• Trivelina

Basta naken med familjen

Märkte i en tråd att det kan finnas väldigt heta åsikter om att basta naken med andra nakna. Så jag blev så klart helt nyfiken på detta hur det ligger till allmänt i känsloväg hos folk.

Basta naken i blandad grupp
    Basta naken vuxna och barn i blandad grupp
    Basta naken med samma kön, vuxna
    Basta naken med sammakön vuxna och barn.

I min familj/släkt så bastar vi ibland blandad grupp och ibland samkönat, i båda fallen så har vissa handduk på sig och andra inte, det är högst inviduellt. (Vi bresar inte våra fittor för varandra och männen runkar inte, likväl så sitter inte våra barn nakna i farbröders famnar inte ens i mammors/pappors famnar,ska min dotter vara i min famn så har jag så klart handduk på mig) Jag har inte problem med att de finns nakenfisar till män och kvinnor även om jag är känslig och tittar inte åt de hållet för jag är lite pryd av mig. Och helst har jag handduk på mig, men avundas de kvinnor och män vilka kan härja fritt näck basta och sen springa ut o slänga sig i sjön.

Hur gör ni, vad tycker ni om bastande?

PS!
    Tråden har lagts i känsliga rummet eftersom det finns så många vilka har ett behov att spy galla ur sig anonymt, då för deras små nervers skull ligger den här.

• Svar på tråden Basta naken med familjen
  • trettioplus

Jag bastar naken med vem som helst och förespråkar det med.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Modesty Blaise

Jag avskyr att basta, men om jag hade gillat att göra det så hade jag gjort det naken. 

• Anonym

Måste fråga alla nakenfisar... Alltså ni som förespråkar nakenhet i samlad grupp; Om ni skulle åka iväg på jobbresa eller liknande skulle ni basta nakna både män och kvinnor?

• MammaMajs

Jag tycker att man gör som man vill, alla dina exempel är helt ok om man känner sig bekväm med det. I familjen är vi ogenerat nakna framför varandra, hade vi bastat med fler hade jag haft handduk. Skulle barnen visa att de är obekväma med det så kommer vi självklart ta hänsyn till det (gissar att den dagen kommer i tonåren?)

• trettioplus
    Anonym skrev 2011-05-10 20:43:54 följande:
    Måste fråga alla nakenfisar... Alltså ni som förespråkar nakenhet i samlad grupp; Om ni skulle åka iväg på jobbresa eller liknande skulle ni basta nakna både män och kvinnor?
    Absolut.
    Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Discostella

Bastar alltid naken, men sitter så klart på en handduk eller har handduk runt midjan. Badar och duschar naken utan problem utanför bastun. Så gör jag i de flesta bastusituationer - bastade massor under studenttiden med både killar och tjejer på detta vis och har nu bastat med kollegor på konferenser utan att ha på badkläder (kan dock dra upp handduken över brösten ibland). Badkläder i bastu tycker jag är ganska snuskigt...

Ibland kan det dock bli lite för naket tom för mig - bastade en gång med ett studentgäng och en tjej envisades med att sitta helt utan handduk och med sina ben slängda över killarnas ben medan hon ropade "jag är inte pryyyyd". Men hon hade nog lite problem rent allmänt...

• Anonym (Älskar att basta)

När jag var liten bastade vi nakna hela familjen. Ända fram till min storebror inte tyckte det var bekvämt längre. Då började vi basta kvinnor/flickor och män/pojkar istället.
    Sen jag var liten har jag inte bastat naken med män men däremot med kvinnor, det kan vara vänner, fastrar, mostrar, grannar eller andra bekanta. Tycker att det känns helt naturligt, sen bastar jag naken tillsammans med min man också, men bara när vi två är ensamma.

Så jag har lite från flera alternativ :) 

• dukat
    Anonym skrev 2011-05-10 20:43:54 följande:
    Om ni skulle åka iväg på jobbresa eller liknande skulle ni basta nakna både män och kvinnor?
    Absolut Jobbar inom vården så vi är ju 95% tjejer
  • Trivelina

Kul med så många svar!

