• Anonym (Orolig mamma)

Hur mycket ska man berätta egentligen?

Hej!

Min dotter på 8 år har en far som glider längre och längre bort. Vi separerade när hon va 3 år.
    Till en början hade vi vartannan vecka sen efter hennes protester blev det varannan helg. Sen blev det vart 3e helg över till 1 timma en söndag i månaden. För snart 1 år sedan blev han hemlös och bor för tillfället hemma hos sin mamma. Han har just sagt upp vårdnaden och vart i stort sett idiot förklarad av familjerätten. Han är psykiskt sjuk men söker inte hjälp. Har hänt en massa som jag inte orkar gå in på här.

Han har vid 1 tillfälle börjat pratat konstigt hemma hos farmodern fmed min dotter så farmodern tog ut henne och in till sig. Min dotter säger själv att pappa bara sover oc äter upp mitt godis och det är inte roligt.

Hon bor med mig hennes nya bonuspappa och en lillasyster som är 1 år. Vi har det bra och pratar inte om hennes pappa med henne. Har försökt men vet inte vad jag ska säga. Hon vill inte byta efteramn för då blir kanske pappa ledsen. Uppenbarligen tycker hon synd om honom. Ibland vill man bara vräka ur sig en massa men man får bita sig i tungan. Jag själv har växt upp utan min biologiska pappa men haft en bonus som jag kallar pappa än idag.

Jag har en bra relation till farmodern och som är rädd för sin egen son men har inte mage att slänga ut honom.

Min fråga är hur pass ärlig kan man vara till en 8 åring som blir 9 i år?

Mvh Orolig mamma.

• Svar på tråden Hur mycket ska man berätta egentligen?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Du har verkligen haft en svår process med det alltmer uttunnade umgänget mellan din dotter och hennes biologiska pappa. Det enda som går att säga om det är att det förmodligen har varit tur i oturen att ditt ex krävt allt mindre umgänge eftersom han av vad du berättar inte alls verkar vara i stånd till någon bra pappa-dotter- relation.
    Att det hänt en massa saker, att han är psykiskt sjuk och att hans egen mamma är rädd för honom gör honom definitivt inte till någon som din dotter ska ha annat än möjligtvis övervakat umgänge med.

Så till din fråga hur ärlig man ska vara? Det bästa är att vara ärlig, det vinner man alltid på i längden. Men ärlighet kan vara så mycket. Ärligheten mot en 8-åring måste avpassas efter mognad och utvecklingsnivå.
    Detta innebär att du definitivt inte ska berätta allt du vet för henne. Du ska inte heller låta henne ta del av dina känslomässiga reaktioner på hans beteende. Och det verkar du ju också ha undvikit.
    Din uppgift blir att på ett så neutralt, icke dömande sätt som möjligt berätta för henne att hennes pappa inte mår bra och därför inte kan träffa henne på det sätt som annars hade varit naturligt. Du kan säga att det kan ändras när han blir bättre.
    I realiteten ska du naturligtvis skydda henne från att bli utsatt för en pappa som kan skrämma henne och visa dåligt omdöme vilket verkar vara fallet nu.
    Men du ska inte förneka hans existens genom att aldrig tala om honom. Och du ska förstås försöka svara på de frågor hon har. 
    Din egen besvikelse och ilska över hans brister ska du se till att du har någon vuxen att uttrycka för. Det kan vara en vän, en anhörig eller en professionell person som du söker upp för att få lite stöd i din egen situation.
    Utan ett sådant stöd kan det vara lätt att man pyser över för mycket till dottern.
    Så lycka till med fortsättningen.
    Med vänliga hälsningar.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hur mycket ska man berätta egentligen?