• Elisie

Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?

Sitter och funderar och hade mer eller mindre släppt detta och accepterat att de inte gör något att jag inte har mens så ofta för att de inte är nå tokigt enl min gyn läkare men så läste jag annorlunda här och funderar nu :

Har du mens sällan och iomed de även ingen äl? och varför?
    Och vad görs åt detta?

Jag har lite för lite östrogen enl läkaren och detta gör att jag inte har mens och äl så ofta och detta gör inget menar han för att jag har ägg så de räcker och han att " dina ägg sover tills de är dax"

Vill inte börja oroa mig över detta igen då jag på längen har oroat mig övet detta och funderat fram och tillbaka. Har äntligen slutat oroa mig så mycket så jag vil inte börja oroa mig igen men jag vill ju få all möjlig hjälp jag kan få oxå!.

Sen är de någon som vet vad divine plus är och hur de används och vad den gör?

Hoppas någon har svar på mina frågor?

• Svar på tråden Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?
  • Elisie

Jo de vet jag har testat både de ena och de andra.. men dessa fick man bara om man försökte skaffa barn, de var för dyrt att bara få de ändå sa de.. Så jag funderar ju på om de inte finns nått annat man inte kan få?..

• FrökenJ

Oki! Fick du det för att fä egen ägglossning då? Fungerade det? Min cykel har ju börjat komma nu men 6-7 veckors mellanrum sä jag vill ha hjälp att få den kortare! Östrogenet va högre nu i maj än i januari så kanske e ännu bättre nu i augusti! Hoppas.. Berätta gärna lite om hur det va när du fick östrogentillskott!

• Elisie

Fröken johanna - Jag fick Pergotime till att börja med för att försöka få äl och att få äggen att mogna, jag tror jag åt två kurer, som jag har förstått de så börjar man med pergotime, äggen utvecklades och så men de vart inget. Då fick vi välja om vi ville ta sprutor (jag) eller direkt till ivf och jag tyckte att de va lika bra att testa sprutorna som man tar i magen en gång om dagen i ca 2 veckor.. sen får man göra Ul för att kolla så att allt ser bra ut och om äggen växer alt reglera dosen, sen fick jag en äl spruta och mitt ex fick lämna sperma och de gjorde en vanlig inseminering, gjorde den 1-2 gånger tror jag de var, de tog sig inte då. De tog slut mellan mig och mitt ex och jag tror nu i efterhand att de inte var meningen att jag och han skulle få något barn tillsammans.

Mitt råd till dig är att läsa på på internet i måttlig mängd så du kan fråga läkaren när du är dit men läs inte så mycket att du börjar oroa dig, de är hemskt lätt tro mig.. jag läser de mesta och ibland så är de bättre att låta bli att försöka veta "för" mycket om sånt som kanske inte ens handlar om en själv. De är ju lätt att bli nojjig.
    Fråga om de finns något du kan få för att hjälpa de på traven om de tycker du behöver det!?
    Och försök utrusta dig med ett stort tålamod fast jag vet ju att man helst ville vara gravid och fått bäbisen igår!

Jag har testat rosenrot nu ett par månader och nån månad efter det så fick jag mens.. vet inte om de beror på rosenroten men vem vet kanske :)

• FrökenJ
    Elisie skrev 2011-07-02 16:40:18 följande:
    Fröken johanna - Jag fick Pergotime till att börja med för att försöka få äl och att få äggen att mogna, jag tror jag åt två kurer, som jag har förstått de så börjar man med pergotime, äggen utvecklades och så men de vart inget. Då fick vi välja om vi ville ta sprutor (jag) eller direkt till ivf och jag tyckte att de va lika bra att testa sprutorna som man tar i magen en gång om dagen i ca 2 veckor.. sen får man göra Ul för att kolla så att allt ser bra ut och om äggen växer alt reglera dosen, sen fick jag en äl spruta och mitt ex fick lämna sperma och de gjorde en vanlig inseminering, gjorde den 1-2 gånger tror jag de var, de tog sig inte då. De tog slut mellan mig och mitt ex och jag tror nu i efterhand att de inte var meningen att jag och han skulle få något barn tillsammans.

