• FamHull

Bästa framåtvända bilbarnstolen?

Tänkte till hösten vända sonen framåt o skulle vilja ha tips på en bra bilstol.
    Den vi har nu, en Britax Two-Way, går visserligen att vända framåt men jag gillar ändå inte riktigt dom kombinerade stolarna. I alla fall inte när dom vänds framåt. Framförallt vill jag att den ska ha bältesreglerare så att han slipper få bältet över halsen eller dyl.

• Svar på tråden Bästa framåtvända bilbarnstolen?
  • FamHull
    Finesse skrev 2011-05-21 10:04:17 följande:
    Precis.. det gäller ju bara att vilja Vissa tycker ju att det ser obekvämt ut för barnen och barnen klagar inte men föräldrarna tycker så mkt.. å det blir trångt för föräldrarna oxå.. osv.. i min släkt är det bara Ebba som är över 3 år och sitter bakåtvänt.. märkligt men sant.. å det är av 10 barn.. så 1/10 mellan 2-5 år sitter alltså bakåtvänd.. tragiskt.

TS: Hur lång är han?  
    Ni får tro vad ni vill om min/våran vilja...

Vet helt ärligt inte hur lång han e nu, men han va 99,7 cm i nov o har växt en del sen dess. Jag har heller inte sagt att han klagar, o inte e det trångt för oss att sätta fast honom. Men vad gör man när bältet inte når över axlarna på honom?!
  • Finesse
    FamHull skrev 2011-05-21 10:14:19 följande:
    Ni får tro vad ni vill om min/våran vilja...

Vet helt ärligt inte hur lång han e nu, men han va 99,7 cm i nov o har växt en del sen dess. Jag har heller inte sagt att han klagar, o inte e det trångt för oss att sätta fast honom. Men vad gör man när bältet inte når över axlarna på honom?!
    Byter stol på en gång isf.. det lät på dig att det inte var några problem nu utan att ni ska byta till hösten, då förstod jag det som för att han fyller 4 år då.

Dottern är 1 månad yngre än din, väger 16-17 kg och är 100 cm lång (var det i mars) hon sitter i en hi-way utan problem.. har tw mindre bälte? 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • FrkJenny
    Finesse skrev 2011-05-21 10:19:49 följande:
    Dottern är 1 månad yngre än din, väger 16-17 kg och är 100 cm lång (var det i mars) hon sitter i en hi-way utan problem.. har tw mindre bälte? 
    Nej, men barn har ju olika lång överkropp så det är inte lätt att jämföra. 
    Min femåring är 109-110 cm (18-19 kg) och vi har precis fått höja bältet till högsta läget i Twowayen. Bakåtvänt, förstås. En treåring som inte ens är en meter borde ha ganska gott om plats.
  • cicci85
    FamHull skrev 2011-05-21 10:08:44 följande:
    Då får ni gärna tipsa om en stol med långa bälten för som sagt e det knappt att det går att knäppa nu när han har t-shirt o tunna byxor.
    Det var konstigt, min 2-åring är 99 cm och jag har inte ens tänkt på att bältena skulle vara korta i nån av hans stolar...
    Till äldsta barnet vet jag att AG duoflex hade trängre sele än Twowayen men inte så det blev några problem att knäppa det. Så jag har inget bättre tips än twowayen, den funkade som sagt utan problem till sonen tills han va 118 cm och 25 kg.

kan det bero på hur gammal stolen är? Vår TW var från -06...

Men är problemet att det är trångt att få på bältet, att remmarna är för korta eller att det hamnar under axlarna trots att det är på högsta läget?
  • FamHull
    Finesse skrev 2011-05-21 10:19:49 följande:
    Byter stol på en gång isf.. det lät på dig att det inte var några problem nu utan att ni ska byta till hösten, då förstod jag det som för att han fyller 4 år då.

Hade det funkat att sitta bakåt längre så skulle han gärna få göra det! Just nu går bältet ganska precis att knäppa. Räknar med att han växer lite till tills i höst o dessutom kommer det lite tjockare kläder på det, så jag räknar med att det blir dax att byta till hösten. Så det har inget med åldern att göra.

