• skånegås

Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor

Hallåj!
    Fick min son 29 mars efter ca ett halvårs stillasittande.. Nu vill jag komma igång igen och känner att det börjar funka med promenader (har dock varit rätt slarvig med knipandet) behöver dock pepp och inspiration för att få till det. Har vuxit ur mammabyxorna men inte i mina egna än (går att knäppa men inge skönt ) och har 5 kg plus sedan innan graviditeten.

Mitt sätt att träna är att jogga, men det funkar ju inte än... Har en utlånad cross-trainer och funderar på att låna tillbaks den. Någon som provat?
    Skulle även vilja komma igång med längre promenader...

• Svar på tråden Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor
  • Vita nuova

hoppas allt är med sonen Seroc. Här är vi förkylda, både lillan och jag. Jag sitter mest och väntar på att storebror ska åka dit. Fick dessutom världens migränanfall igår, så idag har sambon snällt fått lov att vara hemma. Ingen motion alltså:( Eftersom jag även ska ha 30-årsfest nu på lördag finns väl ingen direkt motivation att hålla koll på maten. Har bestämt att jag ska köra igång ordentligt med mathållningen 1:a september, det känns som att det är liten vits nu med alla festligheter, bröllop, dop och födelsedagar. Det är ju dömt att misslyckas!

• Saraaa83

Här funkar det toppen med löpningen! Ökar succesivt och nu springer jag tio min 4-5 ggr i v, känns toppen i kroppen! de är så härligt när man känner att man orkar mer och mer för varje gång, vill och orkar mer än tio min! Men har gjort misstaget förr att springa för långt i början och då tröttnar man för att man inte orkar!

Så kom igen nu alla löparsugna! Tio min om dagen har vi alla

• Vita nuova
    Saraaa83 skrev 2011-08-23 09:36:24 följande:
    Här funkar det toppen med löpningen! Ökar succesivt och nu springer jag tio min 4-5 ggr i v, känns toppen i kroppen! de är så härligt när man känner att man orkar mer och mer för varje gång, vill och orkar mer än tio min! Men har gjort misstaget förr att springa för långt i början och då tröttnar man för att man inte orkar!

Så kom igen nu alla löparsugna! Tio min om dagen har vi alla
    helt rätt, tio minuter ska man väl ändå klara av! och jag har ju dessutom ett löpband så det finns inga ursäkter. I helgen bjöd jag tjejgänget på middag och lite festligheter så det har inte blivit så mycket motion. Jag har cyklat med hunden två gånger och gått en prommis. Hoppas på mer motion nu. Sen första september ska jag skärpa mig med maten och framförallt snasket om kvällarna.
  • Naura

Efter en dag med mina tjejkompisar som oxå fått barn iår så är jag nu peppad igen! Vi har pratat träning o gått på promenad med våra små idag. På fredag ska vi på mammagympa! :)

Älskar oxå att springa, så imorgon ger jag nog mig ut på en tur!

• Vita nuova

laddar inför kvällens motionsrunda med jyckarna:) Planerar att gå och springa lite om vart annat.

• Åsalind

Åh, vad trött jag blir på min kropp! Det är som att kilona bara inte vill lossna! Fick andra dottern 29 mars och förutom de kilon som försvann i och med förlossningen så verkar inget mer försvinna. Trots att jag tränat två gånger i veckan sen maj... Med första dottern kändes det som om all extravikt rann av mig med amningen så jag trodde det skulle vara samma sak nu. Jag äter liksom inget skräp, godis, chips och glass och sånt. Det slinker kanske ner lite pommes frites och lite pizza då och då, men om jag för övrigt äter bra så fattar jag inte varför kilona inte försvinner. Förlåt att jag bara gnäller men jag hittar ingen riktig pepp längre. Suuuuuuck :)