Mitt råd till dig är att läsa på på internet i måttlig mängd så du kan fråga läkaren när du är dit men läs inte så mycket att du börjar oroa dig, de är hemskt lätt tro mig.. jag läser de mesta och ibland så är de bättre att låta bli att försöka veta "för" mycket om sånt som kanske inte ens handlar om en själv. De är ju lätt att bli nojjig.
    Fråga om de finns något du kan få för att hjälpa de på traven om de tycker du behöver det!?
    Och försök utrusta dig med ett stort tålamod fast jag vet ju att man helst ville vara gravid och fått bäbisen igår!

Jag har testat rosenrot nu ett par månader och nån månad efter det så fick jag mens.. vet inte om de beror på rosenroten men vem vet kanske :)
    Oki, ja det kanske var bra att det inte tog sig dom gångerna då!=) Men då vet du ju att det med sprutor iaf fungerar när du vill försöka igen!

Precis som du säger är det lätt att man oroar sig när man läser för mkt. Jag har redan börjat göra det men bestämt mej för att sluta med det och må bra istället. Det blir ju inte bättre för att man oroar sig direkt. Men jag kommer säkert få flera "depp" och börja rota igen men ska göra mitt bästa. Jag har ju aldrig haft lågt östrogen innan jag åt ppiller utan då fungerade allt jätte bra. Det va ju många år sedan men jag vill ändå tro att min kropp är på gång att återställas efter alla år. Har ju iaf mens och ägglossning av mig själv, och cykeln och minskat från 50- 44 dagar så¨e ju på bättringsväg iaf! Ska försöka koppla av till 1 augusti nu och se vad so  sägs då!

Vad skönt om Rosenrot hjälper. Vet du varför du har lågt östrogen? Eller har du haft det "jämt"?
  • FrökenJ

Eftersom det tog 6 mån innan jag fick mens efter ppiller, och den nu börjat komma (6-7) v emellan. Plus att östrogenet stigit dock fortf lite lågt. Borde inte det innebära att kroppen börjar bli bättre? Känns ju konstigt annars. Men att cykeln är lång pga att den fortfarande har lite att jobba med?:)

• Elisie

Jag har nog "jämt" haft de på detta vis för från början när jag fick mens i tonåren så hade jag mens ca 2-3 gånger per år och blödde då jäte mycket i ca 2 veckor åt gången och brukade ha jätte ont i magen, därför började jag äta p-piller.

Låter för mig iaf som att din kropp håller på att ordna sig själv.. de sa åt mig oxå att de kunde ta tid efter att man ätit p-piller längen.

Slappna av! du ha mens och egen äl! :)

• FrökenJ
    Elisie skrev 2011-07-05 17:07:33 följande:
    Jag har nog "jämt" haft de på detta vis för från början när jag fick mens i tonåren så hade jag mens ca 2-3 gånger per år och blödde då jäte mycket i ca 2 veckor åt gången och brukade ha jätte ont i magen, därför började jag äta p-piller.

Låter för mig iaf som att din kropp håller på att ordna sig själv.. de sa åt mig oxå att de kunde ta tid efter att man ätit p-piller längen.

Slappna av! du ha mens och egen äl! :)
    tack- ska göra mitt allra bästa! Lycka till du också!  När ska du försöka få barn?
  • Elisie

Ja bra fråga... vi bor ju inte ihop än.. hade gärna börjat redan igår ;) men ja.. Jag vet inte, vi läre väl ta och flytta ihop först.

Lycka till du med! :)

• Elisie

Idag har jag varit till gyn, träffat en ny läkare, ingen jag gärna har igen då jag tyckte han va lite motsträvig och inte alls talade om när han började undersöka mig utan bara satte igång, så tur att jag har varit med om gyn undersökning förr!

Han sa att jag har inte pcos/pco men de ser typ ut så.. principen va typ den samma att hjärnan och äggstockarna inte sammarbetade så bra så därför har jag mens och äl så sällan.

