• Jag är bara jag

Mer normalt dricka alkohol än att inte dricka?

Många tycks anse att det är onormalt att inte dricka alkohol,då är man lite "konstig" och udda tydligen. Vad anser du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Mer normalt dricka alkohol än att inte dricka?
  • MrsD

Jag ogillar smaken av alkohol..uschh! Men ibland kan jag tvinga mig sjalv att dricka ett glas vin med min man eller om vi ar ute med folk som dricker for att inte verka sa trakig.

• logg81

Jag har båda "läger" i min umgängeskrets. Jag tycker båda är lika normala...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
  • Jennie med ie
    Machapuchare skrev 2011-05-28 05:34:24 följande:
    Visst är det underligt att man alltid måste motivera om man inte dricker alkohol! Kanske man borde börja svara med motfrågan : "Varför dricker du?"
    En del säger så, "Visst är det underligt att man alltid måste motivera om man inte dricker alkohol!"... och jag undrar om vi inte lever i helt olika världar. Jag lever i alla fall inte i en värld där den som inte dricker alkohol alltid måste motivera det, jag har aldrig upplevt det själv heller. Det kan ibland _frågas_, men det avkrävs inte motivering eller försvar och ifrågasätts inte. Här på FL ser jag sånt, men inte i livet där utanför...

Likadant med den motsatta frågan, i min verklighet där ute utanför Internet så upplever jag inte att den som väljer ATT dricka alkohol frågas ut av övriga om varför och hur mycket, eller anklagas för att utsätta sina barn för fara och obehag, eller antyds vara alkoholister så fort de dricker något med alkohol i. Men här på FL däremot är det vanligt.
  • Envira
    Heffa skrev 2011-05-28 04:28:39 följande:

Normalt eller ej vet jag inte. Vanligare att dricka alkohol än att inte göra det; Ja.

Jag är nykterist. Jag får ofta frågan: VA!? Varför dricker inte du? Ofta tror de att man har/haft alkoholproblem och att det är därför man inte dricker. Det är inte många som förstår ett aktivt val att bara-inte-dricka-helt-enkelt.
    Jag gillar inte våran alkoholkultur, vill absolut inte vara en del av den.

Kanske ska jag börja fråga; VA!? Varför dricker du? Undrar just hur den frågan tas emot.

håller med dig totalt!
  • Litet My

Jag skulle plockar bort ordet "onormalt" och ersatt det med "vanligt", överlag tycker jag det verkar vara vanligare att folk konsumerar alkohol av någon grad än de som är heltidanykterister, men däremot inte sagt att det skulle vara ONORMALT att inte dricka alkohol

• Iracundia
    Heffa skrev 2011-05-28 04:28:39 följande:

Normalt eller ej vet jag inte. Vanligare att dricka alkohol än att inte göra det; Ja.

Jag är nykterist. Jag får ofta frågan: VA!? Varför dricker inte du? Ofta tror de att man har/haft alkoholproblem och att det är därför man inte dricker. Det är inte många som förstår ett aktivt val att bara-inte-dricka-helt-enkelt.
    Jag gillar inte våran alkoholkultur, vill absolut inte vara en del av den.

Kanske ska jag börja fråga; VA!? Varför dricker du? Undrar just hur den frågan tas emot.

Håller också med! 
  • wendy02

Man kan ju inte alltid bry sig om vad folk säger till en angående alkohol. Det finns ju så mycket fördelar med att INTE dricka som att:
    pengarna kan man spara till nåt som man gärna vill ha, nån resa eller så..
    man blir inte bakfull
    man säger inte saker som man inte menar
    med mera..
    Kom ihåg att det är du som bestämmer över ditt eget liv, vill du inte dricka, gör INTE det..
    Lycka till fr W.

• notetur nomen

Folk börjar välja bort alkohol till förmån av annat så det är inte länge till det kommer vara "konstigt" att inte dricka.

Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something
  • SolOchSnö
    Jennie med ie skrev 2011-05-28 12:44:43 följande:
    En del säger så, "Visst är det underligt att man alltid måste motivera om man inte dricker alkohol!"... och jag undrar om vi inte lever i helt olika världar. Jag lever i alla fall inte i en värld där den som inte dricker alkohol alltid måste motivera det, jag har aldrig upplevt det själv heller. Det kan ibland _frågas_, men det avkrävs inte motivering eller försvar och ifrågasätts inte. Här på FL ser jag sånt, men inte i livet där utanför...

