• Abstinentia

Narkotikapolitik - Cannabis

Hej!
    Jag har inte sökt efter en liknande tråd då jag egentligen inte vill fortsätta en befintlig diskussion, utan skapa min egen tråd med min egen text och utgå från den i eventuella diskussioner.

Jag har märkt mer och mer hur liten kunskapen är angående cannabis bland det svenska folket; vissa personer säger sig inte kunna någonting medan de flesta tror sig veta allt. Jag gör nu en tråd där jag försöker klargöra lite saker och där jag eventuellt kan svara på kommande frågor om drogen.
    Innan jag går på sak vill jag klargöra att jag inte använder drogen och har aldrig använt den, min enda erfarenhet av droger är alkohol, detta leder således till att mina argument baseras på; artiklar, dokumentärer och andra människors erfarenheter. Jag ska dock inte bara prata om själva drogen, utan om politiken kring den och hur stor skada den egentligen utgör för brukare.
    Med det sagt så skulle jag vilja börja.

Ett argument som ofta används av cannabis-motståndare är den s.k. gateway-teorin, teorin grundar sig på att brukaren riskerar att komma i kontakt med tyngre droger och kan hamna i ett missbruk. Gateway-teorin stämmer mycket bra enligt mig, men den utlöses inte av själva drogen utan av den illegala status drogen har.
    Med en illegalisering av cannabis tvingas brukare få tag på drogen på annat håll, detta sker oftast genom langare. Detta medför stora risker och är även orsaken till gateway-teorin.

* Brukaren kommer i kontakt med kriminella människor som erbjuder, eller kanske t.o.m. spetsar cannabiset, med tyngre droger.
    * Langare kan bespruta cannabiset med glas, fiber, sand eller andra hälsofarliga ämnen för att t.ex. få det att väga mer och/eller få det att se bättre och mer potent ut.

Med en legalisering tas den kriminella marknaden bort (med undantag av försäljning till minderåriga) och löser således både gateway-teorin och många skaderisker som en illegalisering utgör.

Sedan vill jag påpeka ännu en hälsorisk vår nuvarande narkotikapolitik utgör. Om myndigheternas och diverse politikers mål är att hjälpa missbrukare och missbrukande ungdomar att få ett bättre liv och komma ifrån knarket, hur kommer det sig att de registrerar dem som kriminella människor och förstör livet för dem? För det första så hjälper det inte ö.h.t., för det andra så är missbrukarna som vill ha hjälp för rädda för att faktiskt söka hjälp p.g.a. straffen och konsekvenserna "hjälpen" kommer att ge.
    Det finns många patienter som upplever att cannabis är det bästa och kanske det enda läkemedlet, ska de bestraffas för att de försöker göra livet enklare? De gör det inte ens för ruset, utan för att det faktiskt hjälper! Sedan så ska det inte spela någon roll ifall man ska använda cannabiset som medicin eller inte, det ska vara en vuxen människas frihet att välja vad han eller hon vill göra med sin kropp (inom vissa gränser givetvis).

Jag tycker att objektiv information ang. cannabis är nödvändig, inte all överdriven skitsnack från Aftonbladet eller alla dessa falska föreläsningar i skolan. Jag kan inte förstå varför politiker, journalister eller t.o.m. polisen ljuger så.
    Det finns forskningar som visar att många av påståendena media och andra cannabis-moståndare kommer med faktiskt är falska, eller väldigt överdrivna. Det finns många artiklar, dokumentärer, studier och forskningar om cannabis och dess positiva respektiva negativa effekter, men varken media, politiker, polismän eller lärare verkar ta till sig det, jag skulle gärna vilja att någon förklarade varför det är såhär. Om någon dessutom tycker att det media och de resterande cannabis-motståndarna påstår är sant, så skulle jag vilja se argument och källor.

Nu orkar inte jag skriva mer för tillfället, så detta får vara en start för tråden. Fråga gärna om det är något ni undrar över och säg för all del till om det är något ni tycker är helt åt helvete med mina resonemang.

--- Artiklar, dokumentärer, studier och forskningar ---

Dokumentärer:

BBC - Horizon - Cannabis: The evil weed?
    Should I smoke dope?
    In pot we trust
    The Union (kan vara ganska vinklad)
    Waiting to Inhale
    Don't forget Run From the Cure
    American Drug War
    Grass - The History of Marijuana
    The Emperor of Hemp
    Super High Me

Artiklar:

swecan.org/index.php
    www.newscientist.com/search&query=marijuana
    www.drugwarfacts.org/cms/
    www.maps.org/home/
    www.thegooddrugsguide.com/

• Svar på tråden Narkotikapolitik - Cannabis
  • köttgryta
    FlamingRed skrev 2011-06-19 12:16:51 följande:
    Eller om det bara går emot din erfarenhet, som du skriver,

