• MLS

Familjer i tyskland

Hej! Jag skulle väldigt gärna vilja komma kontakt med familjer som bor i Tyskland för att dela erfarenheter och utbyta råd. Finns det några familjelivsmedelemmar som bor i Tyskland?
    Skulle vara kul att sammlas här!

• Svar på tråden Familjer i tyskland
  • Gadget

Följer ni fortfarande denna tråd?

Vi kämpar med namnförslag till vårt första barn med BF i augusti. Vill att det ska funka på svenska och tyska och helst ok på engelska åtminstone.

Hittills är favoriterna som vi båda känner är ok Wilhelm och Clara. Har ni lust att dela med er av namnen på era barn eller förslag som fungerat hos er båda? Vill gärna ha ganska klassiska namn.

Tack.

• malinkat

Hej Gadget! Inte så mycket aktivitet här, meeeen.. :)
    Våra heter Alfred och Elvira. På dagis finns William, Martha, Kasper, Max, Julia och Malene, namn som kan funka (om man gillar dem, dvs)

• 3 barns mamma84
    malinkat skrev 2012-03-09 22:30:24 följande:
    Våra heter Alfred och Elvira. På dagis finns William, Martha, Kasper, Max, Julia och Malene, namn som kan funka (om man gillar dem, dvs)
    Varför inte ta ett namn som inte är som alla andra utan är något specielt för mamman o pappan .

Jag har 3 namn som betyder mkt för mig och i namnen har jag också finnen bakom mig . 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • malinkat

3barnsmamma - det kan ju vara svårt - skönt att få tips på namn. Tyckte vi i alla fall, även om våra också har speciell betydelse för oss.

• Gadget
    3 barns mamma84 skrev 2012-03-10 09:17:42 följande:
    Varför inte ta ett namn som inte är som alla andra utan är något specielt för mamman o pappan .

Jag har 3 namn som betyder mkt för mig och i namnen har jag också finnen bakom mig . 
    Jag har inte så många namn som betyder något särskilt för mig, bara namn som jag tycker om. Vet däremot inte om det beror på att min man är väldigt kinkig och har idéer om alla namn eller om alla namn ligger olika generationsmässigt och hur de kommer tillbaka i populäritet i Tyskland och Sverige, men han har något emot de flesta jag föreslår. Och just killnamn som är vårt allra svåraste har han inte lyckats komma med ett enda förslag själv heller... Han som person lägger nog för mycket associationer i alla namn, men vi försöker nu med en lista som också innehåller namn som han först kände nej inför så att han kan vänja sig.

Däremot vill vi helst inte ha något namn från 10 i topp listan vare sig i Sverige eller Tyskland. Annars tycker jag att Maximiliam är väldigt fint. Men heller inget namn som är så udda att ingen uppfattar vad man säger. 
    malinkat skrev 2012-03-09 22:30:24 följande:
    Fina namn. Både Alfred och Elvira står på min lista, mannen strök dem inte men ropade heller inte hurra. Fast det har han som sagt inte gjort kring något namn.... Tur att vi har halva graviditeten kvar att fundera kring detta.
  • malinkat

Gadget, min man var likadan - vi hade TVÅ namn kvar (visste att det blev en kille första gången), Erik och Alfred, fast min lista från början var lång. Elvira fick sitt namn redan när vi visste att det blev en tjej.

• Krake

Vilhelm hade jag också som förslag, men min mans kommentar var "dann können wir ihn ja auch gleich Adolf nennen".

Kan ju vara bra att tänka på att det ger lite "stortyska" associationer... 

• MLS
    Gadget skrev 2012-03-09 16:26:10 följande:
    Följer ni fortfarande denna tråd?

Vi kämpar med namnförslag till vårt första barn med BF i augusti. Vill att det ska funka på svenska och tyska och helst ok på engelska åtminstone.

Hittills är favoriterna som vi båda känner är ok Wilhelm och Clara. Har ni lust att dela med er av namnen på era barn eller förslag som fungerat hos er båda? Vill gärna ha ganska klassiska namn.

Tack.
    Känner igen mig väldigt mycket i ditt inlägg, vi hade väldigt svårt att hitta namn som vi båda gillade och som även uttalas någolunda lika på båda språken. Vår son heter Simon som ju även funkar bra på engelska. Jonathan, Oliver och Erik var även alternativ. För flicka hade vi Ellen. Felix vet jag ett annat svenskt/tyskt par och även Marlene som MalinKat skriver (Alfred och Elvira är verkligen fina namn!).

Ska ni ta reda på könet? Underlättar ju lite i namndiskussionen
  • MLS

En helt annan sak: vad heter pärlsocker på tyska? Någon som vet?

• Gadget

Tack för alla namnförslag. Jag lägger till på min lista och försöker få mannen att vänja sig.

Pärlsocker - det finns något som heter Hagelzucker. Är som pärlstickat fast lite grövre tycker jag.

• 3 barns mamma84

Bor alla ni tyskland bara :/ o inte i dk ?

• malinkat

3barns mamma - jag bor i Hamburg, med makens släkt i Sönderborg, så vi är i DK ganska ofta :) Vart bor du?

• 3 barns mamma84
    malinkat skrev 2012-03-11 10:59:01 följande:
    3barns mamma - jag bor i Hamburg, med makens släkt i Sönderborg, så vi är i DK ganska ofta :) Vart bor du?

Woohoo jag bor i agerskov
    och har 20 min med bil till tyskland då alltså affären och lidle 
  • malinkat
    3 barns mamma84 skrev 2012-03-11 18:17:39 följande:
    Woohoo jag bor i agerskov
    och har 20 min med bil till tyskland då alltså affären och lidle 
    Det var ju i grannskapet :) Svärföräldrarna bor i Vestre Sottrup, inte långt från Rödekro. Och när vi är där handlar vi med oss från DK till Tyskland: A38 och leverpastej
  • 3 barns mamma84
    malinkat skrev 2012-03-11 18:34:45 följande:
    Det var ju i grannskapet :) Svärföräldrarna bor i Vestre Sottrup, inte långt från Rödekro. Och när vi är där handlar vi med oss från DK till Tyskland: A38 och leverpastej
    borde bäststämma tid någon gång om du vill alltså
    hur många barn har du o vilken ålder ? 
  • malinkat
    3 barns mamma84 skrev 2012-03-11 20:45:54 följande:
    borde bäststämma tid någon gång om du vill alltså
    hur många barn har du o vilken ålder ? 
    Har en treåring - på lördag- (Elvira) och en som blir 6 i maj (Alfred). Och dina 3, hur gamla?

Ja, låt oss se om vi får till en träff en gång! Vi ska till DK i helgen, men dessvärre på begravning och endast snabbvisit. Nästa gång blir nog i maj, men då i Arnborg. 
  • 3 barns mamma84
    malinkat skrev 2012-03-13 14:00:19 följande:
    Har en treåring - på lördag- (Elvira) och en som blir 6 i maj (Alfred). Och dina 3, hur gamla?

Ja, låt oss se om vi får till en träff en gång! Vi ska till DK i helgen, men dessvärre på begravning och endast snabbvisit. Nästa gång blir nog i maj, men då i Arnborg. 
    Fy jobbigt med begravning gillar inte begravningar alls då man misstar dom man älskar.

Du får ta någon dag/helg som passar dig/er
    Jag har en Ebba på 6½år hmm blir 7 år 7 juni passande hihi
    Sen en Amadeus på 3½år ca han blir 4 år 14 augusti
    Sen en mini Elias som är 14 månader     
Svar på tråden Familjer i tyskland