• FITU

Efternamn...

Vår lilla ska få sitt efternamn, men vi är inte riktigt överens om vilket det ska vara - eller kanske snarare i vilken ordning. Båda vill ha med sitt efternamn eftersom vi båda har barn sedan innan, så planen just nu är av modellen med bådas efternamn. En av oss har ett ovanligt namn och en heter Johansson...

Är det kutym att välja mamma eller pappas efternamn först...? eller i bokstavsordning...? eller som låter bra...eller hur gör man? 

Tar tacksamt emot tips och tankar 

• Svar på tråden Efternamn...
  • Neapea87

Välj det namn som ni helst vill ha som just efternamn och sätt det som efternamn. Eftersom man numer inte får ha två efternamn måste ni sätta det andra namnet som mellannamn och det kommer trolgtvis inte alltid att komma med på brev och annat. Vet inte exakt hur det funkar eftersom jag bara har ett efternamn.

I have enough friends
  • FITU

Hmm, då låter det som vi får slå en tärning eller annat slumpartat..... Det var lite oväntat (

• Neapea87
    FITU skrev 2011-05-04 02:30:15 följande:
    Hmm, då låter det som vi får slå en tärning eller annat slumpartat..... Det var lite oväntat (
    Ja, jag tycker själv att det är en lite löjlig regel och vet t.ex. många som blivit otroligt besvikna över att deras minstingar (födda efter den nya regeln) inte får ta båda deras efternamn som dubbelnamn fastän de själva och de äldre syskonen har det.

Eftersom man nu är tvungen att välja skulle jag personligen välja det ovanligare efternamnet. Eller jag gjorde det rättare sagt. Jag valde bort mitt -sson-namn till förmån för pappans ovanligare namn och jag kommer gladeligen att byta själv om/när vi gifter oss. Just nu har jag alltså inte samma efternamn som min son. Men när man redan har barn så förstår jag att det kan kännas lite tråkigt om de inte får samma efternamn... :/
    I have enough friends
  • Gurkburken

Mina barn har mitt efternamn som efternamn och makens som mellannamn.
    Orsak? Det låter bäst så och är enklast att säga i den ordningen Skrattande

Ang. om båda namnen kommer med eller ej så upplever jag att det gör det. Det är bara om man själv tex. till en förening eller liknande bara angett ett namn (efternamn) som det inte kommer med.
    Kommer adressen från någon som tagit adressen från officiellt register så kommer alltid alla namnen med.

• Selma1966

Jag och min make har skilda namn. Det var han som tyckte hans -son-namn var för trist för mig. Han funderar på att byta till mitt namn trots att jag personligen inte tycker det är mycket till efternamn Men det gjorde att vi valde mitt namn till sonen.

• arkeologitjejen
    Neapea87 skrev 2011-05-04 02:40:32 följande:
    Ja, jag tycker själv att det är en lite löjlig regel och vet t.ex. många som blivit otroligt besvikna över att deras minstingar (födda efter den nya regeln) inte får ta båda deras efternamn som dubbelnamn fastän de själva och de äldre syskonen har det.

Eftersom man nu är tvungen att välja skulle jag personligen välja det ovanligare efternamnet. Eller jag gjorde det rättare sagt. Jag valde bort mitt -sson-namn till förmån för pappans ovanligare namn och jag kommer gladeligen att byta själv om/när vi gifter oss. Just nu har jag alltså inte samma efternamn som min son. Men när man redan har barn så förstår jag att det kan kännas lite tråkigt om de inte får samma efternamn... :/
    Hur känner de nu då? Hur känner dessa vuxna småttingar idag som drabbades av lagändringen 1963?

Personligen har jag ett mellannamn och det står ALLTID med, jag kallas för detta vid läkarbesök etc och det får rätt stor uppmärksamhet. Av sentimentala skäl vill jag inte stryka det, men det är rätt jobbigt att alltid sorteras in på S när efternamnet egentligen börjar på A i skolan, i arbetslivet får man alltid förklara sitt namn för arbetsgivare som har frågor och undrar, många vill att man i dagligt tal använder BÅDA "så att inte kunder förvirras" osv. Mitt råd helt utifrån personliga erfarenheter är att ni ska fundera noga på om ni verkligen ska ge ert barn ett mellannamn. Det är rätt mycket besvär och många tar fel. Samtidigt är det ju trevligt för föräldrarna att båda få ge sitt efternamn till sitt barn, även om det ena inte kommer vara ett juridiskt efternamn.