"jag har svårt och begripa något av det du skriver eftersom min erfarenhet är den motsatta"
    jag tror nog att alla anser att någon måste kunna förklara för att man skall svälja vad personen säger

säger du så här "så här är det" utan att kunna förklara varför och hur, då får du nog förvänta dig att folk inte tar dig på allvar
  • FlamingRed
    köttgryta skrev 2011-06-19 12:19:31 följande:
    Det där är en påhittad tes av dig. Dessa blyga hade förmodligen aldrig gått ut och festat utan droger
    Fast det är knappast något långsökt i "tesen" att bekymmer man hanterar med droger vore bättre att hantera på annat sätt.
  • köttgryta
    FlamingRed skrev 2011-06-19 14:17:24 följande:
    Fast det är knappast något långsökt i "tesen" att bekymmer man hanterar med droger vore bättre att hantera på annat sätt.
    Jo den är långsökt eller så är man mycket okunnig om hur mäniskor fungerar samt totalt okunnig i ämnet droger
  • FlamingRed
    köttgryta skrev 2011-06-19 14:30:39 följande:
    Jo den är långsökt eller så är man mycket okunnig om hur mäniskor fungerar samt totalt okunnig i ämnet droger
    Kanske är tvärt om då, det krävs nog en hel del insikt om både människans psykologi/kultur, och hur sinnesförändrande psykologiskt beroendeframkallande droger fungerar, för att kunna förstå varför människan behöver träna sitt sinne på samma sätt som sin fysik för att må bra.

Med denna kunskap förstår man också att genvägar fungerar lika dåligt både för fysisk och psykisk hälsa i längden.

• FlamingRed
    köttgryta skrev 2011-06-19 14:30:39 följande:
    Du påstår alltså att tankar kring nykterhet och dess fördelar är "långsökta"?
  • FlamingRed
    köttgryta skrev 2011-06-19 12:15:10 följande:
    som ett annat problem
    Varför tog du upp "ett annat problem" i denna debatt,  som svar på ett konkret symptom i debatten jag påpekade?
  • carnitas01

Flaming Red du har väldigt svårt att hålla dig till politiken i frågan :p
    Utan flummar ut som den värsta flummaren, och ibland får jag känslan att du inte ens själv fattar vad du säger. ;)

• FlamingRed
    carnitas01 skrev 2011-06-19 15:22:18 följande:
    Utan flummar ut som den värsta flummaren, och ibland får jag känslan att du inte ens själv fattar vad du säger. ;)
    Till med försvar var det köttgrytan som tog upp stickspåret igen, men jo, jag har svårt att inte hoppa på det stickspåret.

Fast jag fattar vad jag säger och menar, och kämpar på bäst jag kan för att beskriva det för andra.
  • FlamingRed
    Flum = abstrakta och indirekta skeenden.

Kan vara svåra att följa. :)
  • FlamingRed
    Man kan ju likna drogbruk med tex att sälja sexuella tjänster. Häng med.

I båda fallen är det ofarligt att bruka sex, och bruka drogen. Dvs så länge man gör det rimligt, skyddar sig, osv osv.

Prostitution i praktiken har dock en mängd konsekvenser, individer som far illa av det trots att dom "valt" själva, utomstående människor som driver på prostitution för att tjäna pengar, torskar som "provar" för att det är lagligt osv osv.

På samma sätt kan faktiskt droger ha konsekvenser som inte är direkt från ev skador av substansen.

I båda fallen finns stora problem med att förbjuda akten, eller drogen som sådan. Men i inget av fallen är det självklart att i stället släppa det fritt och låta en marknad uppstå.

Snarare är det så att juridiken bör ändras för ett fortsatt minskande av droger och prostitution, en juridik som dock inte hindrar den personliga friheten. Det bör vara lagligt att både ha sex och röka en pryl man äger. Men allt runt omkring bör förbjudas och bekämpas trots allt.
  • carnitas01
    FlamingRed skrev 2011-06-19 15:25:41 följande:
    Till med försvar var det köttgrytan som tog upp stickspåret igen, men jo, jag har svårt att inte hoppa på det stickspåret.

Fast jag fattar vad jag säger och menar, och kämpar på bäst jag kan för att beskriva det för andra.
    Vi får hoppas det ;)
    FlamingRed skrev 2011-06-19 15:26:18 följande:
    Flum = abstrakta och indirekta skeenden.

Kan vara svåra att följa. :)
    Ibland så fattar jag en del :D
    FlamingRed skrev 2011-06-19 15:41:25 följande:
    Man kan ju likna drogbruk med tex att sälja sexuella tjänster. Häng med.

I båda fallen är det ofarligt att bruka sex, och bruka drogen. Dvs så länge man gör det rimligt, skyddar sig, osv osv.

Prostitution i praktiken har dock en mängd konsekvenser, individer som far illa av det trots att dom "valt" själva, utomstående människor som driver på prostitution för att tjäna pengar, torskar som "provar" för att det är lagligt osv osv.

På samma sätt kan faktiskt droger ha konsekvenser som inte är direkt från ev skador av substansen.

I båda fallen finns stora problem med att förbjuda akten, eller drogen som sådan. Men i inget av fallen är det självklart att i stället släppa det fritt och låta en marknad uppstå.

