Dop eller ej - vi är oense....
Jag är döpt och konfirmerad men kan inte påstå att jag tror på Gud. Har funderat länge över att gå ur kyrkan, men aldrig kommit dithän av någon orsak. Mina två tidigare barn är döpta och man kan nog påstå att vi har en tradition i släkten och familjen att döpa våra barn.
Min sambo är inte döpt, hennes barn sedan tidigare är inte döpt, hon har lämnat kyrkan.
Nu har vi ett gemensamt barn och vi är inte helt ense om hur saker ska gå till...
Sambon tycker att barnet själv kan få välja att gå med i kyrkan den dagen barnet eventuellt vill. Hon vill INTE stå i kyrkan. Däremot är det ok att hennes barn sedan tidigare är med i en barngrupp som har verksamhet i kyrkan eller att delta i öppna förskolan som är i kyrkan.
Jag ser det som att barnet kan välja att gå ur kyrkan den dagen barnet eventuellt vill. OM barnet skulle vilja konfirmera sig så slipper hen dopet då. Jag har dessutom aldrig hört om någon som är besviken på sina föräldrar för att de valt att döpa en som barn. För mig är det tradition med barndop
Jag tror inte vi är först i den här sitsen, så hur har andra gjort? Alla råd mottages tacksamt