• FinastE2010

Några med barn som sagt de första orden sent?

Min son är ca 15 ½ månad och har ännu inte sagt något ord än. Jag bara väntar o väntar otåligt. :P Inte speciellt tidig motorisk heller då han nyligen börjat gå (dock inte så bra utomhus men det kommer väl).

Han sa runt 13-14 månader "mamma" tror dock inte han kopplade det till mig men det slutade han säga för ett par veckor sedan o nu är det mest "dada baba" dock inget påhittat bebisspråk. "Ska" de runt den åldern ha ett iaf eget bebisspråk eller finns det även ni med barn som fortsatt med "baba dada" osv?

Några fler som har barn som sagt sina första ord sent? Och om det nu blivit äldre, hur har det isf gått med språkutvecklingen?

Hoppas på svar!

• Svar på tråden Några med barn som sagt de första orden sent?
  • bellsii

Hmm d enda jag vet är väl att dom ska kunna mellan 5-8 ord vid 18 mån. Men alla barn e olika en del tidiga en del sena! Säkert Inge att oroa sej för

• Alexi

Tja, min dotter lät som att hon sa mamma och titta när hon var ett år, när hon var två år lät det som att hon sa mamma och titta... Typ.

Nu är hon 2,5 och ordförrådet har lätt passerat hundra ord i alla fall.

Men sen att prata är hon utan tvekan men det är inget vi oroar oss för, det är ju på gång nu.

• Cynric

Min yngsta son är 14 månader nu och kan säga mamma och pappa men dte är det ändå. Han förstår dock allt man säger och tar långa instruktioner. tex " hämta muggen med mjölk i köket och ställ här på soff-bordet"

Jag tror inte du behöver oroa dig än utan ge han några månader till, läs mycket och kanske små ramsor som du tragglar mycket så han kan känna att han vill säga de med dig.

• k girl

Min son tappade nästan alla ord han använde (då sade han mamma, det blev kvar, men han hade nyss börjat säga vov, pappa, samt hej och oj - de orden försvann) när han lärde sig att gå vid fjorton månader. Han slutade till och med bubbla med sitt eget språk. Men han kom igång med det för lite drygt en månad sedan och sedan dess har han lärt sig ett drygt tiotal ord och även börjat sätta ihop de få ord han kan i två- och till och med treordsmeningar.

• Peki

Vid 18-månaderskontrollen testar de för 8-12 ord. Sonen sa typ 5 ord - ja , nej, korv, smör, ka (allt annat). Han förstod däremot jättemycket, det märkte vi.

Han började prata vid ca 22 månaders ålder och ett par månader senare pratade han treords-meningar.

Han ville helt enkelt inte tidigare.Han ville att det skulle bli rätt.

Man har inte roligare än man gör sig
  • Nim

Forsta sonen sa manga ord runt 15 manader. Vid 20 manader pratade han med med 4-5 ords meningar.

Andra sonen sa sina forsta ord runt 18 manader och lade inte till manga mer fram till 2.5 ungefar. Plotsligt vid den aldern borjade han bara prata. Med ett 'komplett' ordforrad.

Dottern ar nu nastan 16 manader och sager 'tack tack' och 'dar' men det ar allt.

Det ar HELT olika. Oroa dig inte, det kommer. Prata med honom hela tiden och las las las!

Svar på tråden Några med barn som sagt de första orden sent?