• Isbit

    Varför är mitt akvarium så ludet?


    Varför ser det ut så här? Vad gör jag för fel?
    Och hur får jag bort det?
  • Svar på tråden Varför är mitt akvarium så ludet?
  • H Raheb
    Isbit skrev 2011-05-17 08:53:54 följande:
    Inte längesen alls. Kanske 3 månader sedan
    Då är det ju knappast ljuset, är det rör för växterna eller rör för att framhäva fiskarnas färger du köpt? 
    Mer växter är bra, be om snabbväxande i fiskaffären. inte flytväxter om inte du har fisk som kräver det, dessa dämpar ljuset. Solljus utifrån ökar också algtillväxten, samt temperaturen i akvariet. 
  • Isbit

    Jag vet att hon på fiskaffären sa att det fanns lysrör som var som dagsljus eller som solljus. Jag tog som dagsljus.
    Akvariet står vid fönstret så det kanske är det då?! Har haft fler växter men just nu är det glest
    Ska fixa det

  • Mynta

    Ja, akvarium vid fönster är ingen bra idé alls. Det blir i regel för ljust och för varmt = stor tillväxt av alger.

    Har du något djur alls som äter alger? Vad har du för fiskar? Har du snäckor? Skaffa något som käkar alger, skaffa mer växter, flytta akvariet om det är möjligt och gör små men regelbundna vattenbyten.

    Hur många timmar per dygn har du ljuset tänt i karet?

  • Isbit
    Mynta skrev 2011-05-21 14:09:19 följande:
    Ja, akvarium vid fönster är ingen bra idé alls. Det blir i regel för ljust och för varmt = stor tillväxt av alger.

    Har du något djur alls som äter alger? Vad har du för fiskar? Har du snäckor? Skaffa något som käkar alger, skaffa mer växter, flytta akvariet om det är möjligt och gör små men regelbundna vattenbyten.

    Hur många timmar per dygn har du ljuset tänt i karet?
    Jag har två såna här sugfiskar. Såna som städar. Snäckor? näe ska man ha det?

    Jag har ljuset i akvariet på när vi är vakna. Är det för mkt?
    Från ca 8 på morron till 22

    Hur ska jag göra rent det här nu då?
  • H Raheb
    Isbit skrev 2011-05-22 17:53:47 följande:
    Jag har två såna här sugfiskar. Såna som städar. Snäckor? näe ska man ha det?

    Jag har ljuset i akvariet på när vi är vakna. Är det för mkt?
    Från ca 8 på morron till 22

    Hur ska jag göra rent det här nu då?
    Inte mer än 12 timmar skulle jag säga är lagom, köp en timer.
  • Elavela87

    De kallas för Tofsalger. Finns ett algmedel, men de jäklarna kommer alltid tillbaka...

  • Elavela87

    annars är det bara att skrubba varenda dekoration du har inkl stenar och rötter :P

  • Isbit
    Elavela87 skrev 2011-05-22 20:55:54 följande:
    annars är det bara att skrubba varenda dekoration du har inkl stenar och rötter :P
    Det har jag gjort men jag får inte bort allt.
    men allt går bort med sånt algmedel då?
  • Rigmor Mortis
    Isbit skrev 2011-05-22 17:53:47 följande:
    Jag har två såna här sugfiskar. Såna som städar. Snäckor? näe ska man ha det?

    Jag har ljuset i akvariet på när vi är vakna. Är det för mkt?
    Från ca 8 på morron till 22

    Hur ska jag göra rent det här nu då?
    Snäckor är fantastiska små renhållningsarbetare! Jag har posthornssnäckor, physor och malaysiska sandsnäckor i mitt lilla kar och har aldrig behövt göra rent det (aldrig skrapat rutorna, aldrig dammsugit botten, aldrig ens gjort rent filtret). Ingen av mina snäckor har någonsin rört friska växter.
  • Rigmor Mortis
    sissily skrev 2011-06-01 08:58:37 följande:
    köp två tofsalgätare, dom funkar bra mot den sortens alger du har fått.
    De ska inte hållas i mindre kar än 150 liter, TS kar är ca 40.
  • MaybeBaby83

    Köp dig ett par stycken Siamensis så renar de upp alla tofs alger åt dig och håller dem i tjack. Varför inte införskffa ett par vackra snäckor som okså hjälper till emd renhållningen i akvariet.

    Tofs eller kiselalger uppkommer då det är för dålig belysning i akvariet! testa och byt lysrör också! :D

    Lycka till

Svar på tråden Varför är mitt akvarium så ludet?