• Tiiilda

Vad jobbar ni ensamstående mammor med?

Hej!
    Jag är ensamstående mamma med min 15 månaders dotter. Just nu jobbar jag som vikarie på förskola men det känns inte hållbart i längden. Pappan har henne bara varannan helg så det innebär att jag måste ha ett 8-5 jobb om man säger så. Söker lite olika men skulle vilja veta hur ni andra gör för att det ska gå runt ekonomiskt?

• Svar på tråden Vad jobbar ni ensamstående mammor med?
  • mamma hampus
    kristinah skrev 2011-06-12 13:26:44 följande:
    Studerar så jag har just nu CSN+bostadsbidrag. Vi går runt bra precis
    Vad pluggar du..har du inte barnbidrag och underhållsbidrag???
  • Vinga1972

Ingenjör, jobbar ganska mycket mer än 100% men övertiden görs hemifrån när de 2 barnen sover. Pappan har dem varannan helg.

• kristinah
    mamma hampus skrev 2011-06-12 17:01:25 följande:
    Vad pluggar du..har du inte barnbidrag och underhållsbidrag???
    pluggar en lååång utbildning med en fin lön om en så där 7-8 år...men det hjälper ju inte nu...Jag har barnen varannan vecka så jag har inget underhållsbidrag och bara halva barnbidraget. Men sommarjobbet hoppas jag kommer ge lite tillskott i kassan och tillräckligt för att betala av min kredit hos tandläkaren på 10 000:-
  • superagge

Har precis avslutat mina studier, så de året fick jag ca 8700kr plus bostadsbidrag på 2000kr, samt halva barnbidraget. Jag jobbade extra som servitris på en pizzeria, de helger jag inte hade min dotter och hade ett extra jobb som hembiträde/städerska de timmar jag var "fri" från skolan. Så sammanlagt kunde jag få ihop det. Dock har jag en dyr månadskostnad på min och min dotters boende, men det gick runt. Har nu fått jobb som sommarvikarie som personlig assistent inom hemkommunen där vi bor. Dock är det en månads innestående så det lär bli krisigt denna och nästa månad. Har inget underhållsbidrag från min dotters pappa då vi har varannan vecka, och tycker att det funkar bra. Den veckan jag inte har min älskade dotter hos mig så kommer jag att jobba nästan enbart nätter. När jag har min flicka så har jag bara fått dagspass, vilket är en otrolig lättnad! När jag pratade med chefen igår sa hon att jag har jobb till hösten och vidare, om jag vill ha det. Lättnad!!

• asplundskan

Studerar heltid på distans. Nu på sommaren arbetar jag i en reception dagtid, plus varannan helg också då pappan till min son har honom.

• Thursday

Jag fattar faktiskt inte riktigt... skulle just ensamstående mammor ha några särskilda jobb? De jobbar väl med samma sak som de gjorde innan de blev ensamstående, vilket väl knappast har med yrkesval att göra. Statistiskt sett så jobbar väl en ensamstående mamma med samma saker som en icke-ensamstående mamma? Jag had eju int ebytt jobb för att vi gick isär?

• Bye baby Bunting
    Thursday skrev 2011-06-24 10:30:41 följande:
    Jag fattar faktiskt inte riktigt... skulle just ensamstående mammor ha några särskilda jobb? De jobbar väl med samma sak som de gjorde innan de blev ensamstående, vilket väl knappast har med yrkesval att göra. Statistiskt sett så jobbar väl en ensamstående mamma med samma saker som en icke-ensamstående mamma? Jag had eju int ebytt jobb för att vi gick isär?
    Nej, klart att man inte hittar ensamstående mammor inom någon speciell yrkesgrupp, men som ensamstående förälder (gäller både mammor och pappor), så kan det vara svårt att ha ekonomiska möjligheter och tid för att vidareutbilda sig eller omskola sig om man skulle önska eller behöva. Det är enklare att få ihop det om man är två som kan bidra till försörjningen och dela på ansvaret.
  • superagge
    Jag fick fsktikt omdirigera helt då jag och min dotters pappa sepererade. Jobbade som servitris innan, och eftersom det mest är kvällstider så fick jag byta jobb helt enkelt. Jobbar du som personlig asistent och kan där med spendera mer tid med min dotter på kvällarna. Har inget kvälls/natt dagis nhär så det enda lösningen då för mig var att sadla om helt med ett annat yrke.. Allt är inte så självklart som man kanske tror. Dessutom så är det bättre betalt med det jag jobbar som nu. (!)
  • angelofthedevil

Har precis börjat jobba inom hemtjänsten. Mina föräldrar får hjälpa till rätt mkt då de ingår kvällar och helger i arbete.

*Pojke 070220* *Flicka 090721*
  • Tiiilda

Hej! Va roligt att så många har svarat :) nu fick jag svart på vitt att de faktiskt går :) !! Har fått jobb inom hemtjänsten i sommar och sedan ett förlängt vikariat på förskolan jag jobbar på också :) känns skönt att man kan pusta ut nu ett tag och inte oroa sig för framtiden så mkt! Allt går bara man vill :)

• anne h
    Tiiilda skrev 2011-05-11 21:09:49 följande:
    Hej!
    Jag är ensamstående mamma med min 15 månaders dotter. Just nu jobbar jag som vikarie på förskola men det känns inte hållbart i längden. Pappan har henne bara varannan helg så det innebär att jag måste ha ett 8-5 jobb om man säger så. Söker lite olika men skulle vilja veta hur ni andra gör för att det ska gå runt ekonomiskt?
    Jag är det som en av städarna här sa; kontorsråtta.
    Jobbar 8-16.30, perfekta tider när man är ensam Förut körde jag oregelbunden skiftgång, visste aldrig när jag  skulle komma hem, OM jag kom hem.. visste vilka dagar jag jobbade, det var allt.. Sov på bortastation flera gånger i veckan.. totalt ohållbart som ensamförälder. sa upp mig därifrån för 6 år sedan, det bästa jag gjort (fast arbetet i sig var jättebra och roligt med bra lön.. men tiderna.. *hurv*)
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Nope, det fungerar inte alltid med samma arbete som man hadde före.. Jag jobbade på mitt gamla jobb där jag trivdes mycket bra i 17 år, det fungerade absolut INTE när jag blev ensamstående. En förutsättning för att kunna ha barn är att man vet när man kommer hem om dagarna...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Rumpetroll

Jag har en dotter på 2 år som jag har varannan vecka.
    Jobbar som lagerarbetare 100% 7-16 mån-fre, har ingen utbildning så jag skaffa mig truckkort och det är det bästa jag kunde skaffat för då är det mycket enklare att få jobb just inom det yrket jag gillar.
    Har kvar över 10 000kr/mån när alla räkningar är betalda,  så jag kan inte klaga 

• Jess87

Jobbar inom industri! Fick tack och lov ett dagtidjobb 7-4, blir dessvärre långa dagar på dagis för tösen =( Pappan har bara varanna helg, ibland inte ens det..

• Lidor

Jobbar inom vården just nu, är utbildad inom olika yrken.

• mamma hampus

Vad skönt att de flesta har jobb iallafall trots att vi e ensamstående,bara man klarar ekonomin så kan man sova gott om natten eller vad säger ni?

Svar på tråden Vad jobbar ni ensamstående mammor med?