• Kickan35

3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....

Hallå!

Som rubriken lyders så har jag en liten tjej  som är tre månader som vägrar att ta flaska. Skulle vilja kunna komplettera min amning med ersättning. Men det funkar inte alls Rynkar på näsan.....

Har provat flertalet olika flaskor och nappar, samt olika ersättningar. Lillan tuggar mest på nappen och blir ledsen och tillslut arg...

Hoppas nu att det finns fler som varit i samma situation som jag/oss och som kan dela med sig av sina erfareheter, råd och tips!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....
  • 3tjejer

Testa att pumpa och ge bröstmjölk om det är smaken som spökar. Du behöver ju inte pumpa ut så mycket om hon nu inte tar flaskan än. Om det funkar med bröstmjölk kan du sen börja blanda ersättning/bröstmjölk med mer och mer ersättning för varje gång. Har hört att det funkat får nån i alla fall.

• MammaTillOliver

hej o hå nu har jag trilskats med flaskan i 3 dagar men oliver ratar flaskan på dagen men på kvällen vid halv 7 så har han börjat äta litegrann, men jag blir trött för jag sätter mig i soffan och sätter honom mot min famn så han får se på tv o jag får gunga med mina ben så han får rörelse, DÅ äter han. och jag testade även att sätta upp mina ben på bordet o satte honom så han såg mig o satt med ryggen på mina lår o då gunga jag mina ben åt höger o vänster o då åt han oxå..testa de, din lille kanske oxå vill ha massa rörelse

Oliver 24/1-2011
  • MammaTillOliver
    MammaTillOliver skrev 2011-05-10 20:49:02 följande:
    hej o hå nu har jag trilskats med flaskan i 3 dagar men oliver ratar flaskan på dagen men på kvällen vid halv 7 så har han börjat äta litegrann, men jag blir trött för jag sätter mig i soffan och sätter honom mot min famn så han får se på tv o jag får gunga med mina ben så han får rörelse, DÅ äter han. och jag testade även att sätta upp mina ben på bordet o satte honom så han såg mig o satt med ryggen på mina lår o då gunga jag mina ben åt höger o vänster o då åt han oxå..testa de, din lille kanske oxå vill ha massa rörelse
    glömde säga att Jag testade semper först men bytte sen till Nan1 och de gick bättre...testa o köp en sån färdig tetra =)
    Oliver 24/1-2011
  • Kickan35

Hallå!

Hur går det för dig Vitsippan85?

Här går det fortfarande trögt, men vi kämpar på..... Igår provade vi Sempers tetra, den har vi inte provat förut, och mams flaska, det gick si så där. Inga tårar i alla fall och hon sög faktiskt några tag (kanske tre) Glad. Nu hoppas jag att det vänder och att hon tar flaskan. Provade också knäet och gunga lite.... då funkade det lite här med!

Har också prövat Medela flaskan, men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Vad använder du för flaska?

Trodde i min enfald att lillan skulle ta flaskan lika lätt som storasyster, men icket. Och det finns nästan inga tips eller råd alls på internet, eller BVC om hur man ska gå tillväga om de inte vill ta flaskan.... Lite dåligt tycker jag, för det kan ju inte vara helt ovanligt....?

Vill också passa på och säga tack för tipsen!

Ha en bra dag!"

• MammaTillOliver
    Kickan35 skrev 2011-05-12 10:53:36 följande:
    Hallå!

Hur går det för dig Vitsippan85?

Här går det fortfarande trögt, men vi kämpar på..... Igår provade vi Sempers tetra, den har vi inte provat förut, och mams flaska, det gick si så där. Inga tårar i alla fall och hon sög faktiskt några tag (kanske tre) Glad. Nu hoppas jag att det vänder och att hon tar flaskan. Provade också knäet och gunga lite.... då funkade det lite här med!

Har också prövat Medela flaskan, men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Vad använder du för flaska?

Trodde i min enfald att lillan skulle ta flaskan lika lätt som storasyster, men icket. Och det finns nästan inga tips eller råd alls på internet, eller BVC om hur man ska gå tillväga om de inte vill ta flaskan.... Lite dåligt tycker jag, för det kan ju inte vara helt ovanligt....?

Vill också passa på och säga tack för tipsen!

