• Paula02

Köpa bilbarnstol på Blocket

Hur bra är det egentligen?

Nått tips på saker man ska fråga om eller som man verkligen ska tänka på?

Första barnet å vi vet inget om sånt här!! Tungan ute

Bf 22 maj 2011
  • Svar på tråden Köpa bilbarnstol på Blocket
  • niiiica
    mumama skrev 2011-05-04 08:57:02 följande:

fast det är ju samma sak som att köpa begagnat? du tror väl inte att IF köper in nya bilstolar för varje människa som ska hyra dem?

Men de har väl antagligen kontroller som de gör på stolarna. Landstinget här och där vi bodde förut hyr ut babyskydd och dessa kollas ju innan de hyr ut till nästa. NTF rekommenderar ju tom att man ska hyra dessa. Dessutom är ju If ett försäkringsbolag och har man barnet försäkrat där så blir det ju dyrt för dem om något händer...
  • alvide

Vi har köpt babyskydd på blocket två gånger. Och kan tänka mig att göra det fler gånger.
    Vi vet riskerna med att det kan finnas krockade babyskydd/bilbarnstolar på marknaden.
    Men, men...
    När man läser rapporter om barn/bebisar som har skadadats i krock fast de har suttit i babyskydd/bilbarnstol beror det på i nästan alla fall att de är felmonterade. Inget om att de redan var skadade från början.
    Det är MYCKET större att det händer nåt pga felmontering än att babyskyddet/bilbarnstolen är krockad sen tidigare.
    Men man bör syna babyskyddet/bilbarnstolen i både plast och frigolit innan köp, kolla efter sprickor, om den är solblekt (spröd plast), tillverkningsdatum som ska stå och verkligen kolla så att man får tag på en manual som tillhör stolen så att man verkligen vet att man gör rätt vid montering.

• Bebislängtan1
    mumama skrev 2011-05-04 08:57:02 följande:

fast det är ju samma sak som att köpa begagnat? du tror väl inte att IF köper in nya bilstolar för varje människa som ska hyra dem?

Nej absolut inte. Men jag litar mer på ett försäkringsbolag än på en anonym människa på blocket. Som jag också skrev så skulle jag inte ha några problem att köpa ett begagnat babyskydd av någon jag känner och litar på.
  • Lindreas

Något som många inte tänker på är att det faktiskt inte bara handlar om krockade bilstolar/babyskydd när det kommer till skador. Ett babyskydd som släpas in och ut ur bilen, in i värmen, ut i kylan, det sliter på plasten! Det kan räcka med att tappa ett babyskydd i golvet från en höjd av 30 centimeter för att det ska skadas. Särskilt om den är kall. Så även om skyddet inte är krockat så kan det vara skadat ändå, och det missar många tyvärr.

• Helle333
    Paula02 skrev 2011-05-03 13:46:56 följande:

Hur bra är det egentligen?

Nått tips på saker man ska fråga om eller som man verkligen ska tänka på?

Första barnet å vi vet inget om sånt här!! Tungan ute

Jag fick ett väldigt bra tips iaf när jag köpte vårat babyskydd på Babyproffsen. Om det är en sån bärarm på skyddet, där man kan fälla ner bärarmen - gör inte det utan ha för vana att ha det i ett läge så det står utåt, är det så att man åker bil utan bas och man krockar så tar den där armen emot smällen när skyddet åker upp emot stolen, istället för att bebisens huvud får ta det.
  • mjuik
    Helle333 skrev 2011-05-04 15:47:39 följande:
    Jag fick ett väldigt bra tips iaf när jag köpte vårat babyskydd på Babyproffsen. Om det är en sån bärarm på skyddet, där man kan fälla ner bärarmen - gör inte det utan ha för vana att ha det i ett läge så det står utåt, är det så att man åker bil utan bas och man krockar så tar den där armen emot smällen när skyddet åker upp emot stolen, istället för att bebisens huvud får ta det.
    Hur menar du?
  • gryning2

Jag tror det är väldigt ovanligt att folk säljer krockade bilstolar på Blocket. Om min magkänsla sa mig att det var en pålitlig person som verkar ordentlig o.s.v. skulle jag absolut kunna köpa en beg. stol.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Helle333
    mjuik skrev 2011-05-04 15:54:44 följande:
    Hur menar du?
    Ha bärmen utfälld typ som på bilden.

På en sån bilstol kan man fälla bak den om man tycker den är ivägen men den ger tydligen ett ökat skydd för barnet om man fäster denna bilbarnstol utan basen utan direkt i bilbältet. Är du med på hur jag menar?
  • mjuik
    Helle333 skrev 2011-05-04 15:59:10 följande:
    Ha bärmen utfälld typ som på bilden.

På en sån bilstol kan man fälla bak den om man tycker den är ivägen men den ger tydligen ett ökat skydd för barnet om man fäster denna bilbarnstol utan basen utan direkt i bilbältet. Är du med på hur jag menar?
    Nu är jag med. Jag trodde du menade att man skulle ha den nedåt istället för uppfällt, tvärtom mot hur du menade alltså.
  • Tinnys

Jag skulle aldrig köpa en bilstol på blocket, är alldeles för rädd om mina barn. Men jag har sålt stolar och jag säljer bara stolar som inte är äldre än fem år och som inte är krockade eller vårdlöst behandlade.

