Familjer i tyskland
Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja komma kontakt med familjer som bor i Tyskland för att dela erfarenheter och utbyta råd. Finns det några familjelivsmedelemmar som bor i Tyskland?
Skulle vara kul att sammlas här!
Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja komma kontakt med familjer som bor i Tyskland för att dela erfarenheter och utbyta råd. Finns det några familjelivsmedelemmar som bor i Tyskland?
Skulle vara kul att sammlas här!
Följer ni fortfarande denna tråd?
Vi kämpar med namnförslag till vårt första barn med BF i augusti. Vill att det ska funka på svenska och tyska och helst ok på engelska åtminstone.
Hittills är favoriterna som vi båda känner är ok Wilhelm och Clara. Har ni lust att dela med er av namnen på era barn eller förslag som fungerat hos er båda? Vill gärna ha ganska klassiska namn.
Tack.
Hej Gadget! Inte så mycket aktivitet här, meeeen.. :)
Våra heter Alfred och Elvira. På dagis finns William, Martha, Kasper, Max, Julia och Malene, namn som kan funka (om man gillar dem, dvs)
3barnsmamma - det kan ju vara svårt - skönt att få tips på namn. Tyckte vi i alla fall, även om våra också har speciell betydelse för oss.
Gadget, min man var likadan - vi hade TVÅ namn kvar (visste att det blev en kille första gången), Erik och Alfred, fast min lista från början var lång. Elvira fick sitt namn redan när vi visste att det blev en tjej.
Vilhelm hade jag också som förslag, men min mans kommentar var "dann können wir ihn ja auch gleich Adolf nennen".
Kan ju vara bra att tänka på att det ger lite "stortyska" associationer...
En helt annan sak: vad heter pärlsocker på tyska? Någon som vet?
MLS, tack
Simon - och Oliver- var med på min lista också
Tack för alla namnförslag. Jag lägger till på min lista och försöker få mannen att vänja sig.
Pärlsocker - det finns något som heter Hagelzucker. Är som pärlstickat fast lite grövre tycker jag.
Inte pärlstickat - pärlsocker ska det vara.
Bor alla ni tyskland bara :/ o inte i dk ?
3barns mamma - jag bor i Hamburg, med makens släkt i Sönderborg, så vi är i DK ganska ofta :) Vart bor du?