• Miss Obsessive

Kvinnors skuldbeläggande

Läste precis en krönika på Wendela (AB), där Josephine Sundström hyllar sina upplevelser av att ha gjort kejsarsnitt efter två mycket jobbiga graviditeter. Många gjorde tummen upp efter att de hade läst artikeln, de förstod och några hade liknande erfarenheter. Men så bläddrar man lite bland kommentarerna och jodå, där är de, de dömande, nedvärderande, "riktiga-kvinnor-föder-minsann-vaginalt-och-helst-utan-smärtlindring-och-skrik"-kommentarerna. Och, precis som när man läser i många trådar här på FL, så kan man inte bli annat än förbluffad över hur kvinnor beter sig gentemot varandra. Istället för att respektera varandras olikheter och att den egna uppfattningen vare sig är den enda sanningen eller rättesnöre för resten av världen, så beter man sig som om man ännu inte lämnat sandlådan. Jag tänker inte sitta här och kasta sten i glashus, jag har också åsikter om folks olika livsval, särskilt om de går emot mina egna värderingar. Det vore ju konstigt om ingen hade åsikter om något. Det jag dock inte förstår är vart den här elakheten kommer ifrån, särskilt den man finner på olika nätforum. Väldigt få skulle bete sig lika illa om diskussionen skedde oanonymt, eller öga mot öga. Varför blir vi så provocerade av att andra inte följer det vi själva anser vara norm? 

• Svar på tråden Kvinnors skuldbeläggande
  • josu

Håller med! Verkar i min mening finnas massor med förlegade åsikter kring barnafödandet. Det är konstigt att vi i övrigt i sjukvården accepterar väldigt lite smärta, allt ska bedövas även om det innebär en större risk. Men just när det kommer till barnafödande ska det göra ont.

• Starkast

Jag förstår inte varför det ska vara så kännsligt när en kvinna har åsikter om olika förlossningssätt, varför kvinnor ska "förstå" och vara tvugna att tycka det är okej att sprätta upp magar. Varför just kvinnor ska vara så tvingade att vara förstående inför andra kvinnors val.

När det gäller andra saker i samhället är det SÅ jätteviktigt att kvinnor ska få ha en egen åsikt. Det är självklart att kvinnor har rösträtt och att det är jämnställt. Vi har t.o.m lag på att få tycka som man vill och att få ha en egen åsikt.

Men när det kommer till kejsarsnitt. Då får helt plötsligt kvinnor inte längre ha en åsikt (enligt andra kvinnor) . De ska bara förstå och tycka det är helt okej att sprätta upp magen (oavsätt varför man inte tycker det är okej) Man ska som kvinna FÖRSTÅ att en annan kvinna är rädd för att spricka. 
    Men de kvinnor som tycker det är helt okej att operera kors och tvärs behöver i motsats inte ha det allra minsta förståelse för de kvinnor som fått sin hälsa totalförstörd för resten av livet av just ett kejsarsnitt.
    Inte ens dessa kvinnor är tillåtna av andra kvinnor att tycka ett icke medicinskt kejsarsnitt är ett dåligt val. De avkrävs att tycka det är hlt okej att gråta en skvätt och på så sätt ska kejsarsnitt vara jättetillåtet - oavsätt vad den erfarna läkaren tycker är det minst riskfulla alternativet.

Jag trodde det var kvinnor som kämpat så för att få ha egen vilja, få ha en egen åsikt och få ha rösträtt.
    Men för dagens kvinnor gäller detta bara ibland. När det gäller förlossningar gäller åsiksfriheten ENBART om man tycker det är okej att utan större anledning skära ut ett barn framför att föda ut det den naturliga vägen.

DET tycker jag är konstigt!
    Att just kejsarsnitt enligt vissa kvinnor helt ska utgå från att ha en egen åsikt!

Min personliga åsikt är att INGA operationer ska göras i onödan, oavsätt vilken operation det handlar om.
    Min personliga åsikt är att det är en erfaren läkare som ska bedöma vilken behandling/åtgärd etc. som är minst riskfylld för varje patient.

Min åsikt är även att ALLA har rätt till en egen åsikt.

• Starkast
    josu skrev 2011-05-09 09:45:18 följande:

Håller med! Verkar i min mening finnas massor med förlegade åsikter kring barnafödandet. Det är konstigt att vi i övrigt i sjukvården accepterar väldigt lite smärta, allt ska bedövas även om det innebär en större risk. Men just när det kommer till barnafödande ska det göra ont.

