• liie

blöder från stygnen efter 4 veckor?

Gick sönder under förlossningen fick sk. sfinkterruptur grad 3. Har knappt fått någon info angh detta utan har fått läsa mig till fakta istället..
    Efter att de sytt så har det varit som en liten flik bakom mellangården, början av ändtarmsöppningen, och det är där som jag har haft mest ont. Fastän det gått 4 veckor nu så är det fortfarande som en flik och det kommer lite blod därifrån. Nu de senste dagarnma så på bindan verkar det vara något ljusgult , typ som om det vätskar sig lite eller om det kan vara var? Brukar det ta sån tid att läka efter man blivit sydd?

• Svar på tråden blöder från stygnen efter 4 veckor?
  • Lieee

KÄnner igen det där, jag sökte för det och de fick ta bort stygnen som inte lossnat. Har efter det börjat göra knipövningar och smärtan har börjat försvinna. Det ljusgula är nog flytningar eller kanske lite slaggprodukter/var som ska ut, jag har det också . . . Fick min parvel för 4½veckor sen. .

• Mammisen

Tycker du ska ringa din BM och höra

• Lindreas

Kolla upp det, tycker jag. Gör det ont också?

• liie

okej, känns som om det sitter så dumt till eftersom man rör på sig och då spänner det. Samt när man gör nr 2 så borde det försvåra läkningen eftersom " fliken " sitter vid själva öppningen.. Ja det gör lite ont och spänner lite.. Kan de ha slarvat när de sydde ?=/

• Lindreas
    liie skrev 2011-05-01 21:08:03 följande:
    okej, känns som om det sitter så dumt till eftersom man rör på sig och då spänner det. Samt när man gör nr 2 så borde det försvåra läkningen eftersom " fliken " sitter vid själva öppningen.. Ja det gör lite ont och spänner lite.. Kan de ha slarvat när de sydde ?=/
    Det kan jag inte svara på, om de slarvat eller inte, men för mig så gjorde det sjukt ont länge, och det visade sig att jag fått granulationsvävnad där de sytt, och det gör jätteont. Det finns enkel behandling mot det, men det kan vara värt att kolla. Det kanske måste sys om?
  • liie

okej vad menas med en granulationsvävnad? Jag får nog ringa bm i morgon. Men det är altså inget ovanligt att det fortfarande gör ont efter 4 veckor?

• Lindreas
    liie skrev 2011-05-01 21:26:35 följande:
    okej vad menas med en granulationsvävnad? Jag får nog ringa bm i morgon. Men det är altså inget ovanligt att det fortfarande gör ont efter 4 veckor?
    När min son föddes så sa barnmorskan att underlivet skulle vara svullet i sju dagar ungefär, vilket stämde. Sen spände själva stygnen i ytterligare någon vecka, och sen skulle man inte känna av det så mycket sa barnmorskan. Det är jätteolika hur länge man har ont, men jag tycker att du ska kolla upp det om du känner dig fundersam.

Granulationsvävnad är en slags tumörvävnad (observera, INTE cancer!) som är väldigt kärlrik och som är känslig för smärta. Men det gör helt sjukt ont, så jag tror inte att det är det du har. Det kan vara så att de sydde lite för tight eller så.
  • liie

okej tack för svaren i alla fall. :) Ja precis första dagarna var underlivet som en babianrumpa typ.. Sen blev det mycket bättre och nu känner jag bara av " fliken", det andra verkar ha läkt i alla fall.

• Lindreas
    liie skrev 2011-05-01 21:37:31 följande:

okej tack för svaren i alla fall. :) Ja precis första dagarna var underlivet som en babianrumpa typ.. Sen blev det mycket bättre och nu känner jag bara av " fliken", det andra verkar ha läkt i alla fall.

Det ska nog inte vara någon fara för dig, men som sagt, är du fundersam så boka en tid hos barnmorskan så hon får kolla.
Svar på tråden blöder från stygnen efter 4 veckor?