Dock ska man minnas att barnet ALLTID har rätt att byta till ett efternamn som en förälder burit, så länge det inte dödats via PRV.
    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • mimamima

Vi har bådas våra namn till vår dotter, bådas är ovanliga och korta. Mitt står som mellannamn och pappans som efternamn. Det står alltid båda två på brev från myndigheter.... Våra är i bokstavsordning, men det var inte pga det vi bestämde ordningen utan för att det var bättre flyt så!

• Fija m 2 pojkar

Jag har alltid hetat två namn, både som ogift och som gift. I jobbsammanhang använder jag bara ett efternamn (i det här fallet mitt efternamn, som jag har efter min man) eftersom vi har epostadresser enligt principen fornamn.efternamn och jag inte vill att folk ska undra hur de då ska göra, men privat använder jag båda, och de kommer med på alla officiella handlingar och brev som kommer hem.

Lycka till!

• Lycklig med Grodd

var just och undersökte vad vi behöver för att få gifta oss i tyskland. Jag är svensk men min blivande make är tysk.

Vi vill båda behålla vara efternamn och därför göra ett dubbelnamn utav det.

Här säger de att bara en utav oss kan bära ett dubbelnamn. Hur då göra? Finns det en möjlighet att komma runt denna regel?

Jag skall alltså ansöka om att ha min mans efternamn som andra förnamn?

ursäkta om det är en dum fråga. Kommer inte ihåg hur lagarna är i Sverige. Har bott här i över 12 år nu

Tusen tack på förhand!!! 

• Colisa
    Lycklig med Grodd skrev 2012-08-17 14:38:06 följande:
    var just och undersökte vad vi behöver för att få gifta oss i tyskland. Jag är svensk men min blivande make är tysk.

Vi vill båda behålla vara efternamn och därför göra ett dubbelnamn utav det.

Här säger de att bara en utav oss kan bära ett dubbelnamn. Hur då göra? Finns det en möjlighet att komma runt denna regel?

Jag skall alltså ansöka om att ha min mans efternamn som andra förnamn?

ursäkta om det är en dum fråga. Kommer inte ihåg hur lagarna är i Sverige. Har bott här i över 12 år nu

Tusen tack på förhand!!! 
    "Här", var är det då? Vet inte hur lagarna är i Tyskland, men här kan du läsa lite om vad som gäller i Sverige: www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

I Sverige får man bara ha ett efternamn, dubbla är inte tillåtna. Däremot kan man ta ett efternamn som mellannamn så man heter t ex Sven (förnamn) Bengtsson (mellannamn) Dahlberg (efternamn). I samband med giftermål kan man ta sin make/makas efternamn som mellannamn, men det är bara en som kan ta den andres efternamn som mellannamn så man kan inte ta varandras eller att den ena byter så att båda heter likadant, t ex Bengtsson i efternamn och Dahlberg i mellannamn. Det går att komma runt det genom att en byter namn innan man gifter sig på något sätt.
  • Ingrid 149

Vi har gett vår son båda våra namn. Mitt som mellannamn och hans som efternamn. Detta mest för att vi inte kunde bestämma vilket vi skulle välja och ingen ville "välja" bort sitt.

Nu i sommras gifte vi oss och valde inte efternamn innan. Men vi kommer att byta till samma som sonen lite längre fram. Jag heter ett ovanligt son-namn och han ett finskt namn. 

• Lola23

JAg skulle ta Johansson och sedan det ovanliga. På det sättet kan ert barn kalla sig  tex "Stina J.Avenly" (Ert ovanliga efternamn alltså) om barnet vill. Har kompisar som gjort så eftersom de tyckt att det var roligare att inte ha samma efternamn som så många andra men på det sättet fått med den andra förälderns efternamn på pappret. Glad 

Svar på tråden Efternamn...