• Anonym

Obehaglig känsla

Hej, jag har en dotter som är 6 år och som är väldigt troskyldig och naiv. Det märks när hon leker med vissa andra kompisar. Det kan säkert påverka mig och hur jag ser på saker och bla det jag undrar om. Min dotter har en kompis som jag är lite orolig för. När  flickan var 4 år så sträckte hon ut handen och tog hon på min mans jeans där hans mobiltelefon låg och sa "jag känner din snopp". Han blev väldigt obehagligt berörd. Häromdagen var hon hemma hos oss (det var säkert ett år sedan sist) och lekte, flickorna matade fiskarna och hon luktade på fiskmaten och sa till mig att hon tycker det luktar snippa. Jag blev ganska överaskad och frågade hur hon vet hur det luktar men hon bara log.

Jag är kanske helt ute och cyklar men det känna bara inte helt rätt. Jag har tidigare jobbat med barn och tycker att hennes beteende är lite anmärkningsvärt men å andra sidan kan jag vara färgad av hur min dotter är.  Jag skulle verkligen uppskatta din åsikt.

Vänligen/ T

• Svar på tråden Obehaglig känsla
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag förstår verkligen att du reagerar på de saker du beskrivit i ditt mail. Oberoende av hur din dotter är , så är detta inte ett normalt beteende, eller normala kommentarer, för en 6-åring .
    Det finns helt klart anledning att fundera över vad den här flickan varit med om.
    Om man tror eller misstänker att ett barn far illa har vi alla en anmälningsplikt. Man behöver inte veta eller ha bevis bara misstänka... Anmälan görs till socialtjänsten där ni bor. Om ni har kontakt med flickans familj bör ni ta ett samtal med dem och berätta vad ni tänker göra och vad som ligger bakom er anmälan.
    Detta är inte någon lätt uppgift, men kan betyda mycket för den här flickans framtid.
    MVH
    Margit Ekenbark 

• Anonym

Tack för svaret. Jag har en väldigt obehaglig känsla runt det här och inser med ditt svar att jag måste ta tag i det.

• barnpsykologen margit

Hej igen!
    Om det är alltför svårt att prata med familjen kan du också göra anmälan anonymt direkt till socialtjänsten som då blir skyldiga att undersöka flickans förhållanden.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Obehaglig känsla