• liesen

Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?

Hej!
    Ny här på Familjeliv och relativt nyskild. Sedan vi flyttade isär i höstas har jag haft väldigt svårt att nå fram till barnens pappa. Bakgrunden ser ut så här:
    Pappan reser. i jobbet.  Är sedan flera, flera månader tillbaka borta i perioder på minst fyra veckor. Jag ber, för barnens och för min, skull att han inte ska vara borta i kortare perioder (vilket han var när vi var gifta - då var det två eller max tre veckors reosr)- Men jag får inte till stånd någon förändring. Barnen undrar när han kommer, de saknar honom och vill träffa honom mer.
    Till mig berättar han knappt när han kommer hem. Skickar mejl några dagar i förväg att "nu blir jag borta 5 veckor - okej?"
    Vad ska jag svara? Vad kan jag göra för att få till någon förändring? Eller kan jag inte det? Vad kan JAG ställa för krav? Känner mig oerhört utnyttjad och ser inte hur jag någonsin ska få ett "eget" liv också.
    Missförstå mig nu rätt - det här handlar INTE om att jag inte vill ha mina barn hos mig. Det handlar om deras rätt till sin pappa och min möjlighet att planera mitt liv. 

• Svar på tråden Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?
  • Dennis76

Hahaha, vill bara kommentera att ni läser hennes historia, den kanske ser annorlunda ut när man hör hans oxå!!!!!! Fan vad dum i huvudet ni är.

• Ruggugglan
    Dennis76 skrev 2011-04-28 09:30:56 följande:
    Jag jobbar själv hur mycket som helst. Har haft min son varannan vecka o frågade mitt ex om pojken kunna byta skolan för det blir lättare för oss alla. Hon gick till socialen o detva blankt nej från exet.
    Nu kan jag inte ha min son längare för det krockar med mitt jobb. Då springar exet runt o hänger upp en jävla massaskit om mig att jag väljer bort mitt barn.
    Ska jag säga upp mig o ta hand om han varannan vecka o vara arbetslös???
    Nej då, han bor heltid hos henne från o medmåndag hon tog bort möjligheten för mig att träffa mitt barn lika mycket som hon ser han.
    Som sagt, medaljen har 2 sidor o många här glömmer det
    Det är ju ditt liv? Jag trodde tråden handlade om TS?
  • Ruggugglan
    Dennis76 skrev 2011-04-28 09:37:56 följande:
    Hahaha, vill bara kommentera att ni läser hennes historia, den kanske ser annorlunda ut när man hör hans oxå!!!!!! Fan vad dum i huvudet ni är.
    Vi har inte hört ditt ex historia heller. Lägg ner va?

Jag anser att det spelar ingen roll vem som har rätt. Det är barnens bästa som ska gå först. Ingen annans. Barnen saknar sin pappa. Han har tydligen kunnat arbeta mindre tidigare så han kan säkert lösa det på något vis. Men det verkar mer eller mindre att jobbet går före.
  • oOMayaOo
    Dennis76 skrev 2011-04-28 09:37:56 följande:
    Nej gubben, det är DU som är dum i huvudet som inte kan förstå att allt inte handlar om dig och din sunkiga relation med ditt ex.
  • Ruggugglan
    oOMayaOo skrev 2011-04-28 09:48:18 följande:
    Nej gubben, det är DU som är dum i huvudet som inte kan förstå att allt inte handlar om dig och din sunkiga relation med ditt ex.
  • hymafr
    Ina78 skrev 2011-04-28 07:32:16 följande:
    Arbetsgivare är inte SKYLDIGA till att ta hänsyn till att man har barn! Kanske svenska men inte utländska, har själv inte vart anställd i sverige på väldigt länge och det har inte min man heller!! Så man ska nog inte ta för givet att alla har en svensk arbetsgivare!!
    Arbetsgivare är skyldiga att ta hänsyn till att man har barn om det är möjligt för arbetsgivaren.
    En arbetsgivare får alltså inte säga nej till t ex schemabyte bara för att jävlas.
  • hymafr
    Dennis76 skrev 2011-04-28 06:49:54 följande:
    Du låter som min exfru, ni är ju skild så din krav på hans arbetsliv är typ hahaha. Tror inte han lägger sig i ditt liv o ställer krav på dig hur du ska göra saker o ting.
    O när du skriver att du känner dig utnjuttat o inte få nåt eget liv, fy stackarn ska vi tycker synd om dig nu??
    Som sagt, känner inte er lr eran situation men av egen erfarenhet har sån situation altid 2 sidor. O du känner dig som offret, som letar efter några som tycker synd om dig.
    Tycker faktiskt synd om barnen som inte får träffa sin pappa särskilt ofta.
    Inser att han kanske inte har något val - nya jobb växer inte alltid på träd, men tycker ändå synd om barnen.
  • hymafr
    qwoxy skrev 2011-04-28 07:23:55 följande:
    Det låter ju jättebra att tvinga honom till umgänge med barnen. Det blir säkert en fantastisk upplevelse för alla inblandade, tror du inte? Suck.