Sjukvården erbjuder många olika smärtlindringsalternativ innom all sjukvård där smärta är inblandad - även förlossningar.
    Du har kraftigt missuppfattat om du tror något annat.
  • Polly S

Jenny F: jag tycker det blir känsligt när man försöker pracka på sina egna åsikter om hur det ska vara som det enda rätta för alla.

• Starkast
    Polly S skrev 2011-05-09 10:07:17 följande:
    Jenny F: jag tycker det blir känsligt när man försöker pracka på sina egna åsikter om hur det ska vara som det enda rätta för alla.
    Min uppfattning är att människor säger sina åsikter, men att det för kvinnor är "förbjudet" att ha en åsikt om att kejsarsnitt inte ska vara självvalda hur som helst.

I andra sammanhang är det dock tillåtet - av samma människor som tycker att man inte får ha en åsikt - att diskutera och argumentera för sin sak.

Om man känner sig "påprackad" är det nog i själva verken psykiatrihjälp man behöver och att bättre på sin självkänsla. Att sätta på offerkoftan och skylla på andra är nog det som får fart på diskussioner och gör folk mest arga.
    Så jag håller med i att offerkoftorna nog ser det som känsligt.
  • Polly S
    Starkast skrev 2011-05-09 10:12:44 följande:
    Min uppfattning är att människor säger sina åsikter, men att det för kvinnor är "förbjudet" att ha en åsikt om att kejsarsnitt inte ska vara självvalda hur som helst.

I andra sammanhang är det dock tillåtet - av samma människor som tycker att man inte får ha en åsikt - att diskutera och argumentera för sin sak.

Om man känner sig "påprackad" är det nog i själva verken psykiatrihjälp man behöver och att bättre på sin självkänsla. Att sätta på offerkoftan och skylla på andra är nog det som får fart på diskussioner och gör folk mest arga.
    i vilka lägen menar du att det är OK att säga "jag tycker det här är bäst så alla borde göra så"?
  • Genghis

Jag fattar inte heller. Om det går att slippa föda vaginalt finns det ingen anledning att tvinga folk till det. Det viktiga är väl att ungen kommer ut?

• yodi
    Starkast skrev 2011-05-09 10:12:44 följande:

visst får man lov att ha en åsikt men frågan är väl om man hela tiden måste uttrycka den?
  • Miss Obsessive
    Starkast skrev 2011-05-09 10:04:35 följande:
    Jag förstår inte varför det ska vara så kännsligt när en kvinna har åsikter om olika förlossningssätt, varför kvinnor ska "förstå" och vara tvugna att tycka det är okej att sprätta upp magar. Varför just kvinnor ska vara så tvingade att vara förstående inför andra kvinnors val.

När det gäller andra saker i samhället är det SÅ jätteviktigt att kvinnor ska få ha en egen åsikt. Det är självklart att kvinnor har rösträtt och att det är jämnställt. Vi har t.o.m lag på att få tycka som man vill och att få ha en egen åsikt.

Men när det kommer till kejsarsnitt. Då får helt plötsligt kvinnor inte längre ha en åsikt (enligt andra kvinnor) . De ska bara förstå och tycka det är helt okej att sprätta upp magen (oavsätt varför man inte tycker det är okej) Man ska som kvinna FÖRSTÅ att en annan kvinna är rädd för att spricka. 
    Men de kvinnor som tycker det är helt okej att operera kors och tvärs behöver i motsats inte ha det allra minsta förståelse för de kvinnor som fått sin hälsa totalförstörd för resten av livet av just ett kejsarsnitt.
    Inte ens dessa kvinnor är tillåtna av andra kvinnor att tycka ett icke medicinskt kejsarsnitt är ett dåligt val. De avkrävs att tycka det är hlt okej att gråta en skvätt och på så sätt ska kejsarsnitt vara jättetillåtet - oavsätt vad den erfarna läkaren tycker är det minst riskfulla alternativet.

Jag trodde det var kvinnor som kämpat så för att få ha egen vilja, få ha en egen åsikt och få ha rösträtt.
    Men för dagens kvinnor gäller detta bara ibland. När det gäller förlossningar gäller åsiksfriheten ENBART om man tycker det är okej att utan större anledning skära ut ett barn framför att föda ut det den naturliga vägen.

DET tycker jag är konstigt!
    Att just kejsarsnitt enligt vissa kvinnor helt ska utgå från att ha en egen åsikt!

Min personliga åsikt är att INGA operationer ska göras i onödan, oavsätt vilken operation det handlar om.
    Min personliga åsikt är att det är en erfaren läkare som ska bedöma vilken behandling/åtgärd etc. som är minst riskfylld för varje patient.

