barnsliga familjehem!
Har märkt att även "erfarna" familjehem kan betee sig barnsligt mot bioförälrar...som om dom vore bättre!
Har märkt att även "erfarna" familjehem kan betee sig barnsligt mot bioförälrar...som om dom vore bättre!
Är det något du vill diskutera eller var det bara en kommentar?
Du har både rätt, och fel. Det är så att om man haft en barn familjehems placerat hos sig väldigt länge, så är det faktiskt så att man vet mer om barnet än föräldrarna. Små förändringar som sker med barnet är vi mer medvetna om än bio föräldrarna. Men nu kan jag bara prata för mig själv, men jag brukar skicka foton av barnet, skriva några rader om det är något nytt tex. Så att sen bio föräldern är "med" fast de kanske inte är närvarande. Och så att barnet och bion ska ha något att prata om. Är barnen små glömmer dom lätt saker.
Men sen finns det ju tyvärr fam. hem som kanske inte alltid beter sig som dom borde, men så är det med alla människor. Finns alltid en "jag-vet-bäst:are" i ens närhet, på förskolan, skolan, fritids etc.
Men om du upplever det så, tycker jag du ska prata med dom, och känns det tungt, kan du alltid skriva ner vad känner och hur du upplever saker. För ni som är bio ska ju vara delaktiga på alla sätt, och man ska ju jobba för att ni ska ha en bra fungerande relation till era barn.
OT egentligen men måste ändå säga hur vi har det nu när det talas om arvoden och omkostnad!
Är kontrakterat jourhem för 2 platser i en av våra Kommuner vilket alltså innebär att arvodet betalas ut vare sig det finns barn/undomar placerade eller inte! Grundlönen alltså grund arvodet som betalas ut av våran Kommun med alla tillägg för rum,slitage osv är lite över 30.000 och det är då självklart före skatt.
Omkostnadsdelen ligger på 143:- per barn per dag 0-13 år och 174:- per dag per barn 14-20 år vilket alltså blir 4433:- respektive 5394:-
Busskort betalas ut förutöver denna omkostnad, samma med ev tränings verksamhet och i mil ersättning har vi 27:- / milen + alla eventuella parkerings avgifter får vi ockaså ut mot kvitto. Det gäller alla resor korta som långa som har med det placerade barnet att göra! Blir en hel del körande fram o tillbaka med dom här barnen...dagis, skola,umgängen, BUP, läkarbesök och aktiviteter.
Eftersom dom flesta barnen inte har grundutrustning i klädväg när dom kommer ( oftast då akut ) så finns det ett grundbelopp på 4300:- per barn att få ut av Soc om det skulle behövas eller om man handlar själv men skickar in kvittona.Alltså inget som tas av någon omkostnadsdel. När detta belopp utnyttjats så ska det från omkostnadsdelen tas cirka 500:- till barnets kläder!
Såhär ser det ut för oss men helt uppenbart verkar det variera dramatiskt!
Jag har/vi har aldrig känt att vi behöver ta pengar ur egen ficka då denna omkostnad + det extra man får räcker mer än väl! Har vi åkt på semester med barnet/barnen så har Soc alltid betalat barnets del av resan som en extra utbetalning så Nej jag kan inte påstå att något av alla våra barn vi haft har kostat oss något!
Tycker det är synd att det verkar skilja så himla mycket från familj och familj, från Kommun till Kommun eftersom vi alla utför samma jobb!
Ja, jisses säger jag med vi har 3 jourpplatser och vi får 18.000 i arvode (före skatt) för det. Alltså tre rum och tufft arbete dygnet runt. Omkostnaden ligger på drygt 3000 per placering.
Ifall det var så välbetalt så skulle det inte råda sådan stor brist på familjehem/jorhem.
Anonym utan namn. Vilken kommun arbetar ni åt som ligger så kraftigt över ekomendationerna. De skulle jag gärna arbeta för.