• HelenaH

När lärde sig ditt barn att räkna till 4?

Lillan har plötsligt kommit på att det är jättekul att räkna!

Ett, tååå, treee, fyyjaaa räknar hon högt och tydligt fingrar, tår, böcker, ja allt hon kommer åt!

När brukar de små liven lära sig räkna?

Mamma o farmor säger att hon är mycket tidigare än jag och min pappa va på o räkna, men både jag och min pappa talade rent väldigt tidigt.

Det kommer när det kommer brukar jag säga till mor o farmor, om hon nu är "tidig" med o räkna blir hon lite "senare" med nåt annat, och så är det ju baraGlad

• Svar på tråden När lärde sig ditt barn att räkna till 4?
  • Virrpirr

Han räknade väl till 10 när han var runt 1,5. Nu är han 2 år 10 mån och räknar förbi hundra iaf. Men det är hans STÖRSTA intresse i livet ska kanske tilläggas och det han lagt allt krut på. (det och alfabetet)

• lisadragon

Min son är 3 år och kan nu räkna ut föremål ex. lego klossar till 3-4 st :). Han har alltid varit sen med talet (han fick hörsel när han var två år med hjälp av rör i öronen, han fick även bort halsmandlar och polyp då så han kunde få fram orden också). Så han kanske är duktig ändå för att bara ha hört i ett år tänker jag :), men å andra sidan är han inte intresserad av sånt som har med tänkande att göra..
    Han började sitta/krypa vid 6 månader, stå vid 7 månader+klättra då.. Sprang vid 12 månader och cyklar nu med stödhjul utan bekymmer några kilometer...

Dottern är 1.½ år, hon räknar, pratar, tänker, samma tidsintervall vad gäller motoriken men 100 gånger lugnare och mer tänkande i henne.

• Mollz

Runt året, nu vid 24 mån kan hon räkna till 25 typ.

• glassen

Min dotter som precis fyllt 2 räknar så här 1,2,3,4, 8,10,11,12,13,14,15,16,20. Jag tycker hon är jättehärlig. När jag försöker rätta henne blir hon så arg.

• KlasStures mamma

Min dotter är två och "räknar" till fjorton. Oftast handlar det ju om ramsräkning, alltså de kan itne räkna hur många saker där är och sen säga hur mycket där är. Utan de säger orden som en ramsa.

Så det beror väl på hur hon räknar om det är tidigt eller normalt

• Återkommande gäst

Vid 18 månader har båda barnen lärt sig att "ramsräkna" till 4, men det är först vid två år som de förstått skillnaden på antalet 1-2-3-4. (Att alltså kunna säga "du har två klossar, jag har tre")

• JessiWill

Han räknade till 4 första gången igår- 17 månader gammal.
    3 har han kunnat räkna till ett par månader nu.

William 23/9-2o1o ♥ Bebis bf 19/9-2o12 ♥
  • Butterscotch
    Mollz skrev 2011-07-10 06:39:58 följande:
    Runt året, nu vid 24 mån kan hon räkna till 25 typ.
    Oj, imponerande att en ettåring kan prata såpass mycket. Vår son fyllde två nyligen och han pratar bara fåordigt och däribland ingår definitivt inga tal. Vid nedräkningar (t ex på barndvd:er) brukar han i och för sig utstöta något märkligt ljud i takt med själva nedräkningen men det liknar inte tal på något vis .
  • zannahh

Oj min son är 2 år, precis fyllt. Han kan varken räkna till 1, 2 eller än mindre 4. Han kan inte en enda bokstav heller. Trodde inte barn kunde sånt såå tidigt? Han kan inga färger heller, kan era det?

Han pratar iofs inget heller, det är dock pga att han är gravt hörselskadad och har hörapparater, samt är 3-språkig. (Förstår men pratar inte; svenska, teckenspråk samt finska). 

• Flickan och kråkan
    zannahh skrev 2012-03-09 10:05:43 följande:
    Oj min son är 2 år, precis fyllt. Han kan varken räkna till 1, 2 eller än mindre 4. Han kan inte en enda bokstav heller. Trodde inte barn kunde sånt såå tidigt? Han kan inga färger heller, kan era det?

Han pratar iofs inget heller, det är dock pga att han är gravt hörselskadad och har hörapparater, samt är 3-språkig. (Förstår men pratar inte; svenska, teckenspråk samt finska). 

Det handlar mycket om intresse och vad man har visat/uppmärksammat dem på. Sedan är ju barn olika verbala. Att han t.ex. inte namnger ett föremåls färg innebär ju inte att han inte kan. Om du t.ex. ber honom att ge dig den gula kritan, så kanske han kan . Min äldsta sa knappt något alls förrän han var 2 heller, men han förstod ju en massa och kunde en massa .
  • vampyria2

Jag har fyra barn äldsta har vi film på när hon sjunger Pippi Långstrump på sin ett års dag, tvåan pratade nästan inget förrens hon var nästan tre år, intressant att serial vara sån skillnad från barn till barn tycker jag :)

• LNE

ca 18 månader kunde hon räkna till 5
    Allt tack vare keno! vi satt och lekte och så visades keno på tv och när det var slut så ropade hon tre, åtta!
    därefter blev hennes intresse jättestort för siffror 

Svar på tråden När lärde sig ditt barn att räkna till 4?