• Dididi

Könsneutrala leksaker

Hur viktigt är det med könsneutrala leksaker?

Hur tänker ni när ni skall köpa leksaker till era barn köper ni helst rosa till flickor och blått till pojkar? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Könsneutrala leksaker
  • LucyStacy
    Boothwalker skrev 2011-05-22 02:40:17 följande:
    Finns väl många dockor som har tygkropp. Och som inte har nåt markerat kön. Och de har inte underbyxor. Stör det egentligen?
    Nejnej, det stör inte alls. Men det lät så roligt. Ett neutralt kön, typ. Hur ser ett sådant ut? Skulle vara ganska kul att själv har mellan benen.
  • GalvaG

Nej, jag har aldrig köpt något könsneutralt och jag kommer heller aldrig att göra det.

Mina barn har leksaker av alla de slag och de leksaker de har fått har de önskat sig och tycker är roliga.
    Det är både dockor, teserviser, bilar,  tåg, båtar, utklädningskläder av alla de slag, snickarlådor osv. 
    12 åringen ratar dock alla  leksaker nu och tjatar bara om smink och kläder, vilket hon han glömma. 

• Thursday
    GalvaG skrev 2011-05-22 09:18:09 följande:
    Nej, jag har aldrig köpt något könsneutralt och jag kommer heller aldrig att göra det.

Mina barn har leksaker av alla de slag och de leksaker de har fått har de önskat sig och tycker är roliga.
    Det är både dockor, teserviser, bilar,  tåg, båtar, utklädningskläder av alla de slag, snickarlådor osv. 
    12 åringen ratar dock alla  leksaker nu och tjatar bara om smink och kläder, vilket hon han glömma. 
    Vad är motsatsen till könsneutralt? Könsbundet? Så du har bara köpt leksaker som är typiska för ett visst kön. Säg mig... vilket kön hör utklädningskläder till?
  • sophialicious
    SjälvaJag skrev 2011-05-21 16:43:13 följande:
    Då är det din uppgift som förälder att säga att sanningen, att leksakerna är till för alla. Man behöver väl inte sätta killarna vid rosa lego och tjejer vid spindelmannen "bara för att"
    Då kanske dina barn tror att rosa lego bara är till för killar och spindelmannen för tjejer. Barn är inte dumma, de vet nog att man kan leka med allt.
  • älskarlivet81

Tycker det är fånigt att allt ska vara så könsneutralt.. Kan nte barn få leka med det de vill? Jag lekte t.ex. nästan enbart med bilar när jag var liten.. Vi kommer erbjuda vår dotter både dockor och bilar, vill hon sen leka med dockor kommer vi inte tvinga henne att leka med bilar bara för att..

• Milkina cerka

Svarar ja, för här finns och har "alltid" funnits leksaker av a l l a  slag till alla tre barnen.

*´¨`*Se! Kvällningen kommer purpurmjuk för att i höjden lyfta stjärnehimlens duk*´¨`*
  • Sheldon

Alla leksaker är "könsneutrala". Alla barn kan leka med allt (åldern kan dock ha betydelse...)

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Villimey

Svar JA det är hyfsat neutralt men lite övervikt åt det typiskt pojkiga eftersom familj och vänner har köpt många bilar och andra fordon.

• Pemmel

Jag skiter fullkomligt i leksakernas färg eller könet på barnet på kartongen. Tycker detta är så otroligt tramsigt. Mitt barn leker med det hon vill och det är min uppgift att se till att hon vet att alla leksaker är ok att leka med oavsett färg, kön osv.

