Inlägg från: Isbit |Visa alla inlägg
  • Isbit

    Varför är mitt akvarium så ludet?


    Varför ser det ut så här? Vad gör jag för fel?
    Och hur får jag bort det?
  • Svar på tråden Varför är mitt akvarium så ludet?
  • Isbit

    jag vet inte hur stort de är. hmmm
    litet iaf kanske 40 l
    filter vet ja inte heller men de är ju nytt. ca ett år så de borde ju va bra.

    Inte alls mkr växter nu för jag får slänga för dom blir så ludna. Blir de bättre om man har fler?

    Japp jag har två algätare

  • Isbit

    ättika? kommer inte fiskarna dö då?
    Ska jag plocka ur alla stenar oxå??

    När jag köpte akvariumet så sa hon i affären att man bara kör med en sån där sug & gör rent bland stenarna ca 1 ggn veckan. Sen byter jag ca 2 hinkar vatten oxå då. Häller i det medel som behövs efter vattenbyte.
    Men det räcker ju inte då
    och vad menar du med syre med luftslang?

  • Isbit
    EnFisPåTvären skrev 2011-05-03 17:22:16 följande:
    Nejnejnej!

    Det du har fått är tofsalger. Du ska absolut inte tömma akvariumet och göra rent, det rubbar bara balansen. Du ska aldrig göra rent filtret i samband med vattenbyten för det rubbar också balansen. I filtret samlas de goda bakterierna som tar hand om föroreningar i vattnet. Tillsätt absolut inte syre med luftslang. Syret triggar dessa alger ännu mer och får växterna att må dåligt. De enda algätare som äter tofsalger är siamesiska algätare och de är alldeles för stora för ditt lilla akvarium.

    Bli medlem på zoopet.com. Där finns kunniga akvarister som kan hjälpa dig med allt du undrar över. Om du söker i forumet hittar du hur mycket information som helst.
    Tack ska kolla där
  • Isbit
    H Raheb skrev 2011-05-16 22:59:41 följande:
    När bytte du ljuskälla senast? tofsalger brukar frodas när ljuset blir sämre, det blir inte synbart sämre men du ser det på ökad algtilväxt. 

     
    Inte längesen alls. Kanske 3 månader sedan
  • Isbit

    Jag vet att hon på fiskaffären sa att det fanns lysrör som var som dagsljus eller som solljus. Jag tog som dagsljus.
    Akvariet står vid fönstret så det kanske är det då?! Har haft fler växter men just nu är det glest
    Ska fixa det

  • Isbit
    Mynta skrev 2011-05-21 14:09:19 följande:
    Ja, akvarium vid fönster är ingen bra idé alls. Det blir i regel för ljust och för varmt = stor tillväxt av alger.

    Har du något djur alls som äter alger? Vad har du för fiskar? Har du snäckor? Skaffa något som käkar alger, skaffa mer växter, flytta akvariet om det är möjligt och gör små men regelbundna vattenbyten.

    Hur många timmar per dygn har du ljuset tänt i karet?
    Jag har två såna här sugfiskar. Såna som städar. Snäckor? näe ska man ha det?

    Jag har ljuset i akvariet på när vi är vakna. Är det för mkt?
    Från ca 8 på morron till 22

    Hur ska jag göra rent det här nu då?
  • Isbit
    Elavela87 skrev 2011-05-22 20:55:54 följande:
    annars är det bara att skrubba varenda dekoration du har inkl stenar och rötter :P
    Det har jag gjort men jag får inte bort allt.
    men allt går bort med sånt algmedel då?
Svar på tråden Varför är mitt akvarium så ludet?