• Machapuchare

Så trött på alla dessa genusivrare!!

Är så trött på alla dessa genusivrare som knappt kan vänta på att barnet fötts innan de skall placera det i ett genusfack och börja skola in det i rollen "flicka" eller "pojke". "Vi vill kolla könet innan så att vi vet om vi skall köpa blå eller rosa kläder".
    Varje gång ett barn uppvisar någon form av genus-typiskt beteende, tex en pojke som leker med bilar, så kommenteras det: "Kolla, han gillar verkligen killsaker"... Att samma barn strax innan lekte med en docka är inget man pratar om. 
    Eller: "mina barn har fått precis samma möjligheter men hon är rädd om sina kläder och sitter tyst och fint vid bordet medan han är mycket busigare och har alltid hål på knäna". Samma förälder som i nästa andetag säger "Vad duktig du är *flicknamn* som sitter så fint vid bordet" eller "Att du aldrig kan sitta stilla *pojknamn*, ja, ja, pojkar är som de är".

Någon annan som är trött på alla dessa genusivrare? Någon mer som önskar att alla barn fick vara barn i första hand, utan en massa förutfattade meningar om hur de bör bete sig, klä sig, leka, prata osv pga vilket kön de har?

• Svar på tråden Så trött på alla dessa genusivrare!!
  • Bonsaiii

Flickor och pojkar ser olika ut, ngn som sett det? De är även olika inuti. Man vet att kvinnor män har olika fysiska

• Machapuchare

Visst ser pojkar och flickor olika ut men man behöver ju inte ge dem helt olika förutsättningar för det. Det kan väl aldrig vara fel att ha fler valmöjligheter i livet och själv välja det man tycker passar en själv som individ??
    En mörkhyad människa och en ljushyad människa ser också olika ut, ger det oss rätt att behandla dem olika?

• Bonsaiii

Värdelösa iphone app!!! Halva inlägget försvann pga ett och tecken! Grrrrr!
    Här kommer forts.
    "specialiteter" och att man kan se på hjärnans utv om det är en f el p.
    Så varför låtsas om att det bara finns ett kön?!
    Barn ska uppfostras att bli egentänkande, varma och omtänksamma människor oavsett kön.

• morochmer

Jag är inte direkt trött på de människorna men jag tycker det är lite sorgligt att föräldrar fortsätter att begränsa sin barn en bit in på 2000-talet.

• aud
    Bonsaiii skrev 2011-04-28 08:05:19 följande:
    Flickor och pojkar ser olika ut, ngn som sett det? De är även olika inuti. Man vet att kvinnor män har olika fysiska
    www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-och-kvinnor-ar-lika-som-bar

- Vi har överväldigande bevis för att män och kvinnor är lika. Men människor vill hellre tro på könsskillnader. Det gör livet mer förutsägbart, säger Janet Shibley Hyde, psykologiprofessor vid University of Wisconsin-Madison i USA.
    Janet Shibley Hyde är en av världens främsta experter på området. Hon har kombinerat alla studier om könsskillnader från engelskspråkiga länder, och funnit att för nästan alla egenskaper och beteenden är skillnaden mellan kvinnor och män liten eller obefintlig.

- Det finns ingen "kvinnlig" hjärna. Det finns en mänsklig hjärna.

Enligt henne är det bara på några små begränsade områden som mäns och kvinnors hjärnor är olika, och skillnaderna är små: mellan fem och tio procent. Två personer av samma kön kan ha hjärnor som skiljer sig mer än så.

Janet Shibley Hydes sammanställning visar att män och kvinnor i genomsnitt är lika bra på matematik. Men forskare har hävdat att männen dominerar bland de riktigt intelligenta (och de riktigt ointelligenta). På specialutbildningar för mycket begåvade barn i USA går också betydligt fler pojkar än flickor.

- Men vid internationella matematiktävlingar är flickor från Rumänien och Kina helt överlägsna pojkar från USA. De kommer från samhällen som uppmuntrar även flickor att hålla på med matematik, säger Janet Shibley Hyde.

Internationella jämförelser mellan femteklassare i USA, Taiwan och Japan visar samma sak: de asiatiska flickorna räknar betydligt bättre än de amerikanska pojkarna.

- Kulturella skillnader är mycket, mycket större än skillnader mellan könen, säger Janet Shibley Hyde.