• Superbia
    GalvaG skrev 2011-05-22 09:18:09 följande:

Är det för ungt att sminka sig när man är 12 menar du?
    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Superbia

Tycker att leksaker överlag är ganska tråkiga faktiskt. Mina killar har fått rätt mycket bilar och liknande i present osv (själv har jag nog inte köpt några bilar tror jag), vilket jag tycker är tråkigt. Vad gör man med en bil liksom? De är inte så gamla än, utan har ganska nyligen lärt sig att man kan göra något annat med saker än att bara banka dom i golvet, men det ska bli spännande att se sen när de blir lite större vad de intresserar sig för. Jag är mer inne på banan att de ska ha alla möjliga alternativ och sedan välja det de tycker är roligt. Är dock väldigt allergisk mot alla såna där "trendleksaker"; Bilar, Toy Story, Ben10 och allt vad det heter.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Butterscotch
    Milkina cerka skrev 2011-05-22 09:27:31 följande:
    Svarar ja, för här finns och har "alltid" funnits leksaker av a l l a  slag till alla tre barnen.
    Sheldon skrev 2011-05-22 09:30:18 följande:
    Alla leksaker är "könsneutrala". Alla barn kan leka med allt (åldern kan dock ha betydelse...)
    Jag håller med!
  • Bling1975

Ja! Men med det menar jag inte att man inte ska ha dockor, bilar mm utan bara att de inte behöver vara övertydliga och skriva barnen på näsan om vem de är avsedda för. (Såg t ex en serie med köks- och städutrustning för barn som var helt i rosa och det stod "girl" med små blommor på allt - tack men nej tack.) Mina barn kommer att få alla möjliga leksaker i alla möjliga färger.

Stitch längtar efter Lilo
  • Boothwalker
    LucyStacy skrev 2011-05-22 09:12:36 följande:
    Nejnej, det stör inte alls. Men det lät så roligt. Ett neutralt kön, typ. Hur ser ett sådant ut? Skulle vara ganska kul att själv har mellan benen.
    =)
    ♪♫♪ Ajv siin vat aj chous änd ajv siin vat aj niid, änd dät is enaff, tu vant mår vud bi griid. ♪♫
  • Nifelheim

Ehm.. Jag köper inte direkt könsneutrala leksaker, men däremot har min son mängder av både dockor, barbie och bilar och lego (både Belville-lego, vanligt konstruktionslego och "star wars" lego etc). Han är en VÄLDIGT omhändertagande liten kille som har en "bebis" som han aldrig någonsin glömmer bort. Matar, byter kläder och tar hand om varje dag och när han blir stor ska han bli pappa till bebisen säger han Han leker massor med sina dinosaurier och sitt polis- och brandmanslego också. Så så särskilt könsneutralt är det inte, men han erbjuds alla varianter av leksaker och Peppar, peppar har dagis än så länge inte lyckats förstöra hans öppna sinne.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Villimey
    Superbia skrev 2011-05-22 10:03:13 följande:
    Tycker att leksaker överlag är ganska tråkiga faktiskt. Mina killar har fått rätt mycket bilar och liknande i present osv (själv har jag nog inte köpt några bilar tror jag), vilket jag tycker är tråkigt. Vad gör man med en bil liksom? De är inte så gamla än, utan har ganska nyligen lärt sig att man kan göra något annat med saker än att bara banka dom i golvet, men det ska bli spännande att se sen när de blir lite större vad de intresserar sig för. Jag är mer inne på banan att de ska ha alla möjliga alternativ och sedan välja det de tycker är roligt. Är dock väldigt allergisk mot alla såna där "trendleksaker"; Bilar, Toy Story, Ben10 och allt vad det heter.
    Jag undrade också hur man lekte med bilar men nu har jag lärt mig. Man kan ordna alla bilar i en bilkö, det händer olyckor och bärgningsbilen, ambulans och brandbilen måste rycka ut, bilarna måste servas och tvättas i handfatet, alla smådockor åker ju buss, tåg eller bil, i duplo bygger man garage, busshållplatser och olika ställen som bilarna kan köra till och så vidare in i fantasin...
  • Caranlachiel

Jag tyckte det här var en konstig fråga. Det finns otroligt mycket könsneutrala leksaker, allt är inte blått och rosa. Och svaret är givetvis ja.

Jag köpte t.ex. en pedagogisk tavla till min mans brorson i present, där man lär sig knyta, knäppa knappar, dra upp blixtlås m.m. Totalt könsneutral. Hur enkelt som helst att hitta könsneutrala grejer. Jag tänker inte ens på det faktiskt.

BF 16 november
Svar på tråden Könsneutrala leksaker