• Maya67

Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland

Hej! Jag starter en egen tråd for oss som tenker på/gjör/har gjord Äggdonation på AVA-Peter.

• Svar på tråden Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland
  • Inis

Oj vad olika erfarenheter vi gjort i på AVA-peter! Tror också som du att dr Olga är utarbetat - hon blev ju själv mamma hösten 09 och började arbeta igen i mars 10 - ingen lång föräldraledighet där inte. Ingen ursäkt för dåligt bemötande, men en möjlig förklaring.

Pussesnuttan: Kan du förmedla adress och namn där ni bokade lägenheten. OM jag gör ett nytt försök har jag ju en son att ta hänsyn till och ev ta med till St Petersburg och då är det kanske lättare att bo i lägenhet än på hotell.

Maya67 som startade tråden: Är du kvar?

• Pussesnuttan

Inis,
    Vi bokade via www.booking.com
    Sök på STN Apartments.
    Vi bodde i en studio för 2 pers på Nevsky Prospekt 60.
    Trappuppgången såg ut som skit men när man kom in i lägenheten var den ok. Den låg dock 4 vån upp, bara trappor.
    Det verkar som om det är olika standard på deras lgh om man läser kundernas omdömen, en del är mycket missnöjda medan andra tycker det var ok.
    Om man la telefonen i fönstret kunde man komma åt restaurangen på gårdens WiFi :)

• Nilla Örebro

Angående TS: ni som väljer klinik, satsa på AVA Peter endast om du har massa tålamod (och vem har det efter alla misslyckade försök och hopplösheten som gnager?). Känner igen det där med långa svarstider på mail, och vi kände att vi "störde" när vi frågade saker. Längre vänelista på donatorer på Tampere men lättare att få kontakt med än Petersburg, så vi gör försök där nu

• Inis

Nilla Örebro: som ensamstående över 45 har man inte lika många valmöjligheter!

• Nilla Örebro

Inis, förlåt om jag var plump och inte tänkte på det. Du har redan lyckats bra på AVA Peter, och är dessutom gammal patient där och verkar ha en bra etablerad kontakt med din läkare, så jag ska inte pådyvla dig eller någon annan mina lite sämre erfarenheter av dem, utan önskar dig såklart lycka till!!!

• Pussesnuttan

Maya67 och Inis,
    Har ni behövt använda sprutorna man fick med sig hem?
    Jag har haft flera blödningar och tagit sprutor i 3 omgångar.
    Det verkar som att så fort jag trappat ned kommer blödningarna igen.
    Är så himla orolig.

• Inis

Pussesnuttan: Ja, jag var tvungen att ta sprutor i flera veckor eftersom jag hade flera blödningar, så kämpa på även om det är jobbigt att ta dom. Fick förklarat för mig på AVA-Peter att vid ÄD så "kommunicerar" ibland inte embryo och livmoder fullt ut den första trimestern och därför behövs sprutorna (förlåt en mycket amatörmässig förklaring). Håller tummarna!!

• Pussesnuttan

Inis,
    Tack för peppning!
    Har redan haft blödningar i flera omgångar och det känns tröstlöst. Som tur är har jag en underbar granne som är sjuksköterska som hjälper mig med injektionerna när min sambo inte är hemma.
    Är i v10 så jag hoppas ju att det ska lugna sig. Har hört att efter v12 producerar livmodern själv det progesteron som behövs.
    Blev sjukskriven på halvtid de närmsta veckorna för att jag är så orolig.

• Inis

Pussesnuttan: Hur går det för dig? Har blödningarna avstannat?

Jag funderar och funderar på om jag skall göra syskonförsök och i så fall när. Har kontaktat min läkare här i Sverige och fått en tid första september så innan dess bör jag ju ha varit i kontakt med AVA-Peter.

• Ewis08

Hej alla!

Vi har gjort ett ÄD på AVA Peter i mars och tänker nu göra ett nytt försök. Vi har bara bra saker att säga om dom, framför allt om man jämför med Clinic Elite i Estland som vi har varit hos tidigare.

Kanske var det så att när vi hade kontakt med dom innan jul inför vår första ÄD så hade de inte lika mycket att göra som de verkar ha nu. Vi fick svar på mejl direkt och bara efter några dagar som fick vi ett förslag på en donator. Tyvärr så lyckades inte den ÄD och det blev inga ägg till frysen, det är därför som vi gör ett nytt försök nu.

