Uppfostra en liten vilding, hur? När?
Min dotter är lite mer än 9 månader och väldigt duktig motoriskt, glad, nyfiken, kvick och gör mig stolt MEN det går ju knappt att ha henne längre i möblerade rum! Hemma så kan hon ju röja järnet, det är barnsäkert och vi har inga grejer framme som vi är rädda om, men hos andra blir det jobbigare. Hon är så intensiv så att jag blir trött och orkar inte springa efter henne utan brukar säga till de vi är hos att gör hon något som inte är okej så får de hjälpa mig att stoppa henne. Men nu till saken...
..Jag måste ju börja uppfostra henne så hon lär sig att allt är inte okej att göra. Hur går jag tillväga? Finns det böcker att läsa eller sidor på nätet om uppfostran? Vi har börjat lite smått med att säga "nej" bestämt och ta bort hennes hand när hon försöker nå krukväxter etc, men med en sån vilding så måste vi nog vara mer strategiska så att hon förstår och lär sig.
Jag vill gärna ha svar från föräldrar med aktiva, vilda busungar som förstår hur det är. Hon kryper snabbt, ställer sig mot möbler och står utan stöd, det dröjer nog inte länge innan hon går/springer och då blir det ännu viktigare med uppfostran kan jag tänka mig. Jag vill ju inte uppfattas som en förälder som låter min vilding göra vad som helst.