• Ambivalencia

Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(

Nu ska jag spy galla över min tonårsdotter som fyller 17 år nu i juni.
    Vi har haft våra ups and downs, hon har bl.a anmält mig till soc för att jag är en sån hemsk mamma på alla sätt. Hon trodde att dom skulle ge henne en egen lägenhet, men så blev det alltså inte.

Eftersom jag har varit ensam men henne har jag tyvärr skämt bort henne alldeles för mycket. Hon har t.ex tjatat om att få åka utomlands själv vilket jag inte tycker hon är tillräckligt mogen för. Nu när hon fyller år har jag därför bokat och betalt en resa för mig, min 3 månaders bebis och min kille och att min 17-åring får följa med och bo i egen 2-rumslägenhet men på samma hotell som vi och även ta med en kompis som jag också betalar för och även övriga utgifter så som mat och fickpengar. Hon blev knappt glad för det.. men visst, det dög väl.

Nu har jag bråkat med killen och gjort slut och har därför ingen som helst lust att åka med honom, men eftersom jag redan lovat tjejerna så erbjöd jag dom att välja någon annan resa, en sista-minuten-resa vart dom vill fast bara med mig och min bebis. NEEEEEEEEEEJ! Va taskigt!! då kommer du ju bara hänga efter oss!? Hur kul blir det liksom?!! Hon blev jättearg, så jag ringde runt till hela min bekantskapskrets men ingen kunde följa med på så kort varsel utom min mamma, det bestämdes dörför och jag informerade min dotter att jag inte skulle hänga med dom utan tänkte umgås med min mamma istället på resan, NEEEEEEEEEJ!!! Va pinsamt!! Jag vill inte ha med mormor!! Fy fan för dig som bara förstör mitt liiiiiiiiiiiv!!!!!

Jag bad henne tänka över saken i alla fall men hon var orubblig, och sa istället "nu har du ändå förstört allting så nu kan vi lika gärna skita i allt, jag vill inte åka nånstans nu" Sagt och gjort, jag avbokade allting, men pga jag inte hade avbeställnignsskydd så förlorade jag 25%. Nu är hon helt hysterisk och skickar sms på sms om vilken värdelös mamma jag är som lovar och inte håller och att jag har förstört hennes liv och att det är synd om min bebis som har en sån mamma.

Jag är så jävla less på hennes attityd, men har väl antagligen mig själv att skylla eftersom hon blivit så bortskämd. Vad hade ni gjort??

• Svar på tråden Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(
  • Ambivalencia
    Annaloo skrev 2011-05-30 10:58:39 följande:
    Nu har jag läst alla TS inlägg och jag begriper inte var du hittar mammans "dramatiska och ganska omogna förhållande".
    Jag begriper inte heller hur du kan säga så tvärsäkert att dottern upplever sin värld som otrygg bara för att mammans pojkvän lämnade mamman efter förlossningen, de pratade och ville försöka igen men bestämde sig till slut för att inte göra det.
    Jag håller med om att det KAN vara så, men det är inte något vi kan veta.
    Dottern beter sig som en typisk teenage drama queen och det är ingenting konstigt med det. Om det beror på att hon är bortskämd, otrygg eller bara sådan till personligheten kan vi omöjligt veta, så varför blir du så arg över att din "analys" inte accepteras som absolut sanning?

Vad gäller mammans "uthängning" av dottern på FL så undrar jag hur många 16-17 åringar som förväntas hänga på FL egentligen? Allvarligt talat! Detta ÄR farmförallt ett forum där man kan be om hjälp/råd/åsikter om saker som rör föräldraskap, och det är verkligen beklämmande att se att det är så många som bara använder det till att racka ner på folk om saker de inte vet något om.
    Skulle vilja be er skaffa er ett liv, men har hört att man inte ska kasta sten i glashus...
    Tack! Glad Min dotter lever inte i ett otryggt hem och att pappan till min bebis gjorde slut får stå för honom men att jag gav förhållandet en till chans och samtidigt försökte ordna en trevlig semester för oss alla och sen insåg att jag hellre semestrar utan honom känns knappast så dramatiskt som vissa vill få det till.
    jådåsåatt skrev 2011-05-30 11:22:23 följande:
    En bra idé kan avra att prata om det, hur dottern mår osv. istället för att bara dömma ut henne som oansvarig.

