• bizzziie

Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!

Åååh.. trotsiga tjuriga sura olydiga snart 5-åringen satt på golvet i sitt rum och tänkte in te alls sova.
    Jag, mitt dumma * ställde då ultimatumet att om han inte sov nu så ringer jag till kompisarnas mammor och säger att han inte följer med och bowlar och går på picnic med dom imorn som är planerat.
    Jag vill ju gå dit, är ju mina kompisar också (mammorna) så jag ångrade mig i samma sekund som jag sagt det. Men det är sagt och jag kan inte bara låtsas som att det inte hänt imorn. Och han accepterade det utan tjaffs för han ansåg tydligen att det är roligare att sitta mitt på golvet invirad i en filt i mörkret än ha kul med kompisarna imorn (som jag vet att han itne menar, men jag vet inte, han kanske helt enkelt bara inte tar mig på allvar...?)

Så, hur tar jag mig ur detta smidigt?? Går det?
    Jag vet såklart att jag borde stå för det och vara hemma, men jag är den som bokat bowlinghallen osv..
    ??

♥♥ Storebror: 2006 ♥♥ Lillebror 2010 ♥♥ -----> vitamalmen.blogg.se -om inredni
  • Svar på tråden Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!
  • Maria222
    bizzziie skrev 2011-05-02 12:37:49 följande:
    Maria222: Jag fick andra råd av vänner som känner mitt barn. Här handlade det inte om en engångsföreteelse (då hade jag inte handlat som jag gjorde) utan detta är en ständig kamp flera gånger om dagen. Det var inte att han satte sig på golvet och inte ville sova som var grejen utan att han för 7e gången samma dag inte brydde sig om va jag sa.

Jag bad om ursäkt när jag sa att han fick vara med! Att jag inte menade det jag sa och att jag inte vill att vi ska bråka på kvällarna när vi ska sova.

Man kan inte bara ta tillbaka det man sagt till honom, han förstår det och tror nästa gång att han inte behöver lyssna på oss för han får ju som han vill ändå. Det är en smart 5-åring vi parar om, inte en trotsig 2-åring!

Varför är det synd om honom?
    Varför får ni det att låta som att jag är en dålig mamma?
    Tror ni inte att jag gör det bästa jag kan? Att jag försöker?
    Varför skulle jag annars skr
    Ni kanske behöver "starta om" i relationen. Jag skulle tipsa dig om att läsa böcker av jesper juul, han ger mycket bra tips om hur man kan bemöta sitt barn och hur man underlättar samspelet i relationen.

Det var jättebra att du bad om ursäkt till honom när du sa att han fick vara med. Anledningen till att jag tyckte synd om honom är att du lät honom tro att han inte skulle få vara med så länge. Då hade det varit bättre att inte åka dit alls tycker jag.
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • maruttan

Oh my gooooood! Shit vilka präktiga och bra föräldrar det finns som aldrig gör något fel eller hamnar i en situation som man inte vet hur man ska hantera... Man är inte en sämre förälder för att man ibland gör fel och sen försöker lösa det på bästa sätt.
    VI är alla mänskliga och gör så gott vi kan!
    Men som sagt 5-åringar har mycket idéer och funderingar och ibland blir man galen på dem oavsett hur mycket man älskar dem!!

Jag tycker du verkar vara en bra mamma TS och jag förstår dig till fullo!

• bizzziie

maruttan: Tack snälla, det behövdes efter all skitkastning i denna tråden! Tack!!!

• vittra

Jag skulle tycka att ditt beteende var mycket förvirrande om jag var en 5-åring, och det är förståligt att han inte har den respekt för dig som du önskar när du slingrar dig ur saker på ett sånt här sätt. Det hade varit mycket bättre att rakt upp och ned säga direkt att du ångrade det du sa och att du själv gärna vill dit, att du inte vill hota med saker men att du blir så frustrerad när han inte gör det du ber honom. Genom att ta på dig ansvaret för ditt misstag kommer han så småningom börja känna att han kan lita på att du står på dig. Vilket du absolut inte gör när smyger, låtsas och går bakom ryggen på honom och håller på som du gjort nu. Du lyssnar helt enkelt på råd från fel människor.

• vittra
    maruttan skrev 2011-05-03 21:55:52 följande:
    Oh my gooooood! Shit vilka präktiga och bra föräldrar det finns som aldrig gör något fel eller hamnar i en situation som man inte vet hur man ska hantera... Man är inte en sämre förälder för att man ibland gör fel och sen försöker lösa det på bästa sätt.
    VI är alla mänskliga och gör så gott vi kan!
    Men som sagt 5-åringar har mycket idéer och funderingar och ibland blir man galen på dem oavsett hur mycket man älskar dem!!

Jag tycker du verkar vara en bra mamma TS och jag förstår dig till fullo!
    Tycker du det är präktigt att be om ursäkt och ta ansvar för sina misstag?! Eh jaha då får det får stå för dig...
  • Maria222

Jag blir faktiskt lite fundersam... Vart har någon skrivit något om att TS skulle vara en citat "dålig mamma" eller citat "sämre förälder"?

Ska man heja på TS när man inte delar hennes syn på hur barnet borde bemötas?
    Om man inte klarar av att inte få medhåll av alla kanske man inte bör ge sig i kast med att skriva en TS med frågeställningar i.

