• Vikk

När är det ok för bonusmamma att vara med på dagisfester?

Hej alla!

Idag berättade min sambo att imorgon ska min bonusdotter (som är 3 år) ha gårdsfest på sitt dagis, vad roligt vad min spontana reaktion!

Han sa sedan att han gärna såg att jag gick med honom dit, jag har varit på dagiset förut och träffat personalen och så vidare.. MEN nu är det så att biomamman ska ju givetvis också till dagis och då sa jag att jag inte ville åka med. Jag känner mig jätteledsen, jag hade älskat att få se den lilla visa sin nya avdelning som hon pratar om och få se att vi vuxna som är alla en del i hennes liv kan umgås och ha roligt för hennes skull. Men tyvärr är det inte så. Biomamman vill inte att jag ska ha någon nära relation med hennes dotter (vilket jag har och ska föda dotterns syskon om en dryg vecka, bor i hus med hennes pappa som jag är förlovad med etc) 

Senast biomamman såg mig blev hon hysteriskt och betedde sig otroligt omoget. Det var i början av vårt förhållande men jag vet att hon ogillar mig, även om hon inte vet något om mig mer än att jag finns i hennes dotters liv. Jag har mailat henne och berättat om mig själv och sagt att jag på inget sätt är ute efter att ta hennes viktiga roll som mamma. Jag fick tillbaka "Skaffa dig ett jävla liv".  Hon har bett min sambo att jag inte ska få kalla mig bonusmamma förrän om 5 år och dottern ska inte ha någon samhörighet med mig eller min familj (vilket hon i allra högsta grad har..)

För dotterns skull tackar jag nej till att följa med till den gemensamma gårdsfesten på dagis för jag vill inte att hennes mamma ska bli vansinnig å¨mig och springa därifrån och bete sig illa inför dotterns som skulle bli jätteledsen om mamma gick därifrån. Min sambo skulle sedan få det hett om öronen för att jag hade vart där när det är dotterns föräldrar enligt henne som endast får vara med på sådant som rör henne.

Fråga: Är det aldrig ok för mig att följa med på skolavslutningar, klassfester eller liknande om mamman inte godkänner  mig?

*Ledsen*

• Svar på tråden När är det ok för bonusmamma att vara med på dagisfester?
  • Vikk

Vinnis; jag håller helt med dig! Sambon och dottern kom från dagisfesten igår kväll och den lilla hade med sig en glass hem till mig. Så söt! Hennes mamma hade inte ens sagt hej till min sambo, det säger ju en del om hur mogen hon är. Men dottern hade iaf haft roligt och visade mig hur dom hade dansat och att alla hade klappat händerna! Det var ju helt klart det viktigaste att hon va nöjd! Jag klarar mig utan några avslutningar eller fester, men det är tråkigt när barnet vill att man ska komma och vill visa vad det har på dagis och man måste ljuga till en anledning för att en annan vuxen inte kan hantera ens närvaro. Kanske lätt för mig att ha dessa åsikter när jag inte är i hennes sits, men jag tror i ärlighetens namn inte att jag hade varit som hon. Det finns gränser för vad man som förälder måste tåla och detta är en av dom anser jag. Ja, ja, to be continued..

• Alisa

Vilken omogen biomamma!!!!  Skrikandes
    Fortsätt att vara en så bra mamma till flickan som du verkar vara ts (mamma som i mogen, omtänksam kvinnlig förebild)  {#emotions_dlg.flower}

• Laura03

TS nästa gång går ni dit med er familj. Jag vet med all säkerhet att tösen stolt vill visa upp sitt syskon.

• ius lexis

Har varit i samma situation som du. Men mamman i mitt fall krävde av pappan att jag skulle säga till barnet att jag inte ville följa med, eftersom hon som mamma inte ska behöva riskera att få någon negativ reaktion från sin son då hennes roll är viktigare.
    Jag blev arg, men min då nya sambo sa inget till sonen själv, så när sonen frågade ännu en gång så var jag ju tvungen att säga att jag inte kunde. Han blev jätteledsen och grät och sprang till sitt rum. Jag var ju jätteviktig för honom och han hade tränat jättelänge på sina sånger. Men jag följde inte med, inte senare heller. Detta med att bonus inte ska vara med handlar om svartsjuka inte barnens bästa! Iaf i mitt ioch ditt fall. Hade många duster med min sambo senare. Nu är det inte alls så och har inte varit så heller på 3 år. Men biomaman är sig lik, dock lämnar inte min man ut mej.
    Han hade nog lite panik och ville inte att hans familj skulle bli lidande. Han fattade nog bara inte att det var jag och barnen som var hans familj:) Det är ju en omställning för alla, även mannen.
    Hans ex är en extremt dominant kvinna och väldigt svartsjuk. Detta med att man som bonus ska vara den som är svartsjuk tror jag är stark överdrivet och kan i många fall snarare handla om känslor exet som säger det känner.  Min man mår ju jättedåligt av henne och de hade ett jättejobbigt förhållande...jag menar det finns ju en anledning till att det tar slut.

