Finesse skrev 2011-05-21 10:19:49 följande:
Byter stol på en gång isf.. det lät på dig att det inte var några problem nu utan att ni ska byta till hösten, då förstod jag det som för att han fyller 4 år då.
Dottern är 1 månad yngre än din, väger 16-17 kg och är 100 cm lång (var det i mars) hon sitter i en hi-way utan problem.. har tw mindre bälte?
Hade det funkat att sitta bakåt längre så skulle han gärna få göra det! Just nu går bältet ganska precis att knäppa. Räknar med att han växer lite till tills i höst o dessutom kommer det lite tjockare kläder på det, så jag räknar med att det blir dax att byta till hösten. Så det har inget med åldern att göra.
Vet inte om det e olika långa bälten men tyvärr börjar det iaf bli för kort för sonen.
FrkJenny skrev 2011-05-21 11:19:28 följande:
Nej, men barn har ju olika lång överkropp så det är inte lätt att jämföra.
Min femåring är 109-110 cm (18-19 kg) och vi har precis fått höja bältet till högsta läget i Twowayen. Bakåtvänt, förstås. En treåring som inte ens är en meter borde ha ganska gott om plats.
Han har ganska lång överkropp, kan kanske vara det som gör skillnad. Målet när vi köpte stolen va ju att den skulle räcka betydligt längre men tyvärr...
cicci85 skrev 2011-05-21 12:12:16 följande:
Det var konstigt, min 2-åring är 99 cm och jag har inte ens tänkt på att bältena skulle vara korta i nån av hans stolar...
Till äldsta barnet vet jag att AG duoflex hade trängre sele än Twowayen men inte så det blev några problem att knäppa det. Så jag har inget bättre tips än twowayen, den funkade som sagt utan problem till sonen tills han va 118 cm och 25 kg.
kan det bero på hur gammal stolen är? Vår TW var från -06...
Men är problemet att det är trångt att få på bältet, att remmarna är för korta eller att det hamnar under axlarna trots att det är på högsta läget?
Nu har vi bältena i högsta läget o då hamnar det ovanför axlarna, men det e inte mkt att spela på när man ska knäppa. Får dra ganska mkt.
Köpte stolen förra sommaren så den borde ju räknas som ganska ny.