du som har astma hur yttrar sig dina symptom när du blir akut sämre?
Jag vet inte om fler än jag har den här typen av sympton när man blir akut sämre i sin astma, men troligtvis finns det fler där ute i cyberrymden som känner igen sig...?
När jag blir akut sämre i min astma, så känns det så här:
- jag känner att det gör ont mot ryggen till (där lungorna eller rättare sagt bronkerna sitter) och detta lär vara när bronkerna hamnar i kramptillstånd. Då är det dags för Symbicort och det brukar hjälpa nästan med en gång.
- Jag kan också få svårt att fortsätta prata när jag får en akut försämring; ljudet försvinner ibland mitt i en mening och jag börjar hosta.
- jag kan vakna på morgonen av att jag är sämre, och får ta till medicin (sällan nu dock, sedan jag bytt till bra medicin)
Däremot hör jag inte något pip eller någon väsande andning när jag blir sämre, som många läkare frågar efter.
(Å andra sidan hör läkaren själv karakteristiska ljud när han lyssnar på lungorna).
Jag blir sämre av kall luft, förkylningar, förorenad luft (t ex i storstäder utomlands), cigarettrök, dammig miljö mm
Vad jag är ute efter är att jag inte har väsande eller pipande andning. Däremot hosta som triggas av att man försöker prata, eller andas ut djupt.
Tydligen kan man ha astma ändå, även om det inte väser eller piper när jag andas (åtminstone inte så att jag hör det med blotta örat).