• URmama

Ska föräldrarna få slita av läkaren halsen som hämnd?

Hur tänkte denna läkare som sliter och drar i en nyfödd som inte ens kommit ut ur sin mammas mage? Det är så horribelt att jag inte finner ord. Stackars flicka och hennes föräldrar.

www.dn.se/sthlm/felicia-fick-halsen-avsliten

• Svar på tråden Ska föräldrarna få slita av läkaren halsen som hämnd?
  • miljarden

Det går inte att komma ifrån att förlossningar är livsfarliga, både för kvinnor och barn. Det beror inte på att läkare och barnmorskor inte kan sitt jobb utan på hur vi människor är skapta. 
    Tack och lov finns det kejsarsnitt. Inte heller riskfritt, men jag tar hellre risken själv än låter bebisen göra det. 

• miss nöjd
    miljarden skrev 2011-05-09 12:40:32 följande:
    Det går inte att komma ifrån att förlossningar är livsfarliga, både för kvinnor och barn. Det beror inte på att läkare och barnmorskor inte kan sitt jobb utan på hur vi människor är skapta. 
    Tack och lov finns det kejsarsnitt. Inte heller riskfritt, men jag tar hellre risken själv än låter bebisen göra det. 
    håller med. Har själv valt kejsarsnitt till mina två förlossningar...
  • Selfish Geene
    miss nöjd skrev 2011-05-09 18:07:52 följande:
    håller med. Har själv valt kejsarsnitt till mina två förlossningar...
    Är kejsarsnitt säkrare för barnet än vaginala förlossningar?
  • Randig Panda
    miljarden skrev 2011-05-09 12:40:32 följande:
    what?
  • Laura03

Kejsarsnitt är ännu farligare då det är en stor bukoperation som kan medföra fler komplikationer efteråt. En del tror bara att det är att öppna, dra ut och sy igen.

• Här och nu
    Laura03 skrev 2011-05-10 06:47:49 följande:
    Kejsarsnitt är ännu farligare då det är en stor bukoperation som kan medföra fler komplikationer efteråt. En del tror bara att det är att öppna, dra ut och sy igen.
    Riskerna för snitt o vaginalt är ungefär lika stora idag. Ofta är vaginalt farligare pga. dåliga förutsättningar.
  • Alla bra nick är upptagna
    Här och nu skrev 2011-05-10 06:52:37 följande:
    Riskerna för snitt o vaginalt är ungefär lika stora idag. Ofta är vaginalt farligare pga. dåliga förutsättningar.
    Tvärtom har jag hört.
  • Tygtiiger
    Selfish Geene skrev 2011-05-09 19:54:52 följande:
    Är kejsarsnitt säkrare för barnet än vaginala förlossningar?
    Det beror på förutsättningarna. Man har ju sett oförklarligt högre dödlighet hos barn som blivit planerat snittade i en del studier.

Förlossningar går i de flesta fall bra men ibland blir det katastrof. Vi bor i ett land där vi sällan drabbas av katastroferna, som tur är.

(Jag är lite chockad över hur många i den här tråden som har så tvärsäkra uppfattningar om hur man ska göra vid förlossningar. Att barnmorskor och gynekologer har flera års utbildning och erfarenhet verkar inte spela någon roll, den genomsnittliga fl:aren vet bättre - det är ju "bara att knäcka nyckelbenen". Jaha. Och hur många förlossningar - förutom er egen - har ni varit med på? Hur många barn har ni förlöst?)
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Laura03

Nä de knäcker inte ben och sliter strupen av barnen om det inte är så att bebisen sitter ordentligt fast. Och de brukar komma ut efter lite lirkande men här verkar det som om det var tvärstopp.

• Maggis
    Tygtiiger skrev 2011-05-10 14:06:16 följande:
    Det beror på förutsättningarna. Man har ju sett oförklarligt högre dödlighet hos barn som blivit planerat snittade i en del studier.

Förlossningar går i de flesta fall bra men ibland blir det katastrof. Vi bor i ett land där vi sällan drabbas av katastroferna, som tur är.

(Jag är lite chockad över hur många i den här tråden som har så tvärsäkra uppfattningar om hur man ska göra vid förlossningar. Att barnmorskor och gynekologer har flera års utbildning och erfarenhet verkar inte spela någon roll, den genomsnittliga fl:aren vet bättre - det är ju "bara att knäcka nyckelbenen". Jaha. Och hur många förlossningar - förutom er egen - har ni varit med på? Hur många barn har ni förlöst?)
    Det genomsnittliga fl:aren vet alltid bättre!Obestämd
    //Maggis
  • Alla bra nick är upptagna
    Tygtiiger skrev 2011-05-10 14:06:16 följande:

Det var jag som sa det med nyckelbenen.
    och det var min bror de fick göra det på. Min mor var oerhört liten, bebis vgde 4500 och var 55cm lång. Bred över axalrna och fastnade. Ja de drog sig för att göra det, men när hon krystat i 50 min utan att något hade hänt, huvudet satt fast så snitt var omöjligt så gick de in och knäckte nyckelbenen.

Vad skulle amn göra liksom?
    Jag sa inte att det är bara att göra det.
Svar på tråden Ska föräldrarna få slita av läkaren halsen som hämnd?