• Anonym

Stöd-familj... Vågar jag det?

Jag har efter mycket om o men o massa tänkande fram o tillbaka tagit ett beslut om att jag ska ha en stödfamilj åt min son. Varför vill jag inte gå in på här eftersom det är mycket känsliga orsaker.
    Men vågar jag verkligen det?
    Är dom snälla? Kommer dom vara snälla?
    Jag hade isåfall tänkt varannan helg eller en helg i månaden som han skulle vara där.
    Jag är ju så orolig över mitt älskade barn. Jag vill ju inte att han ska fara illa för att han är hos en stödfamilj.

Är det någon som har erfarenhet med stödfamiljer, eller är kanske någon här inne en?

• Svar på tråden Stöd-familj... Vågar jag det?
  • Anonym (&)

TS...har du inget familj i din omgivning som du litar på? En stöd eller avlastningsfamilj behöver ju inte vara helt främmande människor.

• Anonym
    Anonym (&) skrev 2011-05-12 11:22:36 följande:
    TS...har du inget familj i din omgivning som du litar på? En stöd eller avlastningsfamilj behöver ju inte vara helt främmande människor.
    Jag har tyvärr inte det, båda mina föräldrar är döda, min ena syster o jag bråkar hela tiden (hon har varit stöd förut) mina sndra syskon bor 7 mil härifrån o även i london. Min sons släkt från andra sidan bor ca 15 mil ifrån, så det går tyvärr inte.. :(
  • morochmer

Vi är kontaktfamilj (även familjehem och jourhem). Vi är det för att vi älskar barn, liv och rörelse. Och vi trivs med att hjälpa familjer. Lyssna inte på skräckpropagandan en del trugar på dig.

Klart du vågar. Se till att ha god insikt i familjen och prata med din son.

• Anonym
    morochmer skrev 2011-05-12 20:30:55 följande:
    Vi är kontaktfamilj (även familjehem och jourhem). Vi är det för att vi älskar barn, liv och rörelse. Och vi trivs med att hjälpa familjer. Lyssna inte på skräckpropagandan en del trugar på dig.

Klart du vågar. Se till att ha god insikt i familjen och prata med din son.
    Jag ska in o prata med soc på onsdag, det är ju redan godkänt men jag ska säga hur jag vill att familjen ska vara sa hon... För tydligen väljer jag det? 

Min son fyller fem om två månader så jag vet inte riktigt hur man förklarar en sådan grej för en så liten kille..

Får man smyga på familjen när barnet är där? =D haha 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-12 22:41:27 följande:
    Jag ska in o prata med soc på onsdag, det är ju redan godkänt men jag ska säga hur jag vill att familjen ska vara sa hon... För tydligen väljer jag det? 

Min son fyller fem om två månader så jag vet inte riktigt hur man förklarar en sådan grej för en så liten kille..

Får man smyga på familjen när barnet är där? =D haha 
    Ja, det är såklart du som väljer. Du kommer att besöka, fråga ut och godkänna familjen. Du ska lämna det mest värdefulla i ditt liv där{#emotions_dlg.flower}

Ta på dig kamokläder och lägg dig i buskarnaFlört
    Det kommer säkert vara svårt att slappna av i början men sedan när du  märker hur kul det är för pojken din att åka dit så kan du förhoppningsvis ta vara på din "egentid".
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-05-12 22:45:32 följande:
    Ja, det är såklart du som väljer. Du kommer att besöka, fråga ut och godkänna familjen. Du ska lämna det mest värdefulla i ditt liv där{#emotions_dlg.flower}

Ta på dig kamokläder och lägg dig i buskarnaFlört
    Det kommer säkert vara svårt att slappna av i början men sedan när du  märker hur kul det är för pojken din att åka dit så kan du förhoppningsvis ta vara på din "egentid".
    Jag får göra så =D 

Men jag tänkte på en annan grej - vad gör familjen när barnet är där? Alltså  vad hittar dom på för skoj? 
  • morochmer
    Anonym skrev 2011-05-13 10:23:30 följande:
    Jag får göra så =D 

Men jag tänkte på en annan grej - vad gör familjen när barnet är där? Alltså  vad hittar dom på för skoj? 
    Det är olika. vi lever vanligt familjeliv och det innebär, träningar för de barn som har idrotter+ matcher. pickninkar, campar, Astrid lindgrens värld, gröna lund, badar , bio osv.
  • Anonym (granne)

Hejsan! Jag kan berätta om mina grannar som agerar både som stödfamilj och familjehem.
    De är en helt vanlig familj med 4 egna barn. De bor på landet m hönor, hästar, ankor och drivor m andra djur. Den flicka som kommer dit nu har tidigare bott heltid hos dem, men nu kommer hon varannan helg. Hon rider, leker m deras barn, badar och hjälper till m djuren, rensar ogräs och är väl mest som en i familjen och hon verkar trivas alldeles ypperligt där!
    Är du helt ensam så förstår jag att du behöver lite andrum, allra helst om du mått/mår dåligt själv. Kör tycker jag, soc kan inte ta ditt barn ifrån dig för att du väljer familjehem och ang körning; I mina grannars fall så hämtar och lämnar de flickan då mamman inte har körkort.

Lycka till!!!

• Älskar DIG redan

Hej igen! Hämta och lämna sköter vi som det är det idag då båda mammorna är utan körkort så det kan man bestämma med familjen och soc. Att lita på familjen är såklart svårt men man får lita på sin egen känsla och sedan titta på barnet. Oftast är det enkelt att se om ditt barn trivs och mår bra. Givetvis finns det skräcksenariot du beskriver vilket är hemskt. Men har man en bra kommunikation med familjen och barnet så tror jag att det är svårare att det förekommer. Lycka till och fråga mer om du vill

• Anonym (M)

Jag har en grabb på 9 år som åker till en stödfamilj en helg i månade, men det ska nog utökas. Lyssna inte på skrämselpropagandan från anonym. Min grabb har det roligt när han är där, trivs som fisken i vattnet. Det kommer gå fint för dig! Lycka till!