Snarare är det så att juridiken bör ändras för ett fortsatt minskande av droger och prostitution, en juridik som dock inte hindrar den personliga friheten. Det bör vara lagligt att både ha sex och röka en pryl man äger. Men allt runt omkring bör förbjudas och bekämpas trots allt.
    Nu är jag ju av uppfattningen att ha prostution olagligt är nått som inte funkar alls.
    Prostutionen existar lika bra ändå, dock med horribla villkor för för den som säljer sex.
    Och behöver vi tillägga att även denna marknaden har vi lämnat över till de kriminellanärverken.

Dock så är detta en helt annan diskussion och helt säkert det finns 1000 trådar om ämnet här ;)

Ska bli intressant hur politiken ändrar sig i SE när en del USA stater legaliserar cannabis.
    Vi har ju historiskt sett följt allt som hänt om droger i USA här i SE.
    Var ju tom nära att vi röstade igenom alkoholförbudet, det hade ju blivit en intressant historia att studera om det hade hänt.
  • köttgryta
    FlamingRed skrev 2011-06-19 15:41:25 följande:
    Woow, hejda dig lite. Du kopplar ihop saker med tärning, precis som korkade politiker.
    Man tror att man förstår problemen även om man är helt ute och cyklar
  • FlamingRed
    köttgryta skrev 2011-06-19 16:38:44 följande:
    Woow, hejda dig lite. Du kopplar ihop saker med tärning, precis som korkade politiker.
    Man tror att man förstår problemen även om man är helt ute och cyklar
    Det var en liknelse, inte en "hopkoppling"....
  • Tom Araya
    Även lite cannabis stör hjärnfunktioner

Ny forskning visar att även de som bara röker cannabis ibland ligger i farozonen för deformationer i hjärnan.

Även de som bara röker cannabis ibland ligger i farozonen för beroende och skadliga effekter. I en studie har 20 unga vuxna med ett relativt lågt användande av cannabis magnetröntgats för att se vilka områden som påverkas i hjärnan.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/aven-lite-cannabis-stor-hjarnfunktioner%3Apd%3Any%3A20160425%3Aaven-lite-cannabis-stor-hjarnfunktioner%3Anyh

• Crash Man
    Tom Araya skrev 2016-04-27 00:19:54 följande:

Ny forskning visar att även de som bara röker cannabis ibland ligger i farozonen för deformationer i hjärnan.
    Även de som bara röker cannabis ibland ligger i farozonen för beroende och skadliga effekter. I en studie har 20 unga vuxna med ett relativt lågt användande av cannabis magnetröntgats för att se vilka områden som påverkas i hjärnan.

www.svt.se/nyheter/vetenskap/aven-lite-cannabis-stor-hjarnfunktioner%3Apd%3Any%3A20160425%3Aaven-lite-cannabis-stor-hjarnfunktioner%3Anyh
    Även om allt det där är sant ser jag det inte som en anledning att låta cannabis vara olagligt. I egenskap av sann liberal anser jag att människan ska vara fri att göra vad man vill med sin egen kropp. Vill jag röka mig dum i huvudet så är det mitt beslut. Det är inte statens skyldighet att skydda folk från sig själva. Många andra riskbeteenden är tillåtna. Det är fritt fram att äta sig 200 kilo tjock, det är fullt lagligt att turista i Syrien och det finns ingen som hindrar en att hoppa bungyjump med tunn lina.

Att förbjuda vissa riskbeteenden men tillåta andra känns aningen hycklande.
  • Digestive
    FlamingRed skrev 2011-06-19 15:26:18 följande:
    Jag må vara liberal i den här frågan men jag uppskattar FlemingRed:s ton i debatten. Tänk om, tänk om samtliga icke liberala berörde ämnesdebatten lika skarpt och respektfullt! - det hade get så mycket.

Med det sagt så uppskattar jag givetvis Crash Man:s ihärdiga arbete i dessa sociala frågor, därtill.
    Crash Man skrev 2016-04-27 08:53:15 följande:
    Om vi börjar med att lita på varandra som människor så lär vi hitta en gemensam och nyttig grund. Om vi dock inbillar oss att den ena parten är hjärnskadad så blir debatten väldigt knepig i praktiken.
  • Digestive
    Tom Araya skrev 2016-04-27 00:19:54 följande:

Det vill säga att även en djupare förståelse för musik "deformerar" hjärnan - bevisligen. Här talar vi inte om någon slags "mätning" utan om vad vi faktiskt kan konstatera, med ögat, är en "deformation" mot en icke utsatt hjärna - man kan alltså se skillnaden med blotta ögat, mellan en hjärna med gehör samt icke gehör.

Tänk er!! - hade inte musik funnits så hade inte vår hjärna varit "deformerad"! Det är nog bäst att vi inte gör någonting annat än att arbeta tills vi dör.

Man ska inte dra slutsatser ur varsel som man inte kan redogöra för! - Varför Tom Araya ska ha all heder - för vederbörande presenterar enbart nya rön! - utan att berätta för hela världen hur vi bör förhålla oss till dessa.
Svar på tråden Narkotikapolitik - Cannabis