• mammasgullar

Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?

Jag börjar bli riktigt less, allt jag gör är förgäves, ingenting fungerar!

Min son blir 3 år på måndag och jag har länge hoppats på att blöjan ska ryka, jag försöker och försöker, lockar med både potta och att sitta på toaletten, men nej, han tokskriker och vägrar!

Såfort jag tar bort blöjan, vid blöjbyte, och ibland låter den fortsätta vara av, kommer han och vill ha blöja, nu vägrade jag sätta på honom blöjan och han skrek att han vill ha blöja, så här är vi nu, osams över en blöja.

Vad gör man när barnet vägrar sitta på pottan? Jag funderar just nu på att neka honom blöja hela dagen, ända till sängdags, så får han blöja när han ska sova, men inte tidigare, i hopp om att han tillslut ska gå till pottan, och fortsätta så, imorrn åker han dock till sin pappa, och måste ju då få in honom på samma spår.

Försöker förklara att han inte kan ha blöja hela livet och att det är dags att sluta, men ingenting funkar. Han vill inte sluta med blöjan, men jag anser att det är länge sen det var dags att sluta.

Försökte förra sommaren, men han vägrade, tänkte då att han inte var redo, men nu är det inte upp till honom längre. Nu får han ta och sluta men blöja, vare sig han vill eller inte.

HJÄLP MIG!?

• Svar på tråden Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?
  • miljarden
    mammasgullar skrev 2011-06-02 13:33:56 följande:

Det går inte riktigt att hålla en sån diskution med honom.

Jag tjatar inte alls på honom, eller gnäller eller liknande.
    Jag frågar honom om han inte vill prova att sitta på pottan en stund, han tokskriker NEJ! och får utbrott,

Ska jag vänta tills han vill sluta med blöja kommer han säkert ha blöja på sig tills han är 5 eller 6 år om han så skulle få.
    Habiliteringen har varit på oss sen förra sommarn att han skulle bli blöjfri då, just för att han kommer förmdligen behöva bra mycket längre tid på sig att vänja sig.

När han väl är utan blöja är det inga problem, utan känns mest som att han vill proterstera för att han är VAN med att ha blöja, han är en riktigt vaneunge.

Han har kissat på pottan ett enstaka par gånger, bara han får av blöjan och inte får på den på en gång så är det inga problem sen, då går han utan blöjan. Kissar han på golvet, så ja då får han väl göra det då.

Nej maktkamperna får man ju ha, men det ska inte vara en maktkamp att sluta med blöja, men just nu vill han nog inte ta bort blöjan för att han är van att ha den.

Jag försöker med att han är en stor pojke nu, och stora pojkar använder ju kalsonger, inte blöja. Visar på att jag har ju "kalsonger" (trosor) pappa har kalsonger, och det förstår han.

Han är ju en stor pojke nu.

Men sen när blöjan ska av så blir han arg.
    Men det handlar bara om vanesaken, han är VAN vid att ha blöja på sig.

Inte det att han inte kan kissa på pottan utan bara att han brukar ju kissa i blöjan, då är det konstigt att kissa i pottan.

Jag gissar att din pojke har någon typ av funktionshinder, eftersom ni har kontakt med habiliteringen?
    Det som gäller är kanske att du bestämmer (och pappa också, så ni kör på samma linje) då? "Från och med då och då blir det inga blöjor hemma" eller något liknande. Så har han lite tid på sig att förbereda sig och sedan får han leva ut frustrationen över förändringen ett tag tills det går över? Vad säger habiliteringen?
  • Myran 08
    mammasgullar skrev 2011-06-02 13:38:23 följande:

Ja det försöker jag med, att om han är kissnödig så kan han få blöja, men att man inte behöver blöja när man inte är kissnödig.

Men han vill ha blöja för att han brukar ha blöja på sig.
    Det känns som att det aldrig kommer gå om vi ska ta det i hans takt, just eftersom han vill ha blöja för sakens skull.

Jag vill att han ska inse att det är okej att springa utan blöja och faktiskt inse att det är skönt att vara utan blöja. Förra sommaren njöt han av att vara utan blöja, men han ville bara inte kissa på pottan. Men just att springa utan blöja var inga problem.

Nu däremot vill han inte vara utan blöja. Men jag tror inte han kommer lära sig när han är kissnödig med blöja på, eftersom det då sker utav bara farten.

