• Anonym (Rådvill)

    Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?

    Min styvpappa som jag växt upp med håller på att supa ihjäl sig. det är en låång historia, fråga gärna men håller mig till hur det är idag.
    Han är 62 år. Har druckit av och till sedan han var i 20-års åldern. Var periodare när jag levde med honom och nu dom senaste tio åren har han druckit friskt men inte som nu. Han är aldrig nykter. Har rullator eftersom alkoholen har märkt honom så pass att han skakar, nykter som full. Han städar inte längre, lever i misär bland gamla flaskor och färdigmats- kartonger. Han VÄGRAR någon typ av hjälp. Tidigare har han varit inne på avgiftning men nu vägrar han i sten. Har haft rena perioder dom senaste fem åren då han suttit i fängelse för rattfylla, för att sedan supa till så fort han kommit hem.

    Min mamma separerade från denna man när jag var 13 år. När jag var 17 orkade jag inte hålla kontakten längre, då jag for så illa av alla löften och svek. Har dock alltid hörts av vid födelsedagar och större händelser. Jag har en lillebror som idag är 23 som drar hela lasset själv. Han slåss med näbbar och klor för att hans pappa ska få hjälp men ingen hör honom. Nu har jag bestämt att jag och min bror kommer att fatta kommande beslut TILLSAMMANS, han ska inte behöva dra hela skiten själv.

    Till saken nu. VAD kan man göra för en människa som inte vill bli hjälpt? Jag känner att vi måste göra ett sista försök till att hjälpa honom men VAD?? Någon med liknande erfarenhet? Tips?
    Tack!

  • Svar på tråden Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?
  • Dalton

    Jag har upplevt det ni upplever. En alkoholist måste vilja själv. Eftersom han inte vill så råder jag er istället att acceptera drickandet men fokusera på att han ändå lever drägligt. Lägg er kraft på att få honom att ta emot hemtjänst, få städat och hjälp m hygienen. Sänker ni era krav så minskar också era besvikelser vid misslyckanden. Be också din bror att besöka anhörigmöten så kommer han orka bära bördan och vanmakten. Låt inte alkoholen förtära även honom.

  • Ankdammen

    Jag alkoholist. Jag hatar allt som heter vård. Jag vill vara alkoholist och jag vill dö. Va fan är det för större fel med det ?

  • Anonym (Rådvill)
    Ankdammen skrev 2011-05-10 18:23:47 följande:
    Jag alkoholist. Jag hatar allt som heter vård. Jag vill vara alkoholist och jag vill dö. Va fan är det för större fel med det ?
    Inga kommentarer.
    Dalton skrev 2011-05-10 18:18:21 följande:
    Jag har upplevt det ni upplever. En alkoholist måste vilja själv. Eftersom han inte vill så råder jag er istället att acceptera drickandet men fokusera på att han ändå lever drägligt. Lägg er kraft på att få honom att ta emot hemtjänst, få städat och hjälp m hygienen. Sänker ni era krav så minskar också era besvikelser vid misslyckanden. Be också din bror att besöka anhörigmöten så kommer han orka bära bördan och vanmakten. Låt inte alkoholen förtära även honom.
    Tack för ditt svar. Hur är det med denna människa idag?
    Jag försöker få min bror att gå på möten men han anser att det är viktigare att hans far får hjälp just nu.. Och min bror är fruktansvärt tjurig så jag är rädd att det inte är så lätt, men jag fortsätter tjata.
    Visst är det så att man önskar att S ville ta emot hjälp men icket. Åker man dit så blir man i stort sätt utkastad, han är så elak och det är såå jävla jobbigt att se honom som han är. Det är inte HAN! Det lättaste skulle vara att bara släppa honom helt.
  • Dalton

    Min släkting är fortfarande aktiv alkoholist. Men vi bägge mår bättre. Jag gav upp hoppet om att personen skulle sluta dricka, och nu kan jag älska personen utan att älta och förtäras av varje besvikelse. Jag har sett till att ordna hemtjänst som hjälper till med städning och dusch. Det var en himla kamp att få x att acceptera hemtjänst men det gick med hjälp av kloka hemtjänstare. :)

  • Anonym
    Ankdammen skrev 2011-05-10 18:23:47 följande:
    Jag alkoholist. Jag hatar allt som heter vård. Jag vill vara alkoholist och jag vill dö. Va fan är det för större fel med det ?
    Absolut inget fel alls om du är barnlös och inte har någon som "sörjer dig" eller älskar dig!
    Och vill du nu supa ihjäl dig så varför inte! Det är ditt eget val! 
    Tycker bara synd om dom du eventuellt satt till världen som inte valt att ha en pappa som alkis, som inte valt att komma till denna värld under dom förutsättningarna!
  • Anonym (Stackars alla)

