• Tida77

3åringen trotsar, hjälp med bemötande, "handlingsplan"!?

Skulle behöva lite hjälp och input angående dotterns "trotsande".
    Väldigt mycket har hänt det senaste året. Hon har förlorat sin lillebror, med mycket sorg och oroskänslor efter det, att vi föräldrar också ska bli änglar osv. Jag har varit gravid och samtidigt haft en depression efter sonens död och inte haft den ork och energi att ta hand om henne på det sätt hon förtjänar (dock har min man varit hemma med henne) nu har lillasyster kommit och efter det har hennes trotsiga beteende börjat.
    Mycket tid går såklart till lillasyster och jag är trött och har kasst tålamod. Jag är också orolig att bebisen ska dö vilket såklart tär på min ork också.
    Jag känner att jag måste ta tag i situationen nu, innan den spårar ur, men vet inte i vilken ände jag ska börja. Orkar liksom inte tänka ut hur jag ska bemöta henne eller hur vi ska lösa de situationer som uppstår.
    Så, om du har några råd så hjälp mig gärna göra en handlingsplan hur jag ska få bättre relation med dottern igen.

Exempel på hur det går till här hemma:
    Vi ska iväg till tex bvc. Jag ber dottern klä på sig. Hon springer och gömmer sig. Jag gör något annat och ber henne igen efter en stund. Hon skrattar och springer iväg. Jag frågar om hon vill ha byxor eller klänning. Hon vill ha de kläder som ligger i tvätten som inte går. Jag ger ett annat förslag och hon får ett vredesutbrott, lägger sig på golvet och vrålar. Jag frågar vad som är fel men får ingen kontakt. Jag börjar bli stressad och säger att om hon inte klär på sig nu kommer vi bli osams. Hon ignorerar mig. Jag frågar om hon vill att vi ska bli osams och hon svarar "ja". Det går några turer till innan jag tappar tålamodet helt och klär på henne under skrik och protester.

Vi ska äta och hon sätter upp fötterna på bordet (Som hon vet att hon inte får och tittar på mig samtidigt för att kolla hur jag reagerar) Jag säger att hon ska ta ner fötterna och sitta på rumpan på stolen som mamma och pappa. Hon har kvar foten. Jag lyfter ner den, hon lyfter upp den. Jag ignorerar henne en stund, säger till igen. Hon börjar banka med kniven i bordet, jag säger till att hon ska sluta. Hon bankar ännu mer och jag tar kniven. Hon slänger sig på golvet och skriker för jag tagit hennes kniv. Efter många om och men får hon tillbaka kniven och vi äter vidare. Eller så lämnar hon köket och fortsätter skrika...

Jag vet att hon är i en trotsig ålder, men jag upplever det som att allt detta är en reaktion på att jag varit "otillgänglig" för henne. Och jag är ju det fortfarande till viss del, även om mitt mående är bättre.

Tips och förslag mottages tacksamt!

• Svar på tråden 3åringen trotsar, hjälp med bemötande, "handlingsplan"!?
  • Enna

Förstår om ni haft det jobbigt men det du beskriver är precis det jag upplevt hemma med mina barn. Så det kanske inte är helt onormalt..
    det som är viktigt är ju att du är konsekvent.. Här lägger vi fram kläder på kvällen.. Att ta fajter med alla ungar på morgonen går inte. De kläder man lagt fram är de som ska tas på, punkt slut. Hon kanske kan vara med och välja? Eller välj direkt på morgonen utifrån vädret, innan hon hunnit märka att du börjar bli stressad?
    Hon kommer såklart att protestera men hon lär sig tids nog att klär hon sig itne så blir hon påklädd under tvång. Då får hon välja om hon vill klä sig och vara glad eller om hon ska grina och bli påklädd.

Likaså det där med kniven. Tar du den av henne så ge inte tillbaka den. Okej, då får hon skrika och slänga sig på golvet. Vill du ha kniven nästa gång vi äter så får du det, men om du hackar i bordet då kan du tyvärr inte få ha den.
    Fötterna på bordet. Vi säger till. Vi har inte fötterna på bordet när vi äter. En varning kan man ju få eller hur? Om du vill sitta här med oss så ska fötterna vara under bordet. Jag kan hjälpa barnet att sätta ner fötterna, säga typ oj vad fint du sitter nu! Såhär skönt ska man sitta när man äter! Som en stor tjej!
    Funkar det inte alls så tas barnet bort från bordet. börjar barnet grina - fråga varför. För barnet är ju väldigt välkommen till bordet - men vi sitter inte med fötterna på bordet när vi äter.

Ja, man får ju förstås välja sina strider ibland. Men de där basala grejerna som påklädning -det måste ju funka om man ska iväg. När jag tjatat att 3 åringen ska klä sig för att alla syskon och jag själv ska gå ut -utan att jag fått respons, han leker med sitt lego och skiter i oss. Då har jag sagt och visat, här ligger dina kläder, nu ska mamma klä på sig. Och så ser jag till att han ser att jag klär mig. När jag är klar så säger jag hejdå!! och går ut och stänger dörren. DÅ vaknar han. Illvrål. Då går jag förstås in. Lugnar lite och säger lugnt, vil ldu inte vara ensam hemma? Nähä, men klä på dig då/vi hjälps åt att klä dig så kan du följa med ut...

