• Sashimi

Uppfostra en liten vilding, hur? När?

Min dotter är lite mer än 9 månader och väldigt duktig motoriskt, glad, nyfiken, kvick och gör mig stolt MEN det går ju knappt att ha henne längre i möblerade rum! Hemma så kan hon ju röja järnet, det är barnsäkert och vi har inga grejer framme som vi är rädda om, men hos andra blir det jobbigare. Hon är så intensiv så att jag blir trött och orkar inte springa efter henne utan brukar säga till de vi är hos att gör hon något som inte är okej så får de hjälpa mig att stoppa henne. Men nu till saken...

..Jag måste ju börja uppfostra henne så hon lär sig att allt är inte okej att göra. Hur går jag tillväga? Finns det böcker att läsa eller sidor på nätet om uppfostran? Vi har börjat lite smått med att säga "nej" bestämt och ta bort hennes hand när hon försöker nå krukväxter etc, men med en sån vilding så måste vi nog vara mer strategiska så att hon förstår och lär sig.

Jag vill gärna ha svar från föräldrar med aktiva, vilda busungar som förstår hur det är. Hon kryper snabbt, ställer sig mot möbler och står utan stöd, det dröjer nog inte länge innan hon går/springer och då blir det ännu viktigare med uppfostran kan jag tänka mig. Jag vill ju inte uppfattas som en förälder som låter min vilding göra vad som helst.

• Svar på tråden Uppfostra en liten vilding, hur? När?
  • Queenie70

Avleda, upprepa, plocka bort.....det är det enda som gäller i den åldern. Man kan inte "uppfostra" Även om de förstår innebörden av "nej" så har de inte utvecklats nog till att stå emot impulsen att stå emot de som de vill göra nästa minut ändå. De saknar den självcensuren som krävs för att nån "uppfostring" sak ha nån effekt.

• lövet2

Min åsikt är att det är alldeles för tidigt att lägga över ansvaret på henne. Än så länge är det ditt jobb att se till att hon inte kan ställa till det för sig! Det kan innebära att ni helt enkelt får låta bli att ta med henne någonstans där det inte är barnanpassat. Hur kul är det förresten att ta med ett litet vilddjur hem till en god vän, och sedan ägna all din tid där åt att jaga barnet i stället för att umgås med vännen?

Jag har haft ett barn som var riktigt sjövilt. Han klättrade bokstavligen i gardinerna och hängde i taklampan! Innan han ens kunde gå, så var han högst upp i en bokhylla. Vi barnsäkrade, stängde dörrar, plockade bort saker - och ändå hann han före 3 års ålder paja 5 kökslampor och en fönsterruta. Inga leksaker höll förutom Tonka-bilar, lego och Fischer Price. Först runt 3-4 år gick han att ta med hem till folk, och när han började skolan var han riktigt välartad. Fortfarande energisk, men inte vild!

• Miew
    lövet2 skrev 2011-05-02 20:07:59 följande:
    Min åsikt är att det är alldeles för tidigt att lägga över ansvaret på henne. Än så länge är det ditt jobb att se till att hon inte kan ställa till det för sig! Det kan innebära att ni helt enkelt får låta bli att ta med henne någonstans där det inte är barnanpassat. Hur kul är det förresten att ta med ett litet vilddjur hem till en god vän, och sedan ägna all din tid där åt att jaga barnet i stället för att umgås med vännen?

Jag har haft ett barn som var riktigt sjövilt. Han klättrade bokstavligen i gardinerna och hängde i taklampan! Innan han ens kunde gå, så var han högst upp i en bokhylla. Vi barnsäkrade, stängde dörrar, plockade bort saker - och ändå hann han före 3 års ålder paja 5 kökslampor och en fönsterruta. Inga leksaker höll förutom Tonka-bilar, lego och Fischer Price. Först runt 3-4 år gick han att ta med hem till folk, och när han började skolan var han riktigt välartad. Fortfarande energisk, men inte vild!
    Vad skönt att höra att det finns hopp för de sjövilda barnen
    Mina äldsta var pigga och alerta och något som de flesta kallade sjövilda, men nu när de träffat lillan på 22 månader så tycker de att de stora var lugna som lamm...
    Men det ligger i släkten, både jag och sambon gick knappt att ha i möblerade rum när vi var små
    Viggo & Gry & Veras mamma
  • norrlandsflicka

Vi har en son som river i allt han kommer åt, har han väl gjort sen han var 8-9 månader. Hemma har vi plockat bort allt som han kan riva sönder. Grind in till köket då han klättrar på ugnsluckan. Våra blommor har fått flytta in i köket, en kruka rev han sönder tidigare. När man är borta är det ju passa hela tiden som gäller. Tycker inte om att hälsa på där det inte är barnsäkrat, blir så jobbigt då. Hemma får han ju leka fritt nu då alla saker som går riva sönder är på höga höjder, inga prydnadssaker här inte .

• Sashimi

Jag har knappt någon erfarenhet av barn innan min dotter kom till världen så att jag har mycket att lära.
    De vänner jag besöker har själv barn i samma ålder så deras hem är mer eller mindre barnsäkrat (det är ju upp till var och en hur mycket man vill barnsäkra) och de har samma coola inställning till barn som jag har, men samtidigt så är jag ju i någon annans hem så att jag känner ju större ansvar att hon inte slår sönder inredningen. Som senast idag så tog hon en tung leksak, lyfte upp den högt och kastade ner den hårt i parketten, shit - tjejen är stark! Som tur är så blev det inget märke i parketten men men.. Hon blir ju äldre, rörligare och starkare.. 

• Queenie70
    Sashimi skrev 2011-05-02 20:21:20 följande:
    Jag har knappt någon erfarenhet av barn innan min dotter kom till världen så att jag har mycket att lära.
    De vänner jag besöker har själv barn i samma ålder så deras hem är mer eller mindre barnsäkrat (det är ju upp till var och en hur mycket man vill barnsäkra) och de har samma coola inställning till barn som jag har, men samtidigt så är jag ju i någon annans hem så att jag känner ju större ansvar att hon inte slår sönder inredningen. Som senast idag så tog hon en tung leksak, lyfte upp den högt och kastade ner den hårt i parketten, shit - tjejen är stark! Som tur är så blev det inget märke i parketten men men.. Hon blir ju äldre, rörligare och starkare.. 
    Fast ju äldre barnet blir ju mer kommer hon också att förstå, och ju mer kommer hennes impulskontroll att utvecklas så det löser sig automatiskt.
  • Sashimi
    Queenie70 skrev 2011-05-02 20:45:02 följande:
    Fast ju äldre barnet blir ju mer kommer hon också att förstå, och ju mer kommer hennes impulskontroll att utvecklas så det löser sig automatiskt.
    Tack för de tröstande orden!! *kram*
  • RainMan1x7x

Ryt till och slit ifrån henne situationen. 9 månader är ju litet men när hon blir äldre så måste du vara konsekvent.

• RainMan1x7x

Jag antar att du har bevis för dina påhopp? Vet din plats Loser. #WINNING

• Queenie70
    RainMan1x7x skrev 2011-05-02 21:58:54 följande:
    Jag antar att du har bevis för dina påhopp? Vet din plats Loser. #WINNING
    "tusengånger stjärnstopp*

Piluttadig...
Svar på tråden Uppfostra en liten vilding, hur? När?