• Fourz

Okej att klä barn i finkläder?

Tycker ni att det är okej att klä barnen i finkläder till vardags? Med finkläder räknas till exempel: Kostym, Frack eller skjorta på killar och kjol, klänning, blus eller liknande till tjejer. Lite enklare finkläder där det märks att barnen är uppklädd men inte så uppklädd att dem ser ut att komma från ett bröllop.... Till vardags syftar jag på vilken dag som helst när besök hos släkt eller vänner sker, tandläkarbesök, skolan, stan - Ja, ställen utanför hemmet och barnens lekkompisar. Omröstningen gäller alla barn mellan 0-10 år. Motivera!

Sexbarnsfarsa och en väldigt cool sådan! :D (ssoeap.blogg.se)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att klä barn i finkläder?
  • Themis

Ja, om barnet ÄLSKAR sin finklänning och man själv tycker det är okej så ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna ha det.

Men att tvinga sina barn att ha pullover och skjorta i maj bara för att mormor tycker det är fint, eller för att de ska se ut som dockor som inte kan får leka ute för att kläderan kan ta skada tycker jag är kass.

Selfishness is not living as one wishes to live, it is asking others to live as one wishes to live. ~Oscar Wilde~
  • Lindreas

Annat. Skjorta räknar jag inte till finkläder direkt, och mitt barn äger ingen kostym eller frack, och har ett barn på sig det räknar jag med att ungen kommer direkt från eller är på väg till ett bröllop eller liknande.

Grabben har skjorta på sig lite då och då, särskilt på sommaren eftersom den är lätt att knäppa upp för att svalka lite.

• HäckHäxan

Japp så länge inte barnen tar illa upp. Vilket då i sin tur innebär att de får vara barn i sina fina kläder och leka och bli skitiga och allt det där

Jag skulle dock inte ta på min finkläder till vardags, det är helt meningslöst att låta henne förstöra precis alla kläder, men det är ju jag det

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • HäckHäxan
    Themis skrev 2011-05-30 23:10:01 följande:
    Ja, om barnet ÄLSKAR sin finklänning och man själv tycker det är okej så ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna ha det.

Men att tvinga sina barn att ha pullover och skjorta i maj bara för att mormor tycker det är fint, eller för att de ska se ut som dockor som inte kan får leka ute för att kläderan kan ta skada tycker jag är kass.
    Min dotter har numera sin finklänning till allt vart hon vill, en ljusrosa historia med massor av volanger. För jag insåg för ett tag sen att hon snart skulle ha växt ur den och då kan hon lika gärna få använda den som hon vill så länge hon kan.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra!
  • Med två små

Svarade annat. Jag tycker egentligen att mina barn ska praktiska och varma kläder men samtidigt har jag insett att vi alltid, alltid kommer att komma försent till dagis i så fall. Därför går min fyraåring ganska ofta i finkläder - oftast någon läskig satinklänning som hon fått av släktingar eller liknande. Med första barnet tog jag verkligen striden om vilka kläder som skulle gälla hela tiden och det har bara lett till konflikter och att klädvalet blir väldigt laddat.

• Seven Costanza

HUR kan du TS få det till att kostym eller frack skulle vara "lite enklare finkläder"? Vad skulle kunna vara finare, en guldfrack? Urlöjligt att ha en hel kostym, smoking eller frack på ett barn, om det inte var just bröllop och knappt då ens. De ska kunna leka och inte känna att de hindras av att de inte får smutsa ned sig, desstuom tycker jag att det ser lite löjligt ut om de ska vara minivuxna. Skjorta och byxor tycker jag däremot är lite mer normalt så länge de kan röra sig i kläderna.  Så vissa lite finare kläder går bra och till vissa tillfällen t ex om man går på restaurang eller ska träffa släktingar man inte träffar så ofta, men absolut inte hel kostym, frack eller någon sorts lång balklänning.

