• storf0t

Tygblöjor - hur ser blöjbytet ut

Ni som använder tygblöjor, hur ser ett blöjbyte ut? Vad används? Tvättlappar, sköljer av i duschen, handdukar?

Hur ser blöjbytet ut när man inte är hemma? Används engångsblöjor istället? Stoppas tygblöjan i en påse? Tvättlappar som blöts? Våtservetter?

Hur ser blöjbytet ut?

• Svar på tråden Tygblöjor - hur ser blöjbytet ut
  • Diablo

Vi kör med vikblöjor, när jag bytar bajsblöja så lägger jag bara blöjan på kanten av toastolen och så sköljer jag ner bajset i toan. Blöjan stoppar jag i en hink med kallt vatten, med lock. Vi använder inte rispapper eller något annat.
    När vi går ut/bort så använder vi engångsblöjor.

Jag byter direkt barnet kissat eller bajsat. Det vill säga, en kiss-en blöja. Kan också nämna att alla mina barn har blivit torra innan två års ålder!

Vi använder engångsvåtservetter.

Har man tur behöver man inget vett!
  • lövet2

Vi använde vikbara tygblöjor till 3 av barnen.

Blöta tygblöjor plockades bara av och lades i en hink i tvättstugan. Bajsiga blöjor torkades av med toapapper och så slängdes det i toaletten. Blöjan sköljde jag sedan av lite i tvätthon i tvättstugan, innan jag lade blöjan i hinken. Vi använde tvättlappar av tyg, och de hamnade i samma tvätthink. Varannan dag tvättade vi tygblöjor, och då hann de aldrig börja lukta (inte mer än engångsblöjor i en soppåse i alla fall). Med vikbara blöjor, så var de torra efter ett par timmar bara ...

• miljarden

Vi lägger bara de använda blöjorna i tvättkorgen.
    Vi tvättar killen med en våt liten handduk.
    Väldigt smidigt och enkelt.
    Men vi har bara kissblöjor, 1-4 per dygn.

• miljarden

Och är vi inte hemma stoppas eventuella blöjor i en påse tills vi kommer hem.

• storf0t

Fungerar det smidigast att använda engångsblöjor när man är på språng och t.ex. sover borta eller är på stan en längre stund eller skulle ni säga att det fungerar lika bra?

• Mysanochmimer

Vi använder pocketblöjor, är vi inte hemma och på natten kör vi engångs.

Kissblöjor är bara att ta isär och slänga i tvättkorgen, bajsblöjor tippar vi bajset i toalette och sen sköjer vi dom vid behov. Tvättar varannan var tredje dag.

Använder endast torra tvättlappar som vi blöter och olja.

Det är det bästa vi gjort att börja med tygblöjor, har nu beställt tyg och ska sy några fler

• lövet2
    storf0t skrev 2011-06-02 10:04:34 följande:
    Fungerar det smidigast att använda engångsblöjor när man är på språng och t.ex. sover borta eller är på stan en längre stund eller skulle ni säga att det fungerar lika bra?
    Det är förstås enklast och smidigast med engångsblöjor när man åker bort, eftersom de går att bara slänga i stället för att släpa med sig smutsiga i en påse. Men ett av våra barn tålde inga pappersblöjor alls, och visst funkade det att ha tygblöjor även borta då. Om bara viljan finns, så går det bra ...
  • miljarden
    storf0t skrev 2011-06-02 10:04:34 följande:
    Det beror ju på var man är, och i vilket sällskap och hur länge.
    Är vi på stan eller liknande eller sover borta över natten funkar tygblöjor hur bra som helst. Även om vi är borta över helgen kan vi ha tygblöjor tycker jag. Det blir en hög med tvätt som man tar hand om när man kommer hem. Men om vi skulle vara borta en vecka utan möjlighet att tvätta så skulle jag trots allt ta pappersblöjor.
  • Ragnar

Vi använder bara tygblöjor och tvättlappar i tyg, både hemma och borta.
    Hemma läggs allt i en tvättkorg och borta i en påse ur PUL tyg som sen tvättas med blöjorna.
    Enda gångerna vi har köpt pappersblöjor har varit då vi varit hemmifrån längre än 3 dagar utan tillgång till tvättmaskin. Då har vi även använt tvättlappar ur papper, inte våtservetter.

• sahara sahara

De gånger bajset hamnar i blöjan sköljer jag av blöjan i toaletten och barnet i duschen. (Ofta i handfatet när hon var mindre.) Ursköljda blöjor hamnar i blöjhinken i väntan på tvätt. Kissblöjor slängs direkt i hinken utan att sköljas, och barnet tvättas av med en fuktig tvättlapp, oftast en vikblöja, som också slängs direkt i tvätten.

Är vi borta över dagen, eller max en natt har hon tygblöjor, och även på förskolan. Vi har en påse i PUL-tyg som förvarar använda blöjor i, som tvättas med blöjorna. På förskolan lägger de kissblöjor rakt i den, och bajsblöjor först i en plastpåse och sen ner i vår påse. Vi har vanliga våtservetter med ut. På förskolan använder de papperstvättlappar som de blöter.

Ska vi vara borta längre tid använder vi engångs.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • skånegås

Vikblöjor har vi. Byter efter i stort sett varje kissning. Vet vi att det kommer ta låång tid till nästa blöjbyte använder vi engångs då de känns torra och lillen inte gilla blöta blöjor, likaså på natten av samma anledning.

Tygblöjor är ju helt klart smidigast, bara att ta hörnet på blöjan och torka av bajset från barnet med. Inga tvättlappar behövs då. Smidigt när man är ute/borta. Hemma har vi ibland rivna gamla lakansbitar som vi tvättar med blöjorna. Vi stoppar smutsiga blöjor i en hink med lock. Blöjor som bara blivit lite kissade på hänger vi bara på tork (då bebisen är liten luktar det inte) och använder igen.

Till de tidigare barnen spolade vi av bajsblöjorna i hon i tvättstugan (bytte ovanpå tvättmaskinen). Lillen nu är så liten och bajsar oftast i handfatet att det inte behövs, kastar bara i hinken.

Däremot kan jag tllägga att OM han bajsar i en engångsblöja är det bajs långt upp på ryggen, i tygblöjorna stannar det kvar... har rutvävda och flanell... inget rispapper.

• Protea

Jag har precis borjat prova tygblojor och jag har pop in av market close parent. Jag har aven nagra tvattbara tvattlappar av samma marke.

Nar jag ar hemma lagger jag de anvanda blojorna i en pase av samma marke som jag sen tvattar med blojorna. Bajset lyfts bort med rispappret och spolas ner i toaletten. Nar jag ar ute sa lagger jag blojorna i en mindre pase nar jag byter. Jag anvander engangsvatservetter mest men aven tvattbara.

Om jag ar borta en hel dag sa anvander jag engangsblojor.

• lisadragon

Varvar med både tyg och engångs.. Just nu går hon mest naken eller med trosor. Om hon är nykissad så kan jag ta med henne i trosor dit vi ska, hon säger till att hon vill kissa men inte alltid..
    Tvättar henne direkt under handfat efter kissning och torkar m handduk, hon bajsar i pottan, blöjorna kastas i tvätten o tvättas var 3:e dag ungefär..
    Jag vill använda bara tygblöjor men dom läcker ju så det funkar inte TYVÄRR!!!!
    Så det blir pappersblöjor när vi är ute på längre vift.. Under natten med.
    Använder tygblöjor på dottern, 18 månader.
    Sonen har på natten, fyller snart 3 år.

Svar på tråden Tygblöjor - hur ser blöjbytet ut