    Okay, denna tråden är 11 år gammal, men lika jävla aktuell. När våra närmast, älskade, dör en långsam men säker död i missbruk. Min egen dotter är där. Snart förlorar hon jobbet, och sambon, och allt. För hon orkar inte leva för att bli frisk, hon är inte "en av dem". Så all energi vi anhöriga har lagt ner för att hun skall få hjälp är inget värd. Det går i cirklar. Så snart hun kan, blir det det en ny period med konstant supande. Med resultatet att hun blir ännu sämre. Tvång hjälper för stunden. Men när viljan till livet inte finns. Får vi acceptera döden. Som detta vidriga fruktansvärda missbruk ledar till. Men jag har bestämd att jag inte längre skall känna skuld. Jag har gjort allt i min makt. Men det räcker inte. Det är inte kriminellt att vara alkoholist,och därför "släpps" man snart igen efter en "tvångsomhändertagning". Vill man inte själv då. Kommer det att fortsätta. Och personen i fråga kommer att sluta sig ännu mera mot dig. Min dotter klarar kanske "runda till". ????????????

  • Anonym (Pundare)

    Ni har gjort mer än nog. Släppt det och fokusera på era egna liv.
    Nån gång får man faktiskt skylla sig själv.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Rådvill) skrev 2011-05-09 22:03:02 följande:

    Visst är det så.. Vi var inne på behandlingshem när vi levde tillsammans och då fick vi lära oss just det. Men det känns som att han inte kan tänka själv längre.. Tycker att ibland så måste ju anhöriga få fatta besluten..
    Han är döende.. Ska man bara stå och titta på? Usch, blir helt matt..
    Tack för ditt svar..


    Om du vill hjälpa, så hjälp din bror istället. 
  • fornminne

    Man kan som sagt inte göra så mycket om personen inte vill själv. Tillslut måste man släppa taget och fokusera på sitt eget liv. Samtidigt måste vi förstå att det är jättehemskt för anhöriga. Jättetungt Och det är lätt att bli medberoende.

    Min egen pappa hade en bror som var alkoholist, först periodare och sen grav alkoholist de sista åren. Hela släkten (stor släkt) försökte hjälpa honom. Tyvärr förgäves. Brodern dog i en olycka när jag var liten, delvis till följd av att han var full och inte tänkte klart.

  • fornminne

    Anonym Stina, tråden är tydligen 11 år gammal. Med tanke på vilket dåligt skick styvpappan var i, är han nog död för länge sen. 

  • Astriden

    Och? Det är väl din styvpappa och inte riktiga pappa? Jag hade inte brytt mig då låt han supa det är ju inte ditt kött och blod ändå

  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Rådvill) skrev 2011-05-09 21:58:03 följande:

    Till saken nu. VAD kan man göra för en människa som inte vill bli hjälpt? Jag känner att vi måste göra ett sista försök till att hjälpa honom men VAD?? Någon med liknande erfarenhet? Tips?
    Tack!


    Man kan göra en orosanmälan till soc men det kommer antagligen inte leda längre än att de tar ett samtal med honom, om ens det. Man kan inte tvångshjälpa en människa som inte vill ha hjälp. Så i grunden, ingenting.
  • mammatill6
    Mariohn skrev 2011-05-09 22:05:22 följande:
    Är det så illa att han är full konstant kan det eventuellt gå att få honom tvångsvårdad. Men det hjälper inte om han inte själv vill. Då kommer han ju bara att fortsätta så fort han får chans. Jag vet hur ont det gör :(
    Är inte olagligt att vara full konstant och man får inte tvångsvård för det.
  • Anonym (Stackars alla)
    Anonym skrev 2011-05-11 02:26:34 följande:
    Absolut inget fel alls om du är barnlös och inte har någon som "sörjer dig" eller älskar dig!
    Och vill du nu supa ihjäl dig så varför inte! Det är ditt eget val! 
    Tycker bara synd om dom du eventuellt satt till världen som inte valt att ha en pappa som alkis, som inte valt att komma till denna värld under dom förutsättningarna!
    Det är fruktansvärd att ha en älskat anhörig som håller på att supa ihjäl sig och vägrar allt vård. Det är vidrigt och kaotiskt att vara med om detta långsamma självmord. Gråter
Svar på tråden Håller på att supa ihjäl sig, vad kan vi göra?