• lovie

flyga själv med 18 månaders

Nu i sommar kommer jag och min självständiga lilla dotter flyga till Sverige från USA. ca 8 timmar tar det. Vet inte hur jag ska bära mig åt, hon ska sitta i mitt knä för jag har inte råd med en extra biljett. Någon annan som har varit i liknande situation? Vad för saker har ni tagit med er för att underhålla barnet? några ideer? Jag tänker att 8 timmar ska vi ju klara men man tänker ju på sina stackars medresenärer om hon nu skulle bli arg.

Jag vet att flyget har egna tvskärmar så man kan ju kolla på film men det blir lite långtråkigt efter ett tag.

• Svar på tråden flyga själv med 18 månaders
  • evaoregon
    lovie skrev 2011-05-17 22:41:27 följande:
    ah vad bra! finns det tvskarmar aven i den billigaste kategorin? 
    Ja!
  • mamaciiita
    evaoregon skrev 2011-05-17 23:02:47 följande:
    Ja!
    Fast det kan ju vara olika på samma flygbolag. Jag åker oftast med KLM och ibland har de tv i sätet och ibland inte, samma med Air France.
    ah vad bra! finns det tvskarmar aven i den billigaste kategorin? maten har jag kollat upp, funderar pa o packa matsack till oss bada eller kopa vid mellanlandningen sa att man klarar sig, sa kan jag kopa nagot extra utifall att., aldrig akt med icelandair forut, har mest varit sas och klm men det blir sa dyrt och sa far man inte lika mycket bagage som pa icelandair

Jag far hoppas helt enkelt att planet inte ar fullt, ska ta med mig massa bagage hemat, vagn och bilstol plus tva stora resvaskor sa det kommer bli lite kampigt. Jag akte forra aret med dottern men da var hon bara 8 manader, da gick det kanon. Nu ar hon lite aldre och vill inte ha min hjalp alls sa jag hoppas som sagt att man kan fa ett extra sate om inte planet ar fullt, annars far vi sta ut.

tack for tips, satta pa snoren pa leksaker later som en bra ide, hon brukar kasta saker nar hon blir arg sa da kan det bli lite enklare. Mina forhoppningar ar de varsta for da kanner jag mig mer forberedd och sen om allt gar smidigt sa kanns det bara battre :)
    Man får ha med sig mat till bebisen men inte till sig själv, det slänger de i säkerhetskontrollen. Det enda skulle vara om du köper väl innanför säkerhetskontrollen (om inte säkerhetskontrollen är vid gaten vill säga) men det är nog inte så mycket billigare än på planet.
  • evaoregon
    mamaciiita skrev 2011-05-18 03:55:25 följande:
    Fast det kan ju vara olika på samma flygbolag. Jag åker oftast med KLM och ibland har de tv i sätet och ibland inte, samma med Air France.
    ah vad bra! finns det tvskarmar aven i den billigaste kategorin? maten har jag kollat upp, funderar pa o packa matsack till oss bada eller kopa vid mellanlandningen sa att man klarar sig, sa kan jag kopa nagot extra utifall att., aldrig akt med icelandair forut, har mest varit sas och klm men det blir sa dyrt och sa far man inte lika mycket bagage som pa icelandair

Jag far hoppas helt enkelt att planet inte ar fullt, ska ta med mig massa bagage hemat, vagn och bilstol plus tva stora resvaskor sa det kommer bli lite kampigt. Jag akte forra aret med dottern men da var hon bara 8 manader, da gick det kanon. Nu ar hon lite aldre och vill inte ha min hjalp alls sa jag hoppas som sagt att man kan fa ett extra sate om inte planet ar fullt, annars far vi sta ut.

tack for tips, satta pa snoren pa leksaker later som en bra ide, hon brukar kasta saker nar hon blir arg sa da kan det bli lite enklare. Mina forhoppningar ar de varsta for da kanner jag mig mer forberedd och sen om allt gar smidigt sa kanns det bara battre :)
    Man får ha med sig mat till bebisen men inte till sig själv, det slänger de i säkerhetskontrollen. Det enda skulle vara om du köper väl innanför säkerhetskontrollen (om inte säkerhetskontrollen är vid gaten vill säga) men det är nog inte så mycket billigare än på planet.
    Nej, det tror jag inte i det här fallet eftersom Icelandair är ett liet flygbolag och flyget också gäller en sträcka ifrån USA via island.  Känner många som flugit ifrån Nordamerika via Island och haft samma upplägg.  Det går säkert att kolla på nätet om man vill vara säker på saken.  Flört

