• Skrollansmamma

Hjälp - ska jag tala om att jag är gravid???

Hej

Jag är gravid i v 16 och har en riktigt risig arbetssituation.

På min nuvarnade arbetsplats har jag en ohållbar situation och alla som arbetar där blir illa behandlade av chefen. Vi får inte lov att ta raster/pauser, jag har ett vikariat på 6 månader men anställs ändå månad för månad. Sen är det mycket mycket mer men det orkar jag inte gå in på. Facket är nu inblandat då det gått så långt att jag inte kan vara kvar där utan det är tal om omplacering de sista två månaderna av vikariatet.

Hur som helst - jag ska inte vara kvar på min nuvarnade arbetsplats men jag vill ju verkligen jobba! Jag mår hur bra som helst och har ju nästan ett halvår kvar till bebis kommer.

Nu har jag fått möjlighet till ett arbete som jag verkligen vill ha, det är dessutom en fast tjänst. Jag ska på anställningsintervju imorgon och känner mig så himla kluven hur jag ska göra. Ska jag berätta att jag är gravid? Jag kan dölja den lilla magen som har kommit så det är inte ett problem. Jag tycker i vanliga fall att man ska vara lojal och ärlig, därför är detta så jobbigt för mig. OM jag talar om att jag är gravd VET jag att jag inte får tjänsten.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Hjälp - ska jag tala om att jag är gravid???
  • pelo

Jag skulle försöka vara så ärlig som möjligt. Men du har ingen skyldighet att berätta att du är gravid.

• All Star

Oj, det där är så svårt. Jag var på en intervju förra veckan och hade jobbet i handen då jag vill vara ärlig sa jag att jag är gravid. Märkte på en gång att förutsättningarna ändrades. Jag får veta på fredag om jag fick det. Om jag ej får det och går på fler intervjuer kommer jag fortfarande vara ärlig och säga som det är, tror jag själv vinner på det i längden!

Lycka till

• Birmabruden

Du behöver ju inte berätta att du är gravid, du kan ju säga efter du börjat jobba att du upptäckt att du är gravid.

• Skrollansmamma

Tack för svar :)

Såhär gick det:

Det blev en bra intervju och vi ett tillfälle frågade chefen - har du planer på att skaffa barn inom den närmsta framtiden? Då svarade jag givevis ja, sedan kunde hon nog se på mig att det var något mer och frågade då - Är du gravid? Och givetvis svarade jag ärligt.

Vi kom så bra överrens så det blev inget bekymmer, trots att jag bara har ca 5 månader kvar att jobba. Hon sa att hon ville satsa på mig på lång sikt och vill gärna ha mig ändå :)

Jag är så glad och lycklig, äntligen en fast tjänst!!! :)

Jag är så glad att jag var ärlig, det känns så mycket bättre då.

• Ellenö

Vilken tur för dig, igentligen för inte en arbetsgivare fråga om man planerar att skaffa barn eller är gravid på en intervju. Men det gick ju bra i alla fall för dig:) lycka till med nya jobbet!

• Skrollansmamma
    Ellenö skrev 2011-05-04 07:45:46 följande:
    Vilken tur för dig, igentligen för inte en arbetsgivare fråga om man planerar att skaffa barn eller är gravid på en intervju. Men det gick ju bra i alla fall för dig:) lycka till med nya jobbet!
    Tack

Nej jag vet att en arbetsgivare enligt lag inte får lov att fråga, men jag har varit med om det 4 gånger redan så de gör de ändå. Det handlar mer om hur man själv bemöter det tyvärr. Man kan bli tvär och säga att det får du inte lov att fråga. Det hade jag gjort om dt inte vore så att jag kände mig så träffad och när hon dessutom var supertrevlig i övrigt..

Det är inte lätt för oss kvinnor i arbetslivet när det handlar om graviditet!
  • Birmabruden

Fast en arbetsgivare får visst fråga om man vill skaffa barn eller är gravid, MEN de får inte fatta negativa beslut pga. svaret. Tex. får inte låta bli att anställa dig pga. att du säger att du är gravid. Kan ju såklart vara svårt att bevisa anledningen till att man inte får jobbet.

• Skrollansmamma

När jag frågade facket sa det att arbetsgivaren inte har rätt, enligt lag att ställa den frågan. Men då har väl facket fel?

• Agnes81

berätta den dag och tidpunkt som du precis ska skriva på kontraktet.. de får ju inte lov att diskrimininera dig på grund av graviditet ändå. så du gör dem en tjänst genom att inte säga något..

• eilien
    Skrollansmamma skrev 2011-05-04 07:39:27 följande:
    Tack för svar :)

Såhär gick det:

Det blev en bra intervju och vi ett tillfälle frågade chefen - har du planer på att skaffa barn inom den närmsta framtiden? Då svarade jag givevis ja, sedan kunde hon nog se på mig att det var något mer och frågade då - Är du gravid? Och givetvis svarade jag ärligt.

Vi kom så bra överrens så det blev inget bekymmer, trots att jag bara har ca 5 månader kvar att jobba. Hon sa att hon ville satsa på mig på lång sikt och vill gärna ha mig ändå :)

Jag är så glad och lycklig, äntligen en fast tjänst!!! :)

Jag är så glad att jag var ärlig, det känns så mycket bättre då.
    gratttis till jobbet!! O bra att du var ärlig, tror oxå att man tjänar på det i längden!
Svar på tråden Hjälp - ska jag tala om att jag är gravid???