En annan idé kan vara att söka hjälp på annat håll än FL.
    Jag har inte sökt hjälp här på FL..? Jag var upprörd över hennes beteende och ville skriva av mig och samtidigt höra andras åsikter.. Vilket jag trodde att FL var till för?

vampyria2 skrev 2011-05-30 13:32:52 följande:

TS har ju bild på sig själv som garanterat dem som känner henne och dottern ser att det är hon...man hänger inte ut sina barn på det här sättet, förstår ni verkligen inte hur illa andra tonåringar kan göra dottern med hjälp av den infon som hon lämnar ut om henne här??
    Nej såna här inlägg borde FL förbjuda så länge de inte är anonyma, är så jäkla elakt mot dottern som inte har en chans att försvara sig och sitt agerande....TS har du ens vågat visa din dotter den här tråden? 

Vill klargöra att min mening var inte att "hänga ut" min dotter. Nu i efterhand inser jag att kanske borde varit anonym med tanke på andras kommentarer som att jag har en "skitdotter", "parasit", och att hon borde "få sig en rejäl omgång" osv. Nej, efter att ha läst såna inlägg vill jag inte att hon läser igenom tråden, nog för att det skulle vara nyttigt för henne att höra andras åsikter men hon är i en känslig ålder och kan ta väldigt illa vid sig vid såna påhopp och det vill jag inte.

Och sen, att någon jag känner skulle läsa detta och även känna igen mig på min bild och sen komma på vem min dotter är och sen vidarerapportera det till sina eventuella barn som också då skulle känna min dotter, och även få för sig att mobba ut henne för att hon sumpat en semesterresa för att hon är bortskämd ser jag som föga troligt.... men visst det, risken finns väl. Troligare är väl att dom i så fall mobbar henne för att hon har en morsa som hänger på FL.. Men värre saker har nog hänt. Hon är tuff och kan ge svar på tal så jag är inte orolig för det.. Tungan ute
  • vampyria2
    Ambivalencia skrev 2011-05-30 23:23:04 följande:
    Tack! Glad Min dotter lever inte i ett otryggt hem och att pappan till min bebis gjorde slut får stå för honom men att jag gav förhållandet en till chans och samtidigt försökte ordna en trevlig semester för oss alla och sen insåg att jag hellre semestrar utan honom känns knappast så dramatiskt som vissa vill få det till.
    jådåsåatt skrev 2011-05-30 11:22:23 följande:
    En bra idé kan avra att prata om det, hur dottern mår osv. istället för att bara dömma ut henne som oansvarig.

En annan idé kan vara att söka hjälp på annat håll än FL.
    Jag har inte sökt hjälp här på FL..? Jag var upprörd över hennes beteende och ville skriva av mig och samtidigt höra andras åsikter.. Vilket jag trodde att FL var till för?Vill klargöra att min mening var inte att "hänga ut" min dotter. Nu i efterhand inser jag att kanske borde varit anonym med tanke på andras kommentarer som att jag har en "skitdotter", "parasit", och att hon borde "få sig en rejäl omgång" osv. Nej, efter att ha läst såna inlägg vill jag inte att hon läser igenom tråden, nog för att det skulle vara nyttigt för henne att höra andras åsikter men hon är i en känslig ålder och kan ta väldigt illa vid sig vid såna påhopp och det vill jag inte.

Och sen, att någon jag känner skulle läsa detta och även känna igen mig på min bild och sen komma på vem min dotter är och sen vidarerapportera det till sina eventuella barn som också då skulle känna min dotter, och även få för sig att mobba ut henne för att hon sumpat en semesterresa för att hon är bortskämd ser jag som föga troligt.... men visst det, risken finns väl. Troligare är väl att dom i så fall mobbar henne för att hon har en morsa som hänger på FL.. Men värre saker har nog hänt. Hon är tuff och kan ge svar på tal så jag är inte orolig för det.. Tungan ute
    Ja alla kan vi göra saker utan att tänka till, jag har lärt mig den hårda vägen. Fanns en tråd här på FL om fula ungar, jag skrev i tråden att min ena dotter var ganska ful när hon föddes men efter några veckor så var hon jätte söt och nu som 14 åring var hon det vackraste som finns, dum som jag var så la jag ut ett kort på henne ett från när hon var nyfödd och ett på när hon var 14...nu 3 år senare så kom hennes kort upp på googel om man googlade på "fula barn"  naturligtvis fick några vänner syn på det och direkt gick snacket om att hennes mamma tycker att hon är ful och hänger ut henne på nätet på bild...att det rörde sig om när hon var ett par veckor det tappades bort på vägen...som tur är så är min tös också en tuffing så hon har mest skrattat åt det hela men det kunde ha slutat illa....ja så du förstår kanske varför jag reagerar, jag vet hur illa det kan gå.

