• Fantasia78

du som har astma hur yttrar sig dina symptom när du blir akut sämre?

Jag vet inte om fler än jag har den här typen av sympton när man blir akut sämre i sin astma, men troligtvis finns det fler där ute i cyberrymden som känner igen sig...?

När jag blir akut sämre i min astma, så känns det så här:
    - jag känner att det gör ont mot ryggen till (där lungorna eller rättare sagt bronkerna sitter) och detta lär vara när bronkerna hamnar i kramptillstånd. Då är det dags för Symbicort och det brukar hjälpa nästan med en gång.
    - Jag kan också få svårt att fortsätta prata när jag får en akut försämring; ljudet försvinner ibland mitt i en mening och jag börjar hosta.
    - jag kan vakna på morgonen av att jag är sämre, och får ta till medicin (sällan nu dock, sedan jag bytt till bra medicin)

Däremot hör jag inte något pip eller någon väsande andning när jag blir sämre, som många läkare frågar efter.

(Å andra sidan hör läkaren själv karakteristiska ljud när han lyssnar på lungorna).

Jag blir sämre av kall luft, förkylningar, förorenad luft (t ex i storstäder utomlands), cigarettrök, dammig miljö mm

Vad jag är ute efter är att jag inte har väsande eller pipande andning. Däremot hosta som triggas av att man försöker prata, eller andas ut djupt.
    Tydligen kan man ha astma ändå, även om det inte väser eller piper när jag andas (åtminstone inte så att jag hör det med blotta örat).

• Svar på tråden du som har astma hur yttrar sig dina symptom när du blir akut sämre?
  • aliettevonseehn

Jag har också astma och känner igen mig i vissa av dina exempel. Det händer ibland att jag också inte kan fortsätta prata mitt inne i meningen, jag försöker då hålla luften inne ett tag, eller "hålla andan" sedan andas ut lugnt. Det funkar alltid:) Något som dock hjälper direkt mot allt som jag känner av astman är en cigg. Det är dock inte bra i längden men i en akutsituation brukar jag ta en... Allt släpper efteråt och det är så värt.

• Fantasia78
    aliettevonseehn skrev 2011-04-28 21:38:11 följande:
    Jag har också astma och känner igen mig i vissa av dina exempel. Det händer ibland att jag också inte kan fortsätta prata mitt inne i meningen, jag försöker då hålla luften inne ett tag, eller "hålla andan" sedan andas ut lugnt. Det funkar alltid:) Något som dock hjälper direkt mot allt som jag känner av astman är en cigg. Det är dock inte bra i längden men i en akutsituation brukar jag ta en... Allt släpper efteråt och det är så värt.
    Ja, det där med att hålla andan och sedan andas ut långsamt kan hjälpa. Fast jag har haft några tillfällen när jag ändå får hostattacker i samband med att jag försöker börja prata igen.

Jag röker inte och har aldrig gjort, så i mitt fall är cigaretter ingenting jag skulle ta till. Tvärtom blir min astma definitivt sämre av cigarettrök, men jag är ju inte rökare.
  • Kaosmamma

Jag rosslar nästan aldrig. Får hosta och kliar fruktansvärt i luftvägarna. Känns som jag inte får luft. Tar symbicort ca 6 ggr per dag varje dag, samt singulair. Får andas aiolos titt som tätt och tar ganska ofta betapred. Får astma av att skratta bland annat och det är ju jäkligt tråkigt :/

• Fantasia78
    Kaosmamma skrev 2011-04-28 21:51:43 följande:
    Jag rosslar nästan aldrig. Får hosta och kliar fruktansvärt i luftvägarna. Känns som jag inte får luft. Tar symbicort ca 6 ggr per dag varje dag, samt singulair. Får andas aiolos titt som tätt och tar ganska ofta betapred. Får astma av att skratta bland annat och det är ju jäkligt tråkigt :/
    Ja, att få astma av att skratta är ju inte kul... När jag varit sämre, t ex vid influensor eller lunginflammationer så har det hänt mig också.
    Men annars är det mest vid tillfällen som dessa som jag märker att jag har astma:
    * när jag pratar och luften ibland tar slut (d v s går inte att fortsätta prata, utan jag får ta paus mitt i en mening)
    * när jag vaknar på morgonen och har astmabesvär (lätt till hosta och värker i luftrören)
    * när det är kallt ute, speciellt om man måste skynda sig till en buss eller tvingas prata (d v s öppna munnen och andas samtidigt)
    * när det är rökigt, dammigt, förorenad luft etc.
    När det är som värst tar jag Symbicort cirka 8 gånger per dag. Har aldrig testat singulair, men min läkare var inne på det för något år sedan. Hur är det att andas i ailos?
  • Kaosmamma

