Här verkar alla människor få för sig att jag toktjatar på ungen att, att jag tvingar honom att sitta på potta och skäller när han inte gör det, ojojoj.
Alltid kul att se hur människor tolkar.
Jag kallar honom stor pojke vid flera tillfällen, "han är mammas stora pojke", "han fyller 3 och är en stor pojke" Inte att han är en bebis för att han använder blöja, som en del verkar tro.
Jag kör med att dom större pojkarna på dagis använder potta/toalett och FRÅGAR om han vill prova pottan/toaletten, det är hans val, skulle aldrig kunna tvinga honom att sitta ens om jag skulle bära och sätta honom på pottan.
Angående "funktionshinder" så föddes han förtidigt och har fått en del men efter det, koncentrationssvårigheter, risk för inlärningssvårigheter (därför HAB vill att han ska använda potta sen ett år tillbaka, ju äldre han blir ju mer kommer i vägen, och han kommer behöva träna länge för att vänja sig vid när han är kissnödig/bajsnödig, göra kopplingen att man ska gå till toalett/potta.) Därför vill jag att han ska vara utan blöja och inse att det kommer kiss och bajs, och vill han då få på blöja igen, så är det helt okej för mig. Jag vill att han ska känna av när det är kiss pågång.
Och att använda kalsonger istället för blöja funkar inte, tror det är för kalsongerna hänger för mycket, blöjan sitter ju tajt runt midja, rumpa och snoppen, kalsonger hänger väldigt mycket på honom då han är väldigt späd. Jag försöker, och han tar av.
Just nu är blöjan oftast torr, tror jag byter blöja 3-4 gånger om dagen, 1 på morgonen, 1 på förmiddagen vid bajsning, 1 mitt på dagen, och 1 innan läggdags, för att dom är annars oftast torra, (och faktumet att han vägrar byta blöja)
Tipset att sätta honom vid "bajstiden" funkar inte riktigt, just eftersom han inte vill sitta på pottan, och att bajsa tror jag är läskigare för honom än att kissa på pottan. Har pottan just nu i vardagsrummet, så man kan sätta sig utan att behöva springa så långt, och så han ser den ofta.
Och att han ska känna sig "misslyckad" för att han inte kissar på pottan eller så för att man skulle säga att stora pojkar inte har blöja, är ju en helt annan sak då jag fokuserar på att inte ha blöja, och inte på pottan. Jag skäller aldrig på honom för att han vill ha blöja utan frågar lugnt om han vill prova pottan, eller toaletten.
När jag tar av blöjan från honom, och han kommer och säger att han vill ha blöja, frågar jag om han är kissnödig, eller om han vill prova pottan. Det resulterar oftast i att han säger att han inte vill kissa. Då förklarar jag att man måste kissa och att alla kissar, mamma, pappa, mormor, osv.. Att när man dricker massa vatten så kissar man ut det igen.
Jag förklarar för honom varje gång jag behöver kissa, just för att visa på faktumet att mamma också kissar, istället för att "mamma ska på toa"
Han är en stor pojke och det kommer jag alltid berätta för honom, och inte för att "tvinga honom att sluta med blöjan" utan jag säger oftast att han är mammas stora pojke när vi sitter och myser. För mig är han en stor pojke vare sig han har blöja eller inte, precis som jag säger att han är 'mammas hjärta' så är han min 'stora kille/pojke'
Sådär nu har jag förklarat det mesta jag kan komma på, och hoppas jag inte skrivit något nytt som får människor att tro att jag nästan trakaserar stackarn för att han inte vill ha blöja.
(och fortfarande, jag struntar i om han inte vill kissa på pottan, jag vill att han ska vara utan blöja för att lära sig när man är kissnödig, och att han inte ska vara 'rädd' för att vara kissnödig eller känna att han 'inte vill kissa'.
Jag planerar att försöka få honom att sluta med blöjan nu, vid 3 års ålder för att det är sommar, och finns det något bättre på sommaren än att springa naken? Och iomed alla vattenlekar kan han ju inte ha blöja iallafall. Skulle han sluta med blöja nu, när det är mindre kläder (eller t o m naken), så är det lättare och går fortare när han väl kommer på att han vill sitta på pottan, än på vintern då man ofta har overaller på sig. Springer man naken är det hur lätt som helst att bara gå på pottan, eller bara grejen att kissa ute på gräsmattan.