Låt honom vara med och väl snygga super kalsonger. Så att det är hans val. Så gjorde vi också, för då kunde vi säga snygga super kalsonger som STORA killar har. För då är det han som valt sina kalsonger. Och så börja med blöja och kalsonger... sedan så säger du att han ska prova utan för att bara prova en stund. 
  • Smilla75

Jag tycker du gör helt fel, har är ju inte där mentalt ännu. Du skapar en maktkamp mellan er och kränker din sons integritet.

Min son slutade självmant nu vid dryga tre år, på en gång dag som natt och utan att kissa eller bajsa på sig hemma, lite kiss på dagis dock.

Köp kalsonger tillsammans och uppmuntra istället för att ställa ultimatum.

• Tessilione
    Myran 08 skrev 2011-06-02 17:21:49 följande:
    Låt honom vara med och väl snygga super kalsonger. Så att det är hans val. Så gjorde vi också, för då kunde vi säga snygga super kalsonger som STORA killar har. För då är det han som valt sina kalsonger. Och så börja med blöja och kalsonger... sedan så säger du att han ska prova utan för att bara prova en stund. 
    Tror också att "stor pojke" konceptet kan vara bra :)
    Han vill nog känna sig stor och duktig. Sen kan man kanske varva med nått sorts belöningssystem som tex att han får "poäng" eller så varje gång han går på pottan som han sedan kan välja nån liten grej eller sak för :) 
    Ingenting stort eller dyrt dock eftersom det kan få honom att förvänta sig mer eller efter varje pott besök. Kanske kan vara att ni hyr någon barnfilm eller har något extra spännande mys på helgen :)

Men är han inte helt redo så får man gå väldigt varsamt fram. Man ska inte vara för sträng när det gäller pott träning 
  • ladysoul77

Jag har haft samma problem med min dotter. Har gjort alla fel i boken tror jag. Nu fyller hon 4 år och är fortfarande inte blöjfri. (min tjej kan ha trosor på sig ett tag men vägrar kissa/bajsa i toaletten. Det låser sig bara) Hade jag fått göra om det hade jag gjort HELT annorlunda. D.v.s inte tjata alls om det. Är övertygad om att det hade gått bättre. Mitt råd är: Ta en rejäl paus och försök om ett par månader igen.  

• Naemi

Han är bara tre. Han är INTE en "stor pojke". Jag tycker att ni lägger för stort ansvar på honom. Och ni får honom att känna sig misslyckad när ni lägger epitetet "stor pojke" på honom, och han sedan inte lever upp till kraven.

Åter igen: Han är bara tre. Varför denna brådska och nödvändighet att lära honom vara utan blöja just nu? Jag har svårt att förstå det. Varför är det så hemskt om han fortsätter med blöja i ett halvår-ett år ytterligare?

• En Åsa

Min dotter blir 3 i juli och hon vägrar vara utan blöja. Ett tag kunde hon tänka sig att vara utan men vägrade kissa eller bajsa annan stans än i blöjan. Vi brukar fråga vid blöjbyte om hon vill ha blöja eller trosor och väljer hon blöja, vilket hon alltid gör, så får hon bara det (det händer att hon säger trosor men då har hon på sig dom i några sekunder bara och vill sen ha blöja). Gör ingen stor grej av det. När hon säger att hon är kissnödig frågar vi om hon vill kissa på toaletten vilket hon aldrig vill så då säger vi att hon kan kissa i blöjan då. Inte heller någon stor grej. Hon är helt enkelt inte redo än men jag hoppas att det kommer snart.

Vi har kört mycket med att hon är stor nu, hon slutade med nappen nyligen på det viset, men eftersom hon verkligen inte är redo än vill vi inte pressa för mkt men om ett barn visar intresse så tror jag att det är ett jättebra sätt. Fungerade som sagt med nappen för oss.

• LykkeLee

När han börjar intressera sig för vad som kommer i blöjan kan det vara dags att bekanta det med pottan. Visa den och tala om vad den ska användas till. Du kan låta honom sitta på pottan medan du själv sitter på toaletten - barn tycker om att härma vuxna. :)

Om han bajsar regelbundet kan du låta honom få sitta på pottan en stund vid den tiden då han normalt brukar bajsa. Helt plötsligt kommer det något i pottan och han blir glatt överraskat. Ge honom beröm men överdriv inte med dans och sång. Tvinga aldrig honom att sitta på pottan, det kan få motsatt effekt. Om det skulle hända att han blir negativt inställd till pottan är det bäst att inte prata om den tills han själv börjar intressera sig för pottan igen.

