Köpa bilbarnstol på Blocket
Hur bra är det egentligen?
Nått tips på saker man ska fråga om eller som man verkligen ska tänka på?
Första barnet å vi vet inget om sånt här!!
fast det är ju samma sak som att köpa begagnat? du tror väl inte att IF köper in nya bilstolar för varje människa som ska hyra dem?
Vi har köpt babyskydd på blocket två gånger. Och kan tänka mig att göra det fler gånger.
Vi vet riskerna med att det kan finnas krockade babyskydd/bilbarnstolar på marknaden.
Men, men...
När man läser rapporter om barn/bebisar som har skadadats i krock fast de har suttit i babyskydd/bilbarnstol beror det på i nästan alla fall att de är felmonterade. Inget om att de redan var skadade från början.
Det är MYCKET större att det händer nåt pga felmontering än att babyskyddet/bilbarnstolen är krockad sen tidigare.
Men man bör syna babyskyddet/bilbarnstolen i både plast och frigolit innan köp, kolla efter sprickor, om den är solblekt (spröd plast), tillverkningsdatum som ska stå och verkligen kolla så att man får tag på en manual som tillhör stolen så att man verkligen vet att man gör rätt vid montering.
fast det är ju samma sak som att köpa begagnat? du tror väl inte att IF köper in nya bilstolar för varje människa som ska hyra dem?
Något som många inte tänker på är att det faktiskt inte bara handlar om krockade bilstolar/babyskydd när det kommer till skador. Ett babyskydd som släpas in och ut ur bilen, in i värmen, ut i kylan, det sliter på plasten! Det kan räcka med att tappa ett babyskydd i golvet från en höjd av 30 centimeter för att det ska skadas. Särskilt om den är kall. Så även om skyddet inte är krockat så kan det vara skadat ändå, och det missar många tyvärr.
Jag tror det är väldigt ovanligt att folk säljer krockade bilstolar på Blocket. Om min magkänsla sa mig att det var en pålitlig person som verkar ordentlig o.s.v. skulle jag absolut kunna köpa en beg. stol.
Jag skulle aldrig köpa en bilstol på blocket, är alldeles för rädd om mina barn. Men jag har sålt stolar och jag säljer bara stolar som inte är äldre än fem år och som inte är krockade eller vårdlöst behandlade.
Skulle aldrig köpa en sådan viktig sak begagnad, inte ens hyra.
Länsförsäkringar Skaraborg vet jag hyr ut stolar. Väljer man deras "paket" (vet inte vilka krav det är i övrigt) så får man låna ett Brio babyskydd gratis i nio månader, och för nästa stol (också en Brio) betalar man 55 kr/månad i 36 månader. Sedan får man ha stolen så länge man vill, för man äger då stolen.
Så alla "hyrpaket"är inte så dåliga...