Ja jag får också astma av allt klassiskt; väder, pollen, rök, parfym, ansträngning, sjukdom, stress... Men jag får astmaanfall varje gång jag skrattar ordentligt så jag är en väldigt sur person ;) och jag får som sagt ta symbicort 6 ggr per dag varje dag som standard, ibland när det är riktigt bra kanske det räcker med 3 ggr. Men kan ta upp till 14 ggr fast man inte ska.. Men då är det dags för bettisar och aiolos. Aiolos, ja hur det känns? Tagit det sedan jag var ett halvår ungefär.. Man andas in ångan, och känns lättande tillfälligt. Men blir ganska skakis, mer än vanligt. Låg på sjukhus några gånger per år fram till jag var 19 år... Idag har jag tre astmabarn. Två av dem har helt ok astma, men lillan råkade få svårare än mig tyvärr :( har både resurs och assistent till henne..

• Fantasia78
    Kaosmamma skrev 2011-04-28 22:32:28 följande:
    Ja jag får också astma av allt klassiskt; väder, pollen, rök, parfym, ansträngning, sjukdom, stress... Men jag får astmaanfall varje gång jag skrattar ordentligt så jag är en väldigt sur person ;) och jag får som sagt ta symbicort 6 ggr per dag varje dag som standard, ibland när det är riktigt bra kanske det räcker med 3 ggr. Men kan ta upp till 14 ggr fast man inte ska.. Men då är det dags för bettisar och aiolos. Aiolos, ja hur det känns? Tagit det sedan jag var ett halvår ungefär.. Man andas in ångan, och känns lättande tillfälligt. Men blir ganska skakis, mer än vanligt. Låg på sjukhus några gånger per år fram till jag var 19 år... Idag har jag tre astmabarn. Två av dem har helt ok astma, men lillan råkade få svårare än mig tyvärr :( har både resurs och assistent till henne..
    Låter jobbigt. Jag var vuxen när jag fick min astma, drygt 30. Klarar mig än så länge med Symbicort, även om jag kanske är ett gränsfall under vissa delar av året (som nu i pollensäsongen).

Hade besvär av astman igår kväll och fick ta en extra dos Symbicort på kvällen. Fick kramp i musklerna av medicinen efter ett tag (kramp i en av fötterna och lite grand i benet), så jag var uppe och sträckte på musklerna tills det gick över. Blir ju kortare nattsömn en sådan natt tyvärr.
    Hade nästan glömt att jag kunde få sådana biverkningar. Har precis bytt från Serevent till Symbicort och tror att det kan vara så att det tar någon dag innan effekten av Serevent är helt ute ur kroppen. Så jag fick kanske en viss överdosering totalt sett. Annars minns jag att jag brukade få muskelkramp som biverkan av just Serevent...

Jag hoppas att mina barn inte får detta. Min äldsta hade ett anfall när hon var 4, men det verka ha växt bort. Min yngsta brukar få mycket slem vid varje förkylning men har inte någon konstaterad astma. Så jag hoppas de klarar sig.

Har en bra läkare, men funderar på att boka en tid hos en astmasköterska på samma mottagning. Man kanske kan få lite tips och bli bättre.
  • Fantasia78

Blir så lätt andfådd idag, för ingenting. Troligtvis hänger det ihop med att mina astma också är sämre. Fler som känner igen det här??

• Fantasia78

Fick en rejäl försämring nu i april, och var inne på vårdcentralen. Läkaren lyssnade på luftrören och konstaterade att jag var väldigt tät. Fick Combivent 2 ggr (2 min med en kvarts mellanrum mellan gångerna). Vilken skillnad det blev. Lättade direkt, tyckte jag.
    Sedan bad han mig komma in igen och lyssnade på lungorna igen. Tittade skeptiskt på mig när jag tyckte det gjort stor skillnad med Combivent och sade: "Ja, bra är det ju inte."
    Fick kortison (prednisolon) som 5 dagars kur, ett recept på Buventol, förnyat recept på Symbicort och så antihistamin Loratadine. Och acetylcystein (slemlösande).

Och så en remiss till lungrönten.

Kanske ändå var eller är en lunginflammation. Är inte återställd ännu och har problem med hosta och astma fortfarande (snart 3 veckor sedan jag blev sjuk).

De lunginflammationer jag har haft tidigare har inneburit att jag känt mig mer sjuk än nu. Men vi får väl se vad lungröntgen säger.

• Fantasia78

Måste ju tillägga här att jag sedan förra året även fått Spiriva utskrivet, i kombination med Symbicort, Flutide och Montelukast (Singulair). Har Ventoline att ta till vid behov också, och även Acetylcystein.
    Sedan jag fick börja med Spiriva mår jag mycket, mycket bättre. 

Så glad att jag äntligen hittat en läkare som tar astman på allvar. 

Svar på tråden du som har astma hur yttrar sig dina symptom när du blir akut sämre?