fullständigt en gång i månaden. Blöder massor och får finnar i ansiktet.
Som grädde på moset värkar jag ha viss ärftlighet för livmodercancer och funderar på om jag inte helt enkelt ska stänga butiken och ta bort...ja, vad det nu är man tar bort. Jag är helt novis på det här. Tar man bort rubbet, livmoder, äggstockar etc. Att slippa mens vore heaven, men vad är nackdelarna? Hur funkar det? Kommer man i klimakteriet? Tappar man sexlusten? Känns det annorlunda att få orgasm?
Jag vill veta allt värt att veta om detta, stort och smått. Erfarenheter och tankar...