• hullulla on halvat huvit

Håller med Lexis9 - när det handlar om svartsjuka så är det ju knappast för barnets bästa som mamman sägr nej. Ska en biomamma kunna göra precis som hon vill bara av den anledningen att hon är biomamma??
    Jag tycker ändå att du gör helt rätt än så länge TS - DU tänker på barnets känslor genom att inte vilja utsätta barnet för onödiga konflikter. Kan din sambo prata med exet eller är det lika kört?
    Lycka till!!!

• Sheldon

Nu vet jag inte vad andra har skrivit men jag kan ge din bonusdotters perspektiv litegrann. Mina föräldrar separerade när jag var liten och jag har haft bonusföräldrar (inte så många olika). Jag var alltid som lyckligast när hela min familj (inräknat bonusföräldrar och halvsyskon) befann sig på samma ställe. Det var säkert inte alltid lätt för mina föräldrar, men för min skull kunde de hålla sams de få gånger det hände.

Biomamman verkar inte förstå att man inte kan utesluta familjemedlemmar hursomhelst- och familjebanden sitter inte i generna... 

Dumhet är en smittsam folksjukdom som med alla medel bör bekämpas!
  • Thursday
    Laura03 skrev 2011-05-25 15:41:43 följande:
    TS nästa gång går ni dit med er familj. Jag vet med all säkerhet att tösen stolt vill visa upp sitt syskon.
    Ja, jo... som pappan säkert kan ta hand om. Varför kan inte syskonet följa med för att dess mamma inte gör det? Trams.

TS: Jag håller med många andra här, du verkar vara en förståndig människa och biomamman en tramspotta. Men, så är det här i livet. Du måste helt enkelt tänka på flickans bästa, och inse att i berkliga livet får man inga extrapoäng för att man är en bättre människa än någon annan. Ställer biomamman till en scen på avslutningen, eller för all del senare, så drabbar det tösen mer negativt än om du, på ett bra sätt, förklarar att du inte ha rmöjlighet att gå med. Och då hjälper det liksom inte att du har rätt, det är lilltjejen som räknas här, inte du.
  • Laura03

Idispidis.

Så TS ska aldrig kunna vara en riktig del av sin familj för att mamman till hennes sambo barn inte vill det. Det är ju sjukt!
    Man kan och ska inte rätta sig efter alla fd och ex för de är aldrig nöjda. Är flickan nöjd så är allt bra. Ställer biomamman till en scen är ju det inte TS ansvar utan biomammans ansvar och hon som förstör för sitt barn.

• Återkommande gäst

Blir väldigt glad av att läsa om din inställning till din bonusdotter - väldigt sällan man läser om bonusmammor som gillar sina bonusbarn och önskar ett fungerande samarbete med biomamman.

Har en vän som råkat ut för motsatt bonusmamma till sitt barn och de har ett litet helvete eftersom den kvinnan inte anser att bioföräldrar behöver eller ska ha någon som helst kontakt eller samarbete och att pappan bara ska närvara vid dagisfester och liknande om det är under "hans vecka" och då ska biomamman hålla sig borta.

Har inga råd, men tackar dig för att du tar uppgiften som bonusmamma på stort allvar. Det är en ära att få komma in i ett litet barns familj.

• Maria3
    Laura03 skrev 2011-05-27 15:18:33 följande:
    Idispidis.

Så TS ska aldrig kunna vara en riktig del av sin familj för att mamman till hennes sambo barn inte vill det. Det är ju sjukt!
    Man kan och ska inte rätta sig efter alla fd och ex för de är aldrig nöjda. Är flickan nöjd så är allt bra. Ställer biomamman till en scen är ju det inte TS ansvar utan biomammans ansvar och hon som förstör för sitt barn.
  • Habaladabala

Om jag och mina barns pappa nångång separerar (hoppas jag verkligen inte men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden) hoppas jag att han träffar en tjej som är som du.
    Vem han än träfffar kommer ju hon bli en del av mina barns liv vare sig jag vill det eller inte och tanken på att det ska vara nån som alla dem man läser om i trådar som hatar sina bonusbarn som önskar de skulle flytta till mamman på heltid eller som markant visar skillnad på sina egna barn och bonusbarnen när det gäller allt från regler till julklappar.
    Om mina barn ska få en bonusmamma hoppas jag innerligt att det är en tjej som faktiskt tycker om mina tjejer och ser dem som just en bonus och inte ett jobbigt måste.

Din bonusdotters biomamma borde gå in på fl och läsa lite om hur många hemska bonusföräldrar det dräller här så kanske hon skulle inse hur bra hon och framförallt flickan har det.  

• Thursday
    Laura03 skrev 2011-05-27 15:18:33 följande:
    Idispidis.

Vem sa något om aldrig? Så här är läget just nu, då är det bara att gilla det och göra sitt bästa.

