Könsneutrala leksaker
Hur viktigt är det med könsneutrala leksaker?
Hur tänker ni när ni skall köpa leksaker till era barn köper ni helst rosa till flickor och blått till pojkar?
Hur viktigt är det med könsneutrala leksaker?
Hur tänker ni när ni skall köpa leksaker till era barn köper ni helst rosa till flickor och blått till pojkar?
Nej, jag har aldrig köpt något könsneutralt och jag kommer heller aldrig att göra det.
Mina barn har leksaker av alla de slag och de leksaker de har fått har de önskat sig och tycker är roliga.
Det är både dockor, teserviser, bilar, tåg, båtar, utklädningskläder av alla de slag, snickarlådor osv.
12 åringen ratar dock alla leksaker nu och tjatar bara om smink och kläder, vilket hon han glömma.
Tycker det är fånigt att allt ska vara så könsneutralt.. Kan nte barn få leka med det de vill? Jag lekte t.ex. nästan enbart med bilar när jag var liten.. Vi kommer erbjuda vår dotter både dockor och bilar, vill hon sen leka med dockor kommer vi inte tvinga henne att leka med bilar bara för att..
Svarar ja, för här finns och har "alltid" funnits leksaker av a l l a slag till alla tre barnen.
Alla leksaker är "könsneutrala". Alla barn kan leka med allt (åldern kan dock ha betydelse...)
Svar JA det är hyfsat neutralt men lite övervikt åt det typiskt pojkiga eftersom familj och vänner har köpt många bilar och andra fordon.
Jag skiter fullkomligt i leksakernas färg eller könet på barnet på kartongen. Tycker detta är så otroligt tramsigt. Mitt barn leker med det hon vill och det är min uppgift att se till att hon vet att alla leksaker är ok att leka med oavsett färg, kön osv.
Tycker att leksaker överlag är ganska tråkiga faktiskt. Mina killar har fått rätt mycket bilar och liknande i present osv (själv har jag nog inte köpt några bilar tror jag), vilket jag tycker är tråkigt. Vad gör man med en bil liksom? De är inte så gamla än, utan har ganska nyligen lärt sig att man kan göra något annat med saker än att bara banka dom i golvet, men det ska bli spännande att se sen när de blir lite större vad de intresserar sig för. Jag är mer inne på banan att de ska ha alla möjliga alternativ och sedan välja det de tycker är roligt. Är dock väldigt allergisk mot alla såna där "trendleksaker"; Bilar, Toy Story, Ben10 och allt vad det heter.
Ja! Men med det menar jag inte att man inte ska ha dockor, bilar mm utan bara att de inte behöver vara övertydliga och skriva barnen på näsan om vem de är avsedda för. (Såg t ex en serie med köks- och städutrustning för barn som var helt i rosa och det stod "girl" med små blommor på allt - tack men nej tack.) Mina barn kommer att få alla möjliga leksaker i alla möjliga färger.
Finns det leksaker som inte är könsneutrala?
Ehm.. Jag köper inte direkt könsneutrala leksaker, men däremot har min son mängder av både dockor, barbie och bilar och lego (både Belville-lego, vanligt konstruktionslego och "star wars" lego etc). Han är en VÄLDIGT omhändertagande liten kille som har en "bebis" som han aldrig någonsin glömmer bort. Matar, byter kläder och tar hand om varje dag och när han blir stor ska han bli pappa till bebisen säger han Han leker massor med sina dinosaurier och sitt polis- och brandmanslego också. Så så särskilt könsneutralt är det inte, men han erbjuds alla varianter av leksaker och Peppar, peppar har dagis än så länge inte lyckats förstöra hans öppna sinne.
Jag tyckte det här var en konstig fråga. Det finns otroligt mycket könsneutrala leksaker, allt är inte blått och rosa. Och svaret är givetvis ja.
Jag köpte t.ex. en pedagogisk tavla till min mans brorson i present, där man lär sig knyta, knäppa knappar, dra upp blixtlås m.m. Totalt könsneutral. Hur enkelt som helst att hitta könsneutrala grejer. Jag tänker inte ens på det faktiskt.