• Anonym (Student)

Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?

Är du förälder som har eller har haft försörjningsstöd då barnen är i skolåldern? Vill du svara på en enkät om detta? 

Syftet är att få en bättre bild av fenomenet och kanske vara en påverkansfaktor när det gäller socialtjänstens barnperspektiv i handläggning av ekonomiskt bistånd. 

Just nu gör vi en studie som handlar om familjeekonomins påverkan på barns fritidsaktiviteter. Vi har valt att inrikta oss mot barn i skolåldern och deras förutsättningar för att utöva fritidsaktiviteter via föreningsverksamhet som ex fotboll, körsång, gymnastik etc.

För att denna undersökning ska kunna genomföras är dina erfarenheter och åsikter väldigt viktiga för oss. Utan din hjälp kan vi inte få reda på hur det faktiskt ser ut. 

Vi följer vetenskapsrådets riktlinjer i vår datainsamling och behandling. De svar som ges i enkäten kommer att behandlas konfidentiellt genom hela processen. Det betyder att din identitet aldrig avslöjas eller missbrukas. Vi kommer inte använda oss av några identitetsuppgifter, svaren kommer därför inte kunna kopplas till dig som person. Det är helt frivilligt att svara på frågorna och om du bestämmer dig för att delta men sedan ångrar dig har du möjlighet att avbryta deltagandet.

Din kunskap inom detta område är en viktig grund för ökad förståelse för om och hur ekonomin är en viktig påverkansfaktor när det gäller barns fritidsaktiviteter. Därför hoppas vi att få ta del av just dina erfarenheter.

Låter det intressant? Inboxa mig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-09 14:52
    Jag råkade posta inlägget som anonym. Mitt nick är Kaiza.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-09 17:54
    Jag gjorde en diskussionstråd i känsliga rummet. Välkommen in och diskutera vad ni tycker och tänker om ämnet.
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m58842089.html

• Svar på tråden Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?
  • Muminski
    bananflugekärlek skrev 2011-05-09 15:40:34 följande:
    Oj, får ni "ragga" intervjupersoner på detta sätt? Alltså, vad bra!
    Ja vi får ragga hur vi vill
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • bananflugekärlek
    Muminski skrev 2011-05-09 15:43:00 följande:
    Ja vi får ragga hur vi vill
    Okej! Bra att det går framåt, ibland kan handledare vara lite sega i utvecklingen.
  • Madeleine 86
    bananflugekärlek skrev 2011-05-09 15:46:59 följande:
    Okej! Bra att det går framåt, ibland kan handledare vara lite sega i utvecklingen.
    Det handlar väl inte så mycket om att handledare är sega i utvecklingen. Är väl mer att om man tänkt göra en kvantitativt inriktad studie (ex. stora enkätundersökningar där man ska dra slutsatser om hur ofta nåt förekommer) så är kraven på sannolikhetsurval ganska stort. En förfrågan på ett forum begränsar ju då så att urvalsgruppen enbart gäller de som är anslutna till forumet. Därav kan slutsatserna inte heller dras till mer än vad som gäller bland de som gå¨tt på försörjningsstöd och hänger på FL
  • Muminski
    Madeleine 86 skrev 2011-05-09 15:53:43 följande:
    Det handlar väl inte så mycket om att handledare är sega i utvecklingen. Är väl mer att om man tänkt göra en kvantitativt inriktad studie (ex. stora enkätundersökningar där man ska dra slutsatser om hur ofta nåt förekommer) så är kraven på sannolikhetsurval ganska stort. En förfrågan på ett forum begränsar ju då så att urvalsgruppen enbart gäller de som är anslutna till forumet. Därav kan slutsatserna inte heller dras till mer än vad som gäller bland de som gå¨tt på försörjningsstöd och hänger på FL
    Precis, det hänger inte på handledaren. Dessutom har vi en mycket begräsad frågestgällning som enbart riktar sig till dem som har eller har haft försörjningsstöd samt barn i skolåldern. Själva urvalet är ju bestämt. Vi har också skickat ut enkäter till personer anslutna till försörjningsstödet i vår kommun. Tilläggas skall att vi inte vet vilka dessa personer är utan enkäterna lämnades in till handläggarna som skickade dessa till personer i deras register som har barn i skolåldern.
  • bananflugekärlek

Madelene: Jo, det hänger på handledare också. Många skulle inte godkänna tillvägagångssättet. Tex att inte veta vilka personerna här är och huruvida de talar sanning. Det är dock inte något jag själv tycker, utan en åsikt jag hört framföras av just handledare. Jag tycker det är en bra sak att undersöka via nätforum, jag anser att det når ut till många fler och blir därför glad ju mer jag ser det tillåtas.

• Muminski
    Trollmamma till 4 skrev 2011-05-09 15:42:48 följande:
    En vännina till mig ansökte om fotbollskläder och en tågresa och det skulle hon få utöver stödet hon redan har..

Hon får ju även pengastöd när hon ska till läkaren, busskort + andra avgifter betalda..

