Hur ofta har du barnvakt?
Som rubriken lyder. Hur ofta har du barnvakt?
Vi har det ca 1 gång var 3:e månad.
Som rubriken lyder. Hur ofta har du barnvakt?
Vi har det ca 1 gång var 3:e månad.
Ca en gång per år. Hon är 7 år. De två sista somrarna har hon dock varit en hel vecka hos mormor o morfar. Då har vi jobbat.
Har hittils aldrig haft det för att göra något roligt, bara vid ett par tillfällen när både jag och maken behövt jobba samma dag. Sonen är 16 månader. Vi bor tyvärr rätt långt från alla släktingar, men min mamma har ändå tagit semester ett par dagar för att kunna komma hit och vara barnvakt. Jag skulle gärna vilja kunna få barnvakt oftare.
Jag har haft barnvakt (farmor) till min dotter ganska många gånger.
Jag tror att hon var runt 2 mån, när jag lämnade henne till farmor 2-3 timmar x 2 gånger i veckan. Jag delammade och kände att jag behövde komma igång med träning. Har även haft farmor som barnvakt när jag och maken skulle på en julfest på hans jobb. Men det var så klart ingen fest, för vår del.
Känner mig som en super dålig mor när jag läser hur ovanligt det är att någon passa sitt barn.
Men så gjorde vi i alla fall. I dag är vår dotter en väldigt social och utåtriktad tjej. Som har en lite mammig-fas just nu för tillfället.
Typ varannan månad. Då oftast över en natt. Sonen fyller snart fyra, och tycker att en helg hos farmor och farfar är det bästa som finns!
Man ska väl inte känna sig som en dålig mor för att man har barnvakt. Det är ju toppen om man kan få avlastning. Jag kan bli grymt avundsjuk ibland på folk som kan få barnvakt titt som tätt, även om det naturligtvis ändå är jobbigt att ha barn så kan jag ju se att jag och min man och andra vi känner som mycket sällan kan få barnvakt har det mycket tuffare.
Varannan månad till varje månad. Det varierar. Oftast för att vi ska hitta på något skoj, tillsammans eller var för sig.
Nästa helg som sambon åker bort ska sonen (drygt 3) vara hos morfar och jag ska bara ligga hemma i soffan/läsa bok/städa/träna/titta på film... det som faller mig in helt enkelt. Jag har ett rätt stort ensambehov och jag försöker peta in "egenkvalitetstid" när tillfälle ges. Jag längtar!
Min dotter blir 2 år i april och hon har ALDRIG sovit borta! och jag har heller aldrig sovit ifrån henne.. barnvakt har man haft kanske 5 gånger sammanlagt men då kanske bara under 1-2 timmar då jag varit tvungen att gå på möte/läkarbesök/tandläkare eller något liknande.. längtar efter att få åka iväg å göra något tillsammans med min sambo.. tex ta in på hotell för en natt.. bara vara å sen få en ordentlig sovmorgon :)
Vi har barnvakt till vår son (7 mån) varje mån och tis 1-2 timmar för att min sambo inte ska behöva flexa ut och jag kan åka till mitt jobb. Han är alltid hos farmor och farfar då. Mormor brukar även passa honom kanske 1-3 ggr i månaden om jag ska iväg och rida eller något annat ärende.
Barnvakt för att hitta på något roligt har vi haft kanske 3 ggr än så länge på kvällstid för att gå ut och äta och gå på bio. Vi har väldigt enkelt att få barnvakt för våra föräldrar tycker det är SÅ roligt. Jag tycker också det är jättebra att vår son umgås mycket med dom så de får en bra realtion.
Vid föräldramöten , i övrigt ca 1 gång/år. Hon är hos sin pappa på några av loven övrig tid hos mej. Har inte så stor tillgång till barnvakter. Dottern är nu 8 år.
Oj, typ aldrig...
Kanske därför vänner och nära släktingar BER om att få vara barnvakt, men vi ser till att utnyttja det bara när vi verkligen måste eller verkligen vill.
Tre barn. 15, 12 och 4. Fjärde på väg.
Har aldrig utnyttjat barnvakt särskilt ofta, med något av barnen.
Cirka 1/vecka ngn timme, med övernattning ca 1/månad.
Kan vara allt från att mormor passar 2h mitt på dagen en lördag så vi tar en city lunch till att vi har vänner över på middag. Sonen är 16mån.
Första gången hon passade honom var han 10dgr, i 2h så jag fick sova ut mellan amningarna.
Första övernattningen var han 9 mån.
Han är väldigt social, älskar sin mormor och morfar och väldigt kärleksfull överlag. Skönt tycker jag att det funkar fint!
En gång bara, under ca 3-4 timmar. Sonen är snart 7 månader.
Vår är 3 månader
Haft barnvakt längre tid ca 4 ggr.
Kortare tid (1-3h) flera gånger!
Min dotter är nu 4 månader och jag lämnade bort henne till sin gudmor när hon var drygt 2 mån första gången.
Sov borta när hon var 2,5 månad för första gången.
Har henne hos sin gudmor ca 1 gång i veckan ett par timmar.
Som det ser ut nu så har vi barnvakt ca 1-2 gånger per månad. Aldrig över natten eftersom hon bara är 8 månader men några timmar här och där. Någon gång för jobb på dagen och någon gång för middag/fest.
När hon börjar på förskolan kommer hon ha barnvakt minst 1 gång i veckan för då kommer mormor hämta tidigt på förskolan så vi hinner jobba i kapp lite och hämta tidigare andra dagar. Sedan blir det säkert någon kväll i månaden också när vi ska i väg på saker eller bara vill ha lite vuxentid.
Farmor och farfar hämtar på förskolan en gång i veckan när jag jobbar sent. Sedan har vi barnvakt kanske en gång i månaden för nöjen... Ibland oftare och ibland mer sällan. Lite då och då sover han över hos farmor eller mormor men oftast passar de honom några timmar på dagen och hittar på nåt kul, typ museum. Men vi har ganska lyxigt med både far- och morföräldrar i närheten som båda gärna är barnvakt. Vår son är 2,5 år. När han var mindre passade de honom inte lika mkt. Men nu tror jag de är både lättare och roligare för dem
Dottern är fem år. Hennes mormor bor 30 mil bort och jobbar i skolan. Hon vill ibland vara med sitt barnbarn då skolan är stängd. Då tar dottern ledigt från dagis och är med mormor (hemma hos oss) den tid hon annars skulle vara på dagis. När vi bor hos mormor brukar jag gå/springa en sväng (30-60 min) medan dottern är med mormor, mormorsmor eller morbror. Morbröderna brukar även dra ut dottern på äventyr nån timme när vi är tillsammans allihop.
Planerad barnvakt för att jag ska göra annat har jag nog nästan aldrig, eller: jo, det har hänt 1 gång på dessa 5 år. Är det annat så brukar jag och hennes pappa fixa med tiderna så det löser sig.
Hon har fortfarande aldrig sovit borta (utan en närvarande förälder).