Sen är det för jäkligt att folk i tråden inte kan förstå att tonåringar är tonåringar, att börja kalla dem en massa saker bara för att de beter sig på ett visst sätt är löjligt, de kommer att växa på sig. Sen även om det inte har varit ditt "fel" att det har varit strulligt mellan din kille och dig spelar egentligen mindre roll, klart att även om hon är 17 så reagerar de på sånt på något sätt.
    Ett tips är att sätta sig ned och ta ett ordentligt snack med ungen och höra efter hur hon mår i allt. Fråga också hur hon tänker när du berättar hur du har upplevet det här snacket/bråket inför resan, kan vara bra att höra vad hon har att säga om saken, hon kanske bara behöver tänka till lite och på minnas om vad det är som du faktiskt har erbjudugt henne....vem vet polleten om hur otrevlig hon har varit mot dig kanske ramlar ner Drömmer 
  • Jesper f
    jådåsåatt skrev 2011-05-30 10:23:56 följande:
    Ok, så en vuxen mamma får alltså bete sig hur hon vill utan att bli bestraffad?

En 17-årig tjej ska bara låta sig ryckas med i mammans drama och inte ha rätt att reagera och bli utåtagerande när hon lever i en otrygg situation, då ska hon straffas.

Fint...verkligen..
  • Jesper f

Ur rent beteende perspektiv kan jag läsa in ett antal problematiker i den här relationen, utan att vi för den sakens skull ens börjat analysera rese-historien.

Jag är fortfarande än i denna dag, så förundrad över att föräldrar som ska använda sin äldre barn som någon slags oavlönad dagis/städ personal, inte förstår varför barnen reagerar negativt på den påtvingande argumentation som då tydligen ska "rättvise" fördela arbetet. I det här fallet är situationen TS fulla ansvar, det är hon som har satt bebisen till världen - varsegod att ta hand om den själv, UTAN att blanda in din 17 åriga dotter. Hon är på väg att bli vuxen och sin egen individ, skapa sitt eget liv, och det måste du både respektera OCH acceptera. Din dotters "funktion" är INTE att göra ditt "jobb" åt dig. Oavsett anledning varför. Jag kan förstå att din dotter tagit kontakt med Soc, och delvis med rätta, för den här hemma situationen och den relation ni har, är faktumvis inte hälsosam eller fungerande. Är det något som bevisar det, är det faktumvis denna trådens skapande i överhuvudtaget.  Och det här är inget som kommit eller skapats över en natt, det här är något som går tillbaka i tiden. Jag är helt säker på att skulle din dotter vara här och få lämna sin verision ( vilket inte vore mer än rimligt ) skulle bilden bli en helt annorlunda.

Hela den här situationen blinkar "VARNING" under rubriken "dysfunktionalitet", och det är väll snarare det som behöver rättas till och få fungerande, annat än en enskild händelse som en hormonstin ungdom reagerar på. Det finns alltid en förklaring bakom till varför människor reagerar som dom gör. Även om dom är 17 år.
    Jag tycker att det är rakt av ledsamt att läsa den här tråden, för någon glad och välmående tonåring, som enbart bråkar för bråkandets skull ,det handlar det faktiskt inte om här. Och det hoppas jag att TS någonstans kan förstå, och VILL ta till sig för att förbättra situationen hemma.

• redneck girl

tycker att ni båda låter omogna faktiskt....men det är ju jag det.

Jag vet just ingenting om sex.Jag har ju varit gift mest hela tiden;)
  • Nevea

DU HAR GJORT HELT RÄTT.

din dotter ska lära sig tacksamhet innan hon får någonting mera tycker jag.

hennes beteende är INTE ok. inte ens lite..... :/

• Ebba23

Jag tycker du gjorde helt rätt. När du från början låtit henne få egen lgh, ta med en kompis du betalar för, gjort allt i din makt o lite till kan jag tycka... Så har hon mage att vara så oförskämd mot dig... Jag tycker att visst, hon är tonåring, men för det måste man väl lära dem vad som är rätt och fel, och att man inte får bete sig hur som helst.
    Hon fick sina chanser och jag tycker du verkar vara en riktigt bra mamma, som sätter lite regler och gränser, och inte accepterar precis vad som helst.. Stå på dig!!!!!! {#emotions_dlg.flower}

• TheCoopers
    Familjen Valjus skrev 2011-05-30 15:57:27 följande:
    Vad har du för skitdotter?!
    Bortskämda unge vilket tyvärr verkar vara ditt fel
    :(
    Skaffa en egen lägenhet åt henne så slipper hon parasitera dig
    usch att ha en sån i sitt hem
    Men urk  ..... parasitera ? Kräks Det är hennes DOTTER vi pratar om .
    I'm the me I choose to be ...
  • Trolletroll

