• trettioplus

Vem är du?

Och svara nu inte "lite av det och lite av det", för det är sååå tråkigt!

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är du?
  • Dr Mupp

antar att jag får kalla mig själv bullmamma. Bakar, lagar syltar, saftar och älskar doften av nybakade bullar. Barnen tigger om köpebröd eftersom alla deras kompisar får köpebröd och hemma får det näöstan bara hembakat..

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-27 14:40:28 följande:
    Flexi fast ambitiös. Jag ser det som jätteviktigt att vara en språngbräda för mina barns känslomässiga utveckling och att ge dem bra förutsättningar att må själsligt bra i livet. Fyrkantiga regler som inte kan ändras, ideologism mm ligger inte för mig.
    ideologism?
  • Millicent
    trettioplus skrev 2011-04-27 15:18:39 följande:
    ideologism?
    Det var lite av ett hittepåord i stunden men googlar man på det så kommer det här upp:

"Belief in the superiority of a particular ideology leading to prejudice and antagonism towards people of other ideologies, esp. those in close proximity who may be felt as a threat to one's cultural and ideological integrity or economic well-being."

och jag tycker att det ringar in en del av vad jag menar. Det finns så mycket ideologi bland föräldrar som gör nappsugande, några godisbitar, lite häng framför TVn, kött/vegetariskt, slowfood/halvfabrikat, AP, ekologiskt eller vad som helst till något oerhört laddat som det helt plötsligt blir värt att säga upp bekantskaper, såra andra, skapa omöjliga relationer med barn eller bonusbarn över. Åsikten blir värd så mycket att man tappar fokus på vad man håller på med.
  • trettioplus
    Millicent skrev 2011-04-27 15:41:40 följande:
    Det var lite av ett hittepåord i stunden men googlar man på det så kommer det här upp:

"Belief in the superiority of a particular ideology leading to prejudice and antagonism towards people of other ideologies, esp. those in close proximity who may be felt as a threat to one's cultural and ideological integrity or economic well-being."

och jag tycker att det ringar in en del av vad jag menar. Det finns så mycket ideologi bland föräldrar som gör nappsugande, några godisbitar, lite häng framför TVn, kött/vegetariskt, slowfood/halvfabrikat, AP, ekologiskt eller vad som helst till något oerhört laddat som det helt plötsligt blir värt att säga upp bekantskaper, såra andra, skapa omöjliga relationer med barn eller bonusbarn över. Åsikten blir värd så mycket att man tappar fokus på vad man håller på med.
    Aha, du menar så.
    Ideologi förknippar jag mera med lite större saker som 'solidaritet', 'självständighet' eller 'kristna värderingar' och liknande.
  • vittra

Lätt bullmamman!
    Bakar nästan jämt haha

• Millicent
    trettioplus skrev 2011-04-27 17:28:26 följande:
    Aha, du menar så.
    Ideologi förknippar jag mera med lite större saker som 'solidaritet', 'självständighet' eller 'kristna värderingar' och liknande.
    Jo det gör jag med egentligen men jag tycker att socker, nappar, kost och uppfostran i allmänhet får sådana hystersikt stora proportioner och görs allt mer till en ideologi eller image. Kanske är jag mer ute och far efter "dogmatism"/att vara dogmatisk.
  • Elli47

Bland de alternativen var det nog stränga mamman som passar bäst för mig.

• Exet

Shit...inser jag är en blandning av allihop...är det dåligt?

• PVeraB

Frukost till middag är ett utryck hos oss

• cloudberry79

Flexiföräldern, utan tvekan. Speciellt på lediga dagar så kan det gå lite hejsan-hoppsan vad gäller dagens aktiviteter, mat och annat som känns oviktigt i det stora hela. Igår åt sonen två halvkalla grillkorvar och en lingongrova till middag. Till exempel.

If you love me - please don't feed me!
  • trettioplus
    Exet skrev 2011-04-27 22:16:45 följande:
    Shit...inser jag är en blandning av allihop...är det dåligt?
    Här värderar vi inte
  • JuliaåRonjasmammis

Flexi, om man ska gå efter Ts förklaring i inlägg 13. Fast visst bakar jag ibland, men bara när jag vill/har lust. (Annars bakar barnen). Någon bullmamma i bemärkelsen "pysslig hemmafru" är jag definitivt _inte_!

Ibland är jag även sträng, jag är noga med vissa saker (att de tar eget ansvar för läxor, städning och hygien bl a).

Idag har jag nog mest varit en kompismorsa, som hängt i ett köpcentrum med tonåringen, shoppat, ätit glass och McD-mat. Jag sitter gärna och hänger med tonåringen, läser bloggar och kollar på konstiga Youtubeklipp.

Ovillig är jag ofta, jag gillar inte att behöva leka saker jag inte gillar t ex, eller lyssna på musik jag inte gillar, bara för att barnen vill det.

Curlar gör jag nog också då och då, i så måtto att jag faller till föga och hämtar med bilen fast vi gjort upp om bussåkande, eller att jag säger "men släng med brallorna här då" när jag ska tvätta, istället för att de får göra det själv.

Häpp, nu fick du ett sånt svar du inte ville ha!  

Don't mess with my integrity!
  • Younes

Sträng.
    För att jag är konsekvent, han (7 åringen) vet att det inte är nån idé att bråka om det om jag sagt nej, så är det nej. När jag tillrättavisar så gör jag det med hela kroppen, rösten, kroppsspråket och orden.

Men å andra sidan har jag inte så förjordad många regler heller, behöver inte heller tillrättavisa så mycket längre... Så jag är rätt snäll ändå, han brukar säga det iaf

• lördagsgodis

Tror jag är en sträng bullmamma, vi pysslar och bakar mycket och dom hjälper till med maten men om jag säger en sak så är de det som gäller, man får en varning och sen konsekvens och jag tål absolut inget gnäll. Själv tycker jag många har lite för lösa tyglar med skitjobbiga ungar som resultat. Tack och lov är gubben min likadan.

(¯`°?.¸ ღ ♥ ღEn prins & en prinsessaღ ♥ ღ .?°´¯)
  • Safireee

Jag är sträng och det behövs verkligen eftersom vår dotter har väldigt stark vilja. 

• augustisten

Flexi - fast inte när det gäller onyttigheter för det fungerar inte hos oss (men fungerade det skulle jag nog vara flexibel när det gäller det med).

Folk som har bestämda åsikter om vad som är bra för precis alla barn faschinerar mig lite. Den inställningen fungerar ju inte på speciellt mycket annat i livet, så varför skulle den göra det på barn...

• madamezzaj

Sträng tydligen
    Är tjatallergiker och fixar inte det, kan det ha med stränghet att göra..? Fast jag skulle nog säga konsekvent och lämnar stort utrymme för frihet. Funkar bra.

Svar på tråden Vem är du?