Beröm honom när han lyckas kissa eller bajsa på pottan och undvik att tjata eller tvinga honom att använda den. Annars kan det hända att han håller sig och det brukar sluta med förstoppning. Ju mer angelägen du är att hanska använda pottan desto större är risken för problem. Det finns fördelar med att använda potta istället för toalett, åtminstone när det gäller små barn. Barnet kan uträtta sina behov själv och det riskerar inte att ramla och slå sig. De yngsta barnen känner sig tryggare på en potta än på en toalett.

När du märker att din son regelbundet sitter på pottan och blöjorna oftast är torra är det dags att sluta använda dem. Men var beredd på att olyckor ändå kommer att ske. Undvik att bli irriterad eller arg när det händer, pojken kan annars känna skuld. Förklara att olyckor sker och att det kanske till och med har hänt dig själv någon gång. Om du bor i villa med trädgård är det perfekt att låta honom springa omkring i trädgården utan blöja under sommaren. Men behåll underbyxorna på så att han känner att det obehagligt när han kissar på sig.

De allra flesta barn blir först torra på dagen. Det kan ta ytterligare flera månader innan barnet blir torrt om natten. I många fall kan det ta ännu längre tid. Ungefär 18 procent av fyraåringarna kissar på sig under natten och cirka sju procent av sjuåringarna. När barnet vaknar med torr nattblöja är det dags att börja prova utan. Men räkna med olyckor. Köp plastad frotté och lägg i sängen under lakanet för att skydda madrassen.

Lycka Till.. :)

• Myran 08
    Naemi skrev 2011-06-04 16:16:58 följande:
    Han är bara tre. Han är INTE en "stor pojke". Jag tycker att ni lägger för stort ansvar på honom. Och ni får honom att känna sig misslyckad när ni lägger epitetet "stor pojke" på honom, och han sedan inte lever upp till kraven.

Åter igen: Han är bara tre. Varför denna brådska och nödvändighet att lära honom vara utan blöja just nu? Jag har svårt att förstå det. Varför är det så hemskt om han fortsätter med blöja i ett halvår-ett år ytterligare?
    Man ska alltså inte använda "stor pojke" meningen med negativ klang. Det är jätte enkelt att göra det. Men att kolla om intresset finns med att stora pojkar har kalsonger, ska inte du prova en lite stund (5-10 min) och sedan på med blöja. Man måste börja sakta men säkert och sedan gå på med detta "stor pojke". Vi har kört stor pojke länge dock inte negativt. 
  • emmizenma

Kanske är läge att vänta ett tag?

Vår son var precis 3 år och hade NOLL intresse för pottan/toan, vi försökte heller inte så jätte aktivt när vi mrkte att han inte tyckte om det. Men plötsligt en dag när han var 3 år och 1 månad kom han och sa att han inte ville ha blöjan på sig utan ville kissa på toa. Nu har det gått lite drygt 2 veckor och han är så gott som blöjfri på dagarna.

Så det kan vända fort från en dag till en annan

• mammasgullar

Här verkar alla människor få för sig att jag toktjatar på ungen att, att jag tvingar honom att sitta på potta och skäller när han inte gör det, ojojoj.

Alltid kul att se hur människor tolkar.

Jag kallar honom stor pojke vid flera tillfällen, "han är mammas stora pojke", "han fyller 3 och är en stor pojke" Inte att han är en bebis för att han använder blöja, som en del verkar tro.
    Jag kör med att dom större pojkarna på dagis använder potta/toalett och FRÅGAR om han vill prova pottan/toaletten, det är hans val, skulle aldrig kunna tvinga honom att sitta ens om jag skulle bära och sätta honom på pottan.

Angående "funktionshinder" så föddes han förtidigt och har fått en del men efter det, koncentrationssvårigheter, risk för inlärningssvårigheter (därför HAB vill att han ska använda potta sen ett år tillbaka, ju äldre han blir ju mer kommer i vägen, och han kommer behöva träna länge för att vänja sig vid när han är kissnödig/bajsnödig, göra kopplingen att man ska gå till toalett/potta.) Därför vill jag att han ska vara utan blöja och inse att det kommer kiss och bajs, och vill han då få på blöja igen, så är det helt okej för mig. Jag vill att han ska känna av när det är kiss pågång.

