• Maroschka

hur få henne att vänta?

Jag blir galen på vår dotter. Hon klarar inte av "vänta".  Kommer hon och vill se film tex och vi säger ja du ska få se film men du måste vänta tills vi gjort det här klart så börjar hon direkt att gnälla och säger men jag vill se film, kom nu, jag vill se film. Vi säger återigen att ja du ska få se film men vänta lite och hon bara fortsätter. Vi ger oss naturligtvis inte men det är gnäll/skrik/tjat tills dess filmen startat.
    Det här gäller allt! Vad kan vi göra mer förutom att vara konsekventa och verkligen låta henne vänta tills vi är klara?

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • Svar på tråden hur få henne att vänta?
  • heliora

Inte svara henne på varje liten klagan kanske. Utan säga till en gång att hon får vänta, sen ignorera vidare tjat.
    Era svar föder ju tjatet, utan det så tröttnar man.

• Uppöveröronenförälskad
    Maroschka skrev 2011-05-20 10:03:46 följande:
    Jag blir galen på vår dotter. Hon klarar inte av "vänta".  Kommer hon och vill se film tex och vi säger ja du ska få se film men du måste vänta tills vi gjort det här klart så börjar hon direkt att gnälla och säger men jag vill se film, kom nu, jag vill se film. Vi säger återigen att ja du ska få se film men vänta lite och hon bara fortsätter. Vi ger oss naturligtvis inte men det är gnäll/skrik/tjat tills dess filmen startat.
    Det här gäller allt! Vad kan vi göra mer förutom att vara konsekventa och verkligen låta henne vänta tills vi är klara?
     håller med föregående talare.. det man också kan säga är ju: "Du får vänta en liten stund, jag ska bara göra klart det här.. och jag vill inte att du tjatar och gnäller för det är så otrevligt, då blir det ingen film" Och vara koncekvent med det.

• cicci85

Hon har väl ingen tidsuppfattning, försök att vara tydligare med NÄR hon får se på film. Be barnet hjälpa till med det du ska göra färdigt innan du sätter på filmen och säg tydligt att när ni är klara med det så blir det film.

• Uppöveröronenförälskad
    cicci85 skrev 2011-05-20 11:58:24 följande:
    Hon har väl ingen tidsuppfattning, försök att vara tydligare med NÄR hon får se på film. Be barnet hjälpa till med det du ska göra färdigt innan du sätter på filmen och säg tydligt att när ni är klara med det så blir det film.
    min uppfattning är att man behöver inte ha tidsuppfattning för att förstå att filmvisning sker när mamma/pappa är klar med det han/hon håller på med. ( jag tror inte det handlar om flera timmars göromål). Barn behöver lära sig att allt inte behöver ske på direkten. dessutom behöver inte barnet bli distraherad med en annan aktivitet så länge denne väntar heller.. 
  • cicci85
    Uppöveröronenförälskad skrev 2011-05-20 14:47:28 följande:
    min uppfattning är att man behöver inte ha tidsuppfattning för att förstå att filmvisning sker när mamma/pappa är klar med det han/hon håller på med. ( jag tror inte det handlar om flera timmars göromål). Barn behöver lära sig att allt inte behöver ske på direkten. dessutom behöver inte barnet bli distraherad med en annan aktivitet så länge denne väntar heller.. 
    Och vad är det för negativt med tydlighet och att barnen får hjälpa till i hushållet innan de gör något roligt?
  • Uppöveröronenförälskad
    cicci85 skrev 2011-05-20 14:58:50 följande:
    Och vad är det för negativt med tydlighet och att barnen får hjälpa till i hushållet innan de gör något roligt?
    det behöver inte alls vara något negativt med det, det kan istället vara jättenyttigt ju.

• Tant Green

Jag tror på att bara envisas. Vi höll också på så där länge, men sedan ett par år tillbaka (ni blir hon snart 6 år) så funkar det bra. Nu brukar hon till och med säga t.ex. "efter att du har läst klart tidningen och druckit upp kaffet, kan vi spela spel då?"

• mithrandil

Min son är 2 år och har alltid varit dålig på att vänta.
    Jag har konsekvent sagt till honom som tex att " du får vänta litegrann, jag ska bara göra färdigt disken och sen ska jag hjälpa dig" varje gång han tjatar för att han inte kan vänta på någonting. Man får ständigt påminna honom för han vill ha sina behov tillgodosedda på direkten. Med tiden så börjar han lära sig att vänta litegrann och nu säger han ofta. "när mamma är färdig då får jag vatten". Men samtidigt känner jag att han inte alltid ska behöva vänta på allting. Jag väntar ju inte på honom alltid heller. Jag säger att vi ska äta så då får han komma på direkten. Jag brukar tänka efter om det jag håller på med är så viktigt att han måste vänta, är det det, får han vänta. kan min disk vänta i 3minuter medans jag ger honom ett glas vatten så får disken vänta.