• Cecci78
    Bebislängtan1 skrev 2011-05-03 22:57:48 följande:
    vi väntar barn i sommar och har bestämt oss för att inte köpa begagnat av någon vi inte känner. Oavsett hur pålitlig en blocketkontakt kan verka så har vi gjort bedömningen att inte chansa - man vet aldrig och det är verkligen inget vi vågar riskera.

Vi kommer istället att hyra babyskydd/bilbarnstol från vårt försäkringsbolag. Det blir billigare i längden, är flexibelt och då vet man vad man får. Vi kommer hyra från IF, det kan alla göra men det är billigare för de som redan är kunder där. Jag vet inte om det finns fler försäkringsbolag som kör samma koncept. Hos IF fungerar det i alla fall så att man betalar per månad och när barnet har vuxit ur stolen så byter man upp sig en storlek. Den sista får man behålla.

Det är varianten vi har valt, den känns säkrare och långsiktigare än att köpa begagnat. Ett annat alternativ kan ju vara att köpa begagnat av någon ni känner så att ni verkligen kan få garantier på att babyskyddet inte har varit med om krock eller något annat dumt.

Lycka till!
    att hyra babyskydd kan bli billigare än att köpa men att hyra nästa stol kan ju omöjligt bli billigare. Stol nr 2 ska man ju ha till barnet är 5 år, alltså hyra i mer än 4 år. Vad kostar det per månad? Sen tror jag IF hyr ut besafe? den är bara till 18 kg o vill man att barnet ska sitta säkert bakåt brukar många få köpa en ny bakåtvänd stol som är till 25 kg om barnet väger 18 kg innan 5 års ålder. Då har man lagt ut alla hyrpengarna+köpt en ny stol....
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-05-04 20:42:19 följande:
    att hyra babyskydd kan bli billigare än att köpa men att hyra nästa stol kan ju omöjligt bli billigare. Stol nr 2 ska man ju ha till barnet är 5 år, alltså hyra i mer än 4 år. Vad kostar det per månad? Sen tror jag IF hyr ut besafe? den är bara till 18 kg o vill man att barnet ska sitta säkert bakåt brukar många få köpa en ny bakåtvänd stol som är till 25 kg om barnet väger 18 kg innan 5 års ålder. Då har man lagt ut alla hyrpengarna+köpt en ny stol....
    var tvungen att kika på ifs hemsida, det kostar 89 kr per månad som kund hos dem annars lite mer. Stol nr 1 säger de är till 9 månader, då har man 51 månader kvar till barnet är 5 år, det blir en hyrkostnad för stol nr 2 på 4539 kr, det är få stolar som kostar så mycket...
  • Lantani
    Cecci78 skrev 2011-05-04 20:47:01 följande:
    var tvungen att kika på ifs hemsida, det kostar 89 kr per månad som kund hos dem annars lite mer. Stol nr 1 säger de är till 9 månader, då har man 51 månader kvar till barnet är 5 år, det blir en hyrkostnad för stol nr 2 på 4539 kr, det är få stolar som kostar så mycket...
    Sen får man ju förhoppningsvis tillbaka en del av de pengarna man köpt bilstolen för (om man inte skaffar två barn vill säga och behåller stolen). Så i längden borde det ju verkligen bli billigare att köpa själv direkt och sedan sälja vidare. Hyr du, ja då får du bara ha bilstolen för det barnet, och dessutom måste du lämna tillbaka. Nja jag köper nytt istället, jag litar inte heller på att de från försäkringsbolagen är helt okrockade och otappade (speceillt babyskydd).
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Laura03

Skulle aldrig köpa en sådan viktig sak begagnad, inte ens hyra.

• veh

Länsförsäkringar Skaraborg vet jag hyr ut stolar. Väljer man deras "paket" (vet inte vilka krav det är i övrigt) så får man låna ett Brio babyskydd gratis i nio månader, och för nästa stol (också en Brio) betalar man 55 kr/månad i 36 månader. Sedan får man ha stolen så länge man vill, för man äger då stolen.

Så alla "hyrpaket"är inte så dåliga...

• Cecci78
    veh skrev 2011-05-06 15:04:04 följande:
    Länsförsäkringar Skaraborg vet jag hyr ut stolar. Väljer man deras "paket" (vet inte vilka krav det är i övrigt) så får man låna ett Brio babyskydd gratis i nio månader, och för nästa stol (också en Brio) betalar man 55 kr/månad i 36 månader. Sedan får man ha stolen så länge man vill, för man äger då stolen.

Så alla "hyrpaket"är inte så dåliga...
    nej det är ju lite skillnad mot det andra, det blir ju 1980 kr, alltså vad en Brio Zento brukar kosta o då har man dessutom haft babyskyddet oxå om det är så som du skriver.
Svar på tråden Köpa bilbarnstol på Blocket