Ha en bra dag!"
    jag kör med NAN 1 i pulverform o blandar själv och MAMs flaska =) jag provade en vanlig esska flaska först men den gilla han inte o egentligen inte MAM heller men efter några gånger så gick de bra.
    tror det är en vanesak att dom gillar flaskan =)

ja du ser, lite gung gör susen och man får vara ganska envis o inte ge tutten på en gång heller, sålänge dom inte galllskriker så kan man ju ta paus en stund för o prova sen igen =) Oliver åt kall ersättning första gången han tog flaskan haha..envisa unge.

nejdu jag har bråkat med BVC om att jag går ner så mycket i vikt och dom är ju emot flaska verkar de som och pratar bara om att man ska amma på oavsett!!

Oliver gillar inte att få flaskan runt lunch så den har jag skippat så nu får han den halv 7 på kvällen o då blir han så trött så kl 7 lägger vi oss o sover
    Oliver 24/1-2011
  • Kickan35

Hallå igen!

Visst är det som du skriver, konstigt att BVC inte ens kan ge tips och råd vid flaskmatning. I och för sig så var min BVC sköterska inte sen med att "tycka" att jag skulle ge ersättning som komplement till min amning, men hon kunde inte ge något stöd när lillan inte tog flaskan.... Rynkar på näsan

Men nu till något roligare. I går kväll så åt lillan nästan 40 ml ur flaskan, det sa bara "klick" så förstod hon hur hon skulle suga Glad. Hurra, hurra va glada vi blev! Hoppas nu bara att det fungerar lika bra i kväll....

Hur funderar du kring att trappa ner amningen? Eller har du redan gjort det? Något visst mål som du tänker börja med, eller har du en plan? Är bara nyfiken Tungan ute

Ha nu en trevlig helg!

• MammaTillOliver
    Kickan35 skrev 2011-05-13 08:48:49 följande:
    Hallå igen!

Visst är det som du skriver, konstigt att BVC inte ens kan ge tips och råd vid flaskmatning. I och för sig så var min BVC sköterska inte sen med att "tycka" att jag skulle ge ersättning som komplement till min amning, men hon kunde inte ge något stöd när lillan inte tog flaskan.... Rynkar på näsan

Men nu till något roligare. I går kväll så åt lillan nästan 40 ml ur flaskan, det sa bara "klick" så förstod hon hur hon skulle suga Glad. Hurra, hurra va glada vi blev! Hoppas nu bara att det fungerar lika bra i kväll....

Hur funderar du kring att trappa ner amningen? Eller har du redan gjort det? Något visst mål som du tänker börja med, eller har du en plan? Är bara nyfiken Tungan ute

Ha nu en trevlig helg!
    åh va kul att hon gjorde de =) själv har jag provat vid 2 tillfällen under 2 dagar men inte lyckats fast jag har gungat o haft mig hahaha..men jag ska prova strax igen, han brukar ju äta "frukost" denna tiden och kanske tar flaskan då. sen brukar han somna!

han ligger vid bröstet ganska ofta och jag känner väl att han inte blir mätt och de är lite drygt o amma hela dagarna så om han tog flaskan så skulle de vara bra, då när han tig flaskan så va han så nöjd och glad efteråt :)

har ju börjat lägga honom kl 19 så flaskan har jag provat ge halv 7 ungefär men den vägrar han så får prova annan tidpunkt istället, har även provat lunchtid men den vägrar han också :/

Hur går de för dej då?
    Oliver 24/1-2011
  • ingensoldat

Det var samma för oss. Vår son totalvägrade flaska (och napp, det hänger tydligen ofta ihop). Vi provade olika modeller på flaskor, vi provade med olika personer som gav flaskan - ingenting fungerade!

Så, jag ammade, vilket jag mer än gärna gjorde (hade bara underlättat om pappan kunnat ge mat också). När sonen var ca 5 mån började vi med gröt också, och det kunde pappan ge. 

Idag är vår son ca 10 månader. Ammar inte alls sedan 1 månad tillbaka, sonen äter mat, han tar fortfarande inte flaska..

Så, kanske är er dotter helt enkelt inte ett "flask-barn" och då får ni acceptera det.

Lycka till hursomhelst!

• Kickan35

Hej igen!

Nu tar faktiskt våran lilla tjej flaska Glad. Det var bara att öva och öva....I går kväll åt hon rätt så bra, och somnade sedan och sov gott ända till klockan 5. Härligt! Så nu ska jag försöka att byta ut sista amningsmålet på kvällen mot flaska. Få se hur det går.....