Om man ständigt ber de vänta kan deras brådska bli ännu värre.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Machapuchare

Jag vill rekommendera boken "att säga nej med gott samvete" av Jesper Juul. Mycket bra tips för alla förälder som vill bemöta barnen med respekt!

• Tant Green
    mithrandil skrev 2011-05-25 10:54:41 följande:
    Min son är 2 år och har alltid varit dålig på att vänta.
    Jag har konsekvent sagt till honom som tex att " du får vänta litegrann, jag ska bara göra färdigt disken och sen ska jag hjälpa dig" varje gång han tjatar för att han inte kan vänta på någonting. Man får ständigt påminna honom för han vill ha sina behov tillgodosedda på direkten. Med tiden så börjar han lära sig att vänta litegrann och nu säger han ofta. "när mamma är färdig då får jag vatten". Men samtidigt känner jag att han inte alltid ska behöva vänta på allting. Jag väntar ju inte på honom alltid heller. Jag säger att vi ska äta så då får han komma på direkten. Jag brukar tänka efter om det jag håller på med är så viktigt att han måste vänta, är det det, får han vänta. kan min disk vänta i 3minuter medans jag ger honom ett glas vatten så får disken vänta.

Om man ständigt ber de vänta kan deras brådska bli ännu värre.
    Ja självklart får man höra det lika ofta tillbaks sen... "jag kommer, jag ska bara rita klart den här teckningen först" Men så måste det ju få vara. Oftast. Sen finns det ju vissa situationer när både dottern och jag måste avbryta det vi gör för att något annat är viktigare (som att borsta tänderna eller gå till dagis), men jag tycker det är viktigt att vi båda kan få ha önskemål om vad vi ska göra. Jag kräver inte att hon ska avbryta sin teckning bara för att jag är sugen på att ta en promenad just då, precis som jag vill kunna läsa klart tidningen och dricka upp kaffet innan jag spelar spel med henne.

Det kanske känns extra viktigt för oss eftersom hon kommer förbli ensambarn. Då känns det som att jag måste ta den där rollen som "motstånd" så att hon inte får för sig att hennes önskemål ska gå före alla andras.
  • mithrandil
    Tant Green skrev 2011-05-25 14:29:23 följande:
    Ja självklart får man höra det lika ofta tillbaks sen... "jag kommer, jag ska bara rita klart den här teckningen först" Men så måste det ju få vara. Oftast. Sen finns det ju vissa situationer när både dottern och jag måste avbryta det vi gör för att något annat är viktigare (som att borsta tänderna eller gå till dagis), men jag tycker det är viktigt att vi båda kan få ha önskemål om vad vi ska göra. Jag kräver inte att hon ska avbryta sin teckning bara för att jag är sugen på att ta en promenad just då, precis som jag vill kunna läsa klart tidningen och dricka upp kaffet innan jag spelar spel med henne.

Det kanske känns extra viktigt för oss eftersom hon kommer förbli ensambarn. Då känns det som att jag måste ta den där rollen som "motstånd" så att hon inte får för sig att hennes önskemål ska gå före alla andras.
    Givetvis har du rätt! De ska inte alltid få allting på deras villkor. de behöver ju lära sig konsten att vänta. Tänk annars hur det skulle bli när de blir äldre och i sammanhang där man inte bara kan passa upp på dom.
    Jag tvingar inte alltid min son att göra allt direkt när jag säger till, känner jag att det hinns med så väntar jag tills han är klar med vad han nu gör och jag ger inte honom det han behöver på en gång som han ber om det heller. Har jag något annat som behövs göras, eller som du skriver om jag vill göra färdigt mitt först så får han vänta. Man får ju väga alla situationer lite. Är han väldigt törstig tex så kan jag ju avbryta vad jag gör för att fylla på ett glas vatten åt honom men om han vill att jag ska leka med honom medans jag gör disken så får han ju faktiskt vänta.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Alexi

Jag har en dotter på 2.5 år och hon kan verkligen inte vänta! Hon vill ha som hon vill direkt, i alla lägen. Säger vi att hon måste vänta lite eller så klagar hon, gnäller, skriker, tjatar tills hon får hjälp. Vi blir galna milt sagt. I vilken ålder ska de ha förmågan att vänta, dvs kunna förstå (och acceptera) att någon eller något måste gå före ibland?

• Mylla

Men, kan man inte bara be henne att vänta tyst? Kanske måste visa det också, hur man väntar tyst. Visa det helst innan gnället har börjat, som en slags teater. och påminn om att det är bra och skönt för öronen. Sånt brukar funka på mina barn.

• Alexi
    Mylla skrev 2011-05-29 20:24:28 följande:
    Men, kan man inte bara be henne att vänta tyst? Kanske måste visa det också, hur man väntar tyst. Visa det helst innan gnället har börjat, som en slags teater. och påminn om att det är bra och skönt för öronen. Sånt brukar funka på mina barn.
    Fast hon accepterar ju inte väntandet, liksom. Hon vill ju ha hjälp NUU! Struntar i vad vi håller på med eller anledningen till varför hon måste vänta, hon vill nu.
Svar på tråden hur få henne att vänta?