• Seven Costanza
    Seven Costanza skrev 2011-05-31 15:31:15 följande:
    HUR kan du TS få det till att kostym eller frack skulle vara "lite enklare finkläder"? Vad skulle kunna vara finare, en guldfrack? Urlöjligt att ha en hel kostym, smoking eller frack på ett barn, om det inte var just bröllop och knappt då ens. De ska kunna leka och inte känna att de hindras av att de inte får smutsa ned sig, desstuom tycker jag att det ser lite löjligt ut om de ska vara minivuxna. Skjorta och byxor tycker jag däremot är lite mer normalt så länge de kan röra sig i kläderna.  Så vissa lite finare kläder går bra och till vissa tillfällen t ex om man går på restaurang eller ska träffa släktingar man inte träffar så ofta, men absolut inte hel kostym, frack eller någon sorts lång balklänning.
    Och förutsatt att barnen inte tar illa upp, förstås.
  • Farfalla

Nu är ju min yngsta bara 16månader, men denna tanken har jag funderat på ett tag..

Jag tycker att dom allra flesta är så hafsiga i sina klädval till sina små barn o bebisar. Det spelar lixom ingen större roll om kläderna passar, vare sig i färg eller tillsammans. Bara att dom är lagom varma typ.. Och detta verkar faktiskt vara ganska vanligt både i lekpark, rytmik och olika öf osv som jag varit på..

Jag köper inte bara märkeskläder eller det allra senastinkomna utan en hel del på rea.. Jag tycker det är så roligt med barnkläder finns ju så mycket fint! Både för killar och tjejer! 

Jag kom att tänka på en jag såg på öf det var en liten kille med rosa hängselbyxor i plysch(randiga gammelrosa och ljusrosa) och under det en mörkgrön body och liberos grön/vita sockar. Till det hade han en hemmasydd dregglis, sydd av en gammal urtvättad frottehandduk som var senapsfärgad :S 
    Mamman har alltid finare kläder på sig själv, så därför undrar jag ju hur man kan slänga på barnet vad som helst.

Eller är jag bara "känslig"? ;) 

• Lowika

Annat; bara till fotografen

Tandläkaren; what?... why? har du själv på dig "finkläder" när du går till tandis?.... Jag kom i träningströja sist, för jag skulle direkt och träna sen....

• kaji

ja om barnet trivs i käderna och de inte begränsar barnet tex genom att vara obekväma vid lek, klängande, kättrande eller om man själv inte kan acceptera att kläderna kanske blir smutsiga/förstörda pga normal lek.

• Astarte

Frack låter överdrivet, men skjorta och kavaj är ju många som har till vardags, så varför inte.

• Jo Ma

Beror väl lite på vad för skjorta det är.

Har ibland sett på restauranger och fester-kalas hur vissa föräldrar klär upp sina barn, men inte själva klär upp sig, fastän barnen inte heller ser ut att vilja klä upp sig.

• jennie88

Annat. Sätter inte på något BARA för att det ska vara fint men om det både är fint OCH praktiskt så går det bra tycker jag. Min son hade jeansskjorta idag istället för tjocktröja, tyckte inte att han var speciellt uppklädd för det (vi var i skogen och lekte) och klänning och kjol är ju perfekta sommarplagg - så varför inte?

Något som han aldrig skulle få på sig är obekväma fin-skor eller kläder, slips, fluga m.m.

• Jo Ma

Är väl vanligare i många andra länder än Sverige att man fortfarande klär upp barnen. Förekom ju oftare i Sverige fram till 1970-talet någon gång när dagisen bygdes ut och barn skulle gå där, mjukisgenerationen startade då.

• Återkommande gäst

Ja - så länge inte barnen tar illa upp (och så länge man själv är lugn med och medveten om att kläderna både kan få fläckar och gå sönder utan att det blir liv om det).

Att kläderna är bekväma och inte hindrar rörelseförmåga eller lek förutsätter jag

• Jo Ma

Gjorde man inte mer så i Sverige under 1950- och 60-talen att barnen skulle vara finklädda varje helg, i alla fall söndag?

Svar på tråden Okej att klä barn i finkläder?