TS har inga rättigheter alls och kan inte tvinga honom till något mer än att betala underhåll. Det framgår inte alls hur mycket TS låter honom träffa barnen - det kanske kan vara grunden till allt?
    Intressant att du får det till att TS vägrar låta pappan träffa barnen särskilt mycket och att han då kontrar med att inte kunna träffa barnen.
  • hymafr
    Jag jobbar själv hur mycket som helst. Har haft min son varannan vecka o frågade mitt ex om pojken kunna byta skolan för det blir lättare för oss alla. Hon gick till socialen o detva blankt nej från exet.
    Nu kan jag inte ha min son längare för det krockar med mitt jobb. Då springar exet runt o hänger upp en jävla massaskit om mig att jag väljer bort mitt barn.
    Nej då, han bor heltid hos henne från o medmåndag hon tog bort möjligheten för mig att träffa mitt barn lika mycket som hon ser han.
    Nu hänger jag inte med alls. Varför skulle ett skolbyte underlätta för ALLA?
  • miljarden
    Fattar inte. Skolbytet hade underlättat för alla men ditt ex nekade på pin kiv? Om han hade fått byta skola hade det inte krockat med ditt jobb?

Du har rätt i att varje mynt har två sidor, men så även detta. Det vill säga din sanning är bara ena sidan och ditt "självömkande" är inte mer berättigat än någon annans.

Jag förstår att du känner dig missnöjd. Men om jag var du skulle jag göra allt för att söka nytt jobb eller styra upp situationen för inget i världen skulle vara viktigare för mig än att kunna vara med min son.  

Och! Din situation är inte överförbar på ts så det är inte rättvist att ta ut din frustration över din sits över henne. 
  • Ina78
    hymafr skrev 2011-04-28 09:53:25 följande:
    Arbetsgivare är skyldiga att ta hänsyn till att man har barn om det är möjligt för arbetsgivaren.
    En arbetsgivare får alltså inte säga nej till t ex schemabyte bara för att jävlas.
    I utlandet, nej!
  • qwoxy
    hymafr skrev 2011-04-28 09:56:34 följande:
    Intressant att du får det till att TS vägrar låta pappan träffa barnen särskilt mycket och att han då kontrar med att inte kunna träffa barnen.
    Du kanske skulle läsa det jag skrev istället för att hitta på något. Det står inget alls om hur tillmötesgående TS är eller inte är och det påverkar säkerligen mannens möjligheter att träffa barnen. Vissa gör allt för att jävlas med sina ex och det går ut över barnen.
  • qwoxy
    miljarden skrev 2011-04-28 10:05:11 följande:
    Fattar inte. Skolbytet hade underlättat för alla men ditt ex nekade på pin kiv? . 
    Tyvärr har jag varit med om precis det där själv. Försökt få mamman att gå med på att byta till en skola som var närmare oss båda men framförallt närmare mig, men hon vägrade på pin kiv.
  • Dennis76

Tyvärr har man inga rättigheter som pappa i detta land, bara på papper. Så fort ex fru börja lipa är det kört för oss killar. Bara inse fakta

• miljarden
    qwoxy skrev 2011-04-28 10:47:34 följande:
    Tyvärr har jag varit med om precis det där själv. Försökt få mamman att gå med på att byta till en skola som var närmare oss båda men framförallt närmare mig, men hon vägrade på pin kiv.
    Dennis76 skrev 2011-04-28 11:10:07 följande:
    Tyvärr har man inga rättigheter som pappa i detta land, bara på papper. Så fort ex fru börja lipa är det kört för oss killar. Bara inse fakta
    Fast detta är också sidor av myntet som inte är relevanta i alla situationer. Naturligtvis finns det många skrämmande exempel på mammor som har betett sig illa. Men det ursäktar väl inte att pappor gör det, eller?
    TS skriver ju att hon vill att barnen ska få träffa sin pappa. Det låter ju inte som kontroll eller hämnd utan som att hon värnar om sina barns behov. Att ni sedan har bittra erfarenheter i bagaget har ju inte med det här att göra.
  • Dennis76

Ja dåliga erfarenheter har man nog. Tyvärr, synd bara att det alltid går ut över barnen. Den parten som blir lämnat är oftast bitter gentemot den andra o sätter upp barnen mot mamma lr pappa. Men skulle vara rolig att fa en reaktion från TS ex!!!!'n

• qwoxy

TS har dock fortfarande inte besvarat frågan på om hon försöker underlätta umgänge eller om de är oense om hur det ska gå till.

• Ruggugglan

Men ingen frågar om pappan underlättar för umgänget? Om något krånglar, så är det ju alltid mammans fel?

• Dennis76

Diskuterade detta fall med min fru igår. Hon sa helt enkelt "är barnen skriven hos TS då är det hon som ska ta hand om dem o inte gnälla. Har dem typ 2 barn kan dem skriva varsin barn hos varsin föräldrar.
    Men då går TS miste om underhåll o barnbidrag och det bruka oftast inte vara populär.

• oOMayaOo
    Dennis76 skrev 2011-04-29 10:21:52 följande:
    Diskuterade detta fall med min fru igår. Hon sa helt enkelt "är barnen skriven hos TS då är det hon som ska ta hand om dem o inte gnälla. Har dem typ 2 barn kan dem skriva varsin barn hos varsin föräldrar.
    Men då går TS miste om underhåll o barnbidrag och det bruka oftast inte vara populär.
    Jaha, så din fru har knäppa åsikter hon också. Vad ska det bevisa?
Svar på tråden Pappan är borta en månad i taget - kan jag kräva förändring?