• Druid

Är homosexualitet lika normalt som heterosexualitet?

I ett flertal diskussioner så hävdar en del personer att homosexualitet är fullt normalt, ja rentav lika normalt som heterosexualitet. Jag och en del andra anser dock att så inte är fallet, utan att homosexualitet inte är normalt. Trots allt så är ju det grundläggande med sexualiteten, eller könsdriften, att reproducera sig, vilket homosexuella inte kan göra med sin partner.

Därför vore det intressant att se hur utslaget blir i en omröstning. Jag kan dock passa på att tillägga att jag med min åsikt att homosexualitet inte är normalt, inte på något sätt och vis anser att homosexuella personer är omoraliska, eller att de bör utsättas för förföljelser eller dylikt. Homofobi har ingenting med den här omröstningen att göra.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är homosexualitet lika normalt som heterosexualitet?
  • Johan70

Homosexualitet är per definition inte normalt, eftersom det är en minoritet av människorna som är homosexuella.

Däremot är det helt okej att vara homosexuell. Det är inget fel att avvika från normen.

Det är däremot fel att säga att något är fel bara för att det må vara onormalt.

• Toboas
    Johan70 skrev 2011-10-29 10:57:06 följande:
    Homosexualitet är per definition inte normalt, eftersom det är en minoritet av människorna som är homosexuella.

Däremot är det helt okej att vara homosexuell. Det är inget fel att avvika från normen.

Det är däremot fel att säga att något är fel bara för att det må vara onormalt.
    I så är det alltså bara ögonfärgen brun som är normal eftersom alla andra färger innehas av minoriteter.

Eller för att dra det ett steg längre, oavsett vilket bilmärke du har på din bil så är det onormalt eftersom det inte finns någon majoritet på den marknaden.
  • Johan70
    Toboas skrev 2011-10-29 19:46:27 följande:
    I så är det alltså bara ögonfärgen brun som är normal eftersom alla andra färger innehas av minoriteter.

Eller för att dra det ett steg längre, oavsett vilket bilmärke du har på din bil så är det onormalt eftersom det inte finns någon majoritet på den marknaden.
    Ja, precis.
  • hallencreutz89

normalt innebär ju att något följer normen, alltså någon som är som de flesta andra eller något som är som de flesta andra. Homosexuella är trots allt en minoritet i samhället och därmed så är inte det normala att vara homosexuell, sen betydre inte det att man är sämre för man är homosexuell

• bögfamiljen

så samer är inte normala?

• HäckHäxan
    bögfamiljen skrev 2011-10-30 08:16:17 följande:
    så samer är inte normala?
    Hur kom samer in i bilden eller tänkte du att de är en minoritet bland folkslag?
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • bögfamiljen

de är ju en minoritet dvs onormala

• HäckHäxan
    bögfamiljen skrev 2011-10-30 10:35:21 följande:
    de är ju en minoritet dvs onormala
    Ahh men då var jag på rätt tanke då
    Jag fäktas gärna med väderkvarnar! Hur fan skall ni andra annars få rent mjöl i påsen?
  • rlevitte

Ord är knepiga, eller hur?  Ordet "normal" är bland annat synonymt med "bruklig" ("vanlig"), men används på ett helt annat värderande sätt än t.ex. "vanlig" gör.  I mångas öron är "normal" och "onormal" värderande ord i stil med "bra" och "dålig" (en del verkar nästa göra dessa till synonym), medan "vanlig" och "ovanlig" inte är det.

Det är något att fundera på då man frågar sig om ovanligare sexuella preferenser är "normala" eller "onormala", vad är det vi egentligen säger, vad är det för värdering vi lägger bakom orden?

Mvh
    Richard 

• bögfamiljen

Ordet normal handlar om organismer och mekanismer och kan nog inte användas när man pratar om människor.

• rlevitte

Mnjaaa, alltså, i sin absolut skarpaste definition så handlar normal om matematik!   

• grisen

frågan handlar mer om vad ett visst ord betyder istället för om sexualiteten hos människan. "om något inte är roligt så måste det vara oroligt" här vill jag hävda att 50öre faktiskt nästan är en miljon kronor. Det är lika vanligt att träffa en kvinna i djungeln som ovanligt ofta i träffen med en man.

• Speak up

Beror ju som sagt på vad som menas med ordet "normalt".
    Jag själv är av åsikten att homosexualitet är ganska normalt då ca 10% av jordens befolkning är homosexuella. (Oavsett världsdel eller religion.)

Däremot är ju inte homosexualitet (10%) alls lika vanligt som heterosexualitet (90%), men det säger ju sig självt.

• hahokej

jag är själv gay och..hmm  att vara bög är inte riktigt lika normalt som att vara hetero men bara för man är bög betyder det att man är en sämre person.. tänk egentligen om din bästa vän en dag sa att du var bög.. skulle du tycka sämre om honom då för att han är det? lixom en bög är en helt vanlig person bara att dom dras till samma kön..vissa kanske beter sig extra bögigt medans andra uppför sig mer som normala människor.

Svar på tråden Är homosexualitet lika normalt som heterosexualitet?