Inlägg från: Kickan35 |Visa alla inlägg
  • Kickan35

3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....

Hallå!

Som rubriken lyders så har jag en liten tjej  som är tre månader som vägrar att ta flaska. Skulle vilja kunna komplettera min amning med ersättning. Men det funkar inte alls Rynkar på näsan.....

Har provat flertalet olika flaskor och nappar, samt olika ersättningar. Lillan tuggar mest på nappen och blir ledsen och tillslut arg...

Hoppas nu att det finns fler som varit i samma situation som jag/oss och som kan dela med sig av sina erfareheter, råd och tips!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....
  • Kickan35
    shitvadjaghatar skrev 2011-05-07 16:43:25 följande:

Japp, hade precis samma problem, tills idag. Hon är 5 månader och fick havrevälling istället för ersättning och glupade i sig allt.

Är hon tillräckligt hungrig? Är det du som ger?

Hejsan!

Har provat att ge flaskan både innan och efter jag ammat.... och det fungerar lika dåligt både och. Pappan har också försökt. Tycker dock att det funkar liiiite bättre då Flört.

Skönt att höra att det finns fler som har/haft samma problem.

Min BVC sköterska sa att barn ändå oftast gillar flaskan och tycker att det är enklare att suga på den, än bröstet... att de är bekväma. Men inte min tjej inte.... Så lätt ska det inte få va Skrattande

• Kickan35

Hej igen!

Nu har vi provat flaskan igen, i kväll. När det var dax för mat/amning, så att hon var riktigt hungrig. Men hon ville fortfarande inte ta flaskan. Först provade pappa själv, men icket... Sen provade jag, när hon satt i babysittern. Då drack hon kanske 10 ml, men inga riktiga "sug-tag" Rynkar på näsan. Ammade sedan, ca trettio minuter senare, och då åt hon ordentligt... Så vad ska man hitta på?

Vill ändå säga tack, för alla era råd!

• Kickan35

Hej igen!

Har provat ge flaskan i eftermiddag igen... Fungerade inte alls Rynkar på näsan...

Tror egentligen att det är själva innehållet/ersättningen som hon inte tycker om, (använder semper nu). Har även provat att ge ersättningen med sked, och hon tycker att den är sååå dålig! Är det olika smak på olika ersättningar? Någon speciell sort som fungerat bra för er?

Tips mottages fortfarande tacksamt! 

• Kickan35

Hallå!

Hur går det för dig Vitsippan85?

Här går det fortfarande trögt, men vi kämpar på..... Igår provade vi Sempers tetra, den har vi inte provat förut, och mams flaska, det gick si så där. Inga tårar i alla fall och hon sög faktiskt några tag (kanske tre) Glad. Nu hoppas jag att det vänder och att hon tar flaskan. Provade också knäet och gunga lite.... då funkade det lite här med!

Har också prövat Medela flaskan, men jag tycker inte att det gör någon skillnad. Vad använder du för flaska?

Trodde i min enfald att lillan skulle ta flaskan lika lätt som storasyster, men icket. Och det finns nästan inga tips eller råd alls på internet, eller BVC om hur man ska gå tillväga om de inte vill ta flaskan.... Lite dåligt tycker jag, för det kan ju inte vara helt ovanligt....?

Vill också passa på och säga tack för tipsen!

Ha en bra dag!"

• Kickan35

Hallå igen!

Visst är det som du skriver, konstigt att BVC inte ens kan ge tips och råd vid flaskmatning. I och för sig så var min BVC sköterska inte sen med att "tycka" att jag skulle ge ersättning som komplement till min amning, men hon kunde inte ge något stöd när lillan inte tog flaskan.... Rynkar på näsan

Men nu till något roligare. I går kväll så åt lillan nästan 40 ml ur flaskan, det sa bara "klick" så förstod hon hur hon skulle suga Glad. Hurra, hurra va glada vi blev! Hoppas nu bara att det fungerar lika bra i kväll....

Hur funderar du kring att trappa ner amningen? Eller har du redan gjort det? Något visst mål som du tänker börja med, eller har du en plan? Är bara nyfiken Tungan ute

Ha nu en trevlig helg!

• Kickan35

Hej igen!

Nu tar faktiskt våran lilla tjej flaska Glad. Det var bara att öva och öva....I går kväll åt hon rätt så bra, och somnade sedan och sov gott ända till klockan 5. Härligt! Så nu ska jag försöka att byta ut sista amningsmålet på kvällen mot flaska. Få se hur det går.....

Så ge inte upp Vitsippan85, han lär sig nog snart! Mitt bästa tips är nog att försöka rikta nappen upp mot gommen där sugreflexen sitter, då var det som att hon förstod!

Ha det gott!

• Kickan35

Hallå igen Vitsippan85!

Här har det fungerat riktigt bra med flaskan. Har bytt ut ett amningsmål i taget, (mot ersättning, Nan1) så i helgen tog jag bort det sista amningsmålet på morgonen. En långsam process, för annars så blir ju brösten jätte onda ... Men det känns jätte bra, både för mig och lillan. Och en bonus är ju förstås att lillan började sova hela natten =)

Hur går det för er då?

Har också börjat med smakisar, men hon är inte så jätteförtjust.... Har smakat gröt, två sorter men ingen var en riktig favorit. Hade ju egentligen tänkt byta ut något mål mot gröt istället för ersättning, men det funkade inte just nu. Men hon får ta det i sin takt i stället, nu när hon i allafall tar flaskan =)

Har ni börjat med smakisar?

Ha en bra dag!

• Kickan35

Hallå igen Vitsippan85 =) Hur gick det för er med flaska?

Bara lite nyfiken, så här en tid efteråt! 

Svar på tråden 3 månaders bebis som "vägrar" flaska.....