• Fru Kwasthilda

    Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?

    Vad tycker ni? Är det en omodern morallag som bör slopas? 

    Observera att sex med underåriga regleras i annan paragraf och att denna paragraf (även) gäller vuxna.


    Utdrag ur brottsbalken (1962:700) 6:e kapitlet.


    7 § Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med eget barn eller dess avkomling, döms för samlag med avkomling till fängelse i högst två år.
       
    Den som, i annat fall än som avses förut i detta kapitel, har samlag med sitt helsyskon, döms för samlag med syskon till fängelse i högst ett år.
       
    Vad som sägs i denna paragraf gäller inte den som förmåtts till gärningen genom olaga tvång eller på annat otillbörligt sätt. Lag (2005:90).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?
  • mumama
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:12:38 följande:
    Det var inte det jag skrev heller.
    ah men tvärtom är olagligt.. 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    mumama skrev 2011-05-05 12:27:02 följande:
    ah men tvärtom är olagligt.. 
    Ja, det är det.

    Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Fru Kwasthilda
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:28:46 följande:
    Ja, det är det.

    Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
    Du som vet allt

    Varför är det barn vid 18 i detta fallet men 15 annars? Eller har jag fel?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Fru Kwasthilda skrev 2011-05-05 12:30:30 följande:
    Varför är det barn vid 18 i detta fallet men 15 annars? Eller har jag fel?
    Det regleras i Brottsbalken 6 kap. 4 §:

    "Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år."

    Här handlar det alltså om att det är våldtäkt mot barn men man valde också att fylla på med detta och också använda samma åtalspunkt:

    "Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut."
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-05-05 12:28:46 följande:
    Ja, det är det.

    Om dottern (eller sonen om det handlar om mamman) är över 18 så är det samlag med avkomling, under 18 är våldtäkt av barn.
    Jag ska också påpeka att vid våldtäkt av barn så spelar inte könet någon roll men det gör såvitt jag kan förstå i lagen om samlag med avkomling (som jag tog upp i inlägg #36 i den här tråden).
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Lynz

    gammal tråd men jag hittade den precis. jag tycker att sex ska vara fritt, jag själv kan iaf tända på fantasin om familje sex.

    men om tex två vuxna familje medlemmar känner sexuell attraktion så borde man få utföra det hur mycket man vill.

  • Xenia

    Nej, det borde man inte!

    Vad är det för konstig idé att så fort det gäller sex så ska allt vara tillåtet, iaf om man är över 15 år?

    Nu talas det om att förbjuda äktenskap mellan kusiner men en del tycker det är ok att syskon har sex? Vill ni att alla relationer ska sexualiseras inkl de mellan syskon och mellan föräldrar och barn?

    Vissa relationer ska vara fredade från sex, anser jag. Och en relation mellan föräldrar och barn kan aldrig vara jämlik, föräldern har övertaget. Att vilja ha sex med sitt eget barn anser jag vara perverst.

  • Robertasync

    Förekommer ju numer så mycket "mom son"-sex och syskonsex på porrsajter att jag förstås börjat undra om incestporr är något som mer och mer normaliserats (tyvärr får man väl säga).. Det verkar ju vara många som gillar det.

    Var ju en hetsig diskussion för ett antal år sedan om syskon som hade haft sex med varandra, där mer än hälften var positiva till det.

    Jag tror tyvärr att porren numer tänjt på alla gränser så mycket att snart vad som helst är tillåtet.

  • Nino1

    Absolut inte.incest är fel och äckligt Kan man ha sex med sin egen familj så har man fel i huvudet o sexuella problem.Den ska absolut inte slopas .att ens frågan kommer upp.usch

  • Nino1

    Samhällets fel.vi normaliseras sex i så tidig ålder att det är sjukt.Vi lär förskole barn redan att 2 pojkar kan pussas o sånt.Fan självklart blir svenska befolkningen förvirrade o tror allt inom sex är okey.knulla sina syskon o sånt.Det är äckligt och mkt sjukt.

  • Robertasync
    Nino1 skrev 2023-09-30 18:41:29 följande:

    Samhällets fel.vi normaliseras sex i så tidig ålder att det är sjukt.Vi lär förskole barn redan att 2 pojkar kan pussas o sånt.Fan självklart blir svenska befolkningen förvirrade o tror allt inom sex är okey.knulla sina syskon o sånt.Det är äckligt och mkt sjukt.


    Ja, när gränser suddas ut mer och mer blir det givetvis svårt för barn och unga att veta var de går (menar nu i generella termer).

  • Informationsodlare

    Påstående 1

    Incest är förbjudet för att det kan leda till genetiska defekter om avkomma avlas, som i sin tur kan leda till onödigt lidande och problem.

    Påstående 2

    Samtycken mellan myndiga personer som tillför njutning till varandra utan att skada andra är inget dåligt. 

    Med påstående 1 kan man dra det vidare och av samma aneldningar även förbjuda förlossningar där barnen kan ha någon sorts funktionsnedsättning, dock ingen lag att det måste bli så. Man skulle också kunna förbjuda avkomma men tillåta det sexuella exempelvis.

Svar på tråden Är förbudet mot incest en omodern morallag som bör slopas?