Ärligt talat har den enda skitkastning kommit från TS själv, som kallade de som varit vänliga nog att ta sig tid till att svara på hennes inlägg med det brillianta ordet "idioter!".

pojke 0706 och pojke 1008.
  • tahira
    bizzziie skrev 2011-05-03 22:09:31 följande:
    maruttan: Tack snälla, det behövdes efter all skitkastning i denna tråden! Tack!!!
    Det är väl inte skitkastning bara för att andra inte tycker som du?

Anledningen till att folk svarar i tråden är ju för att hjälpa dig, så att du kanske inte hamnar i den här olyckliga situationen igen.

Jag har också varit så otroligt nära att "hota" min femåring, och en eller annan gång har jag mutat honom för att få honom från lekplatsen . Men jag vet att varje hot eller mutning är ett bakslag och jag vet att det är jag som förälder som har ansvaret för att inte hamna där.

Jag har lärt mig att ta ett steg bakåt, se på situationen och försöka förstå vad det är som gjort att vi hamnat där vi är. Varför bråkar S istället för att gå hem med mig? Är det helt enkelt för att han har för roligt? Testar han gränser? Känner han att han inte har något att säga till om? I nio fall av tio är det det sistnämnda. Någonstans har det brustit i kommunikationen om man går så långt att man tar till, verkningslösa, hot.
  • maruttan
    vittra skrev 2011-05-03 22:13:35 följande:
    Tycker du det är präktigt att be om ursäkt och ta ansvar för sina misstag?! Eh jaha då får det får stå för dig...
    Neeeeeej jag tycker det är präktigt att påstå att man aldrig gör fel och gärna vill klanka ner på andra mammor som erkänner att de är mänskliga och gör fel ibland. Men det är ju typsikt FL...här ska vi genast racka ner på den mamma som råkar erkänna att hon hamnat i en situation som hon inte vet hur hon ska hantera... DET tycker jag är präktigt!!
  • vittra
    maruttan skrev 2011-05-03 22:50:28 följande:
    Neeeeeej jag tycker det är präktigt att påstå att man aldrig gör fel och gärna vill klanka ner på andra mammor som erkänner att de är mänskliga och gör fel ibland. Men det är ju typsikt FL...här ska vi genast racka ner på den mamma som råkar erkänna att hon hamnat i en situation som hon inte vet hur hon ska hantera... DET tycker jag är präktigt!!
    Läser vi samma tråd? Jag tror inte det...
  • bizzziie

Maria222: Jag syftade på nyfiken flax (som skrev som att jag alltid hotar, ställer ultimatum osv när det gäller mitt barn...) när jag skrev "idioter". Inte er andra! Hade såklart kunnat skippa "..er", sorry.

Jag säger INTE att era råd är dåliga och nej, ingen har påstått att jag är en dålig mamma, MEN ni fattar väl själva att sättet som vissa ovan skrivit till mig kan uppfattas som att dom säger det med andra ord, snyggt inlindat i "råd"?! Att det inte bara är "goda råd" som delats ut här hittills? Klart att jag känner mig värdelös när ni skriver att jag är det??! Jag mår ju dåligt överlöpte handlande, är det inte normalt att känna sug låg då? Har ni aldrig gjort det? Troligt!!

Vittra: Jag "håller inte på"! Det var DEN GÅNGEN och det var därför jag skrev här och bad om råd, eftersom det inte hänt innan!

Vill ha tips på vilken skola ni gått i för att lära er allt om föräldraskap...? För ni är experter va? På både era OCH andras barn..?

Bad om råd hur jag skulle komma ur det ställda ångrade ultimatumet förra veckan. Inte hur jag ska förhålla mig till min son i allmänhet. Jag har ALDRIG sagt att jag alltid handlar likadant!!

Tack för vissa av era råd! Har beställt ett par Jesper Juul-böcker som jag hoppas ska ge mig lite stöd nu när min älskade fisunge på snart 5 år testar världen!

• bizzziie

Ursäkta stavningen, min stavningskontroll på iphonen vill inte vad jag vill alltid..

Förtydligande på en av de mest skumma felstavade meningarna i mitten:
    "Mår dåligt av mitt handlande och känner mig låg".

• k girl

Läs Lars H Gustafsson också. Han är bra.

• RainMan1x7x

Ntar att denna tråden är gammal nu. Men att aldrig förhandla om något man inte har råd med att förlora är en bra regel.

A quitter never wins and a winner never quits
  • SallyBlixten

Det är sent så jag hinner inte läsa mer än TS men jag har ett enkelt råd.

Säg som det är och be om ursäkt för att du tappade humöret och sa något som du ångrar. Förklara att du var trött och arg och berätta hur du känner. 

Det finns t.o.m. en pedagogisk poäng i detta. Barn gör som vi gör och inte som vi säger. Om du ber om ursäkt för ett misstag så visar du ju honom hur han kan och bör göra om han råkar säga något han ångrar (vilket han lär göra eftersom han troligtvis är en normal människa )

Kram och ha en bra bowling!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • RainMan1x7x

^OT men du märkte just inte mästerverket som jag skapade? Jag var senaste inlägget i alla trådar på "uppfostran"?

• SallyBlixten

Oj, jag är trött och såg inte att tråden var flera dagar gammal. Strunta i en tröttmössas förvirrade inhopp och ha det bra!

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • RainMan1x7x

^gå och sov med dig!!! :(

Svar på tråden Ställt ulltimatum, hur komma ur det???? Help please!