• Anonym (tystnadsplikt?)

Har familjehem tystnadsplikt?

Läste ett inlägg här om att en familj som hade ett barn LVU-placerat hos sig, lade upp bilder på barnet på nätet (blogg/facebook?) etc. Jag tycker det verkar skrämmande!

Har inte familjen som har Lvu alt. SOL-placerade barn tystandsplikt? Bryter man inte denna tystnadsplikt in i det grövsta om man tom lägger upp bilder - som vem som helst kan identifiera? Är detta inte en oerhörd kränkning mot familjen som har sina barn Lvu/Sol-placerade?!

• Svar på tråden Har familjehem tystnadsplikt?
  • Anonym (-Vet-)

Det får de absolut inte göra! Familjehem har tystnadsplikt, och där ingår såklart att inte lämna spår efter sig på nätet där det framgår att ett barn är placerat.

Om mamman börjar ett nytt liv och får tillbaka sina barn, så vill hon förmodligen inte att de nya människor hon umgås med ska få veta att hennes barn har varit placerade. Likaså kan det vara till nackdel för barnen själva när de söker jobb och träffar partners. Någon kan tro att de är mindre stabila för att det har funnits tveksamheter i deras barndom...

Sådant här borde familjehemsföräldrarna förstå. Det tyder på fruktansvärt dåligt omdöme..!

• Dalton

Mycket "tycker" och "borde" här. När man har tystnadsplikt har man det för sekretessbelagda uppgifter. Alla placeringar är inte hemliga, även om vissa är det. I vissa fall är orsaken till placering sekretessbelagd men inget annat.

• Anonym (-Vet-)
    Dalton skrev 2011-05-19 12:15:25 följande:
    Mycket "tycker" och "borde" här. När man har tystnadsplikt har man det för sekretessbelagda uppgifter. Alla placeringar är inte hemliga, även om vissa är det. I vissa fall är orsaken till placering sekretessbelagd men inget annat.
    Fast nu råkar jag veta att det är så. Familjehem - och även kontaktfamiljer - får skriva på en sekretessförbindelse. Sedan stämmer det såklart som någon skrev här ovan, att gränsen för var sekretessen går är flytande. Familjen kan ju inte dölja att de placerade barnen bor där för vänner som de umgås med, grannar o.s.v.. Och dessa kommer ju också att få höra barnens namn, såklart.

Men de som är vettiga _vet_ hur viktigt det är att inte lägga ut något på nätet. När vi var kontaktfamilj, så la vi t.ex. aldrig ut bilder där barnet var med eller barnets namn. Vi skrev bara typ "Idag var vi på Busfabriken med /namn på vår dotter/ och hennes kompis." Skulle vi åka och hämta barnet hos mamman, så skrev vi bara "nu blir det en tur till X-köping" etc..

Det är vanligt sunt bondförstånd!
  • Anonym
    Anonym (tystnadsplikt?) skrev 2011-05-11 13:38:58 följande:
    Läste ett inlägg här om att en familj som hade ett barn LVU-placerat hos sig, lade upp bilder på barnet på nätet (blogg/facebook?) etc. Jag tycker det verkar skrämmande!

Har inte familjen som har Lvu alt. SOL-placerade barn tystandsplikt? Bryter man inte denna tystnadsplikt in i det grövsta om man tom lägger upp bilder - som vem som helst kan identifiera? Är detta inte en oerhörd kränkning mot familjen som har sina barn Lvu/Sol-placerade?!
    Helt rätt!
    Det tycker jag absolut!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-12 10:02:31 följande:
    Nej, familjehem har ingen tystnadsplikt alls. 
    Vad pratar du om?
    Vaddå ingen tystnadsplikt?
    Klart som fan dom har tystnadsplikt!
    Sktiuvs på inför varje placering! 
  • Anonym
    Dalton skrev 2011-05-19 12:15:25 följande:
    Nej placeringen är inte sekretessbelad men ALL info kring varför är sekretess belagd och det oavsett anledning!
  • Anonym (soctant)

En liten kommentar bara... När det kommer till LVU just så är ju det offentligt... dvs blir någon LVU:ad så är handlingarna i ärendet offentliga.

Vad jag vet har familjehemmet en moralisk tystnadsplikt, vilken de förmodligen undertecknar i överenskommelse med den socialnämnd som anställer dem.

• Anonym
    Anonym (soctant) skrev 2011-05-19 22:43:56 följande:
    En liten kommentar bara... När det kommer till LVU just så är ju det offentligt... dvs blir någon LVU:ad så är handlingarna i ärendet offentliga.

Vad jag vet har familjehemmet en moralisk tystnadsplikt, vilken de förmodligen undertecknar i överenskommelse med den socialnämnd som anställer dem.
    Själva domen är offentlig handling det stämmer men Herre Gud inte llat annat runt barnbet!
    Vi har då skrivit på en INTE moralisk tystnadsplikt ( som jag inte ens vet vad det är, aldrig hört talas om en sådan som man skriver under ) utan en vanlig tystnadsplikt på Soc
  • Anonym (fattat rätt)

Om jag fattat saken rätt så finns det inget hinder att skriva eller lägga ut bilder på barnet om det inte finns sekretess på placeringen. Tex skyddad placering. Är familjehem och har en bekant som är familjehem för ett barn med skyddat boende. det barnet får inte ens vara med på skolfoton. Vi har inte skrivit på tystnadsplikt men min bekant har skrivit på tystnadsplikt för det barnet som lever i skyddat boende.Dom har ett barn till placerat och där råder ej tystnadsplikt. Barnen är placerade från samma kommun och har samma handläggare för barnen

• Frelisac

Säger som så många andra - det finns ingen JURIDISK tystnadsplikt för familjehem. Att vissa familjehem får skriva under ett papper handlar mer om att betona den moraliska sekretessen. Den nyfikne kan googla "familjehem sekretess" så får ni många likatydande svar från organisationer och kommuner som besitter sakkunskap.

Skl´s rekommendationer 08:81:

17. Sekretess
    17.1 Barnet
    Familjehemsföräldrarna omfattas inte av socialtjänstsekretessen. Det medför att familjehemsföräldrarna i största möjliga utsträckning kan jämställas med vanliga föräldrar som kan tala om barnet med förskola, skola och hälso- och sjukvård. De bör däremot erinras om att vara försiktiga med de uppgifter de lämnar, i vilka situationer det kan ske och till vem.

17.2 Familjehemmet
    Socialtjänstsekretessen gäller för uppgifter om familjehemsföräldrarna och deras familj. Det innebär att uppgifter om dem t.ex. deras arvoden och vad som är skri-vet i familjehemmets personakt omfattas av sekretess.
    Barnets vårdnadshavare har dock rätt till information om familjehemmet i de delar som behövs för att de ska kunna ta ställning till om de samtycker till placeringen där.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-19 22:46:27 följande:
    Själva domen är offentlig handling det stämmer men Herre Gud inte llat annat runt barnbet!
    Vi har då skrivit på en INTE moralisk tystnadsplikt ( som jag inte ens vet vad det är, aldrig hört talas om en sådan som man skriver under ) utan en vanlig tystnadsplikt på Soc
    Ja, domen är offentlig men inte personerna domen gäller. Man kan m.a.o inte få reda på om ett speciellt barn är omhändertagen enligt lvu.
Svar på tråden Har familjehem tystnadsplikt?