Och att använda kalsonger istället för blöja funkar inte, tror det är för kalsongerna hänger för mycket, blöjan sitter ju tajt runt midja, rumpa och snoppen, kalsonger hänger väldigt mycket på honom då han är väldigt späd. Jag försöker, och han tar av.

Just nu är blöjan oftast torr, tror jag byter blöja 3-4 gånger om dagen, 1 på morgonen, 1 på förmiddagen vid bajsning, 1 mitt på dagen, och 1 innan läggdags, för att dom är annars oftast torra, (och faktumet att han vägrar byta blöja)

Tipset att sätta honom vid "bajstiden" funkar inte riktigt, just eftersom han inte vill sitta på pottan, och att bajsa tror jag är läskigare för honom än att kissa på pottan. Har pottan just nu i vardagsrummet, så man kan sätta sig utan att behöva springa så långt, och så han ser den ofta.

Och att han ska känna sig "misslyckad" för att han inte kissar på pottan eller så för att man skulle säga att stora pojkar inte har blöja, är ju en helt annan sak då jag fokuserar på att inte ha blöja, och inte på pottan. Jag skäller aldrig på honom för att han vill ha blöja utan frågar lugnt om han vill prova pottan, eller toaletten.

När jag tar av blöjan från honom, och han kommer och säger att han vill ha blöja, frågar jag om han är kissnödig, eller om han vill prova pottan. Det resulterar oftast i att han säger att han inte vill kissa. Då förklarar jag att man måste kissa och att alla kissar, mamma, pappa, mormor, osv.. Att när man dricker massa vatten så kissar man ut det igen.

Jag förklarar för honom varje gång jag behöver kissa, just för att visa på faktumet att mamma också kissar, istället för att "mamma ska på toa"

Han är en stor pojke och det kommer jag alltid berätta för honom, och inte för att "tvinga honom att sluta med blöjan" utan jag säger oftast att han är mammas stora pojke när vi sitter och myser. För mig är han en stor pojke vare sig han har blöja eller inte, precis som jag säger att han är 'mammas hjärta' så är han min 'stora kille/pojke'

Sådär nu har jag förklarat det mesta jag kan komma på, och hoppas jag inte skrivit något nytt som får människor att tro att jag nästan trakaserar stackarn för att han inte vill ha blöja.

(och fortfarande, jag struntar i om han inte vill kissa på pottan, jag vill att han ska vara utan blöja för att lära sig när man är kissnödig, och att han inte ska vara 'rädd' för att vara kissnödig eller känna att han 'inte vill kissa'.

Jag planerar att försöka få honom att sluta med blöjan nu, vid 3 års ålder för att det är sommar, och finns det något bättre på sommaren än att springa naken? Och iomed alla vattenlekar kan han ju inte ha blöja iallafall. Skulle han sluta med blöja nu, när det är mindre kläder (eller t o m naken), så är det lättare och går fortare när han väl kommer på att han vill sitta på pottan, än på vintern då man ofta har overaller på sig. Springer man naken är det hur lätt som helst att bara gå på pottan, eller bara grejen att kissa ute på gräsmattan.

• sajf1

Vi gjorde en del halvengagerande försök,o med hjälp av pottbok med klistermärken funkade det bra men hade även blöja där han uträttade behov oxå.sen tänkte jag att det kommer när det kommer....
    1 mån innan hans 3årsdag i år i fjällen,sa han att han var kissnödig första dan, sen dess har han alltid(förutom några få olyckor)sagt till så vi tog bort blöjan.
    Vi blev förvånade men vi drog ner overall o kissa i backen.Han sa till o höll sig tills vi stannat 3 ggr på 60 mil när vi åkte hem......
    Så....ibland vänder det på en dag!Dock har han nattblöja o vill inte alltid kissa innan läggdax så hoppas det oxå kommer av sig självt!
    Lycka till,han kanske är som in o vil själv bestämma när det är dax:)

• CvW

Hej,
    jag har tvillingar, en dotter och en son. Köpte två pottor, trosor och kalsonger när de var lite över två år.

På dagis får alla barn sitta på pottan efter lunch, innan vilan osv om de vill. Inget tjat.

De visste alltså vad pottan var till för. 

Vid två och ett halvt år började sonen regelbundet gå på pottan. Han var torr på mornarna och kunde snart kasta blöjan helt.