Jag sa att jag inte kan tänka mig att de är bra att blöda så sällan som jag gör och de tyckte inte han heller så han skrev ut ett recept på provera som jag ska ta när jag typ känner för det om inte annat om ca 3 månader. Han tyckte de va underligt om jag haft mens nu (hade de nyss, slutade igår/idag) för slem hinnan såg så intakt ut...
    men de va ju möjligt sa han. Han hittade dock en cysta på vänter sida :S men den va ofarlig sa han och att den kommer försvinna av sig självt. Tydligen kan man få sånna när man ska till och ha äl och de blir ca 2 cm och då ägget inte blir befruktat så liksom försvinner den..nu hade väl inte jag riktigt fått till någon äl och då hade den växt till 4 cm.. men den skulle försvinna av sig självt sa han. Lite orolig blir jag ju men läste lit epå internet om detta och de är tydligen normalt.
    Men jag funderar om jag ska boka en tid i höst så de får kolla så den är borta då.

Jag frågade oxå hur de kan komma sig att jag ibland blöder vid/efter 6 och de trode han berodde på att eftersom att jag har mens så sällan så kunde jag bli lite extra kännslig där inne och de fanns väl inte direkt nått att göra åt detta. Så jag antar att jag får ta provera och testa och se om de funkar då med jämna mellan rum.
    Han tyckte oxå att de kanske vore bra att vänta lite med proveran och se om jag kanske fick egen äl eftersom att jag blött nu.

Han var även noga att på peka att jag kunde ju få äl och bli gravid så att vi skule skydda oss om vi inte ville bli med barn.
    De är jag väl medveten och även min pojkvänn, då jag inte vill äta p-piller igen och då vi tröttnat på kondom för ett bra tag sen så kör vi avbrutet ist.. Visst vet jag att de inte är "säkert" heller men så gör vi iaf :)

Så jag fick egentligen inte reda på något jag inte redan visste, förutom att jag hade en cysta då.
    Fick även lämna prolaktin prov och nått mer som ja inte kommer ihåg va de hette.
    Läkaren sa att jag var ju normal och så annars och prover som tagits förr såg ju bra ut så han såg inget hinder att jag skulle kunna få barn förutom att jag inte ha älm så ofta och att jag då kan behöva äl stimulerande medel och det vet jag ju om sen förr.

Jag frågade även om rosenrot och han hade ingen anning om detta, han sa att de finns så många tips och huskurer och menade att de kan ju funka eller inte.. inget bevisade ju att de funkade eller inte direkt.
    Han menade oxå att ens mående styr mycket och tog ett exempel - " kvinnor som flyttar till tex usa där allt blir nytt och de blir stressade kan helt plötsligt bli utan mens just för att de är så stressade osv även fast de haft mens som vanlig förr" Och med de menade han att mår själen bra så mår kroppen bra.. allt hänger ihop.
    Så de där med rosenrot de visste jag nog bättre om än honom sa han.

NÅGON som vet hur man ska äta rosenrot? bara att äta? jag gjorde det nu första gången jag testade.. men har läst att man kanske ska börja efter mensens sista dag? eller?

De vart ett långt inläg de här men känner att jag ville berätta, ni förstår ju kanske bäst detta då vi alla går igenom de på ett eller annat vis.

• FrökenJ

Såg det du skrivit först nu! Tagit en paus från denna sidan lite! Bättre för hälsan att inte läsa för Mycket tänker jag:) skönt att du vari hos Gyn och gjort en undersökning. Alltid skönt att få kollat hur det ser ut. Bände han något om ditt östrogen? Hoppas proveran fungerar!!! Jag har haft ägglossning nu igen och väntar på bom om cirka två veckor. Denna cykeln blir 33 dagar så verkar som min kropp börjat komma igång!

• FrökenJ

Åh herregud... trodde aldrig att denna dagen skulle komma. Men äntligen är jag gravid:) Kan verkligen inte tro det men testade både digitalt och vanligt och båda vidar positivt (  Tack Dilsan för tipset om många test)...Känns helt otroligt...är verligen helt tagen och så himla lycklig!  3e försöket blev det:) Men känns ju som en evighet då jag slutade med pillrerna för tio månader sen! Hoppas bara att allt går vägen nu!

Min sambo är iväg med kompisar och hans iphone är död...( sämsta batteritiden man kan ha)... längtar så tills han kommer hem så jag kan berätta att vi ska bli föräldrar,,,

Svar på tråden Ni utan mens och ÄL vad görs åt detta?