Min åsikt är även att ALLA har rätt till en egen åsikt.
    Ja absolut, alla har rätt att ha en åsikt. Det skriver jag ju också i TS. Men varför känner man ett tvång att nedvärdera de som väljer annorlunda? Ha gärna en åsikt, men varför lägga till onödiga öknamn eller andra sårande uttryck? Utgår jag från min egen förlossning så var den fruktansvärd, jag kan tom kalla upplevelsen för ett trauma (det var heller ingen komplikationsfri förlossning). Det är inte någonting jag vill uppleva en gång till och jag har övervägt att försöka få ett planerat snitt nästa gång. Vem är du att tala om för mig, eller någon annan med liknande erfarenheter, att våra känslor och erfarenheter inte spelar någon roll? Det understryks gärna från KS-motståndarna hur naturligt det är att föda vaginalt. Jo visst, det är naturligt. Men långtifrån riskfritt! Gråta lite så får man kejsarsnitt? Inte i mitt landsting..
  • Miss Obsessive

Vill poängtera att tråden inte enbart syftar till förlossningar, utan om varför just kvinnor har så tråkig attityd gentemot varandra.  

• k girl

Jag upplever det inte alls som att man inte får ha en åsikt, tvärtom. Jag kan blankt säga att jag inte är någon förkämpe för självvalda kejsarsnitt som saknar medicinsk motivering. Men det är en sak att säga så. Det är en annan sak att säga, för att ta några exempel som förekommer här på FL bland annat:

"Man har inte fött barn om man har blivit förlöst med kejsarsnitt. Man har ju inte gjort någonting, det är kirurgen som har plockat ut bebisen."
    "Stackars dig som har gjort kejsarsnitt. Du har ju inte fött barn på riktigt."

Och vad var det nu som retade gallfeber på mig? Hm, jo:
    "Om man inte skrek under sin förlossning hade man inte ont, inte ont på riktigt". Det där "på riktigt" verkar vara riktigt populärt att ta till när man vill förminska andra människors upplevelser. För det är ju det man gör, eller hur?

Dock tycker jag att krönikan ifråga avslutas på ett riktigt otrevligt sätt. Två fel gör liksom inte ett rätt.

• TessaS

Hittar inte krönikan just nu, någon får gärna länka.

Men jag håller med om kvinnors, rent ut sagt, jävla sätt mot varandra i just mamma-frågor.
    Det är skillnad på att ha en åsikt och att skyffla ner den i halsen på folk (läs; andra kvinnor).

Kejsarsnitt, amning, hur barnen sover, hur de ligger i vagnen, när mormor får vara barnvakt... Allt det och lite till lämnar tydligen öppet mål för vissa att bete sig och säga precis vad man vill.

• JuliaåRonjasmammis
    TessaS skrev 2011-05-09 12:45:47 följande:
    Hittar inte krönikan just nu, någon får gärna länka.

Men jag håller med om kvinnors, rent ut sagt, jävla sätt mot varandra i just mamma-frågor.
    Det är skillnad på att ha en åsikt och att skyffla ner den i halsen på folk (läs; andra kvinnor).

Kejsarsnitt, amning, hur barnen sover, hur de ligger i vagnen, när mormor får vara barnvakt... Allt det och lite till lämnar tydligen öppet mål för vissa att bete sig och säga precis vad man vill.
    Jag kan bara hålla med! 

Det som förvånat mig mest under tiden jag hängt på FL har varit vissa människors näst intill fanatiska vilja att andra ska leva exakt som de själva gör. Varför i jisse namn bryr man sig om huruvida andra använder napp till sina barn, om andra vänder barnvagnen framåt eller om någon tagit smärtlindring under förlossningen?!

Har man inte roligare liv än att man måste sitta och klanka ner på andra, vilt främmande, människor? Vore det inte så irriterande, skulle jag nästan kunna tycka synd om människor med så fattiga liv.
    Don't mess with my integrity!
  • Agnes81

Lite perspektiv i frågan: i min mans hemland där jag för tillfället bor (och inte tänker föda barn i!) föder de flesta medel- och överklass med kejsarsnitt! Varför? De jag pratat med pekar på två saker: kejsarsnitt är dyrare - bättre lön för läkaren samt att kvinnorna är för svaga.. De har inte vår uppväxt av sportaktiviter och skolgynmastik..

Varför denna vurmning för att en riktig kvinna föder vaginalt utan smärtlindring förstår jag inte.. Vad är det som är så mycket bättre om det gör mer ont?

Svar på tråden Kvinnors skuldbeläggande