Hon har bättre ekonomi än jag*fusk* fast jag inte har försörjningsstöd 
    Hmm..då kanske du också har rätt till samma stöd som väninnan?
  • Muminski
    bananflugekärlek skrev 2011-05-09 17:31:24 följande:
    Madelene: Jo, det hänger på handledare också. Många skulle inte godkänna tillvägagångssättet. Tex att inte veta vilka personerna här är och huruvida de talar sanning. Det är dock inte något jag själv tycker, utan en åsikt jag hört framföras av just handledare. Jag tycker det är en bra sak att undersöka via nätforum, jag anser att det når ut till många fler och blir därför glad ju mer jag ser det tillåtas.
    Vi vet ju inte heller om de vi skickat enkäterna till är sanningsenliga i sina svar, det är ju alltid något man som forskare får leva med, att ha förtroende för respondenterna. Jag vet att jag (för många år sedan)  på pin kiv svarade galet på en jätteknepig enkät bara för att jag tyckte att frågorna var urkorkade. Man får ju hoppas att det inte blir så för oss.
  • Muminski

Man kan ju annonsera efter respondenter i media, stanna folk på stan, lägga ut enkäter i väntrum etc.

• bananflugekärlek
    Muminski skrev 2011-05-09 17:46:42 följande:
    Vi vet ju inte heller om de vi skickat enkäterna till är sanningsenliga i sina svar, det är ju alltid något man som forskare får leva med, att ha förtroende för respondenterna. Jag vet att jag (för många år sedan)  på pin kiv svarade galet på en jätteknepig enkät bara för att jag tyckte att frågorna var urkorkade. Man får ju hoppas att det inte blir så för oss.
    Nej, jag argumenterar inte emot, det jag säger är att det finns handledare som gör det. Utan fog, om jag då lägger till min egen åsikt.
  • Muminski
    bananflugekärlek skrev 2011-05-09 18:04:22 följande:
    Nej, jag argumenterar inte emot, det jag säger är att det finns handledare som gör det. Utan fog, om jag då lägger till min egen åsikt.
    Ja gör det . MMhhmm har också hört talas om handledare som är liiiiiiiiite väl ....på olika sätt.  Vi verkar ha haft tur med handledare, det har vi förstått när vi diskuterat med andra 
  • Lilith Dark
    Muminski skrev 2011-05-09 15:35:07 följande:
    I den kommun jag bor följer man ju vedertagna riktlinjer så det är nog inte upp till varje handläggare, det flesta ärenden dras ju i grupp.
    Det som inte står klart och tydligt i socialtjänstlagen är upp till varje enskild handläggare att besluta om behovet finns är det som gäller här. Jag har fått olika besked om saker beroende på vilken handläggare jag har haft för tillfället. För här har man aldrig en handläggare speciellt länge, de byts ut hela tiden.

Så nu väntar jag på att få en ny handläggare så kanske min dotter får börja på street dance vilket är hennes högsta önskan.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Lilith Dark
    Trollmamma till 4 skrev 2011-05-09 15:42:48 följande:
    En vännina till mig ansökte om fotbollskläder och en tågresa och det skulle hon få utöver stödet hon redan har..

Hon får ju även pengastöd när hon ska till läkaren, busskort + andra avgifter betalda..

Hon har bättre ekonomi än jag*fusk* fast jag inte har försörjningsstöd 
    Läkarbesök och medicin täcks av försörjningsstöd när det ingår i högkostnadsskyddet. Busskort beror lite på vad man ska ha det till. Jag fick busskort när jag hade arbetsträning för det var enda möjligheten för mig att ta mig dit.
    www.lilith.se Sveriges mest menlösa blogg
  • Muminski
    Lilith Dark skrev 2011-05-10 06:50:58 följande:
    Det som inte står klart och tydligt i socialtjänstlagen är upp till varje enskild handläggare att besluta om behovet finns är det som gäller här. Jag har fått olika besked om saker beroende på vilken handläggare jag har haft för tillfället. För här har man aldrig en handläggare speciellt länge, de byts ut hela tiden.

Så nu väntar jag på att få en ny handläggare så kanske min dotter får börja på street dance vilket är hennes högsta önskan.
    Socialtjänstlagen är ju en ramlag, det innebär att det är mer en ram att hålla sig innanför och med rätt vaga definitioner. Det är upp till varje kommun att göra en bedömning av vad exempelvis skälig levnadsnivå innebär. Det är klart att det blir förvirrat om en säger si och en annan så.

Du har inte försökt att söka det som särskilda skäl?
  • Lilith Dark
    Muminski skrev 2011-05-10 08:57:14 följande:
    Socialtjänstlagen är ju en ramlag, det innebär att det är mer en ram att hålla sig innanför och med rätt vaga definitioner. Det är upp till varje kommun att göra en bedömning av vad exempelvis skälig levnadsnivå innebär. Det är klart att det blir förvirrat om en säger si och en annan så.

Du har inte försökt att söka det som särskilda skäl?
    Jag ska prata med min handläggare igen, och be att få beslutet skriftligt, och överklaga om det behövs, så kan hon förhoppningsvis få börja på sin dans till hösten.
  • Muminski
    Lilith Dark skrev 2011-05-10 16:03:39 följande:
    Jag ska prata med min handläggare igen, och be att få beslutet skriftligt, och överklaga om det behövs, så kan hon förhoppningsvis få börja på sin dans till hösten.
    Ja gör det. Lycka till
  • Muminski

Puffar lite för trådens existens....

Svar på tråden Försörjningsstöd och barns utövande av fritidsaktiviteter, går det ihop?