Vi fick då och har också fått nu en detaljerad plan på när medicinerna ska tas, tid för ultraljud här hemma och datum och tid för besök i St Petersburg. Flygresa och hotell har vi redan bokat och visumet ska vi hämta till veckan. Jag tycker inte att det är något krångligt med visumet, bara man har med sig rätt papper till ambassaden och ro att vänta lite så går det bra.

Vi betalade ca 5000:- till vår gynekolog här hemma för ultraljud och receptutskrivning. En skillnad mot hur det var i Estland är att Dr Olga och min gynekolog har kontakt. Med Clinic Elite så fick hela tiden jag mejla och informera min gynekolog hur behandlingen skulle gå vidare. Jag fick också höra av mig till dom med testresultat osv. Ganska skönt att slippa...

Förra gången så åkte vi til St Petersburg tillsammans. Vi bodde på ett centralt hotell med ett pyttelitet, dyrt rum. Den här gången så åker vi i omgångar eftersom min sambo har barn från ett tidigare förhållande och nu blir det under pappaveckan som vi ska åka. Jag hade nog inte så höga förhoppningar på St Petersburg innan jag var där men så här i efterhand så tycker jag att det är en vacker och häftig stad och jag ser fram emot att få komma dit igen. Även om vi hade lyckats med första försöket så hade vi nog åkt dit på semester någon gång i framtiden.

Det som tar mest energi och tankeverksamhet just nu är att min slemhinna ska växa på sig. I torsdags var den "bara" 6 mm efter 6 dagars behandling och jag hoppas, hoppas att den ska vara tjock och fin tills den 26:e när ET är planerat.

• Pussesnuttan

Inis,
    Det slutar när jag börjar med sprutorna. Sedan trappar jag ned enligt schemat jag fick och när jag tagit sista sprutan och trappat ned på progynonen så tar det 5 dagar sedan får jag ny blödning. Har mailat Olga och frågat om jag kan ta en spruta förebyggande typ var 4:e dag men inte fått ngt svar ännu.
    När kunde du sluta helt med sprutorna?

Ta kontakt med kliniken så fort som möjligt om du funderar på syskonförsök. Det verkar som om de har super mycket att göra.

• mirakel

Hmmmm, blev jag klokare..... njaaaeee :) Men så är det här i livet....
    Om man bestämmer sig för Finland istället
     då...??? Har någon nåt o säga där??

• von Hiram

Hej Myrslok,
    jag var i kontakt med AVA Tampere, på rekommendation från en väninna som trivts jättebra med dem (och som blev gravid där på 1a försöket, normal IVF med egna ägg och mannens simmare, efter 4 misslyckade hemma i Sverige). Det var när vi tänkte oss en "känd" donator. De var himla lätta att få kontakt med och trevliga och vänliga och är säkert väl värda ett besök!! Anledningen till att vi i slutändan inte valde dem var att vi kom fram till att vi ville ha anonym donator och gärna tog en tur till Östeuropa, som jag har koppling till och gärna ville resa till med min man.

Först testade vi alltså med AVA Peter, men gav upp dem eftersom de var så ohemult svåra och långsamma i sin kommunikation, och tvetydiga ibland direkt motstridiga besked från läkare och patient-koordinatorn (se tidigare inlägg). OBS att jag inte en sekund tvivlar på deras medicinska kompetens. Nu är vi på AVA Riga, ska dit på söndag!! Hoppas ju såklart det ska gå bra men har själv inga bevis på det än.. mer än att förberedelserna gått som smort, med klara tydliga besked, en otroligt insatt, vänlig och lättillgänglig patientkoordinator. Rutin och struktur! Kan varmt rekommenderas.

• Saraelvira

Hejsan!
    Det kanske är lite ofint att fråga, men vad kostar det att adoptera ett embryo och hur länge måste man vara i St Petersburg? De bitarna spelar ju stor praktisk roll, fast det inte är det som folk mest pratar om.
    Har ni gjort många försök med embryoadoptioner, har det lyckats för er varje gång eller har ni upplevt många misslyckade försök? I så fall vad har det berott på?
    Förlåt att jag är så frågvis, men jag är glad om ni svarar Glad

• Pussesnuttan

Hej!
    Vi har inte gjort embro adoption utan äggdonation och om jag minns rätt kostade det runt 50000kr. Vi var i St Petersburg i 9 nätter men jag antar att vistelsen kan bli ganska mycket kortare vid embryo adoption eftersom själva odlandet redan är klart.
    Läs om behandlingar och vad det kostar på www.avapeter.com

Svar på tråden Vi som går på AVA-Peter klinik, Russland