• Anonym (been there)

Tycker du skall lyssna på bla MorochMer

För måånga årsedan var jag ensam med tre små barn och blev sjuk, hade inget annat val än att be om en alastningsfamilj till mina fina barn. Jag var med och hälsade på och fick godkänna jag också. De var alltid noga med att fråga mig hur mkt jag ville ha hand om ex klädinköp m.m Idag är mina barn stora tonåringar och har bara bra minnen från den tiden som kom att bli 1½ år. Själv är jag idag gift och vi är nu avlastningsfamilj, och det är underbart att kunna hjälpa den pojken och hans föräldrar med det. Våra barn längtar till de perioder då pojken kommer till oss. Så lyssna inte på allt dumt prat utan tänk positivt och jag tror allt kommer bli bra för dig o din son.

Många kramar H Solig

• Anonym

Tack så väldigt för alla svar =)

Jag ska köra på stöd-familj, med varannan helg. Helst vill jag att det är fler barn i familjen då det kommer nog kännas mer säkert... Hur jag nu kan komma o tycka det?

Men nu är det så att min son är en väldigt energisk liten gosse. Han älskar liv o rörelse, o testar gärna till max.. Jag är så rädd att dom ska slå han eller ngt.. Men sen tänker jag med att han är ju fem år nu i sommar, OM dom nu skulle slå han så tror jag han skulle berätta det för mig...

Finns det så man kan kontakta andra familjer vars barn varit placerade i samma hem? Så man kan höra lite med dom om vad dom tyckte om den familjen osv... ? Eller finns det några "referenser"? Alltså något papper om vad andra tyckt..
    Det är känsligt o jobbigt, men både jag o min grabb behöver andrum - vi går varandra på nerverna :P 

Berättade desutom denna "nyhet" för hans bio.pappa - o till svar fick jag "jaja, du gör som du vill, jag skiter i vilket" Blir man förbannad??? Men ska ansöka om egen vårdnad för sin dotter!!?? 

• smulpaj01

Min son hade kontaktfamilj en helg varannan månad ungefär. Detta var flera år sedan men vi har fortfarande kontakt.
    Det är en helt underbar familj med 2 egna barn. Det är full fart på den här familjen - alltid massa kul på gång.

Bor du i sthlmsområdet så kan jag tipsa om denna familj, där kan du verkligen lämna din guldklimp i tryggt förvar. Hjärta

• Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-05-16 20:16:57 följande:
    Min son hade kontaktfamilj en helg varannan månad ungefär. Detta var flera år sedan men vi har fortfarande kontakt.
    Det är en helt underbar familj med 2 egna barn. Det är full fart på den här familjen - alltid massa kul på gång.

Bor du i sthlmsområdet så kan jag tipsa om denna familj, där kan du verkligen lämna din guldklimp i tryggt förvar. Hjärta
    Precis så jag vill ha det, fast med varannan helg Glad Jag bor dessvärre ca 5 timmar ifrån stockholm Flört
  • Älskar DIG redan

Man kan alltid fråga både på soc och familjen själva. I vårat fall till exempel så har jag kontakt med alla mammor både de vi har idag men även de vi har haft. Så jag skulle jätte gärna (om det var ok med dem såklart) ge ut deras nummer om en mamma skulle vilja prata med dem för lite rekommendationer. Frågan är ju alltid fri eller hur. Det är ändå det mest värdefulla du har som du ska lita på någon annan att ta hand om. Stand strong!

• Anonym

Har valt att skaffa stödfamilj. O jag hade turen att det blev min gamla skolfröken sedan mellanstadiet o deras son är ett år äldre än min. Han har sovit där nu för första gången förra helgen o det har gått över förväntan. Han längst redan dit igen. Lite ledsen när han skulle sova bara men det gick över snabbt. Jag är nöjd med valet att skaffa en stödfamilj Tack alla för era störtande ord. Jag hade inte klarat det utan er. KRAM PÅ ER!

• Anonym

Stöttande . Ska det givetvis stå

• SallyBlixten
    Anonym skrev 2011-08-02 09:14:56 följande:
    Har valt att skaffa stödfamilj. O jag hade turen att det blev min gamla skolfröken sedan mellanstadiet o deras son är ett år äldre än min. Han har sovit där nu för första gången förra helgen o det har gått över förväntan. Han längst redan dit igen. Lite ledsen när han skulle sova bara men det gick över snabbt. Jag är nöjd med valet att skaffa en stödfamilj Tack alla för era störtande ord. Jag hade inte klarat det utan er. KRAM PÅ ER!
    Tack för att du berättade hur det har gått! Vi funderar på att bli stödfamilj så jag läser trådar som din med stort intresse - det är ju ett stort åtagande och vi behöver ju veta vad vi ger oss in på

Kram! 
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Anonym

Hej alla :D

Nu har det gått ett tag o min lille grabb har hunnit vara där flera gånger. Dom hämtar han klockan fem varannan fredag o lämnar han halv sju på söndagarna. Det har gått KANON. Jag är mycket mycket nöjd. Han trivs o vill dit hela tiden.

Nu är det såhär... jag har en annan fråga... jag har träffat en kille sedan en tid tillbaka o vi ska flytta ihop.. Har jag ändå rätt till stödfamiljen? För jag behöver ju den fortfarande.

KRAM till alla

Svar på tråden Stöd-familj... Vågar jag det?