• Enna

Hittade det här

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=44&Trots

Fanns lite länkar till hö på sidan bl a om barn och sorg

Beklagar er hemska orättvisa förlust av ett barn
    Önskar massa lycka till och jag förstår din längtan efter att få en fungerande vardag och ta tag i trotset. Är viktigt att du litar på dig själv och visar barnet att du menar allvar så hon inte märker att hon kan "spela ut dig" och få sin vilja igenom fast du sagt nej från början..

• Boulder

Jag tycker att det du beskriver verkar vara helt normalt trots. Många barn beter sig på det här sättet utan att ha varit med om ett trauma och jag tvivlar på att det skulle vara något fel på ditt bemötande av henne. Jag har själv två treåringar. En trotsar ständigt och en nästan inte alls. Det ligger i deras personligheter.

Tyvärr har jag inget bra recept på hur man hanterar trots. Man skriker, gråter, skrattar och är superpedagogisk beroende på dagsform och omständighet. Jag tror att de flesta föräldrar gör så och barnen blir normala och trygga ändå.

Skuldbelägg inte dig själv. Ni har varit igenom tillräckligt mycket svårigheter.

• lövet2
    Tida77 skrev 2011-05-29 16:19:22 följande:
    Exempel på hur det går till här hemma:
    Vi ska iväg till tex bvc. Jag ber dottern klä på sig. Hon springer och gömmer sig. Jag gör något annat och ber henne igen efter en stund. Hon skrattar och springer iväg. Jag frågar om hon vill ha byxor eller klänning. Hon vill ha de kläder som ligger i tvätten som inte går. Jag ger ett annat förslag och hon får ett vredesutbrott, lägger sig på golvet och vrålar. Jag frågar vad som är fel men får ingen kontakt. Jag börjar bli stressad och säger att om hon inte klär på sig nu kommer vi bli osams. Hon ignorerar mig. Jag frågar om hon vill att vi ska bli osams och hon svarar "ja". Det går några turer till innan jag tappar tålamodet helt och klär på henne under skrik och protester.

Vi ska äta och hon sätter upp fötterna på bordet (Som hon vet att hon inte får och tittar på mig samtidigt för att kolla hur jag reagerar) Jag säger att hon ska ta ner fötterna och sitta på rumpan på stolen som mamma och pappa. Hon har kvar foten. Jag lyfter ner den, hon lyfter upp den. Jag ignorerar henne en stund, säger till igen. Hon börjar banka med kniven i bordet, jag säger till att hon ska sluta. Hon bankar ännu mer och jag tar kniven. Hon slänger sig på golvet och skriker för jag tagit hennes kniv. Efter många om och men får hon tillbaka kniven och vi äter vidare. Eller så lämnar hon köket och fortsätter skrika...
    Så här har jag gjort:
    1. Jag lägger fram kläderna och säger "Vi ska snart i väg. Börja klä på dig!". Efter en stund frågar jag "Har du klätt på dig än? Behöver du hjälp med något?". När jag är klar att gå - om 3-åringen inte klätt sig än - så säger jag "Nu ska vi gå! Är du färdig? Ville du inte ha några kläder i dag? OK, jag tar med kläderna om du ändrar dig!". Sedan stoppar jag kläderna i en påse och tar barnet i handen. Man brukar inte hinna många meter innan barnet ändrar sig; kanske för att det inte blev någon diskussion eller strid av det hela.

2. Jag säger en gång att barnet ska ta ner fötterna. Sedan flyttar jag barnets stol så fötterna inte når fram till bordet. Om barnet dunkar med kniven, så säger jag också till en gång innan jag tar den. Sedan får barnet nöja sig med en gaffel. Börjar barnet dunka med gaffeln också, så hämtar jag en plastsked och förklarar att den lever om mindre och alltså inte stör oss andra på samma sätt. Jag byter ut gaffeln och så får barnet dunka sig less. Det är inte heller kul särskilt länge när det inte låter så mycket och ingen bryr sig.
  • Tuntalisa

Kära Tilda, jag känner igen mig i mycket av det du skriver. För drygt ett àr sedan insjuknade vàr äldsta dotter Natalie allvarligt i lunginflammation orsakat av pneumokocker med hjärnblödning och annat som komplikationer. Hon klarade sig lyckligtvis men jag har tänkt mycket pà hur lillebror Lucas har blivit lidande av allt detta. Jag och min man var borta fràn honom i 2 mànader dà systern làg pà sjukus làngt borta (vi sàgs endast 2 gànger) och efter vi kom hem sà fick Natalie all uppmärksamhet eftersom hon ännu inte var àterställd och àkte pà doktorsbesök och terapier flera gänger om dagen.  

Lucas, som nu är 3 àr, är en riktigt trotsig liten pojke, mycket trotsigare än hans syster var i samma àlder. Helt olika personligheter! Ibland undrer jag om hans systers sjukdom har bidragit till detta men jag tror nog ändà inte att det har det. Morgonrutinen som du beskriver làter mycket lika som det skulle kunna vara hos oss.

Tipsen fràn de andra tjejerna verkar bra tycker jag. Vi lägger t.ex. ocksà fram kläderna kvällen innan och dà fàr barnen vara med och pàverka. Att ge plastsked kanske kan vara en bra grej, som lövet2 skriver. Jag ska nog prova det

Kram

http://marleneischweiz.blogspot.com/

Svar på tråden 3åringen trotsar, hjälp med bemötande, "handlingsplan"!?