• Themis

Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?

Men ny teknik är det snart möjligt att förse t.ex. tablettläkemedel med ett mikrochip.

Chipet kan skicka signaler och berätta för vården bland annat att patienten har tagit sin tablett och när på dygnet man har gjort det.

Skulle du acceptera att en sådan lösning införs?

Varför/varför inte?

Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?
  • Omorfia

Inom psyk så åker man antingen hem till patienterna och tittar på när de tar tabletterna eller så kommer de till mottagningen och tar dem eller får t ex långtidsverkande antipsykotika injicerat.

Bedöms det som nödvändigt att medicineringen administreras under övervakning så spelar det inte så stor roll om det är en person eller ett chip som gör det ur synvinkeln integritet. Sammantaget tycker jag nog ändå att den mänskliga kontakten är att föredra.

• Stinky

Aldrig i livet. Lever vi inte i ett nog bevakat samhälle redan?! Börjar bli skrämmande det här kontrolltänket.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några. Alltså: en sminkad gris är fortfarande en gris!
  • Eisa

Jag hajar inte.

De som är dementa har ju hemtjänst som hjälper dem komma ihåg tabletterna.

• bananflugekärlek

Hmmmmm, vet inte, det kan ju vara både på gott och ont om någon får vetskap om man tagit fler tabletter än vad som förskrivits.

• Millicent
    Astarte skrev 2011-05-08 23:02:04 följande:
    Jo, i och för sig. De flesta med de här diagnoserna klarar att känna av hur episoderna kommer, om de har kontakt med psykiatrin, och man klarar att avvärja dem i tid med sjukskrivning och medicin. De farligaste personerna i de grupperna är ju de som insjuknar för första gången. Då har man ju ingen koll på vad det är som är på gång, och känner naturligtvis inte av symptomen i tid.

Det finns ju också en grupp som vet om sin sjukdom, men ändå inte tar sin medicin, kanske för att de vill uppleva de sjuka episoderna, och de är ju mer svårbehandlade så klart. Jag vet inte om jag tycker att chip i kroppen är det bästa ens för den gruppen. Det finns så många andra grupper som är farligare och behöver resurser före dem.
    Nej, jag är också lite tveksam om det är så givande eller prioriterat och psykiskt mående har med mer att göra än om man har svalt tabletter. I vanlig vård, alltså icke-myndighetsutövande, kan jag inte se att det skulle ha någon direkt plats alls.
  • GalvaG
    Eisa skrev 2011-05-09 18:04:01 följande:

Jag hajar inte.

Det finns människor som är glömska utan att vara gamla, dementa eller är i behov av hemtjänst.

För övrigt tycker jag att det är ett bra förslag i de fall där patienten eller förmyndaren har godkänt det men det bör inte användas som övervakning och ge bannor när medicin inte tas. Istället borde det vara ett verktyg för att se över rutiner kring medicinering hos den enskilde men även inom vården, för det händer att personal felar och begår misstag. Men nog undrar man hur det där chipet skulle påverka vår kropp om det är meningen att vi ska svälja det. Vilka biverkningar kan det ge? 
  • wiickan

Jag tycker att det skulle kunna vara bra. Det skulle ex. vara någon form av loggning som sker och som kan tas fram vid nästa läkarbesök. Jag tror att det kan finnas en del som inte tar sin medicin för att man inte tror att det behövs, man kanske själv tänker att den här tiden är bäst att ta medicinen etc. Jag tror att det kan påverka hur medicinen verkar och om man då kan se när och om ett läkemedel har tagits kan man då finslipa vården. Som det ser ut idag kan ju läkarna bara lita på det patienten säger och det är ju inte alltid som det är sanningen.

• Themis
    Eisa skrev 2011-05-09 18:04:01 följande:

Jag hajar inte.

Men innan du har hemtjänst/blivit dement då och bara glömmer dina mediciner?
    Nedsatt förmåga till konsekvenstänkande är också en evolutionär mekanism.
  • Javah

Sålänge det är på frivilliga basis och att grundtanken är att det ska underlätta för patienten inte för personalen.

Att sätta ett sådant chip på en paranoid schizofren kan nog vara mer förödande än hjälpande för att ta ett exempel. Så frivilligt som sagt, även om man är dömd eller tvångsvårdas.

• talare

jag vill minsann inte äta mikrochip i onödan.. Spöke

• Astarte
    wiickan skrev 2011-05-11 17:15:17 följande:
    Jag tycker att det skulle kunna vara bra. Det skulle ex. vara någon form av loggning som sker och som kan tas fram vid nästa läkarbesök. Jag tror att det kan finnas en del som inte tar sin medicin för att man inte tror att det behövs, man kanske själv tänker att den här tiden är bäst att ta medicinen etc. Jag tror att det kan påverka hur medicinen verkar och om man då kan se när och om ett läkemedel har tagits kan man då finslipa vården. Som det ser ut idag kan ju läkarna bara lita på det patienten säger och det är ju inte alltid som det är sanningen.
    Eller för att det verkligen inte behövs, i och för sig. Ska jag inte själv som vuxen individ i möjligaste mån få bestämma vilka mediciner jag vill äta och hur mycket? Mina läkare har alltid velat övermedicinera mig. Jag vill det inte.
    Om det gäller tvångsvård, såsom dom från tingsrätt eller liknande är det hur som helst viktigare att personalen har ett tätt samarbete med patienten och ser hur denne mår, inte hur mycket mediciner som finns i den, kan jag tycka.
Svar på tråden Ska läkaren få veta om du har tagit medicinen?