Tycker också att Du verkar vara en bra mamma. Du gör allt Du kan, hon visar sin vilja (såklart) att hon vill åka med sin kompis själv. Man tänker inte längre än så i den åldern. Hon håller på att bli självständig och därför så "måste" hon ju visa det. Helt normalt. Du tar henne på allvar och det blir konsekvenser vilket hon ogillar, och visar.. Helt normalt enligt mej. Du är en stark mamma som älskar Din dotter. Hon verkar älska Dig och vågar visa sina känslor. Stå på Dig. 
    Kram 

• iti
    Jesper f skrev 2011-05-31 10:43:03 följande:

Ur rent beteende perspektiv kan jag läsa in ett antal problematiker i den här relationen, utan att vi för den sakens skull ens börjat analysera rese-historien.

Jag är fortfarande än i denna dag, så förundrad över att föräldrar som ska använda sin äldre barn som någon slags oavlönad dagis/städ personal, inte förstår varför barnen reagerar negativt på den påtvingande argumentation som då tydligen ska "rättvise" fördela arbetet. I det här fallet är situationen TS fulla ansvar, det är hon som har satt bebisen till världen - varsegod att ta hand om den själv, UTAN att blanda in din 17 åriga dotter. Hon är på väg att bli vuxen och sin egen individ, skapa sitt eget liv, och det måste du både respektera OCH acceptera. Din dotters "funktion" är INTE att göra ditt "jobb" åt dig. Oavsett anledning varför. Jag kan förstå att din dotter tagit kontakt med Soc, och delvis med rätta, för den här hemma situationen och den relation ni har, är faktumvis inte hälsosam eller fungerande. Är det något som bevisar det, är det faktumvis denna trådens skapande i överhuvudtaget.  Och det här är inget som kommit eller skapats över en natt, det här är något som går tillbaka i tiden. Jag är helt säker på att skulle din dotter vara här och få lämna sin verision ( vilket inte vore mer än rimligt ) skulle bilden bli en helt annorlunda.

Hela den här situationen blinkar "VARNING" under rubriken "dysfunktionalitet", och det är väll snarare det som behöver rättas till och få fungerande, annat än en enskild händelse som en hormonstin ungdom reagerar på. Det finns alltid en förklaring bakom till varför människor reagerar som dom gör. Även om dom är 17 år.
    Jag tycker att det är rakt av ledsamt att läsa den här tråden, för någon glad och välmående tonåring, som enbart bråkar för bråkandets skull ,det handlar det faktiskt inte om här. Och det hoppas jag att TS någonstans kan förstå, och VILL ta till sig för att förbättra situationen hemma.

Hahahaha! Det var kul att läsa här... hahaha, en psykolog och dotterns ombudsman i ett!!! hahaha! Här ska TS, skämmas bl a att hon säkerligen använder sin dotter som slav/barnvakt! Helt förkastligt! Barn ska aldrig behöva hjälpa till hemma! Och så kränkte hon sin dotter även med att ställa in en lyx resa!!! Hahaha!,
    Aj då, vad folk vet så mkt!

TS! Kram på Dig och stå ut!

Du gjorde helt rätt. Och några år så kommer hon att bete sig som folk igen - den frigörelseprocessen är plågsam! Både för henne och Dig! Du är bra!
    Hon kommer också bli bra - så småningom. :)
  • Moonis

Hade nog avbokat redan vid första gnället faktiskt så hon lär sig att vara lite mer tacksam nästa gång. Hade aldrig accepterat sånt beteende.

• Aiyana
    Jesper f skrev 2011-05-31 10:43:03 följande:

Detta var det fånigaste dravel jag läst på länge. Tonåringar kan tjura och bråka om precis vad som helst. Deras hjärnor är inte fullt utvecklade och många är väldigt egoistiska och jobbiga i tonåren utan någon som helt anledning förutom att - de är just tonåringar. Och hur svår/jobbig frigörelseprocessen är varierar väldigt från individ till individ.
  • jådåsåatt

Jag håller helt med jesperf.
    En vanlig frigörelseprocess innebär inte att man anmäler sin mamma till socialen och tvingas leva i en otrygg familj där viktiga saker bestäms så hastigt.
    Det ligger nog mer bakom dotterns beteende än bara en inställd resa.

Svar på tråden Lovade min dotter en resa!! Nu har jag avbokat allt!! :-(