Låtsas nu att biomamman är en riktig apa som garanterat kommer att förstöra varje tillställning som bonusmamman är med på... på vilket sätt blev det bra för flickan? Det är ett ansvar som alla de vuxna runt barnet måste ta, och är det någon av dem som  inte gör det så måste tyvärr de andra göra det dubbelt upp.
  • Ess

Vill mamman göra sig till åtlöje så låt henne göra det. Man behöver varken stå tillsammans eller ens hälsa på varann, det går bra att ni står på ena sidan gården/rummet och mamman på den andra.

• Vikk

Tack för ert stöd!! Det känns så bra att höra att det finns dom som tycker att jag har en betydande roll i sådana här sammanhang! Min sambos ex uttryckte på sin blogg (som vi läser för att veta hur dottern har det vv för exet ber min sambo att sköta sitt liv när han frågar hur dom haft det och ändå förtydligar att det är dottern han undrar över) att hon hade "lekt mamma pappa barn" och pratar alltid om hur dottern egentligen bara vill vara med henne och hur fint och bra det är när dottern gråter för att hon inte får följa med manna hem om hon är med pappa. Detta stämmer ju inte, klart att hon blir ledsen ibland näg hon ser sin mamma som sedan går därifrån! Helt normalt! Men att få sig själv att framstå som den mest omtyckta föräldern är ju absurt! Jag blir bara arg. Lillan älskar sin pappa och säger det varje dag nästan. Dumheter att det är kul att ett barn är ledset! Iaf, min sambo sa att han vill aldrig mer gå ensam på en dagisfest, han vill att vi går som den familj vi är. Så till julfesten då får jag väl återkomma med en uppdatering! Haha.. Gud bevare mig! ; )

• Ess
    Thursday skrev 2011-05-27 16:50:40 följande:
    Vem sa något om aldrig? Så här är läget just nu, då är det bara att gilla det och göra sitt bästa.

Låtsas nu att biomamman är en riktig apa som garanterat kommer att förstöra varje tillställning som bonusmamman är med på... på vilket sätt blev det bra för flickan? Det är ett ansvar som alla de vuxna runt barnet måste ta, och är det någon av dem som  inte gör det så måste tyvärr de andra göra det dubbelt upp.
    Då får dom mota henne redan i dörren och säga att tyvärr är du inte välkommen på vår skolavslutning, så länge du inte kan uppföra dig. Dom kan ju avhysa misskötsamma personer från andra evenemang.....................

Ska ts familj överhuvudtaget få en dräglig tillvaro så ska dom bara strunta i henne, för annars så börjar det med detta och fortsätter i evighet med olika grejor, så dottern kommer att få skit när dom än väljer att ta striden och då är det bättre att göra det så fort som möjligt.
  • Bottis

Självklart ska du TS kunna gå på fester, luciafirande, skolavslutningar etc. som din bonus har. Om pappan vill att du ska komma eller om barnen bjuder in dig så är det klart att du kan gå.

Jag har själv tre bonusbarn. 10, 12 och 14. Jag följer med på skolaktiviteter de gånger jag kan. Deras pappa vill att jag följer med och barnen har även bjudit in mig självmant. Deras mamma pratar jag inte med så vad hon tycker om det vet jag inte. Hon är ju också på aktiviteterna men vi pratar inte med varandra. VI sitter inte tillsammans heller.

Jag anser att ditt bonusbarns mamma verkar irrationell. Kanske har hon inte accepterat att kärnfamiljen inte finns mer och att hennes dotter inte bor hos henne jämt. Hon kanske har var sin bild av hur det skulle vara? 

• hymafr

Har inte läst hela tråden.

TS: Backa, så kommer din (goda) relation med flickan visa sig så småningom genom att flickan själv kommer kräva att du och hennes mamma ska kunna umgås tillsammans som civiliserade människor.  

• Vikk

Tyvärr kommer hennes mamma aldrig umgås civiliserat med mig. Hon har förklarat att Jon har sina orsaker( vilka hon däremot inte ville förklara) för att hon aldrig kommer välkomna mig. Hon är inte intresserad av hur hennes dotter bor, att hon har blivit storasyster eller vad hon gjort på bårs veckor. Så jävla sorgligt och själviskt. Som tur är så har biomammans föräldrar varit hemma hos oss på fika och tagit kort på oss allihopa och för att se hyr den lilla bor. Alltid nåt! Och om sanningen ska fram, riktigt roligt att dom var här när hon är så knäpp. Det sticker i hennes ögon att vi kommer bra överrens! Hihi!

• LillaTjorven

bio mamman kan inte bestämma över hennes ex "Nya" familj. Så bestämmer du o din karl att du ska med så ska du utan problem kunna vara med på vad det nu är för tillställning. Precis som din karl inte kan säga något om biomamman tar med sig sin ev nya på dessa evenemang.

Svar på tråden När är det ok för bonusmamma att vara med på dagisfester?