Nu är tjejen tre och ett halvt och först nu är hon blöjfri på dagen. På natten har hon fortfarande blöja av den enkla anledning att blöjan alltid är blöt på morgonen.

Ville bara visa hur otroligt det kan skilja mellan två barn. Det handlar om en mognadsfråga. Jag har aldrig tjatat. Aldrig gjort en stor affär om det här med blöja. Känns som det inte är riktigt läge att göra det i trotsåldern...

Tror att när barn är mogna fysiskt och mentalt blir de blöjfria.

Lycka till. 

• liji77

Niini! Är inne på din tråd för att få lite tipps själv. Min son är också 3 år och född för tidigt. Har också tänkt att försöka pott träna i sommar. Just nu är han inte alls intresserad av potta eller kissa på toaletten. Kanske är det så att han inte alls är mogen ännu. Han bryr sig ju inte att det är sommar och "lägligt" med pott träning. Har du provat "pott tränings blöjor"? Tänkte prova det och kanske ett par snygga kallsonger som pappa.

• mammasgullar
    liji77 skrev 2011-06-22 15:20:11 följande:
    Niini! Är inne på din tråd för att få lite tipps själv. Min son är också 3 år och född för tidigt. Har också tänkt att försöka pott träna i sommar. Just nu är han inte alls intresserad av potta eller kissa på toaletten. Kanske är det så att han inte alls är mogen ännu. Han bryr sig ju inte att det är sommar och "lägligt" med pott träning. Har du provat "pott tränings blöjor"? Tänkte prova det och kanske ett par snygga kallsonger som pappa.

Nej jag kör nu på att vi tar bort blöjan, och sen får han komma och säga till när han är kissnödig och då tar vi på blöjan igen, och det har faktiskt funkat ganska bra nu.

pottan och toaletten struntar han blankt i, och jag med, jag orkar inte försöka.
    Nu får vi börja med att vänja bort blöjan, så kanske han upptäcker själv.

Tror han har märkt själv att det är skönt utan blöja, för nu brukar han faktiskt inte vilja ta på blöja när jag frågar, utan vill ibland faktiskt till och med vara utan.

• En Åsa

Och där blev hon redo! I förrgår morse sa hon helt plötsligt att hon ville kissa på toaletten och började då använda trosor vilket hon ju också har vägrat tidigare. Hon har dock fortfarande inte kissat på toaletten en endaa gång men för oss är det ett stort framsteg att hon kan tänka sig att vara utan blöja.

• ladysoul77

Vad skönt för er!! Vår dotter går gärna omkring i trosor hemma och sitter vid några tillfällen per dag på toaletten. Men det kommer ingenting. Det låser sig för henne totalt. Vi vet inte vad vi ska göra riktigt. Har pratat med BVC och Bup men de hade egentligen inga råd mer än det vi redan gör. Vi hoppas sommaren kommer lösa "problemet".. Vår tjej fyller 4 år i juli och jag kände samma frustration redan förra sommaren.. Hoppas det går mycket lättare för dig! 

• Lajkie

Min dotter vägrade potta el toa tills hon var 3 år och 1 mån, då blev hon i princip blöjfri på 1 vecka.
    Det kommer när han är redo! Tvinga inte kram

• cosinus

Ett tips kan vara att försöka få barnen att kissa i duschen som första steg. Löser inte hans förkärlek till att ha blöja men om han fattar när han kissar så kanske det är ett steg på vägen.

Ta en tid när han borde vara rejält kissnödig. Någon timme efter välling eller så (om han äter det) och ställ honom i duschen och spola fötterna med varmvatten. Man blir jättekissnödig av varmt gosigt vatten på fötterna :)

Jag har börjat så med båda killarna för att de ska se när kisset kommer och därmed koppla vad som händer, i blöjan tror jag inte riktigt de lägger märke till det. Hur som helst så brukar det bara ta några dagar innan man inte ens behöver slå på vattnet utan de kan kissa av sig själv. Min treåring (född mars) plockade vi blöjan på för 1.5 vecka sen och nu kissar han glatt överallt fast på honom räckte det inte med att duscha fötterna men när vattnet kom upp till magen kissade han glatt. Däremot säger han väl inte direkt till än utan vi påminner. Jag har mutat friskt för att få igång det hela. I början gav varje kiss i duschen en non-stop. Kanske inte bäst för tänderna men bra för motivationen att kissa och nu behövs det inte längre.

Svar på tråden Hur i hel... får man honom att sluta med blöjan!?