Starkast skrev 2011-05-09 10:04:35 följande:
Jag förstår inte varför det ska vara så kännsligt när en kvinna har åsikter om olika förlossningssätt, varför kvinnor ska "förstå" och vara tvugna att tycka det är okej att sprätta upp magar. Varför just kvinnor ska vara så tvingade att vara förstående inför andra kvinnors val.
När det gäller andra saker i samhället är det SÅ jätteviktigt att kvinnor ska få ha en egen åsikt. Det är självklart att kvinnor har rösträtt och att det är jämnställt. Vi har t.o.m lag på att få tycka som man vill och att få ha en egen åsikt.
Men när det kommer till kejsarsnitt. Då får helt plötsligt kvinnor inte längre ha en åsikt (enligt andra kvinnor) . De ska bara förstå och tycka det är helt okej att sprätta upp magen (oavsätt varför man inte tycker det är okej) Man ska som kvinna FÖRSTÅ att en annan kvinna är rädd för att spricka.
Men de kvinnor som tycker det är helt okej att operera kors och tvärs behöver i motsats inte ha det allra minsta förståelse för de kvinnor som fått sin hälsa totalförstörd för resten av livet av just ett kejsarsnitt.
Inte ens dessa kvinnor är tillåtna av andra kvinnor att tycka ett icke medicinskt kejsarsnitt är ett dåligt val. De avkrävs att tycka det är hlt okej att gråta en skvätt och på så sätt ska kejsarsnitt vara jättetillåtet - oavsätt vad den erfarna läkaren tycker är det minst riskfulla alternativet.
Jag trodde det var kvinnor som kämpat så för att få ha egen vilja, få ha en egen åsikt och få ha rösträtt.
Men för dagens kvinnor gäller detta bara ibland. När det gäller förlossningar gäller åsiksfriheten ENBART om man tycker det är okej att utan större anledning skära ut ett barn framför att föda ut det den naturliga vägen.
DET tycker jag är konstigt!
Att just kejsarsnitt enligt vissa kvinnor helt ska utgå från att ha en egen åsikt!
Min personliga åsikt är att INGA operationer ska göras i onödan, oavsätt vilken operation det handlar om.
Min personliga åsikt är att det är en erfaren läkare som ska bedöma vilken behandling/åtgärd etc. som är minst riskfylld för varje patient.
Min åsikt är även att ALLA har rätt till en egen åsikt.
Ja absolut, alla har rätt att ha en åsikt. Det skriver jag ju också i TS. Men varför känner man ett tvång att nedvärdera de som väljer annorlunda? Ha gärna en åsikt, men varför lägga till onödiga öknamn eller andra sårande uttryck? Utgår jag från min egen förlossning så var den fruktansvärd, jag kan tom kalla upplevelsen för ett trauma (det var heller ingen komplikationsfri förlossning). Det är inte någonting jag vill uppleva en gång till och jag har övervägt att försöka få ett planerat snitt nästa gång. Vem är du att tala om för mig, eller någon annan med liknande erfarenheter, att våra känslor och erfarenheter inte spelar någon roll? Det understryks gärna från KS-motståndarna hur
naturligt det är att föda vaginalt. Jo visst, det är naturligt. Men långtifrån riskfritt! Gråta lite så får man kejsarsnitt? Inte i mitt landsting..