Vet inte om det e olika långa bälten men tyvärr börjar det iaf bli för kort för sonen.
    FrkJenny skrev 2011-05-21 11:19:28 följande:
    Nej, men barn har ju olika lång överkropp så det är inte lätt att jämföra. 
    Min femåring är 109-110 cm (18-19 kg) och vi har precis fått höja bältet till högsta läget i Twowayen. Bakåtvänt, förstås. En treåring som inte ens är en meter borde ha ganska gott om plats.
    Han har ganska lång överkropp, kan kanske vara det som gör skillnad. Målet när vi köpte stolen va ju att den skulle räcka betydligt längre men tyvärr...
    cicci85 skrev 2011-05-21 12:12:16 följande:
    Det var konstigt, min 2-åring är 99 cm och jag har inte ens tänkt på att bältena skulle vara korta i nån av hans stolar...
    Till äldsta barnet vet jag att AG duoflex hade trängre sele än Twowayen men inte så det blev några problem att knäppa det. Så jag har inget bättre tips än twowayen, den funkade som sagt utan problem till sonen tills han va 118 cm och 25 kg.

kan det bero på hur gammal stolen är? Vår TW var från -06...

Men är problemet att det är trångt att få på bältet, att remmarna är för korta eller att det hamnar under axlarna trots att det är på högsta läget?
    Nu har vi bältena i högsta läget o då hamnar det ovanför axlarna, men det e inte mkt att spela på när man ska knäppa. Får dra ganska mkt.

Köpte stolen förra sommaren så den borde ju räknas som ganska ny.
  • Cecci78

jag tror det har med standarden att göra, de får inte göra hur långa bälten som helst för då är de inte godkända längre. Ni har dragit ut det så långt det går väl innan ni knäpper det?

Som sagt så går det inte att jämföra stolar o barn eftersom det är annat som spelar in men min pojk är 123 cm och nu när han bara haft tunn tröja i stolen är det ganska rymligt fortfarande vad gäller bältet, han skulle dock aldrig kunna sitta med jacka men det är inte heller att rekommendera, vi har kört på vindfleece i vinter i bilen.

• Dr Mupp

När det gäller framåtvänt så är mitt tips att ta med bil och barn till affären och testa er fram, stolarna sitter olika bra i olika bilar. Vi har tex två oliak stolar och i svärmors bil sitter akta stolen kanonbra men Motherchoice stolen sitter konstigt. I mina föräldrars bil är det tvärtom. Aktan känns nästan vinglig medan mothers choicen blir stabil och bra.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Yinsan
    Finesse skrev 2011-05-21 09:17:24 följande:
    Jag skulle nog köpa en britax adventure, just nu är dom på rea på barnens hus, för den är lätt och verkar inte ta alltför stor plats i bilen, men samtidigt har den bra sidoskydd och huvudskydd.

En bältestol med isofix rekommenderas inte av VTI eftersom i vissa bilmodeller kan bilbältet hamna helt fel över barnets kropp. 
    Var hittar du den infon?? försökte hitta den själv men misslyckades. Aldrig hört innan, snarare tvärt om att isofixen är mer rekomenderad för att stolens vikt inte hamnar på barnet vid en ev krock.
  • Finesse

Det finns inte utlagt ännu, men chefen på testlabbet på vti sa det till mig när jag pratade med honom i telefonen. Just nu skriver dom ihop nya rev.regler så då kommer det att komma med. Isofix är framtaget av vti och är endast till för bakåtvanda stolar. I vissa bilmodeller hamnar bältet rätt men i andra blir det helt fel. Dessutom sa han att man ska flytta ut stolen eller om det var in efter em viss ålder och det funkar inte om den sitter fast. Jag vet att det låter virrigt men jag ska maila honom så kan han skriva ner förklaringen på ett bättre sett.

• Yinsan

"Bältet hamnar fel" tolkade jag som axelbältet och det går ju i klykan så hur kan det hamna fel tänkte jag. Det är ju sant att det finns stolar där man ändrar bredden på höften och då kanske midjebältet hamnar lit fel när det finns isofix eftersom det inte går att reglera bredden på de stolarna.
    Åh andra sidan så tror jag ändå att vinsten med att stolens vikt inte hamnar på barnet vinner med isofix än utan eftersom midjebältet trots allt går över låren istället för midjan, bara att det är lite bredare.

Du får gärna svara igen om du får något svar från VTI.

• Finesse

Självklart svarar jag så fort han skriver nåt. Men jag mailar ikväll.

Svar på tråden Bästa framåtvända bilbarnstolen?