• Flickan och kråkan

Måste bara dela en reflektion:

Igår när jag lämnade min äldsta pojke på förskola så korsade vi skolgården som ligger i samma område. Utrusandes kommer en skolklass i 11-årsålderpå väg till gymnastiksalen i en annan byggnad. Jag blev nästan full i skratt. Bokstavligen alla flickor var klädda i rosa, vitt och lila och pojkarna i mörka färger i nyanser av huvudsakligen blå, svart, grå och någon enstaka grön. Lite rött kunde man skymta också bland pojkarna.

Tittade på min pojke som ännu bara väljer efter eget sinne. Han (3 år) gick i ett par ljusgröna byxor, gulrandig tröja och lila solhatt.....han såg ut som en liten blomma .

Gud, så trist vi vuxnas stereotypa värld är

• ica

Varför inte se barn som individer mer än representant för det ena eller andra könet.

• aud
    Bonsaiii skrev 2011-04-28 08:16:43 följande:
    Värdelösa iphone app!!! Halva inlägget försvann pga ett och tecken! Grrrrr!
    Här kommer forts.
    "specialiteter" och att man kan se på hjärnans utv om det är en f el p.
    Så varför låtsas om att det bara finns ett kön?!
    Barn ska uppfostras att bli egentänkande, varma och omtänksamma människor oavsett kön.
    Vem låtsas som att det bara finns ett kön?
  • cocos87

När jag var liten fick jag välja kläder helt själv, ofta valde jag en t-shirt som var i mammas storlek och gummistövlar fast det var soligt, min mamma lät mig gå så för att JAG tyckte att jag var skitsnygg.

Jag kommer göra precis lika med min dotter och min son, jag skulle egentligen vilja att min tjej gick i fina klänningar eftersom det är jättesött men hittills verkar det inte som om det kommer bli så eftersom hon mer än gärna går i stora "baggy" jeans och en vanlig tröja. Men hon väljer själv och är fin i allt!!

Men jag läste här någonstans att det är trista färger på killavdelningen men där håller jag inte med, jag handlar mest på villervalla och där kan alla barn oavsett kön ha alla färger .-D

• kmp
    MammaG skrev 2011-04-27 14:22:23 följande:
    Ditt barn är inget barn, alltså? Utan i främsta hand en flicka? Du menar alltså att du tror att vi som har genustänk på något vis förnekar att våra barn har ett kön. Så är inte fallet, däremot går vi inte med på att de är ett kön. Vet inte om du begriper skillnaden.
    Själv är jag i främsta hand människa. Att jag är kvinna är helt irrelevant i alla andra sammanhang än i det faktum att jag är mamma
    Ser det inte som att man måste rangordna. Jag är människa OCH kvinna i ett sammanhang. Mitt barn är barn OCH flicka.
    Hur gärna vissa människor vill få det till att könet är irrelevant så är det inte sant.

Män och kvinnor är olika och har olika förutsättningar, likväl som olika personer inom samma kön har olika förutsättningar .
  • ica
    kmp skrev 2011-04-28 09:17:49 följande:
    Ser det inte som att man måste rangordna. Jag är människa OCH kvinna i ett sammanhang. Mitt barn är barn OCH flicka.
    Hur gärna vissa människor vill få det till att könet är irrelevant så är det inte sant.

Män och kvinnor är olika och har olika förutsättningar, likväl som olika personer inom samma kön har olika förutsättningar .
    Könet är inte irrelevant men personligheten är nog så viktig. Låt flickor sparka boll och pojkar bygga bo om det är det de vill.
  • Machapuchare
    kmp skrev 2011-04-28 09:17:49 följande:
    Visst är det så! Olika individer har olika förutsättningar och då är det väl synd att begränsa dem till att utvecklas enligt en av två förutbestämda mallar!? Bättre då att alla individer får utvecklas på det sätt som passar den individens förutsättningar bäst.
  • Machapuchare
    Bonsaiii skrev 2011-04-28 11:55:35 följande:
    Ja när man vill stoppa alla i ett fack. Det finns två kön.
    Det handlar ju om att inte stoppa någon i något fack!