Så ge inte upp Vitsippan85, han lär sig nog snart! Mitt bästa tips är nog att försöka rikta nappen upp mot gommen där sugreflexen sitter, då var det som att hon förstod!

Ha det gott!

• MammaTillOliver
    Kickan35 skrev 2011-05-14 16:10:25 följande:
    Hej igen!

Nu tar faktiskt våran lilla tjej flaska Glad. Det var bara att öva och öva....I går kväll åt hon rätt så bra, och somnade sedan och sov gott ända till klockan 5. Härligt! Så nu ska jag försöka att byta ut sista amningsmålet på kvällen mot flaska. Få se hur det går.....

Så ge inte upp Vitsippan85, han lär sig nog snart! Mitt bästa tips är nog att försöka rikta nappen upp mot gommen där sugreflexen sitter, då var det som att hon förstod!

Ha det gott!
    åh va kul..hur många mål har du bytt ut? va har du för planer liksom Solig
    ja ska testa ge flaska snart igen =) han bara biter o skrattar när han har den i munnen..
    Hoppas hoppas hoppas han vill ta den snart..
    köpte nyss hem banan-gröt =) tänkte ge honom de imorgon och se om han gillar de =)
    har du gett smakisar än?
    Oliver 24/1-2011
  • Kickan35

Hallå igen Vitsippan85!

Här har det fungerat riktigt bra med flaskan. Har bytt ut ett amningsmål i taget, (mot ersättning, Nan1) så i helgen tog jag bort det sista amningsmålet på morgonen. En långsam process, för annars så blir ju brösten jätte onda ... Men det känns jätte bra, både för mig och lillan. Och en bonus är ju förstås att lillan började sova hela natten =)

Hur går det för er då?

Har också börjat med smakisar, men hon är inte så jätteförtjust.... Har smakat gröt, två sorter men ingen var en riktig favorit. Hade ju egentligen tänkt byta ut något mål mot gröt istället för ersättning, men det funkade inte just nu. Men hon får ta det i sin takt i stället, nu när hon i allafall tar flaskan =)

Har ni börjat med smakisar?

Ha en bra dag!

• maxlis

Hoppar in er tråd. Jag försöker få min flicka snart 4 mån att ta flaskan. Hon äter varannan timme och vi skulle vilja ha barnvakt några timmar för att hitta på något med bara storebror. Ironiskt nog så funkade det med flaska de första 6 veckorna när amningen var lite strulig. Slutade sedan flaskmata och nu totalvägrar hon. Har provat med esska dinapp, med bambino anatomiska och med medelas. Både med bröstmjölken och ersättning. Testar någon gång varje dag. Vilka dinappar funkade bäst för er?

• MammaTillOliver
    maxlis skrev 2011-06-09 13:39:07 följande:
    Hoppar in er tråd. Jag försöker få min flicka snart 4 mån att ta flaskan. Hon äter varannan timme och vi skulle vilja ha barnvakt några timmar för att hitta på något med bara storebror. Ironiskt nog så funkade det med flaska de första 6 veckorna när amningen var lite strulig. Slutade sedan flaskmata och nu totalvägrar hon. Har provat med esska dinapp, med bambino anatomiska och med medelas. Både med bröstmjölken och ersättning. Testar någon gång varje dag. Vilka dinappar funkade bäst för er?
    vi använder MAM-flaska o storlek 2 på själva nappen, 1:an bara bråka han me...vi har en esska flaska men den vill han inte alls ha...
    Oliver 24/1-2011
  • Kickan35

Hallå igen Vitsippan85 =) Hur gick det för er med flaska?

Bara lite nyfiken, så här en tid efteråt! 

• MammaTillOliver
    Kickan35 skrev 2011-09-06 23:06:34 följande:
    Hallå igen Vitsippan85 =) Hur gick det för er med flaska?

Bara lite nyfiken, så här en tid efteråt! 

hej Glad,, jo Oliver tar flaska när han känner för de, har börjat ge honom välling på kvällarna runt 18.30 innan läggning..ibland spottar o fräser han åt flaskan men ibland äter han halva.. men han är fortfarande tuttgalen så den ska han ju ha direkt efteråt..

han vill inte sluta me tutten så ja vet inte hur ja ska göra.. pappan har försökt ge flaska men de har inte gått...
    han har precis börjat acceptera smörgås till frukost o yoghurt..han ratade gröt totalt o ja gav upp efter flera månaders försök...

hur går de själv? =)     
    Oliver 24/1-2011
Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....