Visst kan man köpa mat och ta med på planet så länge det inte är drycker före säkerhetskontrollen.  Det har vi gjort och det är aldrig några problem.  Däremot gillade jag Icelandairs mat så jag skulle köpa på planet.
  • evaoregon
    mamaciiita skrev 2011-05-18 03:55:25 följande:

Här står det att det erbjuds på alla Icelandairs flyg.

more.icelandair.is/new-inflight-entertainment/
  • Annaïck

Köp lite nya leksaker och böcker som är helt nya för barnet. Sedan kan man ta godsaker, enkla pysselböcker typ med klistermärken och sånt. Låt henne stå upp i ditt knä och kolla in de andra passagerarna. Ta en tur i mittgången lite då och då.

• mamaciiita
    evaoregon skrev 2011-05-18 15:51:46 följande:
    Här står det att det erbjuds på alla Icelandairs flyg.

more.icelandair.is/new-inflight-entertainment/
    Vad bra att man kan veta det i förväg, ska nog kolla det med KLM innan jag åker.. Om de har skärm i sätena så kanske jag skippar att köpa dvdspelare.

Det med medhavd mat har jag haft problem med tidigare då jag har frågat vid incheckningen o de har sagt att jag inte får ta med. Men de kanske inte hade så bra koll och så flög jag ju från Mexico så det kanske är anorlunda här.
  • evaoregon
    mamaciiita skrev 2011-05-18 17:40:05 följande:
    Vad bra att man kan veta det i förväg, ska nog kolla det med KLM innan jag åker.. Om de har skärm i sätena så kanske jag skippar att köpa dvdspelare.

Det med medhavd mat har jag haft problem med tidigare då jag har frågat vid incheckningen o de har sagt att jag inte får ta med. Men de kanske inte hade så bra koll och så flög jag ju från Mexico så det kanske är anorlunda här.
    Man brukar kunna kolla i förväg vad de flesta flygbolag erbjuder. 

Så länge det inte är drycker så ska man kunna ta med sig mat.  Här i Portland så står det på  flygpplatsens restauranger och typ "snabbköp" som säljer mat före säkerhetskontrollen att det går bra att köpa med sig sallader, mackor, sushi och liknande att ta med på planet.  På inrikesflyg här i USA så brukar inte mat ingå alls (finns inte ens att köpa på planet) så då har vi haft med oss mat som vi köpt.
  • evaoregon
    mamaciiita skrev 2011-05-18 17:49:59 följande:
    Hittade den här länken nu: www.tsa.gov/travelers/airtravel/assistant/edi...

Så att ta med mat verkar inte vara ett problem då :)
    Jo, precis.  Så länge det inte är drycker, men det kan man köpa efter säkerhetskontrollen.  Men du har rätt i att det inte brukar vara billigt att köpa mat på flygplatsen.  Då kan man lika bra köpa på Icelandairplanet för de har faktiskt god mat. 
  • lovie

åh tack för alla tips o länkar. Mat kan man ta med sig, har jag gjort innan så många gånger. dricka kan man köpa direkt innan vid gaten. Brukar finnas mcdonalds o andra snabbmatskedjor också så det brukar vara överkomliga priser.

funderar dock på om de kommer ha många barnfilmer, kollade in icelandsair entertainment movies och då fanns det inte en enda, så dvdspelare kanske är smart ändå. För att vara på den säkra sidan.

klistermärken ska definitivt inhandlas, åh vad hon tycker om att klistra in i pysselböcker :) tack

• evaoregon
    lovie skrev 2011-05-19 05:30:21 följande:
    funderar dock på om de kommer ha många barnfilmer, kollade in icelandsair entertainment movies och då fanns det inte en enda, så dvdspelare kanske är smart ändå. 
    När vi flög så fanns det även underhållning för barn bland tv-programmen och filmerna.
Svar på tråden flyga själv med 18 månaders