Att inte begränsa barn (eller andra människor) pga deras kön betyder inte att göra alla lika! Det betyder att låta alla vara precis så olika som de är. Det handlar inte om att begränsa eller ta bort utan att erbjuda samma möjligheter till alla, att tillföra fler val till de som tidigare varit förvägrade dessa valmöjligheter. Det handlar om att ge barnen hundra möjligheter istället för två!
  • Bonsaiii

Då missförstod jag dig TS!
    Trodde du var en sån där dryg hen kämpe. :) har jag fel?

• Machapuchare
    Bonsaiii skrev 2011-04-28 14:22:01 följande:
    Då missförstod jag dig TS!
    Trodde du var en sån där dryg hen kämpe. :) har jag fel?
    Jag vet inte riktigt hur du definierar "hen-kämpe" men jag säger aldrig "hen". Däremot säger jag hellre "barn" än "flickor" eller "pojkar". Vill helst låta bli att dela in barnen på det sättet. Jag tycker det är viktigt att barnen ser alla andra barn som potentiella lekkamrater, inte bara de som har samma kön. Därför undviker jag att säga "gå du och lek med pojkarna" utan säger hellre "gå du och lek med barnen" även om alla de åsyftade barnen råkar vara pojkar.
    Jag tycker också det är diskriminerande att bjuda alla flickor i klassen på födelsedagskalaset. På samma sätt som jag skulle tycka det var diskriminerande att bara bjuda alla ljushyade eller kanske bara bjuda alla mörkhåriga eller bara de som inte har glasögon.

Om jag är dryg vet jag inte riktigt heller.. Försöker, som de flesta människor, vara ödmjuk och öppensinnad men det är ju inte alltid man agerar enligt sina egna principer..
  • debattören

Ja, jag är också så otroligt trött på dessa människor som vägrar tänka själva och tycker det är kalasbra med normer som får människor som är annorlunda att tro att de är konstiga på nåt sätt. Det är ni som uppfostrar de allra värsta mobbarna. Usch för er. Tänk om ni lade ner mer tid på att lära era barn att människor är människor och inte borde definieras utifrån sitt kön. Men visst, var såna bakåtsträvare då. 

• nyfiken flax

Ja jag är less på båda delarna, både de extrema pojk-flick-föräldrarna och "hen-kämparna".

Jag skulle vilja att: det är OK att vara pojke eller flicka _utöver_ att man förstås är en person.... Det är OK att ha vilka intressen man vill och samtidigt vara flicka eller pojke.

Jag skulle också vilja att: föräldrar som vill kämpa för att förändra samhällsnormerna gör det SJÄLVA istället för genom sina barn. deras barn kan få välja själva om de vill kämpa mot normerna när de är så stora att de kan ta ett beslut om det. Så tycker jag.

#66: anledningen till att alla pojkar har så trista färger på kläderna är också att det är svårt att få tag i pojkkläder i fina färger när man kommer över stl 128 ungefär. Jag sitter o letar kläder på internet, men många går bara till de vanliga kedjorna och då är det inte så kul kläder till större pojkar.

• Minli

Jag har en tjej som betér sig som en "kille" men gillar tjejkläder i rosa, klänningar och fina skor. Jag försöker verkligen att låta henne vara sig själv och trodde jag hade lyckats med det, tills jag fick en son. Min dotter rapade vid matbordet och jag sa "men xx, så gör man inte!" Sedan rapade sonen en liten stund efter (visserligen en bebis, men ändå..) och då sa jag "oj, du rapar ju som en riktig karl!" Vill verkligen inte sätta dem i fack eftersom makens släkt är väldigt gammalmodiga i sitt tänk och tycker att kvinnor inte kan saker lika bra som män. Och jag vill inte att min dotter växer upp och tror det. Men jag fick inse att jag själv också spär på stereotyperna och får verkligen tänka på att inte styra dem till att vara just en flicka och en pojke utan bara barn som själva väljer om de leker med dockor eller bilar.

Så ja, jag kan irritera mig på dessa "flick- och pojkkommentarer" även om jag också stör mig enormt på dem som tar detta genustänk ett steg för långt och pratar om hen. Det är ju trots allt två olika kön så skillnader kommer alltid finnas. Men jag tycker uppmuntrande kommentarer om stereotypa beteenden är onödiga.

• Hanakana

Jag ryser vid ordet "hen". Så förskräckligt... Kallar det idioti!

Svar på tråden Så trött på alla dessa genusivrare!!