• Runguska

Nu har jag betalt för 3 månaders viktklubb. Jag har varit med där tidigare och gått ned (då bara 10 kilo) så jag tänkte ge det ännu en chans. Tog sedan sonen i sele och gick ut och plockade svamp i 45 minuter. Nu har jag både fått lite motion och svamp att ha i grytan jag ska göra till middagen! Sen att det inte är världens bästa idé att böja sig stup i kvarten med barn i en Babybjörn Active - det kan nog både jag och sonen skriva under på

• Runguska
    Åsalind skrev 2011-08-30 08:43:18 följande:
    Åh, vad trött jag blir på min kropp! Det är som att kilona bara inte vill lossna! Fick andra dottern 29 mars och förutom de kilon som försvann i och med förlossningen så verkar inget mer försvinna. Trots att jag tränat två gånger i veckan sen maj... Med första dottern kändes det som om all extravikt rann av mig med amningen så jag trodde det skulle vara samma sak nu. Jag äter liksom inget skräp, godis, chips och glass och sånt. Det slinker kanske ner lite pommes frites och lite pizza då och då, men om jag för övrigt äter bra så fattar jag inte varför kilona inte försvinner. Förlåt att jag bara gnäller men jag hittar ingen riktig pepp längre. Suuuuuuck :)
    Så var det lite för mig med första barnet. Jag lyckades inte gå ner så länge jag ammade, men när jag väl slutade amma gick jag ner 10kg relativt enkelt. Hann dock lägga på mig en del eftersom jag ammade närmare 2 år så dessa 10kg var inte tillräckligt, blev dock gravid när jag gått ner dessa tio och då ville jag inte medvetet "banta" men gick pga illamående ner ytterligare 5 kilo till vecka 20 ungefär, då vände det uppåt igen.... desto snabbare.
  • Åsalind

Men jag hajar inte varför kroppen inte släpper kilona så länge man ammar?! Det är ju inte som att vi lever på stenåldern och att vi riskerar att bli utan mat och att kroppen måste hamstra... Kom igen nu kroppen, ge mig nåt så att jag orkar fortsätta vara duktig..!

• Naura

Nu har jag börjat rida! Men magmusklerna och ryggen är inte den bästa, så det går vingligt och man orkar inte så länge. Har en unghäst som bara ska ridas ca 20min tre gånger i veckan och det är lagom för mig. Dessutom har jag kommit igång med mammagympa på fredagar och sen har jag ett mage/rygg program som jag kan köra hemma med boll. Nu känns det kul igen att träna! Promenader är lite trist, men ridning, gympa och så ska jag försöka vara ut o springa emellanåt, det känns riktigt kul! :)

Min vikt går oxå trögt, har iofs gått ner massor, 22kg sen 13 april, har 3 gravkilon kvar men sen kanske 10 till innan jag är på BMI "normalviktig". Just nu har jag BMI 29 vilket känns väl högt för mig. Har gått ner ca 1 kg i månaden nu under sommaren, juni och juli, i aug har jag nog inte gått ner alls, varit alldeles för mkt fusk pga ryggont m.m. Men nu kör vi igen! Pepp pepp pepp till alla er andra oxå!!

• Vrinda

Nu är jag ruggigt peppad! I det gymkort jag köpte för ett par veckor sedan ingår en timme med instruktör och henne träffade jag ikväll. Hon var väldigt duktig och satte ihop ett tufft träningsprogram för mig. Tvärt emot vad jag trott tyckte hon att jag skulle köra mycket styrka och lite mindre kondition för att gå ner i vikt och komma i form. När jag tänker efter var det nog faktiskt så jag körde en period när jag var i riktigt bra form för några år sedan. Så nu är det bara att köra! Här ska byggas muskler!! (Vaknade med väldigt ont i ryggen i morse så det måste nog vänta ett par dagar, men sedan...)

♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
  • Åsalind

Jag har också fått tänka om gällande träningen. Tydligen ÄR det bättre att köra styrka om man vill se resultat. Jag har bara kört gympa i alla år och tyckt att det varit konstigt att inget hänt... Och med min rygg är det definitivt bättre med styrka. Känner mig lite nypeppad igen efter att ha fått komma iväg och träna igår. Varit hemma med sjuka ungar i tre dagar, det höll på att göra mig vansinnig :)

• Vrinda

Min ryggvärk är 10 ggr värre idag... Fy tusan, så trist, jag kommer ju inte kunna träna närmsta veckan skulle jag tro. Bara att böja sig ner är nästan omöjligt. Fattar inte vad jag gjort.

♥ ♂ 10 juni 2009 ♥ ♀ 22 mars 2011 ♥
  • Vita nuova

Fick mig endast 20 minuters prom/löpning på bandet idag, sen vaknade dottern och när hon somnat om var storebror ledsen. Men det är väl så det är att vara småbarnsförälder. Jag är iaf glad för mina 20 minuter + lite armhävningar, plankor och andra övningar, bättre än ingenting. Kom igen nu!

• Runguska

Nu ni, nu lossnar det nog snart! För det första har min man blivit lovad anställning i ett halvår. Det firade jag genom att beställa en ergonomisk sele för den Babybjörn jag idag har gör ju att jag drar mig mer för att ta ut sonen och promenera i skogen än utan... Aja, en Pognae fick det bli för jag vill kunna ha honom på ryggen sen!

Sen ställde jag mig på vågen i morse och då hade jag gått ner (trodde jag inte!) till 76.4 - nu känns 70 som första mål inte alls så avlägset längre. Då jag når 70 har jag tänkt börja försöka jogga försiktigt, mina knän är lite knäppa så jag vill inte riskera något utan promenerar massor nu och hoppas att musklerna är vänliga nog att hålla för 70!

Har en hel del gallsten, stora rackare, så jag försöker hålla kosten för att slippa ha ont och det tycks ha hjälpt även för viktnedgången. Dubbla vinster.

• skånegås
    Runguska skrev 2011-09-07 13:10:50 följande:
    Nu ni, nu lossnar det nog snart! För det första har min man blivit lovad anställning i ett halvår. Det firade jag genom att beställa en ergonomisk sele för den Babybjörn jag idag har gör ju att jag drar mig mer för att ta ut sonen och promenera i skogen än utan... Aja, en Pognae fick det bli för jag vill kunna ha honom på ryggen sen!

Sen ställde jag mig på vågen i morse och då hade jag gått ner (trodde jag inte!) till 76.4 - nu känns 70 som första mål inte alls så avlägset längre. Då jag når 70 har jag tänkt börja försöka jogga försiktigt, mina knän är lite knäppa så jag vill inte riskera något utan promenerar massor nu och hoppas att musklerna är vänliga nog att hålla för 70!

Har en hel del gallsten, stora rackare, så jag försöker hålla kosten för att slippa ha ont och det tycks ha hjälpt även för viktnedgången. Dubbla vinster.
    Härligt Seroc!!!!

Nu var det ett tag sen sist. Här har väl inte hänt så mycket förutom en daglig promenad med vagn eller sele. Så har jag idag börjat trappa ner på kolhydrater och är på väg mot LCHF igen. Vikten är den samma som i april... Gympan har jag lyckats gå på en gång (och missat 3). Men det är på gång. Har oftast inte lika ont i ljumsken längre, men idag känner jag av det. Körde bil igår och det kanske är därför. Lillen har börjat sova bättre och det är mycket lättare att orka då
  • Vita nuova

Nyss inkommen efter lite löpning såhär på kvällskvisten. Har kommit igång ordentligt med träningen nu, jag försöker springa (läs jogga!) 3, helst 4 ggr/veckan, men ibland är det svårt att komma loss. Min lilla sover inte alls bra nu, men jag försöker köra på ändå. Vikten rör sig sakta, sakta neråt, men jag får nåt sockeråterfall lite då och då även om jag dragit ner på slisket rejält.

Skickar av massor av pepp till er alla i höstmörkret, känns som att man behöver en extra spark i baken just nu! Kämpa på!

Svar på tråden Kom-i-gång pepp-tråd för mars-aprilmammor