Jag har inga problem med folk vilka badar näck, sambon är en nakenfis. Första gångerna vart jag lite förvånad ändå hur fri han var med det i blandad grupp med tanke på hur blyg han annars är
    Själv har jag handduk på mig o barnen vill ha oxå = inga problem (men som barn badads det näck för det mesta)
    Skulle kunna basta även med främlingar, men fortfarande vill jag ha handduken på mig

dukat skrev 2011-05-12 13:11:22 följande:
    Absolut Jobbar inom vården så vi är ju 95% tjejer
    Hahahhahah! Stackars de resterande 5% Kan höra riktigt kommentarena och skratten Solig
  • Anonym

Inom familjen bastar vi nakna både vuxna och barn i alla åldrar och av båda könen men har vi däremot vänner och bekanta med oss i bastun så har vi handdukar som skyler det privata medans överkroppen är bar. Jag känner att det inte riktigt angår t.ex min väninna och hennes man hur vi ser ut.. hehe.

• Anonym

Basta naken med den närmaste familjen = självklart
    Basta naken med sambons närmaste familj = mja, med tjejerna
    Basta naken med okända kvinnor = självklart
    Basta naken i blandad, okänd grupp = helst inte
    Basta naken med manliga kollegor från jobbet oavsett hur resten av gruppen ser ut = Nej!

• Insatt

Jag är uppvuxen med vedbastun som plats för kroppstvagning på sommarställe i skärgård.

Basta naken i blandad grupp - Ja, med familjen
    Basta naken vuxna och barn i blandad grupp . Ja för fan! Vaddå? Ska barn få lära sig att nakna kroppar är fult och äckligt?
    Basta naken med samma kön, vuxna - Ja ja ja ja ja
    Basta naken med sammakön vuxna och barn. - Ja

Jag bastar bara med handduk på mig framför främlingar och det är för att jag skäms för min kropp. Har dock bastat med icke familjemedlemmar som varit nakna och har inga problem med det. Herregud! Det är ju bara nakna kroppar! Det är ju inte som att man börjar knulla eller blir kåt bara för att man är nära tittar på andra nakna människor oavsett kön! Folk är uppenbart översexuella och borde söka psykhjälp som lägger så många värderingar i nakna kroppar. Kanske för att folk gjort nakna kroppar till nått snuskigt och förbjudet när de var barn. Mer nakenbastu åt folket!!!

• Anonym (Fransyskan)
    Anonym (Naken ar toppen) skrev 2011-05-10 20:37:08 följande:
    Harliga Sverige!!! Bor i England, och har ar man sa himla pryd med nakenhet i allmanhet, har aldrig hort att nagon skulle basta naken har!
    Bastar jag är det naken!
    Jag bor i Frankrike och duschade naken på badhuset (ja, kan ni tänka er!!).
    Alla andra kvinnor skickade blickar som sa "sådär uppför man sig faktiskt inte!"
    Jag kan inte säga att jag tog åt mig precis... Duschar gör man naken! Det blir lite klurigt att duscha med baddräkten på... Skrattande Men dom sköljer knappt av sig ens innan dom hoppar i... Inte efter heller för den delen. Jag förstår inte... Jag har inte varit där många gånger kan jag säga. Det känns alltför ohygieniskt...!!
  • LovleyMamma

Jag kan basta naken tillsammans med sambon och barn. Och med kvinnor. 

Med andra män absolut inte.  

• pluppfamiljen

jag bryr mig inte ett spår utan:  Bastar naken i blandad grupp
                                                            Bastar naken vuxna och barn i blandad grupp
                                                            Bastar naken med samma kön, vuxna
                                                            Bastar naken med sammakön vuxna och barn.

Blivande 6 barns mamma
  • dukat
    trettioplus skrev 2011-05-10 20:43:04 följande:
    Jag bastar naken med vem som helst och förespråkar det med.
    samma här!!!!!
  • Platypus

Basta naken i blandad grupp - Ja
    Basta naken vuxna och barn i blandad grupp - Ja
    Basta naken med samma kön, vuxna - Ja
    Basta naken med samma kön vuxna och barn. - Ja

Älskar att basta och basta gör man naken och i grupp, inget kul att sitta ensam i bastun

• tjust79

jag har inte bastat så mycke med andra men min sambo har gjort det när hon hälsat på sin pappa och även med vänner.

Svar på tråden Basta naken med familjen