Likadant med den motsatta frågan, i min verklighet där ute utanför Internet så upplever jag inte att den som väljer ATT dricka alkohol frågas ut av övriga om varför och hur mycket, eller anklagas för att utsätta sina barn för fara och obehag, eller antyds vara alkoholister så fort de dricker något med alkohol i. Men här på FL däremot är det vanligt.

Dricker du alkohol eller inte?

Jag dricker inte alkohol och jag får ganska ofta frågan varför jag inte dricker. Inte varje gång jag är ute men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Jag tänker att om man själv dricker "vanliga" mängder alkohol så får man förstås aldrig den frågan fast det finns andra som inte dricker som blir ifrågasatta.

• Jennie med ie
    SolOchSnö skrev 2011-05-28 19:25:25 följande:

Dricker du alkohol eller inte?

Jag dricker inte alkohol och jag får ganska ofta frågan varför jag inte dricker. Inte varje gång jag är ute men tillräckligt ofta för att det ska vara irriterande. Jag tänker att om man själv dricker "vanliga" mängder alkohol så får man förstås aldrig den frågan fast det finns andra som inte dricker som blir ifrågasatta.

Ja, jag dricker alkohol. Men har under en lång period inte gjort det. Och jag blev aldrig ifrågasatt eller avkrävd förklaringar, det har inte heller de jag känner som är nykterister blivit. Inte i vuxen ålder. _Frågan_ har de och jag fått, som sagt. Men det är liksom nåt annat.
  • Jennie med ie
    Jennie med ie skrev 2011-05-28 19:28:36 följande:
    Ja, jag dricker alkohol. Men har under en lång period inte gjort det. Och jag blev aldrig ifrågasatt eller avkrävd förklaringar, det har inte heller de jag känner som är nykterister blivit. Inte i vuxen ålder. _Frågan_ har de och jag fått, som sagt. Men det är liksom nåt annat.
    Över huvud taget, det här moraliserandet kring alkoholens vara eller inte vara som finns här på FL bl a möter jag inte alls I R L, inte heller att man dömer människan utifrån hurvida de dricker alkohol (utan att vara alkoholist eller så) eller ej.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Jungblom skrev 2011-05-28 19:30:22 följande:
    Jag tycker att alkohol ska vara helt frivilligt
    Det är det nog ingen som har motsatt sig.

TS:
    I vissa kretsar så är normen att dricka alkohol i vissa mängder och gör man inte det så avviker man förstås från normen.

Det är skillnad på hur man som icke-drickande (säger inte nykterist eftersom det inte är det enda) bemöts, i en del kretsar får jag ofta frågan och då och då har jag också blivit ifrågasatt för att jag inte har druckit. Jag har pendlat (främst) mellan studentvärlden och småstadsvärlden upplever att jag i den senare blir betydligt mer ifrågasatt och "utanför" om jag väljer att inte dricka (vilket jag oftast gör) än i den förstnämnda. Det kan bero på att det är vanligare att inte dricka i studentvärlden eller något annat, jag vet faktiskt inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • SolOchSnö
    Har du aldrig varit med om att folk har tjatat på dig för att få dig att dricka? Det händer mig titt som tätt, mer eller mindre påfluget. Ibland blir folk till och med provocerade och arga, de vill inte att jag ska vara nykter och se dem dricka. Detta gäller alltså vuxna människor 30+ eller till och med 40+. Jag tycker inte själv att jag ser snett på folk som dricker, det enda jag vill när jag går på en fest eller på krogen är att ha trevligt och prata med folk eller dansa eller vad som nu gäller.
  • Anton Chigurh
    Jag dricker aldrig, har blivit ifrågasatt massor av gånger, inte för att jag bryr mig ett skit, blir bara förvånad att folk orkar bry sig ifall jag dricker elr inte. Och ja, det gäller 30....40....och 50 plussare.

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
Svar på tråden Mer normalt dricka alkohol än att inte dricka?